Spring naar bijdragen

Slechte ontvangst/positebepaling


Juut

Aanbevolen berichten

Helaas kon ik nergens op het forum het antwoord vinden, vandaar dus mijn eerste post.

 

Ik was vanavond een route rond het huis (in de buurt) aan het proberen maar de positiebepaling was erg moeizaam. In huis had ik met 3-4 satellieten die tot het 2e streepje kwamen (GPSMAP60 Cx) een variatie van 8-9 meter. Maar op straat en in het park liep dit op tot 20-50 meter. Terwijl er zeker 6-7 satellieten boven de 3 streepjes kwamen. Ik kan dat niet rijmen. Wie wel? WAAS en EGNOS staan uit.

 

Alvast bedankt voor het antwoorden.

 

Judith

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Een gps bepaalt aan de hand van honderden metingen het gemiddelde. en dat is waar je bent.

met ander woorden leg je gps eens op de grond, wacht een paar minuten (niet boven de gps gaan staan) en kijk dan eens naar je afwijking deze zal dan veel kleiner zijn. dan op het moment dat je je gps neerlegde.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een 60Cx middelt alleen op commando, zoals alle Garmins trouwens. D.w.z. in ieder geval niet over vele metingen.

Wel is het zo dat even rustig neerleggen bevordert dat van alle te ontvangen satellieten ook alle gegevens binnengehaald worden, zodat ze alle bruikbaar zijn.

 

N.B. Je had toch niet alleen EGNOS, maar ook de batterijspaarstand uit staan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Alvast bedankt voor de antwoorden. Ik heb het direct uitgeprobeerd maar het wordt nog vreemder.

 

Binnenshuis blijft hij (ondanks bewegen) op een maximum variatie van 10m zitten (op de 1e etage of beneden)

Ik heb hem voor het huis op de auto neergelegd en een paar minuten gewacht. De variatie blijft dan rond de 20m. Terwijl ik meer satellieten ontvangt waarvan er zeker 4 de volle staafjes aan bereik hebben (en dat was binnen niet zo, die lengte van die staafjes zeggen toch wel iets over het ontvangst?)

 

En de volgende tip; de batterijspaarstand uit; Die stond inderdaad aan (zuinige hollander), dus die heb ik op normaal gezet. Nu is mijn bereik in huis ook 20-300m en op dit moment heb ik zelfs geen ontvangst meer.

 

Een soort omgekeerde logica heeft onze nieuwe GPS dus. Want je verwacht het toch andersom (buiten beter dan binnen en met normaal batterij gebruik ook beter dan in de spaarstand).

 

Ik hoop dat iemand nog kan helpen.

 

Groeten Judith

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Alvast bedankt voor de antwoorden. Ik heb het direct uitgeprobeerd maar het wordt nog vreemder.

 

Binnenshuis blijft hij (ondanks bewegen) op een maximum variatie van 10m zitten (op de 1e etage of beneden)

Ik heb hem voor het huis op de auto neergelegd en een paar minuten gewacht. De variatie blijft dan rond de 20m. Terwijl ik meer satellieten ontvangt waarvan er zeker 4 de volle staafjes aan bereik hebben (en dat was binnen niet zo, die lengte van die staafjes zeggen toch wel iets over het ontvangst?)

 

En de volgende tip; de batterijspaarstand uit; Die stond inderdaad aan (zuinige hollander), dus die heb ik op normaal gezet. Nu is mijn bereik in huis ook 20-300m en op dit moment heb ik zelfs geen ontvangst meer.

 

Een soort omgekeerde logica heeft onze nieuwe GPS dus. Want je verwacht het toch andersom (buiten beter dan binnen en met normaal batterij gebruik ook beter dan in de spaarstand).

 

Ik hoop dat iemand nog kan helpen.

 

Groeten Judith

 

Klinkt mij anders heel aannemelijk met baterijspaarstand aan, zal hij minder vaak meten (gegevens ontvangen) (doet langer met sateliet gegevens) met bespaarstand uit gaat hij vaker meten (gegevens ontvangen) waar door het geheugen vaker ververst word. En dus eerdere metingen weg vallen met als gevolg geen ontvangst (te weinig data om positie exact blijven te bepalen)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sorry, ik was denk ik dus niet duidelijk. Met de spaarstand aan was het 8-10meter variatie

en met de spaarstand uit (normaal dus) was het 20-300meter.

 

Dus dat was juist niet logisch

 

En de hoge gebouwen zijn er inderdaad maar zegt de hoogte van het staafje niet iets over de kwaliteit van het ontvangst? Als die hoog zijn dan is de ontvangst goed ondanks de hoge gebouwen, dacht ik?

bewerkt door mulderjudith
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kan dat ook niet helemaal rijmen, juist no vanavond is het strak helder dus zou je zeer goede ontvangst moeten hebben.

Binnenshuis heb je redelijk ontvangst met weinig afwijking.

Buiten goede ontvangst met veel afwijking.

 

Twee tips:

Voorlopig maar binnen blijven. :lol1:

Een keer de GPS volledig resetten.

Je bent dan wel alle data (routes, WP's en tracks) kwijt dus eerst even opslaan op de PC.

Daarna dus een koude start (heeft niets met het weer te maken) en eens kijken hoe hij dan reageert.

 

Ger@ld

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...