Lex Geplaatst 31 december 2003 Geplaatst 31 december 2003 Ik kom nog even terug op mijn autonavigatiesysteem, Carin van Philips en 5,5 jaar oud. Philips heeft het bedrijfsonderdeel inmiddels aan VDO verkocht en die hebben de naam laten vervallen, maar dat terzijde. Er is daar een pagina die 'noodgeval' heet. En daar vind je geen straatnaam, maar je coördinaten in WGS84 (heb ik inmiddels gecontroleerd) in de vorm DDDMMSS (in hele seconden). Met gebruikers van autonavigatiesystemen erbij is de potentiële doelgroep veel groter dan het aantal cachers, dus we moeten ons zelf niet wegcijferen. En als moderne autonavigatiesystemen de functie niet meer zouden kennen komt dat waarschijnlijk door het gebrek aan kennis bij de hulpverleners, wat reden geweest zou kunnen zijn het te laten vervallen. Maar kijk eens naar de voordelen, veelal zal het de nauwkeurigste plaatsaanduiding zijn die voorhanden is, en bovendien kunnen beide partijen het gebruiken zonder over plaatselijke terreinkennis te beschikken. En daar schort het ook bij de meldkamer aan, gezien Postmans verhaal dat men hardnekkig weigerde hulp te verlenen omdat men zelfs dacht dat de plek in een andere provincie lag. En als men er mee kan omgaan is het zinvol autonavigatiesystemen weer uit te rusten met de coördinatenpagina; dan is het aantal mensen dat van deze betere plaatsaanduiding gebruik kan maken binnen de kortste keren veel groter dan onze groep. ++ Lex ++
postman Geplaatst 1 januari 2004 Geplaatst 1 januari 2004 [Oke, maar je zult ook moeten begrijpen als je een melding doet, "Ik ben hier op N 51...blabla in het WSG84 stelsel" dat men er dan geen snars van zal snappen....Beter is dan, ik ben in het noordelijk deel van Gaasterland in de buurt van......(eigen invulling). Hoe dan ook feit zal altijd blijven dat de de diverse CPA's nooit en te nimmer voorop zullen lopen met de techniek. Neem C2000 en dat er voor een vooralsnog "zeer beperkte" echt geen grote investeringen gedaan zullen worden, hoe graag wij dat misschien ook zouden willen.... Beste team Tobi, kijk eens een beetje omhoog naar mijn eerste bijdrage in dit draadje... Dan zul je zien dat het übehaupt niet uitmaakt wat je zegt. Als je de pech hebt dat je iemand op de meldkamer treft die alleen maar een cursus telefoon aannemen heeft gehadt en iets op een toetsenbord kan intypen, maar nog nooit met een kaart gewerkt heeft en in groep 5 van de basisschool niet heeft opgelost bij de topotour, dan.... Precies, ben je mooi in de aap gelogeerd. Ik bel voortaan de brandweer of de mariene die weten wel iets van plaatsbepaling (hebben ze bij de mariene nog reddingshelicopters over sinds de laatste bezuinigings ronde?)
i am weasel Geplaatst 1 januari 2004 Geplaatst 1 januari 2004 hallo allemaal ik heb ff de mega lange, lastig te onthouden en door de telefoon erg moeilijk door te geven link http://www.mapquest.com/maps/latlong.adp doorgelinkt naar http://geocaching.da.ru Deze link verwijst vanaf nu direct naar http://www.mapquest.com/maps/latlong.adp groeten i am weasel O jah ieder nog een gelukkig nieuw jaar!!
Lex Geplaatst 1 januari 2004 Geplaatst 1 januari 2004 Een aardig idee Weasel, dat doorlinken naar een kortere paginanaam (wat is dat trouwens voor domein?). Maar bij mij werkt het niet. Als ik de rechtstreekse link aanklik werkt het gewoon, echter via jouw link krijg ik wel de invulpagina, maar na het opvragen van de kaart krijg ik een foutmelding. edit: Is inmiddels opgelost, bedankt voor de snelle service Weasel! Ik voorzie trouwens wel een probleem bij gebruik van deze site. Je moet latitude en longitude invullen, en de centralist moet dus weten wat dat betekent. Met een welwillende centralist zul je er in een dialoog ongetwijfeld uitkomen, maar het ontbreken van de decimaal verdeelde minuten invoer zal ongetwijfeld meer problemen geven. Als de GPS op HDDDMM.mmm staat is er een dikke kans dat het punt een paar honderd meter verderop uitkomt doordat de opbeller de minutenfractie opleest, die dan als seconden wordt genoteerd. Als de centralist precies voorleest wat hij moet invullen, en de opbeller precies op de hoogte is van deze stelsels kom je ook daar wel uit, maar ik heb vaak genoeg gelezen van zoektochten die misliepen doordat men onbekend was met deze verschillende coördinatenaanduidingen. Kortom, niet alleen de centralisten dienen een cursus te volgen, ook iedere geocacher dient zich op de hoogte te stellen van wat er op deze site precies moet worden ingevuld. Noteer dus bij de sitenaam dat je je GPS op HDDDMMSS.s moet instellen, en ook dat je latitude (NB) en longitude (OL) moet opgeven, dan kan de centralist het zo intypen en krijgt hij inderdaad een prachtig hulpmiddel om de juiste locatie te bepalen. ++ Lex ++
i am weasel Geplaatst 1 januari 2004 Geplaatst 1 januari 2004 hoi Inderdaad gaf de link een klein probleem maar dat is nu opgelost Nu werkt het wel.. En voor alle duidelijkheid Het op de url gebruikte format is ddºmm'ss" (graden, minuten en seconden), en wij gebruiken het format ddºmm.mmm' (graden, minuten en decimale minuten). Dit zou eigenlijk geen problemen mogen veroorzaken.. Tenminste als diegene met de GPS zijn hoofd koel weet te houden in een noodsituatie. Laten we hopen dat we het niet nodig zullen hebben. greetzz I am Weasel
keske27 Geplaatst 1 januari 2004 Geplaatst 1 januari 2004 Als eerste allemaal het beste voor 2004. Hier mijn reactie:wie stuurt mij de tel nr's een door via de mail?? Geloof dat dit het uitgangspunt was bij de eerste vraag van degene die dit onderwerp(In geval van nood) opende????? Wie oh wie weet er een oplossing om het probleem op te lossen?????? (of is een ieder bezig om in zijn regio het probleem op te lossen)?????? Mijn idee is dus niet alleen de coords waar je auto parkeerd noteren,maar ook de straat waar je auto staat!!!!(ben je in ieder geval een stuk verder) Groetjes Keske27(kees)
Kruimeldief Geplaatst 1 januari 2004 Geplaatst 1 januari 2004 Hier mijn reactie:wie stuurt mij de tel nr's een door via de mail?? Niemand Geloof dat dit het uitgangspunt was bij de eerste vraag van degene die dit onderwerp(In geval van nood) opende????? Nee, dat heb je mis. Peetee had het echt over de coördinaten en niet over telefoonnummers. We kunnen je toch niet maar zo de telefoonnummers geven van cachers die ze zelf aan ons hebben doorgegeven? Dat vraag je maar an iedere cacher zelf, toch? Er is een lijst met telefoonnummers, die van de Fee en van mij staan er ook op. Toch heb ik er geen behoefte aan dat de lijst wordt doorgestuurd aan personen zonder dat ik daar in gekend ben. Ik denk dat er meer zo denken. Zoek anders alle cachepagina's af. Die cachers die het echt niets kunnen schelen hebben ze wel al online staan. Mijn idee is dus niet alleen de coords waar je auto parkeerd noteren,maar ook de straat waar je auto staat!!!!(ben je in ieder geval een stuk verder) Denk dat je het draadje toch niet helemaal goed hebt gelezen. Allereerst heb je er geen zak aan dat je weet in welke straat je auto staat terwijl jij midden op de heide zit te cachen. Als je aan het cachen bent dan parkeert men meestal zo dicht mogel bij de cache op op de startplek. Soms is dat geen straat. En lees ff de reply van Postman, dan zie je dat het soms helemaal niets uitmaakt of je de straat kunt benoemen. GRTZ Kruimeldief Mobiel telefoneren is een vorm van incontinentie: je kan je telefoongesprek niet ophouden tot de dichtsbijzijnde telefooncel.
JandeBeHanger Geplaatst 1 januari 2004 Geplaatst 1 januari 2004 Hmm, het draait er dus op uit als ik mijn poot breek bij de cache "Dirt" dat ik dus 112 bel en dan vertel: Mijn auto staat in Hooghalen aan de Asserweg, vlakbij de Sportschool (gmm, sorry AZG, alweer zowat 10 jaar). Ik lig ergens in het bos tussen mijn auto en de A28, niet helemaal naar Vossies veentje toe. Je gaat bij Tine het bos in, daaarna links enaaan het einde van het pad weer links en dan nog een keer links. Ik ben eerder op mijn knieen het bos uit gekropen, dan dat ze mij vinden. Mij pa kon me in dit bos mij ook nooit vinden................
keske27 Geplaatst 1 januari 2004 Geplaatst 1 januari 2004 Heb jij alles wel goed gelezen ?????? Volgens mij niet dus! Maar ja het probleem is er niet mee opgelost.
JandeBeHanger Geplaatst 1 januari 2004 Geplaatst 1 januari 2004 Hier mijn reactie:wie stuurt mij de tel nr's een door via de mail??Toch heb ik er geen behoefte aan dat de lijst wordt doorgestuurd aan personen zonder dat ik daar in gekend ben. Ik denk dat er meer zo denken. Zoek anders alle cachepagina's af. Die cachers die het echt niets kunnen schelen hebben ze wel al online staan 06 41368933 gele M35i, zit weer een nieuwe accu in, staat bijna altijd aan 06 51954186 M55 met camera, cashdeal 06 44798679 Blauwe M35i postbank 06 14323239 C25, BEN wasmiddelen reklame kwaakdoos. 06 18336882 m'n eerste Dutchtone kwaakdoos, is nu leeg 06 23372868 'n gratis,sim van KPN met E 3,00 beltegoed. Mij bellen betekent, het telefoonnummer niet afschermen. D'r belt toch bijna niemand,want m'n nummer staat al 2 jaar op bij de cache "Poepenhemeltje" en er hebben geloof ik 4 of 5 mensen gebeld............
Kruimeldief Geplaatst 1 januari 2004 Geplaatst 1 januari 2004 Heb jij alles wel goed gelezen ?????? Volgens mij niet dus! Maar ja het probleem is er niet mee opgelost. Tegen wie heb je het Keske? GRTZ Kruimeldief Als de telefoon roodgloeiend is, kun je maar beter niet opnemen.
keske27 Geplaatst 1 januari 2004 Geplaatst 1 januari 2004 tegen jouw kruimeldief Ben blij dat je reageerd. Het probleem moet toch opgelost worden of niet soms?? Groetjes kees
Kruimeldief Geplaatst 1 januari 2004 Geplaatst 1 januari 2004 tegen jouw kruimeldief Ben blij dat je reageerd. Het probleem moet toch opgelost worden of niet soms?? Groetjes kees Goed, ik heb geen zin in een welles nietes verhaal. Ik snap dus niet waarom je terug replyed met de vraag of ik het wel allemaal gelezen heb. Ja dus, ik wel. Ieder bericht en elke dag weer. Vanaf het begin af aan. Ik snap dus je beide vorige replys niet. Dat het probleem opgelost moet worden dat als we in nood zitten en de coördinaten moeten kunnen doorgeven en dat de andere kant dan ook begrijpt waar we het over hebben, dat weet ik. maar dat heeft niets met telefoonnummers te maken van andere cachers en dat heeft niets te maken met de topic van dit draadje en het heeft niets te maken met de bedoeling van degene die dit draadje gestart heeft en dat was PeeTee. Degene die op PeeTee replyde (Wolfje) was degene die aanvoerde dat op geocaching.nu een lijst circuleerde met telefoonnummers van geocachers en zo een soort van lijst is ontstaan van mobiele nummers door heel Nederland voor noodgevallen. Capiche? GRTZ Kruimeldief Een spontaan mens heeft maar een half woord nodig om iets verkeerd te begrijpen.
Peetee Geplaatst 1 januari 2004 Auteur Geplaatst 1 januari 2004 Om het probleem nog even duidelijk te krijgen, want sommigen lijken de draad een beetje kwijt te raken. In het eerste stukje zette ik het volgende probleem neer: Ik denk dat veel cachers wel eens in de positie zijn geweest dat ze in een een gebied wandelden zonder echt precies te weten waar ze waren.Ik bedoel dat in díe zin, dat als ze hun positie in geval van nood via 1-1-2 aan een hulpdienst zouden moeten uitleggen, dit wel eens grote problemen op zou kunnen leveren. Veelal kun je wel je coördinaten produceren, maar de hulpdiensten kunnen hier niets mee, omdat ze zelf niet of nauwelijks de beschikking hebben over gps'en in hun patrouillewagens, zo is de afgelopen zomer wel gebleken bij de problemen die Mumzle heeft gehad. Men weet de coördinaten simpelweg niet in een positie om te zetten. Als mogelijke oplossing gaf ik het volgende: Om een dergelijk probleem te ondervangen lijkt het me niet onhandig om tijdens je cache-tochten de volgende url bij je te hebben, voor het geval je zelf ergens in de problemen zou komen: http://www.mapquest.com/maps/latlong.adp Geef deze url aan de meldkamer + jouw positie in de juiste coördinaten, en ze kunnen zien waar je zit! Beter dan je het zelf uit zou kunnen leggen. Dit stukje was dus eigenlijk bedoeld als een tip in de rubriek "Cache-technieken" Kruimel merkte hierna terecht op dat deze site niet werkt met het door ons gebruikte coördinatenstel ddºmm.mmm', maar met ddºmm'ss". Goed voor de cacher om hiermee rekening te houden. Vervolgens heb ik verleden zaterdag gebeld met de politie-meldkamer om te vragen of zij gestrande wandelaars in het veld op kunnen sporen aan de hand van door hen opgegeven coördinaten. Zij vertelden toen dat dit geen probleem zou moeten opleveren en nodigden me uit om dit eens te testen. Bij een test op dinsdagmiddag bleek de toen op de politie-meldkamer aanwezige ploeg niet met coördinaten uit de voeten te kunnen. De test liep uit op een fiasco. Ook de ANWB (wegenwacht-centrale) bleek niet met de coördinaten overweg te kunnen. Omdat de meldkamer-woordvoerdster mij zaterdag vertelde dat het zeker mogelijk was via de CPA (Centrale Post Ambulance) heb ik die op de woensdagochtend gebeld. Zij konden twee door mij aangereikte coördinatenparen goed omzetten in een juiste veld-positie. Kortom: een prima resultaat! De brandweerman met wie ik sprak (zij zitten samen met de ambulancedienst in een en dezelfde meldkamer) vertelde mij tevens dat de gehele meldkamer de komende maand geinstrueerd wordt in het gebruik van gps en coördinaat. Ook een positieve ontwikkeling, naar mijn idee. Ik heb toen het advies geformuleerd: Dus voor Friesland geldt: bij problemen in het veld direct 1-1-2 bellen en vragen naar ambulance (logisch!) of brandweer. (dus niet vragen naar de politie) Aangezien ik dit een werkbare oplossing vind en vind heb ik besloten met de vraag: Zijn er vrijwilligers om e.e.a. ook voor de andere provincies te testen? Hierdoorheen speelde de kwestie van de noodlijst met telefoonnummers van cachers die je ingeval van problemen kunt bellen. Deze lijst dus al een aantal maanden en is toegestuurd aan elke cacher die ook zelf op die lijst voorkomt. Persoonlijk voel ik er ook niet voor dat die lijst aan elk forumlid wordt toegestuurd, maar enkel aan de mensen die er ook zelf met naam en toe-naam op staan.
Aanbevolen berichten