Will Geplaatst 10 juli 2008 Geplaatst 10 juli 2008 (bewerkt) Ik heb een Kompas wandelkaart waarin de WGS 84 coordinaten zijn weergegeven in meters oosterlengte en meters noorderlengte. Hoe kan ik die vertalen naar metrisch N x x' x" - E x x' x" Bijvoorbeeld in Oostenrijk staat Mayerhofen weergegeven met cöördinaten: UTM (32/33) --- WGS84 --- 52.28 N en 7.17 E ( op andere kaart als 5 228 000m N en 717 000m E ) 12 juli 2008 bewerkt door Will
Peetee Geplaatst 10 juli 2008 Geplaatst 10 juli 2008 Als je vanaf de site van Gpsgek de GCTool downloadt, dan kun je daar de coördinaten van de (ANWB?-)kaart in vullen (onder RD). Als je dan op "Bereken" klikt, dan krijg je de coördinaten in het ddºmm.mmm' formaat te zien zoals dat bij het geocachen wordt gebruikt.
Will Geplaatst 12 juli 2008 Auteur Geplaatst 12 juli 2008 Ik heb een Kompas wandelkaart waarin de WGS 84 coordinaten zijn weergegeven in meters oosterlengte en meters noorderlengte. Hoe kan ik die vertalen naar metrisch N x x' x" - E x x' x" Misschien wordt het wat duidelijker als je eens een voorbeeld van die coordinaten geeft want coordinaten in meters ken ik alleen van RD coordinaten, niet van WGS Bijvoorbeeld in Oostenrijk staat Mayerhofen weergegeven met cöördinaten: UTM (32/33) --- WGS84 --- 52.28 N en 7.17 E ( op andere kaart als 5 228 000m N en 717 000m E )
silkwood Geplaatst 12 juli 2008 Geplaatst 12 juli 2008 (bewerkt) Als ik dit omzet via de site: http://www.xs4all.nl/~estevenh/1/index.html Krijg ik de voor geocachers bekende coördinaten: N47 10' 02'' E 11 51' 53'' of N47 10,038 E11 51,582. Deze komen inderdaad in Mayrhofen uit. Overigens kun je je GPS ook zo instellen als de kaart aangeeft. Wijzig je je instellingen dan wordt het automatisch omgerekend. Een ander programma waarmee het zal lukken is PCTRANS van de Koninklijke Marine. De opties zijn echter vrij omvangrijk waardoor het minder toegankelijk wordt. EDIT: Nog even zitten spelen met PCtrans en ik heb het nu een beetje door. De coords zijn nu: N47 10.181 E 11 51.808 In PCTrans heb ik meer vertrouwen dan in de eerder genoemde site omdat de site zich met name op Nederland richt en je dan aanzienlijke omrekenafwijkingen kan krijgen. Overigens kan je in PCTrans ook een bestand aanleveren en zo een aantal coords omrekenen. 12 juli 2008 bewerkt door silkwood
Skjal Geplaatst 28 september 2008 Geplaatst 28 september 2008 Kan ik met mijn GPSmap 60CSx RD-formaat omzetten naar WGS84???
Lepman Geplaatst 28 september 2008 Geplaatst 28 september 2008 Ja, gelukkig kan dat Je hebt dus in WGS-84 of in RD het coordinaat in je GPS staan. Vervolgens kies je bij Instellingen voor Eenheden. Dan kies je bovenaan bij Positieformaat voor Ned. RD Grid als je het coordinaat in RD wilt zien. En je kiest voor hddd.mm.mmm als je de normale WGS-84 wilt.
Skjal Geplaatst 28 september 2008 Geplaatst 28 september 2008 Hey Lepman, Hartstikke bedankt. Ik heb het gevonden. Kan ik vanmiddag alsnog op pad. Gr. Mr. John
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 28 september 2008 Geplaatst 28 september 2008 Met alleen je handheld GPS kan je alsvolgt te werk gaan: Houdt de mapdatum op WGS 84 maar zet de weergave van de posities op UTM. Dan kan je waypoints met de hand inkloppen met hun metrische UTM coördinaten. Wil je zien wat dat in graden is dan zet je de weergave op graden (en/of minuten en/of seconden) Het metrische RD-raster van ons landje is slechts geldig voor ons land, niet in Oostenrijk. En ons RD raster is niet gebaseerd op mapdatum WGS84 maar op Bessel 1841. In Oostenrijk hebben ze hun eigen Austrian Grid (zit waarschijnlijk ook in je GPSr) maar staat mogelijk niet op jouw kaart aangegeven. UTM is over de hele wereld bruikbaar als je maar rekening houdt met de zone waar je in zit.
Aanbevolen berichten