Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Ik ben bezig met het oplossen van een mystery en nu loop ik vast op het zoeken van een geschikte tool. Dat duurt nu al langer dan de berekeningen die ik heb moeten doen :thumbup:

Het punt is:

Ik heb een aantal coordinaten en ik weet hoever de cache van die coordinaten af ligt.

Deze coordinaten zou ik dus graag op een map willen tekenen met daar omheen een cirkel ter grootte van de afstand tot de cache. Op de plek waar alle cirkel elkaar kruizen zou dan de cache moeten liggen.

De eisen die ik heb zijn:

moet onder linux werken, dus geen windows of mac

gratis

Geplaatst
Is werken op de GPS ook goed?

Want kijk dan maar eens naar de functie "waarschuwingszones"

Ik heb nog geen fatsoenlijke GPSr, ik ben pas begonnen met geocaching namelijk, daarom gebruik ik nu nog mijn telefoon (een Android). De functie waarschuwingzones heb ik dus niet. Ook kan je met waarschuwingszones zo ver ik het begrepen heb enkel ter plekke het snijpunt bepalen. Ik zou dit graag al van te voren willen.

Of met MapSource.

MapSource is een windows programma dat werkt dus niet onder linux.

Geplaatst (bewerkt)
Of met MapSource.

Lees eerst even goed, het moet onder Linux werken. Volgens Garmin werkt Mapsource niet onder Linux:

System requirements

IBM-compatible PC running Windows XP Service Pack 3 or later operating system.

Zo'n puzzel heb ik trouwens wel eens met Afstand Meten gedaan, gewoon lijntjes trekken en proberen een kloppend coordinaat te krijgen. Ik weet dat er tooltjes voor zijn maar ik kan ze niet vinden.

bewerkt door DiedB
Geplaatst

Ik zal eens kijken of ik een dergelijk prog kan vinden onder ubuntu. Viking ziet er qua beschrijving veelbelovend uit. Zal even uitzoeken of het bruikbaar is

Geplaatst
Ik zal eens kijken of ik een dergelijk prog kan vinden onder ubuntu. Viking ziet er qua beschrijving veelbelovend uit. Zal even uitzoeken of het bruikbaar is

Met viking heb ik niet de optie kunnen vinden om te trianguleren. Ben nu Qlandkarte aan het bekijken...

ik verwacht persoonlijk trouwens dat een een Google maps tooltje moet zijn die het kan. Standaard kan Google maps het iniedergeval niet

Geplaatst
Is dit iets?

Klik

ziet er veel belovend uit:

geo-circles Compute the intersection of two circles on the earth

geo-trilateration Compute the intersection of three circles on the earth

Ik heb alleen 6 punten, maar dat valt mischien wel te omzeilen

Geplaatst
Ik ben bezig met het oplossen van een mystery en nu loop ik vast op het zoeken van een geschikte tool. Dat duurt nu al langer dan de berekeningen die ik heb moeten doen :thumbdown:

Even wat schaamteloze zelfpromotie voor het geval je een oregon, colorado o.i.d. hebt: http://www.wherigo.com/cartridge/details.a...d5-f8d46dcf40c6 Dan kan je het ook in het veld doen.

Tc

Geplaatst

Ik denk (maar zelf nog niet uitgevoerd/uitgeprobeerd) dat je de driehoeksmeeting ook heel goed kan berekenen nadat je de coordinaten eerst naar het RD stelsel hebt omgezet. Dit kan bijv op http://www.gpsgek.nl/informatief/wgs84-rd-online.html

RD coordinaten worden gemeten in meters, dus x+1 is 1 meter naar het oosten. y+1 is 1 meter naar het noorden.

Met behulp van de pythagoras stelling zou je dan vervolgens de driehoeksmeting moeten kunnen berekenen.

Stel je hebt drie coördinaten A, B en C waarbij de afstand tot het te vinden punt D vanaf punt A a meter is, vanaf punt B b meter en vanaf punt C c meter.

Dan krijg je (Ax is bijv het x coordinaat van A en ^2 is 'tot de macht 2' dus 'in het kwadraat')

(Dx - Ax)^2 + (Dy - Ay)^2 = a^2

(Dx - Bx)^2 + (Dy - By)^2 = b^2

(Dx - Cx)^2 + (Dy - Cy)^2 = c^2

Je kan dan Dx en Dy berekenen en het coordinaat vervolgens weer terug converteren naar WGS84.

Berekening kan ook zonder conversie naar RD, maar dan moet je de minuten en seconden in de WGS84 coordinaten eerst omzetten naar decimalen.

Succes!

Karen

Geplaatst (bewerkt)
Is dit iets?

Klik

ziet er veel belovend uit:

geo-circles Compute the intersection of two circles on the earth

geo-trilateration Compute the intersection of three circles on the earth

Ik heb alleen 6 punten, maar dat valt mischien wel te omzeilen

Dit programma doet inderdaad het werk, mits je het aan de praat weet te krijgen (work-around: als root:

rm /usr/bin/fromdos /usr/bin/dos2unix
rm /usr/bin/todos /usr/bin/unix2dos

om het probleem met pakket dos2unix/fromodos te omzeilen)

bewerkt door Fotogravinnetje
Geplaatst (bewerkt)

In google maps heb je het tooltje radius. Alleen werkt maar met 1 cirkel :thumbdown:

[EDIT] Als ik de formules van Leandraakje snap maak ik daar een online tool van.

bewerkt door Waldio
Geplaatst
Dit programma doet inderdaad het werk, mits je het aan de praat weet te krijgen (work-around: als root:
rm -rf /usr/bin/fromdos /usr/bin/dos2unix
rm -rf /usr/bin/todos /usr/bin/unix2dos

om het probleem met pakket dos2unix/fromodos te omzeilen)

bedoel je niet ln -sf? je verwijderd nu die bestanden.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...