Spring naar bijdragen

Kaarten inscannen op een SD kaartje


ReinBijlsma

Aanbevolen berichten

Ik heb onlangs bij de ANWB een Satmap Active 10 aangeschaft, met daarbij de kaart van Zuid-Nederland, die loopt tot de hoogte van Nunspeet (op SD-kaartje, als .map-bestand ). Voor mij dus voorlopig even prima, want ik woon in Barneveld. P

rachtig apparaat, maar andere kaarten dan Engeland en Nederland heb ik nog niet kunnen ontvinden, terwijl ik ook graag eens over de grens in Duitsland wil gaan geo-cachen.

 

Nu dan eindelijk de vraag: kun je willekeurige topografische kaarten inscannen en die vervolgens op een SD-kaartje zetten? En zo ja, moet er dan niet iets gecalibreerd worden of zo , zodat alles klopt met de schaal?

 

Misschien een domme vraag, maar ik ben dan ook nog een echte newbie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Tja ik zit er even over na te denken. Ik heb zelf geen ervaring maar het enige dat mij zo snel te binnen schiet is dat jouw GPS de link moet kunnen leggen tussen de coordinaten die hij van boven krijgt en de kaart die op de GPS staan. Oftewel hoe weet de GPS welke kaart ie wanneer moet laten zien en waar op deze kaart het kruisje (jij dus) hoort te komen.

 

De technische achtergrond (wat waarschijnlijk je reden is om hier te posten) kan ik je helaas niet aanbieden. Maar ik denk dat je met calibreren heel aardig in de richting zit. Ik weet alleen niet of dat met elke kaart kan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb even een blik geworpen bij de ANWB webwinkel. De beschrijving geeft geen noodzakelijke details om te weten wat je zelf met kaarten zou kunnen doen.

Het lijkt mij een gesloten systeem waarbij je slechts kunt selecteren uit kaarten 'die erbij horen' dus niet van andere fabrikanten. De SD-kaartjes komen plug-en-pray dus gebruikers kunnen/hoeven zelf niets te doen of te maken.

Aangezien er wel gezegd wordt dat je routes kunt bepalen zonder computer, zou je kunnen concluderen dat gebruik wordt gemaakt van vector kaarten. En dan is er nagenoeg niks mogelijk.

Ik lees:

The Active 10 has a full in-built route planner. Using the joystick you can quickly and easily lay down a route, and can attach up to 160 characters of information to each waypoint.

Evenwel de beelden bij http://www.satmap.com/faqs.php lijken erg op rasterkaarten (ingescant). Ook zeggen ze:

Yes: we are officially licensed partners of Ordnance Survey, and we reproduce the 1:25k Explorer and 1:50k Landranger maps perfectly. Everything you see on a paper map you will see on our screen.

En de Landranger serie zijn digitale rasterkaarten.

Dus er is hoop.

Ga eens zo'n memory card uitlezen. Je weet nooit hoe een koe een haas vangt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De Satmap gebruikt rasterkaarten van het Kadaster, ik heb daar even op de website gekeken en daar staat ook een voorbeeldafbeelding:

25.000_raster_groot_2.gif

 

Dit stukje komt exact overeen met de kaart die in mijn GPS zit. Het zou dus inderdaad mogelijk moeten zijn om rasterkaarten in te scannen en die op een SD-kaartje te zetten. Ik ga dat dus even uitproberen en mijn bevindingen horen jullie nog.

 

Alleen heb ik nog geen flauw idee hoe ik de boel moet calibreren. Verder vind ik het tot nu toe een dijk van een apparaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het kan zijn (lauw kans) dat de kaarten als GeoTIFF zijn opgeslagen.

Je zal moeten zien wat er op de SD kaart staat aan beeldformat.

En als de calibratie apart wordt gehouden van het kaartbeeld, dan zal je files vinden met hoogstwaarschijnlijk dezelfde naam als het kaartbeeld maar met een andere extensie. Wie weet kan je die gewoon in KladBlok lezen en uitvogelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...