Spring naar bijdragen

Heb ik voor geocaching wel of geen kaart in GPS nodig?


wsosef

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik wil voor de vakantie een GPS kopen. Heb ik voor geocaching/schatzoeken een kaart nodig (in dit geval van Nederland) of is dat niet nodig? Wie kan me hierover iets vertellen?

Met vriendelijke groet,

Willem

bewerkt door wsosef
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Nee hoor, heb je niet nodig. Een GPS en een traditionele kaart in papieren vorm is voldoende. De kaart gebruik je dan met name om bij het beginpunt te komen. Of je moet over autonavigatie beschikken.

Een kaart op de GPS is wel een extra houvast bij multi's. Je kunt dan gelijk zien of het volgende waypoint geografisch gezien mogelijk is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee hoor, heb je niet nodig. Een GPS en een traditionele kaart in papieren vorm is voldoende. De kaart gebruik je dan met name om bij het beginpunt te komen. Of je moet over autonavigatie beschikken.

Een kaart op de GPS is wel een extra houvast bij multi's. Je kunt dan gelijk zien of het volgende waypoint geografisch gezien mogelijk is.

Dat gaat snel zeg! Bedankt voor je antwoord. Nog 1 vraagje (ik ben dus echt nieuw op dit vlak). Ik heb inderdaad een tomtom dus begrijp ik dat een extra topografische kaart niet nodig is. Klopt? Maar wat is een multi?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Multi is een cache die vanaf het startpunt doormiddel van een of meedere waypoints naar de schat gaat.

 

En wat de kaarten in je GPS betreft het hoeft niet maar als je het geld er voor hebt is het wel erg handig.

 

Greoten en welkom DE GETZIE FAMILY.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

Ik wil voor de vakantie een GPS kopen. Heb ik voor geocaching/schatzoeken een kaart nodig (in dit geval van Nederland) of is dat niet nodig? Wie kan me hierover iets vertellen?

Met vriendelijke groet,

Willem

Zonder kaart, in een "grijs" verleden, was het achter het pijltje aanlopen avontuurlijker.

Je wist nooit of je daadwerkelijk daar kon komen waar je moest zijn. Je kon b.v. wel een sloot, of in het buitenland een bergwand op je pad tegen komen. Met een kaart zal dit je niet zo snel overkomen. Het is dus niet echt nodig, maar het kan je wel kilometers lopen schelen.

Ruud :)

bewerkt door Biertjuh
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ligt eraan wat voor type je bent en hoeveel geld je hebt.

 

Nodig heb je het zeker niet, maar je hebt ook niet persé een gps nodig, alleen een kompas, pen en papier is voldoende. Maar dan moet je wel van avontuur houden, tegen een teleurstelling kunnen, geduld hebben en doorzettingsvermogen.

 

Ben je meer van het type dat liever lui dan moe is, kan ik je zeker een gps met kaart aanbevelen!

 

Als je qua geld de keuze hebt, zou ik zeker met kaart kiezen, dan kan je er nog voor kiezen hem niet te gebruiken af en toe. Andersom is lastiger.

 

Hou je van techniek is een uitgebreidere gps leuker, hou je van simpel, koop dan ook een simpele gps.

 

groetjes GeoVlinder

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat ons betreft is een kaart niet nodig. Wij cachen al bijna 2 jaar zonder kaart en dat bevalt ons goed. Vandaag heeft die simpele gps ons zelfs weer goud bezorgt.

Tuurlijk is het soms wel handig om een kaart te hebben. Vooral in de gevallen waarbij je langere afstanden moet lopen en de pijl schuin voor je wijst. Dan is het een gok om nu af te slaan of nog een stuk door te lopen. Maar ja, volgens ons is dat juist de charme.

 

Een kaart kan ook tegen je werken. Ooit hebben we dankzij een kaart de eerst plek van Mickey en Rickey (indertijd een beruchte goudjager in onze buurt) kunnen kapen. Hij was in de veronderstelling dat een watertje de weg naar de cache zou blokkeren. Wij hadden geen kaart, dus liepen stug onze pijl achterna. Zo waren wij veel eerder bij de cache dan Mickey en Rickey die een hele omweg had gemaakt.

Ook bij de cache giatsu bracht de kaart weinig soelaas. Er zou wel een pad zijn, maar die was in geen velden of wegen (paden :thumbup: ) te bekennen.

Tenslotten lazen we dat bij de laatste cache van Wammus een kaart juist twijfel opwekt. Het berekende coordinaat lag volgens de kaart in een weiland, terwijl het netjes aan een paadje lag.

 

Dus wat ons betreft houden we het bij onze simpele explorist 100. Zonder kaart en geen mogelijkheid tot het downloaden van WP.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik cache nu 5 jaar en heb 1742 caches gevonden met de allereenvoudigste GPS die er is: de Geko 201.

Toen ik vorig jaar een nieuwe GPS moest kopen, heb ik even getwijfeld, maar uiteindelijk toch weer een Geko 201 aangeschaft.

Juist dat avontuurlijke van het volgen van het pijltje spreekt mij aan: niet weten of dit paadje rechtstreeks naar de cache zal leiden, of er plotseling nog een sloot opduikt, waar de dichtstbijzijnde brug ligt etc.

Ik heb géén kabeltje om coördinaten te downloaden en doe bijna alles op de (OV-)fiets.

 

Hou je niet van avontuur, maar wil je zekerheid: kies dan voor een GPS mét kaart.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij cachen nu ruim een jaar met het instapmodel van Magellan: de Explorist 100. Waarschijnlijk omdat wij niet weten hoe het is om met een kaart te cachen missen wij het niet. Ik denk dat als je eenmaal aan een kaart gewend bent niet meer anders wil, maar zonder is cachen ook hartstikke gaaf. Wel gebruiken wij ons autonavigatiesysteem om op het juiste beginpunt te komen, maar tijdens het cachen vertrouwen wij op het kompaspijltje op onze GPS. Wij hebben nog niet vaak meegemaakt dat wij hierdoor ver om moesten lopen. Ik denk dat dit ook komt omdat wij vaak vooraf even de cacheroute bekijken op Google-Earth.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb jaren gecachet met een kaartloze gps12. voor gebieden in de buurt had ik wel een papieren topo bij de hand, maar lang niet altijd. tja en dan kom je soms voor verrassingen te staan. water, hoge hekken.

sinds kort heb ik een gps60 met topo. inderdaad iets minder avontuurlijk, meer comfortabel. maar ook weer andere mogelijkheden, juist omdat je dingen op je kaartje kunt zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb 4 jaar gecached met een Magellan zonder kaart.

Dat was geen probleem, ging prima.

Maar nu ik een Garmin 60 csx MET topo en Citynavigator heb wil ik niet meer terug....

Het is net als met auto's....heb je eenmaal een airco genoten wil je niet meer terug..... ;)

Het is maar wat je gewend bent...

 

P.S. Begin trouwens gewoon met caches met weinig sterren kwa moeilijkheid en kwa terrein en bouw dat langzaam uit.

Een van mijn eerste had 5 sterren terrein (even niet opgelet) en dan krabbel je je toch wel even achter je oren of je de juiste hobby gekozen hebt.... :tooth: (wel dus!)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...