tomtomgo Geplaatst 23 oktober 2008 Geplaatst 23 oktober 2008 (bewerkt) Hallo, Ook ik begin binnenkort met Geocachen. Het lijkt me helemaal te gek. Nu kan ik voor een mooie prijs de Venture CX kopen met TopoNL etc... Alleen vraag ik me af of deze gps goed te gebruiken is voor Geocachen. En waarom is hij vervangen door de HCX. Door de hooggevoelige GPS sensor heb ik al wel begrepen. Maar zijn er ook mankementen aan de CX? Hoop dat jullie mij kunnen helpen. Gr. Tom 23 oktober 2008 bewerkt door tomtomgo
papillonphoto Geplaatst 23 oktober 2008 Geplaatst 23 oktober 2008 Hallo, Ook ik begin binnenkort met Geocachen. Het lijkt me helemaal te gek. Nu kan ik voor een mooie prijs de Venture CX kopen met TopoNL etc... Alleen vraag ik me af of deze gps goed te gebruiken is voor Geocachen. En waarom is hij vervangen door de HCX. Door de hooggevoelige GPS sensor heb ik al wel begrepen. Hoop dat jullie mij kunnen helpen. Gr. Tom Dat is het enige verschil met de oude, de nieuwere ontvanger. Met die nieuwere ontvanger heb je beter bereik. In Nederland vlat het verschil wel mee, zul je het alleen zien in een dichtbegroeid en nat bos. Maar als er maar een beetje glooing in het landschap zit dan raakt de oude ontvanger al snel het spoor kwijt en dan is de hoog gevoelige ontvanger toch wel erg lekker.
Peetee Geplaatst 23 oktober 2008 Geplaatst 23 oktober 2008 (bewerkt) Je kunt er van uit gaan dat alle wandel-gps'en goed voor het geocachen te gebruiken zijn. Maar de ene gps is hiervoor wel geschikter als de andere. En bij de door jou genoemde apparaten maakt de H inderdaad het verschil. Die geeft aan dat de ontvangst in bossen e.d. beter is; en dat is zeker een voordeel. Maar het is dus beslist niet zo dat je met de Cx niet goed uit de voeten zou kunnen. Misschien wordt de uitdaging er zelfs wel wat groter door. 23 oktober 2008 bewerkt door Peetee
Team Gelaen Geplaatst 23 oktober 2008 Geplaatst 23 oktober 2008 (bewerkt) Maar als er maar een beetje glooing in het landschap zit dan raakt de oude ontvanger al snel het spoor kwijt en dan is de hoog gevoelige ontvanger toch wel erg lekker. is dit niet vreemd? Voor een goede ontvangst is een rechtstreeks 'zicht' op de satelieten noodzakelijk. Van glooiingen zal de sirf3 net zo goed last hebben. Onder bomen etc veel beter ontvangst, ok. Of mist ik iets? Wellicht dat de software in de chip beter overweg kan met reflecties tegen gebouwen/bergen, maar met alleen glooiingen speelt dat volgens mij niet. En inderdaad, met elke hand gps ontvanger kun je geocachen. 23 oktober 2008 bewerkt door Team Gelaen
papillonphoto Geplaatst 23 oktober 2008 Geplaatst 23 oktober 2008 Maar als er maar een beetje glooing in het landschap zit dan raakt de oude ontvanger al snel het spoor kwijt en dan is de hoog gevoelige ontvanger toch wel erg lekker. is dit niet vreemd? Voor een goede ontvangst is een rechtstreeks 'zicht' op de satelieten noodzakelijk. Van glooiingen zal de sirf3 net zo goed last hebben. Onder bomen etc veel beter ontvangst, ok. Of mist ik iets? Wellicht dat de software in de chip beter overweg kan met reflecties tegen gebouwen/bergen, maar met alleen glooiingen speelt dat volgens mij niet. En inderdaad, met elke hand gps ontvanger kun je geocachen. Ja is vreemd klopt maar toch is het een praktijk voorbeeld. Met de nieuwere ontvangers heb ik ook in bergachtig terrein minder ontvangst en met de oude 60 helemaal gaan. Oorzaak kan in de vervorming van het signaal liggen ( iets met zwaarte kracht en afbuigen van de straling). Een feit blijft dat we in Nederland een erg goede ontvangst hebben. in vergelijking met alle landen om ons heen. En om heel eerlijk te zijn denk ik dat de flatpatch wel beter zal reageren in glooiingen als de quad helix. Als je erg serieus gaat worden in deze verslaving die geocachen heet zal je uiteindelijk toch naar een hoog gevoeliger ontvanger. wnat in het bos raken de "oude"ontvangers het toch snel kwijt.
Team Gelaen Geplaatst 23 oktober 2008 Geplaatst 23 oktober 2008 Als je erg serieus gaat worden in deze verslaving die geocachen heet zal je uiteindelijk toch naar een hoog gevoeliger ontvanger. wnat in het bos raken de "oude"ontvangers het toch snel kwijt. hm, tsja. Definieer 'oud'. Mijn Magellan Meridian Gold (quad helix antenne dacht ik), laat het bijna nooit afweten, hoe dik en nat het bladerdek ook is. Problemen heb ik alleen uiteraard in nauwe kloven (en die zijn er zelfs in Zuid-Limburg/grens Belgie) en soms als ik langs een spoorbaan loop wil de pijl wel eens verkeerd wijzen...... O ja, en in London een keer een probleme gehad in een klein parkje tussen hoge gebouwen. Maar toen wilde mijn PDA met sirf3 ook niet meer.
De Oliva's Geplaatst 23 oktober 2008 Geplaatst 23 oktober 2008 (bewerkt) Wij hebben een Etrex Venture. En nog wel zonder allerlei toevoegingen als CX, HCX of andere interessante letters. Hebben we inmiddels > 600 caches mee gevonden (en dat zonder topokaarten - we gaan graag voor basic). Kan je dus geocachen met een Venture? Ja hoor Edit; de oorsponkelijke vraag was of er mankementen mee zijn? Met die van ons niet. Wel klopt het van de wat mindere ontvangst onder een dik bladerdak/in tunnels, maar dat heeft elke GPSr Edit 2; leuke nickname Tom! 23 oktober 2008 bewerkt door De Oliva's
tomtomgo Geplaatst 23 oktober 2008 Auteur Geplaatst 23 oktober 2008 Hallo Allemaal, Ik ben echt heel blij met alle reacties. Nu heb ik de informatie die ik nodig heb en kan ik over gaan tot aanschaf. Het wordt steeds leuker. Net een boekje gehaald uit onze bibliotheek. Gr, Tom
tomtomgo Geplaatst 26 oktober 2008 Auteur Geplaatst 26 oktober 2008 Hallo Allemaal, Ik ben echt heel blij met alle reacties. Nu heb ik de informatie die ik nodig heb en kan ik over gaan tot aanschaf. Het wordt steeds leuker. Net een boekje gehaald uit onze bibliotheek. Gr, Tom Gisteren de GPS opgehaald. Vandaag mijn eerste cache gevonden!!
flatfisher Geplaatst 26 oktober 2008 Geplaatst 26 oktober 2008 Hallo, Ook ik begin binnenkort met Geocachen. Het lijkt me helemaal te gek. Nu kan ik voor een mooie prijs de Venture CX kopen met TopoNL etc... Alleen vraag ik me af of deze gps goed te gebruiken is voor Geocachen. En waarom is hij vervangen door de HCX. Door de hooggevoelige GPS sensor heb ik al wel begrepen. Maar zijn er ook mankementen aan de CX? Hoop dat jullie mij kunnen helpen. Gr. Tom Sinds wanneer bestaat er een Etrex Venture HCX? Er bestaan wel een Etrex Venture HC en een Etrex Vista HCx. De Etrex Venture CX is in feite opgevolgd door de Etrex Legend HCx. Een beetje verwarrend, dat snap ik wel. Evengoed, als je een Venture Cx gekocht hebt mét topo Nl heb je een goed setje in handen waarmee je prima uit de voeten kunt. Maar dat had je getuige je first find al wel in de gaten. Alleen zal je iets vaker situaties tegenkomen waarbij je GPS het sattellietsignaal kwijt raakt als iemand anders die een GPS met hooggevoelige chipset heeft. Of diegene dan nog nauwkeurig genoeg kan navigeren om de cache te vinden is nog niet direct een vaststaand feit. Ook met mijn GPSmap 60 Cx moet ik af en toe nog even op de omgeving letten om te zien waar de cache ligt, ipv dat ik er al navigerend bovenop sta. Veel plezier ermee, maar probeer als je namen gebruikt, ook de juiste te gebruiken. Dat geldt overigens nog meer voor alle repliers dan voor jou!
barny Geplaatst 26 oktober 2008 Geplaatst 26 oktober 2008 Gisteren de GPS opgehaald. Vandaag mijn eerste cache gevonden!! GCPQ4V September 5, 2005 by TomTomGo (1 found) Ganz schön reger Besuch - für so einen kleinen Cache Geht auch mal um den Schrottplatz rum - ist echt gruselig Um den Cach zu finden sollte man aber auf keinen Fall den Blick senken - eher das Gegenteil Barny
tomtomgo Geplaatst 26 oktober 2008 Auteur Geplaatst 26 oktober 2008 Sinds wanneer bestaat er een Etrex Venture HCX? Er bestaan wel een Etrex Venture HC en een Etrex Vista HCx. De Etrex Venture CX is in feite opgevolgd door de Etrex Legend HCx. Een beetje verwarrend, dat snap ik wel. Evengoed, als je een Venture Cx gekocht hebt mét topo Nl heb je een goed setje in handen waarmee je prima uit de voeten kunt. Maar dat had je getuige je first find al wel in de gaten. Alleen zal je iets vaker situaties tegenkomen waarbij je GPS het sattellietsignaal kwijt raakt als iemand anders die een GPS met hooggevoelige chipset heeft. Of diegene dan nog nauwkeurig genoeg kan navigeren om de cache te vinden is nog niet direct een vaststaand feit. Ook met mijn GPSmap 60 Cx moet ik af en toe nog even op de omgeving letten om te zien waar de cache ligt, ipv dat ik er al navigerend bovenop sta. Veel plezier ermee, maar probeer als je namen gebruikt, ook de juiste te gebruiken. Dat geldt overigens nog meer voor alle repliers dan voor jou! Het duurde wel even voor ik door had dat ik toch echt al op de locatie gearriveerd was. Soms valt de verbinding inderdaad weg. Misschien in de toekomst(ooit) een GPS met hooggevoelige chipset. Voorlopig ben ik hier heel blij mee:) Er is zijn nog heel veel caches in onze omgeving.
flatfisher Geplaatst 26 oktober 2008 Geplaatst 26 oktober 2008 Sinds wanneer bestaat er een Etrex Venture HCX? Er bestaan wel een Etrex Venture HC en een Etrex Vista HCx. De Etrex Venture CX is in feite opgevolgd door de Etrex Legend HCx. Een beetje verwarrend, dat snap ik wel. Evengoed, als je een Venture Cx gekocht hebt mét topo Nl heb je een goed setje in handen waarmee je prima uit de voeten kunt. Maar dat had je getuige je first find al wel in de gaten. Alleen zal je iets vaker situaties tegenkomen waarbij je GPS het sattellietsignaal kwijt raakt als iemand anders die een GPS met hooggevoelige chipset heeft. Of diegene dan nog nauwkeurig genoeg kan navigeren om de cache te vinden is nog niet direct een vaststaand feit. Ook met mijn GPSmap 60 Cx moet ik af en toe nog even op de omgeving letten om te zien waar de cache ligt, ipv dat ik er al navigerend bovenop sta. Veel plezier ermee, maar probeer als je namen gebruikt, ook de juiste te gebruiken. Dat geldt overigens nog meer voor alle repliers dan voor jou! Het duurde wel even voor ik door had dat ik toch echt al op de locatie gearriveerd was. Soms valt de verbinding inderdaad weg. Misschien in de toekomst(ooit) een GPS met hooggevoelige chipset. Voorlopig ben ik hier heel blij mee:) Er is zijn nog heel veel caches in onze omgeving. Ja, overkomt mij ook vaak genoeg. loop je lekker te kletsen of om je heen te kijken, ben je je doel al voorbij. Soms kunnen geluidssignalen best nuttig zijn! Overigens heeft elke Etrex een flat patch antenne, die doet het echt het beste als je het apparaat horizontaal houdt! Dit is onafhankelijk van een al of niet hooggevoelige chipset. En vrij hemelzicht geeft altijd het beste resultaat. Soms kan je dan beter vanaf zo'n plek op een vaste koers de laatste 50 meter uitpassen...
Aanbevolen berichten