Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst
Oké ik heb nu al dingen gezien die ik niet meer snap, dus er is in ieder geval iemand met kennis over de zaken.

Ik wil weten met hoeveel lucht je bijv. 10 kilo op kan tillen vanuit het water.

Even vanuit mijn leken-oogpunt bekeken:

Als ik een bal onder water duw komt ie omhoog, dus neem aan dat je dan ook met een luchtzak onder een voorwerp, door de lucht erin en eruit te pompen, je het voorwerp kan laten zakken en omhoog kan laten komen, in het water.

Nu wil ik weten in welke verhouding, lucht iets van een bepaald gewicht uit het water kan tillen.

Moet ik ook het gezicht van de lege zak tellen?

Is er ander gas, dan de lucht die wij inademen, die meer kan tillen?

Ik denk bijv. aan een ballon met lucht die niet opstijgt en een ballon met helium die wel opstijgt.

Hoop dat mijn aannames kloppen en iemand iets kan met mijn verhaal.

groetjes GeoVlinder

Ja, het gewicht van de zak + de lucht in de zak moet je officieel meetellen. Als het om 10 kg gaat, dan is een deze paar gram verwaarloosbaar.

Helium is lichter dan lucht en zal dus iets meer kunnen tillen, maar denk niet dat je er nog een kg bij kunt doen. En een ander nadeel is dat helium ontzettend duur is. Als je meer gewicht wilt laten drijven, heb je een grotere bak nodig.

Geplaatst (bewerkt)
Oké ik heb nu al dingen gezien die ik niet meer snap, dus er is in ieder geval iemand met kennis over de zaken.

Ik wil weten met hoeveel lucht je bijv. 10 kilo op kan tillen vanuit het water.

Nu wil ik weten in welke verhouding, lucht iets van een bepaald gewicht uit het water kan tillen.

Moet ik ook het gezicht van de lege zak tellen?

Is er ander gas, dan de lucht die wij inademen, die meer kan tillen?

Ik denk bijv. aan een ballon met lucht die niet opstijgt en een ballon met helium die wel opstijgt.

Hoop dat mijn aannames kloppen en iemand iets kan met mijn verhaal.

groetjes GeoVlinder

Dat is de wet van Archimedes: de opwaarste kracht is gelijk aan het gewicht van het verplaatste water.

Concreet betekent dit dus dat als je 10 liter water verplaatst (door er lucht voor in de plaats te doen) je een opwaartse kracht krijgt van 10 kilo.

Puur theoretisch: het volume van het verplaatste water is iets meer dan de 10 liter lucht die je verplaatst omdat ook de dikte van de kist meetelt; de opwaartse kracht moet ook het gewicht van de kist én het gewicht van de 10 liter lucht (is wel heel weinig hoor :P ) 'optillen'

Als je een kist gebruikt om het water te verplaatsen dan maakt de diepte niet uit (als het niet al te diep wordt tenminste > 10m), als je een ballon/zak gebruikt dan maakt de diepte wel uit omdat door de waterdruk de lucht samengeperst wordt waardoor je dus geen 10 liter lucht meer hebt, maar op 10m diepte nog maar 5 liter (en dus ook maar 5 kg drijfvermogen hebt)

lucht / helium

Aangezien lucht een dichtheid heeft van 1,293 kg/m3 oftewel 1,2 gram per liter, weegt 10 liter lucht dus 12 gram. Helium weegt 0,18 Kg/m³, dus 10 liter He weegt dan 2 gram. Netto betekent dat dus dat je met 10 liter wel 10 gram (!) meer drijfvermogen hebt; oftwel volkomen verwaarloosbaar.

bewerkt door kalkendotters
Geplaatst

Mmmm, nu nog uitvogelen hoe ik dan er lucht in en uit krijg. Een simpele fietspomp zal niet volstaan ben ik bang.

In mijn hoofd leek het zo simpel, maar uitvoeren :P ...........pfff.

Ik ben niet zo technisch, dus ik zou er niet op wachten. ;)

In ieder geval allemaal en dat waren er veel, die me hebben geholpen, bedankt!!!!

Draadje mag dicht, want vraag is beantwoord, maar zou fijn zijn als ie open bleef, voor als ik nog meer vragen heb of als ik trots wil vertellen dat het is gelukt...als het me lukt.

groetjes GeoVlinder

Geplaatst
Mmmm, nu nog uitvogelen hoe ik dan er lucht in en uit krijg. Een simpele fietspomp zal niet volstaan ben ik bang.

Fietspomp gaat vrij goed, tot een metertje of 30 moet dat kunnen.

moet er natuurlijk wel een lange slang aan :P

Geplaatst

Maar ik kan met een fietspomp toch niet de lucht eruit pompen, zonder iets om te zetten.

En loopt via de slang vd pomp de lucht er niet weer uit? Ik dacht aan een afsluitbaar klepje ofzo.

Ik wordt gek!

groetjes GeoVlinder

Geplaatst

Kan....maar zou liever 1 slang hebben met dubbele functie.

Ik denk aan een luchtbed-pomp, daar kan je de lucht mee in- of uitpompen.

groetjes GeoVlinder

Geplaatst

Bij het begin van de slang, aan de kant waar je de fietspomp aansluit, zet je een fiets-ventiel.

Eerst ventiel normaal, pompen, bak wordt vol lucht gepompt

Ventiel opendraaien, lucht loopt er weer uit.

Net als bij een fiets.

Geplaatst

Daar kan ik denk ik wel iets mee. Ik denk dat ik mijn idee eens ga proberen uit te voeren.

Nog tips, waar ik op moet letten?

In ieder geval weer thanks voor alle denk-hulp!

groetjes GeoVlinder

Geplaatst

Verneem net van iemand dat er al een cache bestaat, met dit idee. Dus ik ben uitgeknutseld en ga weer aan het brainstormen voor een nieuw idee.

Draadje mag nu echt dicht!

groetjes GeoVlinder

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
  • Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...