Vrij de Buiter Geplaatst 9 januari 2004 Share Geplaatst 9 januari 2004 Beste hunters! Kan ik met alleen mij n kompas en een goede stafkaart uit de voeten? Of heb je echt een GPS nodig, zoja waren er vroeger geen spellen met alleen een kompas? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Heirbaut Hunters Geplaatst 9 januari 2004 Share Geplaatst 9 januari 2004 Het kan wel, maar zeker niet met alle caches. Soms moet je echt tot de laatste 10 meter nauwkeurig zijn en dat red je met een stafkaart niet. Een kompas heb je soms ook nodig maar meestal niet. Je moet dan wel kunnen omrekenen. Geocachen gaat met WGS84 coordinaten; stafkaarten zijn RD. Maar waarom zou je het zonder GPS willen doen? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Vrij de Buiter Geplaatst 9 januari 2004 Auteur Share Geplaatst 9 januari 2004 Hmmmmmmmm................. GPS ff te duur nog, en wil me trainen in orientatie zonder elektronische hulpmiddelen. Leek me leuke vorm om dat op deze manier te doen. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jan en Jany Geplaatst 9 januari 2004 Share Geplaatst 9 januari 2004 Met een sextant kom je aardig in de buurt van de cacheplaats maar alleen 1 probleem Je hebt vrij zicht op de horizon nodig. En je moet een Azimuth nemen in de buurt van de cacheplaats bij zonsopkomst met je kompas. Als je nog tabellenboeken nodig hebt , heb ik ze nog op zolder liggen van mijn stuurman opleiding. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Heirbaut Hunters Geplaatst 9 januari 2004 Share Geplaatst 9 januari 2004 Er woont vast wel iemand in je buurt om een keer mee te kunnen. Interesse? Zeg maar in welke buurt je evt wil cachen. Overigens is er een ander draadje over "Wie durft" wat een cache in de buurt van Moerdijk is. Die is prima zonder kompas en GPS te doen, maar niet zonder zwembroek. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 9 januari 2004 Share Geplaatst 9 januari 2004 Met een topografische kaart 1:25.000 en een lineaal met mm. verdeling kom je een heel eind. 4 mm is 100 meter en je kan best wel op een halve millimeter nauwkeurig meten op de papieren kaarten. Dus een nauwkeurigheid van plaatbepaling van 10 meter is haalbaar. Ongeveer wat een GPS ook presteert. Was er niet iemand een tijd geleden die hier vertelde dat die diverse caches gevonden had op deze manier zonder GPS? En je moet even WGS84 cache-coördinaten omzetten naar RD-coördinaten. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Vrij de Buiter Geplaatst 9 januari 2004 Auteur Share Geplaatst 9 januari 2004 Tof dat jullie allemaal reageren!! Wie heeft er voor mij de formule om omte rekenen? En verder wil ik uiteraard indien de kosten meevallen een GPS aanschaffen, al heb ik wel het idee nu, dat met kompas het nog uitdagender is. Wie heeft er een GPSje voor me, niet te duur natuurlijk. Ik ben een student die van giften leeft v.w.m opleiding. In iedergeval wie heeft er nog meer ervaring met het zoeken met kompas? greetz Vrij de Buiter Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lieveheersbeestje Geplaatst 9 januari 2004 Share Geplaatst 9 januari 2004 GPS hoeft niet duur te zijn, je kan ook op marktplaats.nl kijken. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Biertjuh Geplaatst 9 januari 2004 Share Geplaatst 9 januari 2004 Wie heeft er voor mij de formule om omte rekenen? Kijk even op deze site, hier vind je een Coördinaten transformator waar je zeker mee verder kunt. Groetjes Ruud Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gast diamant Geplaatst 9 januari 2004 Share Geplaatst 9 januari 2004 Met een topografische kaart 1:25.000 en een lineaal met mm. verdeling kom je een heel eind. 4 mm is 100 meter en je kan best wel op een halve millimeter nauwkeurig meten op de papieren kaarten. Dus een nauwkeurigheid van plaatbepaling van 10 meter is haalbaar. Ongeveer wat een GPS ook presteert.Was er niet iemand een tijd geleden die hier vertelde dat die diverse caches gevonden had op deze manier zonder GPS? En je moet even WGS84 cache-coördinaten omzetten naar RD-coördinaten. Het wordt wel lastig als je op die manier een cache wil zoeken die b.v. midden in een groot bosperceel ligt. Topografische kaarten geven je dan maar weinig orientatiemogelijkheden. trouwens een set topografische kaarten is vaak al duurder dan een gps. Tenzij je kabouter CD's hebt gevonden, en je leent de computer+printer van iemand anders, dan is het goedkoper. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
vechtdal Geplaatst 9 januari 2004 Share Geplaatst 9 januari 2004 Ik weet dat team het kleffe stel, en ferry pa3fdc geen GPS gebruiken, en dat ferry alles op stafkaart doet. dus is het mogelijk, alleen multi cache is lastig omdat je steeds nieuwe coordinaten hebt. Jacco vechtdal team Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 9 januari 2004 Share Geplaatst 9 januari 2004 Het wordt wel lastig als je op die manier een cache wil zoeken die b.v. midden in een groot bosperceel ligt. Topografische kaarten geven je dan maar weinig orientatiemogelijkheden[...] Dat is waar; ook caches in monotone heidevelden e.d. worden lastig. Maar met wat inventiviteit is er wel overheen te komen. Zoek kenmerken op zoals: het eind van een sloot, een bocht in een beek, een hoogspanningsmast o.i.d. en meet de afstand en richting (kompas!) tot de cacheplek. En dan: touwtje tussen je enkels, je staplengte ijken en maar rechtdoor lopen, de juiste kompasrichting aanhouden en stappen tellen. Moet lukken. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lex Geplaatst 9 januari 2004 Share Geplaatst 9 januari 2004 Met een sextant kom je aardig in de buurt van de cacheplaatsmaar alleen 1 probleem Je hebt vrij zicht op de horizon nodig. En je moet een Azimuth nemen in de buurt van de cacheplaats bij zonsopkomst met je kompas. Dit is uiteraard leutig bedoeld Behalve de aangegeven problemen is er nog een groot probleem; een sextant kun je op 1 minuut aflezen, en dat wil uiteraard nog niet zeggen dat die minuut ook nog juist is. En 1 minuut is meer dan 1 kilometer, in NZ-richting zelfs 1 zeemijl, 1852 m. Bij GPSsen klagen we al als de geschatte fout meer is dan 10 m; met een sextant ben je dus helemaal nergens. Zo is weer eens duidelijk hoe de GPS navigeren niet alleen heel veel makkelijker heeft gemaakt, maar ook heel veel nauwkeuriger. ++ Lex ++ Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
maja120 Geplaatst 9 januari 2004 Share Geplaatst 9 januari 2004 Ik denk ook niet dat we aan geocachen zouden zijn begonnen als de plaatsbepaling d.m.v. een sextand moest gebeuren. Groet, Maja die een aardig eindje wegstapt in 1 minuut Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Geepjes Geplaatst 11 januari 2004 Share Geplaatst 11 januari 2004 GPS hoeft niet duur te zijn, je kan ook op marktplaats.nl kijken. idd. koop een Geko 201 of als het echt goedkoop moet zijn de Geko 101. Zeer beperkt in zijn mogelijkheden maar voldoende om te GC-en Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden