Miniatuur Geplaatst 27 november 2008 Geplaatst 27 november 2008 Ik ben niet zo'n held op de computer, dus ik kan het volgende probleem niet oplossen. Als ik een foto op mijn cachepagina plaats staat de foto er heel groot op en dat is niet de bedoeling. Zelfs als ik de foto met "aanpassen formaat" eerst verklein naar bijv. 60% maakt dat geen verschil op de cachepagina. Kan iemand mij vertellen hoe ik de foto's moet verkleinen zodat ze ook klein op de cachepagina komen. Bij voorbaat dank voor een reactie.
Mr.Atari Geplaatst 27 november 2008 Geplaatst 27 november 2008 Probeer het eerst eens kleiner te maken voordat je het upload. Irfanview (www.irfanview.com) is daar onder andere een prima geschikt programmaatje voor...
Smurfin & Grote Smurf Geplaatst 27 november 2008 Geplaatst 27 november 2008 Lees dit eens, misschien heb je er wat aan. Sjoerdt.
Nightfire Geplaatst 27 november 2008 Geplaatst 27 november 2008 De tool Image Resizer werkt ook best goed en gemakkelijk, rechtermuis op de foto, formaat aangegeven en klaar. Succes ermee. Mike Nightfire
Smurfin & Grote Smurf Geplaatst 27 november 2008 Geplaatst 27 november 2008 De tool Image Resizer werkt ook best goed en gemakkelijk.Onder XP. Jammer want ik had 'm best willen proberen, of is hij in Vista al ergens geïmplementeerd?
Miniatuur Geplaatst 27 november 2008 Auteur Geplaatst 27 november 2008 Bedankt voor de reacties. Het werkt nog niet, maar ik blijf proberen.
GeoGeldrop Geplaatst 27 november 2008 Geplaatst 27 november 2008 Misschien handig als je even vermeldt welk beeldbewerkingsprogramma je gebruikt. Dan is er vast wel iemand die weet hoe dat precies voor jouw programma werkt. Alvast een paar suggesties voor twee veelgebruikte programma's: In het eerder genoemde Irfanview (gratis, niet te groot en geschikt voor relatief eenvoudige beeldbewerking) werkt het als volgt: - Open de foto in IrfanView - Toets de Controltoets en de R gelijktijdig - Je krijgt nu een scherm waarin je de afmetingen kunt wijzigen. Bij "Set new size" kun je bij 'Width" bijvoorbeeld 640 pixels invullen. Als je dan onderin datzelfde schermpje de optie 'preserve aspect ratio' aangevinkt hebt staan, vult het programma zelf de juiste hoogte in zodat je afbeelding niet vertekent. - Klik op 'OK' en sla de nu verkleinde foto op. Photoshop CS2 (maar waarschijnlijk geld hetzelfde voor andere versies): - Open de te bewerken foto - Toets de Alt, Control en I toets gelijktijdig - Vul de breedte in en ook hier geldt dat je onderin het scherm aan kunt vinken of de grootte-/breedteverhouding gelijk moet blijven. - Klik op 'OK' en sla de nu verkleinde foto op. (ben even uitgegaan van een Engelstalige IrfanView en een Nederlandse Photoshop). Na het opslaan van je verkleinde foto is het een kwestie van uploaden naar gc.com en dat vormde geen probleem begreep ik. Succes ermee en hopelijk zien we snel de resultaten! Groeten, GeoGeldrop
Miniatuur Geplaatst 27 november 2008 Auteur Geplaatst 27 november 2008 Het is nu gelukt om de foto te verkleinen tot ongeveer 3 x 2 cm. Als ik de foto zo uitprint krijg ik ook dit formaat. Maar op de cachepagina is de afmeting die ik zie dan nog ongeveer 10 x 9 cm. En dat is wel heel groot voor een fotocache.
IkbenMamma Geplaatst 27 november 2008 Geplaatst 27 november 2008 Grappig dat iemand met de nickname Miniatuur een topic plaats over verkleinen *** Maar nu terzake; Je kunt de cm wel verkleinen, maar als de pixels ongewijzigd blijven, is je afbeelding idd. npg gewoon hetzelfde, alleen is de kwaliteit van het te tonen beeld verlaagd, dus ook HIEROP moet gelet worden ! Hoe zit het met het gewone tekenprogramma Paint, wat toch vrijwel op de meeste pc's gewoon onder bureauassecoires staat ? Soms staat bv. bij Photoshop bij het resizen va een image, beneden de mogelijkheid om een vakje of twee vakjes aan te vinken of niet: Constrain proportions EN Resample Image. Wanneer je dus het eerste UIT vinkt, kun je onafhankelijk van elkaar de pixels en/of cm aanpassen, heb je t wel aangevinkt, dan krimpt t wel mee... Wanneer je het tweede - Resample image - uitvinkt - gaan ze gelijk op... Maar dat is dus in Photoshop. Hopelijk vind je gauw een oplossing. Succes.
KarelKraak Geplaatst 27 november 2008 Geplaatst 27 november 2008 Hoe zit het met het gewone tekenprogramma Paint, wat toch vrijwel op de meeste pc's gewoon onder bureauassecoires staat ? Soms staat bv. bij Photoshop bij het resizen va een image, beneden de mogelijkheid om een vakje of twee vakjes aan te vinken of niet: Constrain proportions EN Resample Image. Wanneer je dus het eerste UIT vinkt, kun je onafhankelijk van elkaar de pixels en/of cm aanpassen, heb je t wel aangevinkt, dan krimpt t wel mee... Wanneer je het tweede - Resample image - uitvinkt - gaan ze gelijk op... In MS Paint kan je verkleinen door ctrl+w te gebruiken (of Image>Resize/Skew). Maar die gaat in procenten en niet in exacte maten. In Photoshop geeft 'Constrain proportions' aan dat de verhouding hoogte/breedte hetzelfde moet blijven. Dat heeft verder niets te maken met centimeters en/of pixels. Dat wordt namelijk aangegeven met resolutie en die is altijd aan te passen. Als je 'Constrain proportions' uitvinkt en je past de breedte in pixels aan, verandert de breedte in cm gewoon evenredig mee. Alleen de hoogte blijft dan ongewijzigd, maar of je dat nou wil... Door 'Resample image' uit te vinken pas je alleen de resolutie aan en verandert er verder helemaal niets aan je plaatje. Dus dat is niet echt van toepassing in dit geval aangezien het plaatje kleiner moet worden.
tukkerboertje Geplaatst 27 november 2008 Geplaatst 27 november 2008 (bewerkt) Het is nu gelukt om de foto te verkleinen tot ongeveer 3 x 2 cm. Als ik de foto zo uitprint krijg ik ook dit formaat. Maar op de cachepagina is de afmeting die ik zie dan nog ongeveer 10 x 9 cm. En dat is wel heel groot voor een fotocache. Volgens mij moet je aan de slag met de codes width="20%" (waarbij de 20% als voorbeeld dient, maar zo wordt de foto op 20% van de breedte van de pagina afgedrukt). Misschien moet je hier eens kijken KLIK kijk maar eens bij het kopje "de plaatjes tag" Stuur anders maar even PB 27 november 2008 bewerkt door tukkerboertje
KarelKraak Geplaatst 27 november 2008 Geplaatst 27 november 2008 Volgens mij moet je aan de slag met de codes width="20%" (waarbij de 20% als voorbeeld dient, maar zo wordt de foto op 20% van de breedte van de pagina afgedrukt). Misschien moet je hier eens kijken KLIK kijk maar eens bij het kopje "de plaatjes tag" Stuur anders maar even PB Volgens mij niet Afmetingen ingeven op basis van percentages is vragen om problemen. Maak je cachepagina gewoon aan zodat hij er op de site goed uitziet. Dan komt het printen vanzelf wel goed. Als je de percentages achterwege laat tenminste
Biertjuh Geplaatst 27 november 2008 Geplaatst 27 november 2008 Grappig dat iemand met de nickname Miniatuur een topic plaats over verkleinen Ruud
tukkerboertje Geplaatst 27 november 2008 Geplaatst 27 november 2008 (bewerkt) Volgens mij moet je aan de slag met de codes width="20%" (waarbij de 20% als voorbeeld dient, maar zo wordt de foto op 20% van de breedte van de pagina afgedrukt). Misschien moet je hier eens kijken KLIK kijk maar eens bij het kopje "de plaatjes tag" Stuur anders maar even PB Volgens mij niet Afmetingen ingeven op basis van percentages is vragen om problemen. Maak je cachepagina gewoon aan zodat hij er op de site goed uitziet. Dan komt het printen vanzelf wel goed. Als je de percentages achterwege laat tenminste Nou vooruit. Als je het %-teken weglaat, wordt het pixel-breedte dus dan kun je bijvoorbeeld <width="200"> gebruiken Het is een idee. geen moeten, maar gewoon omdat het kan 27 november 2008 bewerkt door tukkerboertje
Miniatuur Geplaatst 27 november 2008 Auteur Geplaatst 27 november 2008 Ik heb met Photo Editor de foto verkleind naar H x B = 2,47 x 3,3 cm. of 292 x 389 pixels. Dat is dus een heel kleine foto. Maar op de cachepagina zie ik de foto met een breedte van ruim 10 cm. Er kunnen dus max. 2 foto's naast elkaar. En de bedoeling was dat ook daar de foto's kleiner te zien zouden zijn.
Aanbevolen berichten