Spring naar bijdragen

Calculatie


Gast ChrisG

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Ik heb mijn eigen webserver draaien www.gerrist.nl en wil daar mijn gevonden caches op plaatsen. Om dit een beetje netjes aan te kleden wil ik een kaart voorzien van punten. Deze punten zijn dan mijn gevonden en geplaatste caches. Om niet iedere keer het plaatje aan te passen wil ik de coordinaten uit de gps ontvanger downloaden en direct in de database van de webserver stoppen. De webserver genereerd dan op de juiste positie een object zoals op de geocaching.nl site zet. Ik weet het, ik kan ook een geocaching url aanmaken maar ik vind het ook leuk om dit mijn eigen webserver te doen.

 

ik wil dus van coordinaten GPS ontvanger x,y punten berekenen die dan boven op een digitale landkaart wordt gedrukt.

 

Chris

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus je hebt een plaatje van een landkaart waarin je punten wilt projecteren op de precieze plaats. Ik zou dan eerst dat kaartje laten inlezen in OziExplorer. Daarvoor moet je van een aantal referentiepunten op de kaart aangeven welke coördinaten ze hebben. Uiteindelijk krijg je een kaartje waarbij je in OziExplorer op een willekeurige plek kan klikken om te weten welke coördinaten het heeft.

Dan moet je vervolgens uitvinden op welk pixel welk coördinaat zit. Het pixelcoördinaat vindt je uit met bijvoorbeeld het programma IrfanView dat gratis is te downloaden. Je klikt dan in het plaatje van de landkaart op een punt en er verschijnt dan bovenin beeld het pixelcoördinaat. Bijv. 123,45 Met wat verschillende punten uitproberen zal je kunnen uitvinden dat x pixels naar rechts = y graden meer. En p pixels omhoog = q graden meer. Als je dat weet is het verder niet moeilijk meer. Je zou ervoor kunnen kiezen om alles te berekenen met de format van GeoGerard: alles omrekenen naar graden en graden achter de komma.

Op deze plek heb ik iets gemaakt dat met bovenstaande werkwijze is gerealiseerd. Hier wordt gewerkt met RijksDriehoekstelsel-coördinaten. Is misschien iets makkelijker om mee te rekenen dan met graden en minuten.

Hopelijk heb je wat aan mijn antwoord. Laat anders maar weten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou dan eerst dat kaartje laten inlezen in OziExplorer. Daarvoor moet je van een aantal referentiepunten op de kaart aangeven welke coördinaten ze hebben. Uiteindelijk krijg je een kaartje waarbij je in OziExplorer op een willekeurige plek kan klikken om te weten welke coördinaten het heeft.

Dan moet je vervolgens uitvinden op welk pixel welk coördinaat zit. Het pixelcoördinaat vindt je uit met bijvoorbeeld het programma IrfanView dat gratis is te downloaden. Je klikt dan in het plaatje van de landkaart op een punt en er verschijnt dan bovenin beeld het pixelcoördinaat.

 

Als je toch in Ozi bezig bent met het maken van referentiepunten, dan zie je links bovenin je scherm al de pixel coordinaat er bij je muis cursor hoort.

Als je een punt gemaakt hebt zie je dat ook rechts in het tabblad staan.

Nix IrfanView dus.

 

Met wat verschillende punten uitproberen zal je kunnen uitvinden dat x pixels naar rechts = y graden meer. En p pixels omhoog = q graden meer

 

Als je dan klaar bent met het kalibreren van de kaart, open je met kladblok het bij behordende .map bestand.

 

Bijna onder aan vindt je een regel met zo iets als.

 

MM1B,2.498562

 

Dit betekend dat 1 pixel in de werkelijkheid ongeveer 2,5 meter is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat een goede reacties allemaal. Ik kan nu een ontwerp gaan maken en een java servlet maken die voor mij de landkaart met bijbehorende objecten laat zien. Zodra ik iets leuks gemaakt heb zal ik het laten weten en de boel als opensource ter beschikking stellen. (mocht iemand het willen hebben)

 

Chris :blink:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...