Spring naar bijdragen

Cirkel technieken

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Met OziExplorer is het nog eenvoudiger. De 2 waypoints op de kaart zetten en bij de Eigenschappen van elke waypoint bij "Proximity" de straal van de circel intikken. Je krijgt onmiddellijk de circels op de kaart getekent en kunt zien waar ze elkaar kruisen.

Desnoods flink uitvergroten en op het snijpunt een nieuw waypoint prikken om de coordinaten af te kunnen lezen.

Geplaatst

Er zijn ook GPSsen die deze proximitycirkels zelf kunnen tekenen, o.a. de Garmin GPS V. Het voordeel is dat je dat ter plekke kunt doen. Soms is dat noodzakelijk omdat van de afstandspunten in plaats van de coördinaten een omschrijving wordt gegeven, zodat je die coördinaten ter plekke moet opzoeken.

Kijk dus in de gebruiksaanwijzing of je eigen GPS ook een proximityalarm heeft.

++ Lex ++

Geplaatst

En in het Nederlands is een proximity waypoint ineens een "gevaarlijk waypoint" Tenminste, op mijn Garmin GPSmap 76S B)

Ik zie het gevaar niet, en vind het een aardig vrije vertaling.

GRTZ

Kruimeldief :ph34r: Als er één schaap over de dam is... staat ie op het Rokin!

Geplaatst

En in het Nederlands is een proximity waypoint ineens een "gevaarlijk waypoint" Tenminste, op mijn Garmin GPSmap 76S ;)

Ik zie het gevaar niet, en vind het een aardig vrije vertaling.

GRTZ

Kruimeldief :ph34r: Als er één schaap over de dam is... staat ie op het Rokin!

B)

De vertaling is toch wel redelijk. Het is van oorsprong bedoeld voor de mensen op het water. Je geeft een ondiepte aan als proximity waypont, en geeft daarbij op hoeveel afstand je er vandaan wilt blijven. Geluidje instellen, en zodra je het geluidje hoort tijdens het varen weet je dat je te dicht bij de ondiepte (Gevaar) bent.

Geplaatst
De vertaling is toch wel redelijk. Het is van oorsprong bedoeld voor de mensen op het water. Je geeft een ondiepte aan als proximity waypont, en geeft daarbij op hoeveel afstand je er vandaan wilt blijven. Geluidje instellen, en zodra je het geluidje hoort tijdens het varen weet je dat je te dicht bij de ondiepte (Gevaar) bent.

:D Skries hallo,

De bedoeling en het principe zullen wel goed zijn, maar proximity vertaald naar nederlands is in de buurt of in de nabijheid. Uit het woordje proximity haal ik zelf geen gevaar :lol:

Maar in jouw omschrijving kan ik me wel vinden..

GRTZ

Kruimeldief :thumbup: Ik ken Kung Fu, Karate,... en 47 andere gevaarlijke woorden.

Geplaatst

Het is al gezegd: proximity waypoints zijn handig voor in bootjes. B.v. om ondieptes aan te geven waarvan je uit de buurt moet blijven.

Voor wandelaars kan ik mij indenken: drijfzand, teerput, mijnschacht o.i.d.

Het tegenover gestelde van een gevaarlijk waypoint is een veilig waypoint. Voor in de boot: zo markeer je een ankerplaats en als je afdrijft (kruipend anker!) geeft je GPS een alarm.

Die GPS die blijft drijven (GPS72?) heeft dit.

Geplaatst
Komt wel heel erg bekent voor de hier gebruikte coödrdinaten.

Ze komen me inderdaad zeer bekend voor. Het zijn net de punten die ik in gedachten had bij mijn berichtje van 5 januari. En zoals ik al schreef, juist daar heb je niet zoveel aan dit programmaatje omdat je een omschrijving krijgt van de punten, waarvan je dan ter plekke de coördinaten moet gaan opmeten. Alleen diegenen die in het veld het internet op kunnen hebben er dus wat aan, of ze moeten eerst naar huis gaan en daarna terugkomen.

Het is gelukkig wel zo dat de cirkelmiddelpunten in het voorbeeld over een flinke afstand zijn verplaatst; als je deze coördinaten gebruikt klopt er dus niets van! :ph34r:

++ Lex ++

Geplaatst
eerst even deze info lezen: www.gpsdrenthe.nl

Ik heb de proef op de som genomen en de info gelezen. Het trok me vooral om dat ik 2 aardige onderwerpen zie, namelijk GPS en Drenthe. En dat Drenthe ook nog eens goed is geschreven. ;)

Maar het eerste wat me opvalt als ik naar de bewuste site/page ga is het volgende:

"Bij verschillende geocaches (vanaf 4 sterren) worden waypoints bepaald aan de hand van de afstanden en hoeken tussen andere waypoints."

En dan vraag ik me af hoe men aan die wijsheid komt? Hoezo vanaf 4 sterren? Nergens in de voorwaarden van moeilijkheidsgradataties van .com vind ik terug dat een cache een moeilijkheidsgraad van tenminste 4 sterren moet hebben als de waypoints bepaald worden aan de hand van de afstanden en hoeken tussen andere waypoints.

De moeilijkheidsgraad wordt altijd nog bepaald door de maker van de cache en die zit er soms flink naast ;)

Either fill out the online form, or Send e-mail to report@geocaching.com. The form is a much faster way to get your cache report published.

If you use email, please provide the coordinates in WGS84 format and let us know a) the difficulty (1-5, 5 being the hardest) and terrain rating (1-5, 5 using climbing gear), :no: a nickname for the cache, and c) your contact info. If you're creating a web site for the cache, let us know and we'll add it to the page.

GRTZ

Kruimeldief :wine: Niet goed geschoten, altijd mis.

Geplaatst
Je kunt ook gewoon een zakjapanner meenemen en eerst even deze info lezen: www.gpsdrenthe.nl

Een leuke oplossing, maar veel ingewikkelder dan nodig :wine:

Het twee-afstandenprobleem los je veel eenvoudiger op door de proximityalarmmethode, en als je GPS dat niet mocht hebben, door wat hulppunten op je kaartschermpje te proberen terwijl je de afstand van de gegeven afstandspunten tot de cursor afleest.

Ook het tweepeilingen-probleem los je grafisch veel eenvoudiger op. Projecteer twee waypoints in de juiste richtingen vanuit de gegeven punten, verder weg dan het gezochte punt, en maak een route via de vier punten. Het snijpunt van de twee lijnen die de gegeven richtingen hebben is het gezochte punt.

En ook het middelpunt van de driehoek kun je via geprojecteerde waypoints dan wel met gemeten cursorafstanden, en vervolgens een verbindende route, eenvoudiger vinden.

Ik vind dat je het jezelf in het terrein zo makkelijk mogelijk moet maken, en die ingewikkelde formules in een zakjapanner invoeren is zeker geen sinecure. De grafische methode heeft bovendien het voordeel dat je ziet wat je doet, zodat je niet zo snel een fout zult maken.

++ Lex ++

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...