Spring naar bijdragen

Ineens De Weg Kwijt, Verschoven Coördinaten?

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Sinds 3 week ben ik de bezitter van een Oregon 450.

Zondag liep ik een geocache en ineens moest ik een paar honderd meter de andere kant op lopen. Vreemd. Gecalibreerd, zelfs een factory default reset hielpen niet.

Ontmoedigd naar de auto hiel ik de batterijen er nog even uit. En voila, ineens bedacht hij dat het waypoint toch de andere kant op lag.

Vanmiddag heb ik een stukje gelopen en dezelfde route teruggevolgd. De terugroute lag ineens ver verschoven, honderden meters, van de heen reis. En niet alleen verschoven maar de vorm was ook anders.

Ik verlies even een beetje het vertrouwen in mijn Oregon.

Garmin gebeld, maar die mensen blijken niet eens een knowledge base te hebben en kunnen alleen zeggen van eerst upgraden. Ondanks de topics op het forum dus toch maar geupdated naar 3.30.

Maar ja, updaten doe ik normaal alleen als het een known problem is die opgelost is.

Wie helpt?

Geplaatst
Door het bewegen van de aardschollen in de aarde, de platentektoniek, verschuiven de continenten ten opzichte van elkaar. De Euraziatische plaat beweegt iets meer dan 2 cm per jaar in Noordoostelijke richting. Daardoor verschuiven in Europa de coördinaten van een bepaald punt op het werkelijke aardoppervlak in het WGS84 systeem elk jaar.

Het kan hier aan liggen, maar ik denk het niet. ;)

Maar even serieus:

Misschien heb je thuis per ongeluk de kaartdatum verandert. Dat kan vaak wel een verschil uitmaken.

Verder denk ik dat je terug moet gaan naar de winkel, daar weten ze vaak meer van de GPS dan de telefoon van Garmin.

Geplaatst

In wat voor terrein werd gelopen? Dat kan verschil maken. Was het tussen weilanden of in een nauwe steeg tussen hoge gebouwen met warmtespiegelend glas?

Zag je het verschil op de Oregon herself of is dit ook zichtbaar in Mapsource op je computer na download van de track?

Geplaatst
In wat voor terrein werd gelopen? Dat kan verschil maken. Was het tussen weilanden of in een nauwe steeg tussen hoge gebouwen met warmtespiegelend glas?

Zag je het verschil op de Oregon herself of is dit ook zichtbaar in Mapsource op je computer na download van de track?

In het open veld, afwijking volgens gps 6m. Blauwe strakke hemel.

Ook na het downloaden in Mapsource/Basecamp.

Ik heb gisteren het apparaat omgeruild, want ik vertrouw het niet meer. Had bijna een cache uitgezet met een verkeerde coordinaat.

Geplaatst

In het open veld, afwijking volgens gps 6m. Blauwe strakke hemel.

Ook na het downloaden in Mapsource/Basecamp.

Ik heb gisteren het apparaat omgeruild, want ik vertrouw het niet meer. Had bijna een cache uitgezet met een verkeerde coordinaat.

het kan een calibiratie probleem zijn maar ik neem aan als dat het was dat Garmin wel een oplossing zou hebben. Het lijjkt op problemen met de installingen als wgs of grid. een heldere hemel geeft niet altijd een optimaal gps signaal. de stand van de sats is ook bepalend en ook het aantal ontvangen satelieten bepalen je afwijking

Geplaatst (bewerkt)

Het schatten de grootte van de fout wordt door handheld GPSr's gedaan aan de hand van een formule met als belangrijkste ingrediënt "het ruimtelijk volume omspannen door een veelzijdige pyramide met als toppunt de GPSr en als hoekpunten de GPS satellieten."

Zou het een mapdatum fout zijn dan mag je verwachten dat de retourweg overeenkomt met de heenweg alleen verschoven in zijn totaliteit. En dat was hier niet het geval.

Latere toevoeging:

ik zie dat de Trimble Planning Software nog steeds er is:

Trimble Planning Software Downloads

daarmee kan je zien wat de te verwachten ontvangscondities in de toekomst zullen zijn op de plek waar hoopt te zullen zijn.

Het is bedoeld voor landmeters die zo hun werk kunnen plannen voor momenten dat ze goed zicht hebben op voldoende satellieten.

bewerkt door Prof. Y. Lupardi
Geplaatst
Het schatten de grootte van de fout wordt door handheld GPSr's gedaan aan de hand van een formule met als belangrijkste ingrediënt "het ruimtelijk volume omspannen door een veelzijdige pyramide met als toppunt de GPSr en als hoekpunten de GPS satellieten."

Zou het een mapdatum fout zijn dan mag je verwachten dat de retourweg overeenkomt met de heenweg alleen verschoven in zijn totaliteit. En dat was hier niet het geval.

Latere toevoeging:

ik zie dat de Trimble Planning Software nog steeds er is:

Trimble Planning Software Downloads

daarmee kan je zien wat de te verwachten ontvangscondities in de toekomst zullen zijn op de plek waar hoopt te zullen zijn.

Het is bedoeld voor landmeters die zo hun werk kunnen plannen voor momenten dat ze goed zicht hebben op voldoende satellieten.

Leuke software!

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...