Spring naar bijdragen

Voordeel van scouting bij geocachen?


8BG

Aanbevolen berichten

Eerlijk is eerlijk, deze vraag heb ik al eens in een draadje geplaatst, waarna het draadje plotseling door allerlei wijzigingen in voorgaande posts iets heel anders werd.

Maar ik blijf het me afvragen, daarom maar gewoon een nieuw draadje geopend :ph34r:

 

We weten dat geocachen veel gedaan wordt door scoutinggroepen. Maar welk voordeel hebben de scouts om een cache te vinden boven de 'gewone mens'?

Dan heb ik het niet over kaartlezen maar van problemen in het veld. Is een scoutgroep er in geslaagd om een wilde rivier over te steken zonder brug, of hebben ze juist een brug gemaakt? Ooit wilde dieren verjaagd (dus niet gejaagd)? Middels mosbegroeiing op de bomen de weg terug kunnen vinden nadat de GPS ermee ophield?

Kortom, ik zou die verhalen wel eens willen lezen.

 

Bij een cache ergens in het midden van het land (niks geen spoiler volgens mij :D) moest ik de cache vinden door psies zoveel meter in die en die richting te lopen (nog steeds geen spoiler). Omdat er ter plekke nogal veel omgevallen bomen lagen was het moeilijk, zo niet onmogelijk, om een rechte lijn te lopen. Gelukkig was de hint bevestigd op een anderhalf meter hoog plateau en kon ik een rechte tak vinden. Deze tak zo neergelegd dat ie psies de goede kant uitwees en toen ben ik een weg door het doolhof van de omgevallen bomen gaan zoeken. Door af en toe een blik op de tak te werpen kon ik toch min of meer mijn route bepalen, want hoe minder ik van de tak zag, hoe beter ik op de lijn zat :D.

 

Wie heeft er meer voorbeelden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Scout zijn heeft wel voordelen :ph34r:

Maar niet vwb geocachen. Wel is het zo dat er een aantal caches verstopt zijn waarbij scoutingtechnieken handig (kunnen) zijn. Maar noodzakelijk? Nee. Hoewel... Absolutely anders gebruikt ook routetechnieken die je niet met GPS kan oplossen.

 

Dus, als de plaatser die technieken gebruikt, dan moet je wel een beetje scout zijn. Overigens op Scoutquest vind je veel terug...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Een ander voordeel van scout zijn is dat je erg groot netwerk hebt van mensen die je kunnen tippen/helpen als dat nodig/wenselijk is.

 

ZONNIG SPOOR :o oud-hopman ZUURTJE

Link naar opmerking
Deel via andere websites

nou die technieken enzo zijn best aardig, maar ik denk dat iedereen die in geocachen geïnteresseerd is, ook die technieken wel interessant vindt. De site van scoutquest en bijv ook op scouting.nl staan veel van deze routetechnieken. Als je echt een heleboel praktische trucs wil moet je eens gaan kijken naar het SAS Survival boek (in scouting kringen ook de survivalbijbel genoemd).

 

Hier staan techieken in de Brise SAS gebruikt en daarbij ook een aantal aardige routetrucs, ehbodingen en bijvoorbeeld eten uit het bos.

 

wat je als scout wel voor hebt is een groot respect voor de natuur en het iedereen helpen waar je kan. Dit moet je namelijk oa in je belofte/wet beloven (en.. belofte maakt schuld :thumbup:) Natuurlijk hebben andere mensen dit ook, maar goed die zijn dan toch ook een beetje scout :P

 

Flupke alias Chil (<= vogel uit Djungleboek)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toch als actieve scout en als geocacher een reactie plaatsen.

Ik ben van mening dat je als scout geen voordelen hebt bij het zoeken naar een cache. In het veld heb je nl. niks aan mos aan bomen en dergelijke om het noorden bijvoorbeeld te vinden. Dit wordt overigens ook niet meer geleerd bij de huidige scouting. Het is een duidelijke computergeneratie die nu heerst. Men heeft geen kompas meer op zak maar een pocketpc met navigatie om zich zo op deze aardbol te verplaatsen. En als de batterijen op zijn; gewoon het reserve-packje uit je binnenzak toveren.

Wel heeft een scout als voordeel beter met topografische kaarten om te kunnen gaan omdat zij op jonge leeftijd hier mee in aanraking komen. Deze basistechnieken zijn nodig om de hikes te kunnen lopen. Maar een beetje geocacher weet binnen no-time dit ook, omdat hij/zij hier regelmatig mee werkt.

Het enige echte voordeel wat ik kan bedenken tijdens het geocachen is dat een scout niet tegen een kilometertje meer of minder kijkt. Door de vele hikes en andere looptochten zijn ze veelal goede wandelaars wat bij de meeste multi-caches handig is. En een beetje scout houdt en respecteert de natuur waarin hij/zij zich bevindt.

 

Tot zover...

 

Ruben van Team Granaet (www.granaet.nl)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die scouting technieken heb ik gemerkt... Ik heb drie scouting caches gedaan. Eentje was een plastic doos die onder een bankje op een publieke plaats (soort van kruispunt bosrand) lag begraven op ca. 40/50cm diep. Resultaat: je kon alleen snachts graven, je wist niet waar je moest graven. En een gebied met straal van 20m in de omgeving was compleet vertrapt, overal kuilen, etcetera. Vervolgens het bankje letterlijk uitgegraven om de cache te vinden. Dit was in Zuid-Limburg.

 

Andere scouting cache: drive-in. verstopt achter een boom naast het scouting terrein. Ik geloof Arnhem of Apeldoorn o.i.d. Weer een andere scouting cache (tussen Ehv en Tilburg): begraven in een gat in de grond wederom zonder duidelijke hint, ook naast scouting gebouw, verloederde cache hardstikke nat en vol pissebedden enz (als ie naast je deur ligt kun je toch wel eens vaker controleren zou je zeggen).

 

Zoals het op mij overkomt: scouting caches - veelal traditional caches, slecht onderhouden en redelijk gemakzuchtig neergelegd (meestal begraven en wildeweg prikstok werk). Dit is i.i.g.

hete beeld wat ik heb van de paar scouting caches die ik gevonden heb. Volgens mij is het meer onder het motto "laten we ook even een cache leggen" gegaan.

 

 

Moraal: Van een scouting had ik juist wat meer creativiteit verwacht..... Maar uit gesprekken met scouts die ik ken gaat het tegenwoordig vooral om -> ;) binnen de club.

 

 

syntonix

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eentje was een plastic doos die onder een bankje op een publieke plaats (soort van kruispunt bosrand) lag begraven op ca. 40/50cm diep.

Oe die was inderdaad verschrikkelijk je bedoelt toch Karrewiel cache toen wij hem vonden lag die meer dan 1 meter diep, wij hebben hem toen een stuk hoger gelegd.

 

Die ander die je bedoelt is denk ik Blaal

 

Wij hebben ook regelmatig gezegd: echt een scouting cache. Tot we de cache's van zuurtje hadden gedaan en het Multievent hadden meegemaakt. Die jongens kunnen er wat van. Sinsdien noem ik ze geen scouting caches meer maar een onervaren cachers cache.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...