Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Morgenvroeg heb ik een afspraak met Dhr. van der Sanden, Provinciaal Archeloog van Drenthe, over het plaatsen van een cache.

Kan en mag ik namens GC.nl wat (contact)gegevens verstrekken van GC.nl (of iemand van GC.nl) aan hem voor het toekomstig plaatsen van caches in Drenthe die op 'waardevolle' plaatsen komen te liggen. Net zoals jullie afspraken hebben met SBB, Natuurmonumenten e.d.

Deze archeoloog werkt vanuit het Drents Plateau (www.drentsplateau.nl). Deze organisatie bestaat uit mensen van diverse gemeenten uit Drenth/ museua e.d. Via hem/deze organisatie kun je misschien sneller en makkelijker toestemming krijgen voor het plaatsen van een cache.

Groet Tjappie W

Geplaatst

Drents Plateau is toch geen terreinbeheerder? Of ben je naar hen doorverwezen door de beheerder omdat zij advies moeten geven?

Over 100 jaar heeft een geocache misschien ook cultuurhistorische waarde :crybaby:

Geplaatst
Drents Plateau is toch geen terreinbeheerder? Of ben je naar hen doorverwezen door de beheerder omdat zij advies moeten geven?

Over 100 jaar heeft een geocache misschien ook cultuurhistorische waarde :thumbup:

Deze archeoloog bezoekt regelmatig de terreinen samen met de terreinbeheerder. Uiteindelijk is hij geen terreinbeheerder maar wel verantwoordelijk daarvoor.

Geplaatst (bewerkt)

De provinciaal archeoloog van Drenthe is geen terreinbeheerder; hij verricht -of laat verrichten- onderzoek op archelogisch interessante plaatsen. Dat kan op eigen verzoek of op verzoek van terreineigenaren. De man kan wijzen op de archelogische waarde van een terrein, maar heeft geen beslissingsbevoegdheden over het terrein. Dat is de terrein eigenaar: private eigenaar, gemeente en verder in Drenthe vooral Natuurmonumenten, SBB en het Drents Landschap.

De man kan dus adviezen geven, maar geen toestemming of afwijzing: dat moeten bovengenoemde instanties doen. In dat opzicht kan zijn advies dus wèl van belang zijn voor een terreineigenaar! Als de man goed op de hoogte is van het fenomeen geocaching en hij staat er positief tegenover, dan kan dat z'n voordelen hebben.

Het Drents plateau is een bundeling van diverse vergelijkbare disciplines, zoals archeologie, architectuur, historie en taal, bedoeld om de cultuur- historische erfenis van Drenthe onder de aandacht te brengen bij verantwoordelijke instanties en te documenteren. Ze brengen gevraagd en ongevraagd advies uit aan instanties, die dat vervolgens tot beleid kunnen verheffen. Zie HIER. En voor geïnteresseerden: ze kunnen over allerlei onderwerpen ook lezingen verzorgen.

T-bones (E)(bestuurslid lokale historische vereniging...)

bewerkt door t-bones
Geplaatst
De provinciaal archeoloog van Drenthe is geen terreinbeheerder; hij verricht -of laat verrichten- onderzoek op archelogisch interessante plaatsen. Dat kan op eigen verzoek of op verzoek van terreineigenaren. De man kan wijzen op de archelogische waarde van een terrein, maar heeft geen beslissingsbevoegdheden over het terrein. Dat is de terrein eigenaar: private eigenaar, gemeente en verder in Drenthe vooral Natuurmonumenten, SBB en het Drents Landschap.

De man kan dus adviezen geven, maar geen toestemming of afwijzing: dat moeten bovengenoemde instanties doen. In dat opzicht kan zijn advies dus wèl van belang zijn voor een terreineigenaar! Als de man goed op de hoogte is van het fenomeen geocaching en hij staat er positief tegenover, dan kan dat z'n voordelen hebben.

Het Drents plateau is een bundeling van diverse vergelijkbare disciplines, zoals archeologie, architectuur, historie en taal, bedoeld om de cultuur- historische erfenis van Drenthe onder de aandacht te brengen bij verantwoordelijke instanties en te documenteren. Ze brengen gevraagd en ongevraagd advies uit aan instanties, die dat vervolgens tot beleid kunnen verheffen. Zie HIER. En voor geïnteresseerden: ze kunnen over allerlei onderwerpen ook lezingen verzorgen.

T-bones (E)(bestuurslid lokale historische vereniging...)

;) Het was alleen maar de bedoeling om de (goede) contacten te creëren voor het plaatsen van caches in Drenthe. Voor toestemming van het plaatsen van mijn cache ben ik door diverse instanties, waaronder 2 gemeenten, door verwezen naar hem voor het plaatsen van de cache. En deze beste man heeft daar dus zijn toestemming voor gegeven, mits hij dus niet op het wettelijk beschermd terrein komt te liggen.

Dus volgens jou is zijn toestemming niks waard......... :blink::angry:

Tjappie

Geplaatst

Goed dat je zo een opening hebt gekregen bij het vinden van leuke lokaties voor caches. Maar er is maar een die je toestemming voor je cache kan geven en dat is de terrein eigenaar. Wat ik nu begrijp is dat je toestemming van iemand hebt die je kan vertellen of de locatie een historische waarde heeft of niet. Hij kan je dus wel vertellen of het verstandig is om daar een cache neer te leggen, maar je zou op zoek moeten gaan naar de eigenaar van het terrein waar je de cache wilt plaatsen of in dit geval al hebt liggen

Geplaatst

Oke, ik snap het al...........

Ik heb de archeoloog een meeltje gedaan of hij mij kan vertellen wie de eigenaar is, zodat ik met hem of haar contact kan opnemen.

PS Deze archeloog kan ik altijd aanschrijven over info over een cachelocatie in Drenthe.

Tjappie

Geplaatst

Als de terreineigenaar het laat afhangen van de provinciale archeoloog, dan zou ik daar wel genoegen mee nemen als ik een cache wil leggen. Tenslotte heb je dan contact met de eigenaar gehad; of die een ander laat beslissen mag-ie zelf weten. Jij hebt je best dan gedaan. Maar puur formeel: is er maar één eigenaar.

Succes!

T-Bones (E)

Geplaatst (bewerkt)

Dit klinkt goed maar uit eigen ervaring weet ik dat op terreinen met archelogische waarde zoals bij hunnebedden geen caches mogen komen.

Dit heeft niets met deze archeloog te maken. Dit besluit is genomen i.o.m diverse betrokken instanties zoals Drentse landschap, archelogen e.d.

Dit houd in dat men dit gewoon weg niet wil hebben, dit om de omgeving niet aan te tasten. Iets wat ik zeer goed kan begrijpen.

Er zijn plaatsen in drenthe waar de grond van een andere eigenaar is dan het hunnebed(Deze worden beheerd door het drentse landschap). Hier geldt gewoon geen caches ookal mag het van de grondeigenaar.

Dit is waarschijnlijk ook de reden waarom de hunnebed-serie van joppie2 in het archief is gegaan.

Ik kan wel even contact opnemen met mijn contactpersoon bij deze instanties om te kijken of hun standpunt is veranderd maar het lijkt me sterk.

bewerkt door team explorers
Geplaatst
Dit klinkt goed maar uit eigen ervaring weet ik dat op terreinen met archelogische waarde zoals bij hunnebedden geen caches mogen komen.

Dit heeft niets met deze archeloog te maken. Dit besluit is genomen i.o.m diverse betrokken instanties zoals Drentse landschap, archelogen e.d.

Dit houd in dat men dit gewoon weg niet wil hebben, dit om de omgeving niet aan te tasten. Iets wat ik zeer goed kan begrijpen.

Er zijn plaatsen in drenthe waar de grond van een andere eigenaar is dan het hunnebed(Deze worden beheerd door het drentse landschap). Hier geldt gewoon geen caches ookal mag het van de grondeigenaar.

Dit is waarschijnlijk ook de reden waarom de hunnebed-serie van joppie2 in het archief is gegaan.

Ik kan wel even contact opnemen met mijn contactpersoon bij deze instanties om te kijken of hun standpunt is veranderd maar het lijkt me sterk.

Hun standpunt is niet veranderd. Deze archeoloog heeft mij dus verteld dat de cache NIET op het terrein mag liggen, omdat deze wettelijk is beschermd, maar WEL ernaast. Ik heb dus SAMEN MET de provinciaal archeooog een geschikte locatie uitgezocht.

Tjappie

Geplaatst (bewerkt)

Tjappie, mij lijkt dat je het helemaal goed hebt gedaan voor het leggen van je eigen cache.

Je hebt de eigenaar benaderd om toestemming en die heeft je verwezen naar de archeoloog, om samen met hem te zorgen dat de plaatsen die je gaat gebruiken voor je stash niet van archeologische waarde zijn.

Dus prima in orde!

De vraag die je echter stelt of er bij geocaching.nl iemand, of een afdeling is die mogelijk iets wil met dit contact .( de archeoloog) Omdat kennelijk gemeenten in Drente daar gebruik van maken voor wat betreft toestemming bij het leggen van caches, daar heb je nu nog steeds geen antwoord op.

Ik weet dat er een paar jaar terug bij geocaching.nl iemand was die met name de contacten onderhield met instanties als Natuurmonumenten, SBB of Het Drentse landschap.

Die man is ermee gestopt en eerlijk gezegd weet ik niet of zijn werkzaamheden zijn overgenomen.

Wat je wellicht zou kunnen doen is een ticket aanmaken op de site en de vraag nog eens op die manier stellen aan geocaching.nl

bewerkt door Cache in het handje
Geplaatst (bewerkt)
... op de Veluwe daar gebruik...

Even muggesiften, maar die archeoloog werkt voor Drenthe, niet op de Veluwe (da's Gelderland).

bewerkt door Nemelis
Geplaatst

Even muggesiften, maar die archeoloog werkt voor Drenthe, niet op de Veluwe (da's Gelderland).

Aangepast en als TEAM member hoop ik dat je Tjappie nou ook even op weg helpt.

Want daar ontbreekt het toch behoorlijk aan in dit draadje.

Geplaatst (bewerkt)

Aangepast en als TEAM member hoop ik dat je Tjappie nou ook even op weg helpt.

Want daar ontbreekt het toch behoorlijk aan in dit draadje.

Als je hiermee bedoelt dat er nog geen reactie is geweest in de trand van: Tjappie hier heb je de contact-gegevens van GC.nl. Dan ben ik helaas de verkeerde. Ik zit wel in het team, maar dat betekend niet dat ik dit soort contacten beheer. Dat gaat via Hawkeyes en/of Geoman, en die zullen het waarom precies willen weten (ga ik van uit) voordat ze contact-gegevens door geven.

Als je bedoelt dat je vind dat het initiatief afgebrand wordt in dit draadje: Ik - persoonlijk - vind het complementswaardig als iemand, net als Tjappie, verder denkt dan zijn eigen straatje. Maar ik vind niet dat het afgebrand wordt. Er wordt alleen - terecht - opgemerkt dat een archeoloog geen gebiedsbeheerder is. En dus worden er vragen gesteld bij het nut van contacten met die archeoloog.

Dat een beheerder het toestemming geven wel af laat hangen van die archeoloog maakt het in mijn ogen best nuttig maakt om contacten met die archeoloog te onderhouden.

Maar dat kwam pas later naar voren (volgens mij kwam T-Bones daar als eerste mee).

En nogmaals dat soort contacten gaan via het bestuur van GC.nl (dus Hawkeyes en Geoman).

Btw. Ik hoop dat je de "muggesift" opmerking van mij met een kwinkslag hebt genomen (vandaar dat ik het woordje muggesiften erin had gezet). Ik ben vandaag nl. de hele dag aan het (document-)reviewen geweest waarbij ik dus dit soort typo's (want dat is het voor mij) op moet merken. :lol:

bewerkt door Nemelis
Geplaatst

Dit heeft niets met deze archeoloog te maken. Dit besluit is genomen i.o.m diverse betrokken instanties zoals Drentse landschap, archelogen e.d.

Hun standpunt is niet veranderd. Deze archeoloog heeft mij dus verteld dat de cache NIET op het terrein mag liggen, omdat deze wettelijk is beschermd, maar WEL ernaast. Ik heb dus SAMEN MET de provinciaal archeooog een geschikte locatie uitgezocht.

Tjappie

Ik snap de hoofdletters niet goed?? Je bevestigt alleen maar wat ik zeg.

Trouwens: Als je naast het wettelijk beschermde gebied een lokatie zoekt heb je waarschijnlijk ook met een andere grondeigenaar te maken.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...