Gerteman Geplaatst 29 februari 2008 Geplaatst 29 februari 2008 Hallo, Sinds 2005 ben ik altijd in het bezit geweest van een Magellan Meridian Marine. Deze is helaas vorige zomer tijdens een bootongeluk van mijn broertje overleden. Sindsdien ben ik eigenlijk weer op zoek naar een GPS unit met globaal de volgende specificaties: - Waterdicht (watersport, IPX7 norm voldoende) - Robuust - Geschikt voor avontuur - Geschikt voor geocaching - Geschikt voor autonavigatie, daarbij stel ik geen eisen behalve dat ik een pijltje met richting zie. Een tomtom of welke ander navigatiesysteem dan ook valt af, en dus moet het een handheld worden. Gezien mijn positieve ervaringen met Magellan, ligt daar een voorkeur. Vandaag werd mij een Magellan Explorist XL aangeboden. Ik heb de XL vergeleken met de andere broertjes uit de serie, de 600 en de 500 LE Europe. Het volgende is anders: - 18,3 in plaats van 16 mb intern geheugen - 7,37x16,26x3,83cm in plaats van 5,6x11,9x3,3cm afmeting. - 30mb user data ipv 16. - 347 gram in plaats van 164,4 (of er batterij bij zit weet ik bij deze niet) - 4x AA batterijen in plaats van AAA of interne Accu - 76 grids in plaats van 75. - 3,5 inch in plaats van 2,25 inch scherm. Het grootste verschil zit hem dus in de afmetingen van de behuizing én van het scherm. Ik heb deze ontvanger nog nooit gezien, en ik vraag mij af of de afmetingen een beperking zijn. De Merdian die ik hier voor had, was ook flink aan de maat. De techniek in de Magellans is goed, van wat ik heb gelezen. Ik heb echter nog geen praktische reviews gezien over het formaat en/of over de XL specifiek. De zoekterm alhier pakt "XL" niet omdat het geen 3 karakters heeft. Ik kan mij voorstellen dat het grote scherm juist makkelijk is tijdens navigatie. Als het grote scherm echter ook een belemmering vormt tijdens ander gebruik, is dit weer een nadeel. De prijs ligt rond de 170 euro, gebruikt inclusief de destijds geleverde aanverwante zaken. Nieuw is geen optie, aangezien ik nog studeer. Bij voorbaat dank voor het delen van de ervaringen. Groeten, Gert
Twin Peaks Geplaatst 29 februari 2008 Geplaatst 29 februari 2008 Ik heb hem zelf en ik ben er bijzonder tevreden mee. Ik was ooit begonnen met het schrijven van een review, maar door tijdgebrek is dat nooit meer opgepakt/afgemaakt. Ik ben persoonlijk bijzonder tevreden met dit apparaat. Voor een handheld is hij inderdaad tamelijk groot, (net zo lang als een Meridian, maar ca 1,5 x breder dan het smalle deel van diezelfde Meridian. Maar, juist omdat ik hem in combinatie met Mapsent Direct Route ook voor autonavigatie gebruik, is dat een groot voordeel, een groter scherm op je dashboard. Is het een Europese of een Amerikaanse versie? (ivm Basiskaart en aanwezigheid van Dutch Grid) De ontvangst is zeer goed te noemen, vergelijkbaar met SirfIII. Hij heeft wat mij betreft maar 1 nadeel: Magellan is bijzonder traag met het ontwikkelen van kaartmateriaal. De voor november 2006! geplande Topo NL is nog steeds niet gereed. De laatste berichten die ik hoor spreken over begin zomer 2008, jaja.... Verder...voor 170 euro zeker een zeer goede deal. Mocht je voor of na aanschaf nog vragen hebben, kun je me altijd via mijn profiel mailen op PM-men. Ik mail je dan mijn telefoonnummer wel, dat praat makkelijker. Als je binnenkort toevallig de kant van Rotterdam uitkomt, kun je hem wat mij betreft ook even vasthouden/proberen. Ik hoor het wel
Team Gelaen Geplaatst 1 maart 2008 Geplaatst 1 maart 2008 Hoi, Ik ken hem verder alleen van beschrijvingen op de Magellan site. Hij is idd wat groter als ik alles lees, maar 170 euro is niet echt veel. Als mijn huidige GPS het een tijd geleden had begeven had ik waarschijnlijk ook een XL gekocht. Ik zou zelf altijd kiezen voor een GPS met batterijen ipv een interne accu. Je zult maar net met een lege accu staan.... Batterijen zijn in noodgevallen altijd wel te koop. Ik heb zelf een Magellan Meridian Gold. En elke keer als ik de gebruikersinterface van een Garmin zie, ben ik toch weer blij met mijn Magellan, maar wellicht is dat een kwestie van wennen. Zelf hoop ik dat mijn GSP het nog uithoudt tot de triton serie in Europa uitkomt. JAn
AdVoermans Geplaatst 2 maart 2008 Geplaatst 2 maart 2008 (bewerkt) Ik lees dat de TOPO NL blijkbaar pas in de zomer 2008 wordt verwacht. Weet je ook waar dat soort informatie is te vinden? Ad 2 maart 2008 bewerkt door AdVoermans
Twin Peaks Geplaatst 3 maart 2008 Geplaatst 3 maart 2008 Ik lees dat de TOPO NL blijkbaar pas in de zomer 2008 wordt verwacht. Weet je ook waar dat soort informatie is te vinden? Ad Ik heb mijn XL nu sinds september 2006 en Magellan, via hun eigen site zo ongeveer om de drie maanden een mailtje gestuurd. Ik krijg steevast een ander antwoord dat steeds een aantal maanden opschuift. De laatste reactie van de servicedesk, was dat het zomer 2008 zou worden. (terwijl het er volgens de eerste berichten al had moeten zijn, toen ik mijn XL kocht.) Overigens kom ik heel goed uit de voeten met Mapsent Direct Route Europa. Weliswaar geen bospaadjes enzo (tenzij ze met een auto berijdbaar zijn), maar op straatniveau dus wel alles.
AdVoermans Geplaatst 3 maart 2008 Geplaatst 3 maart 2008 Ik lees dat de TOPO NL blijkbaar pas in de zomer 2008 wordt verwacht. Weet je ook waar dat soort informatie is te vinden? Ad Ik heb mijn XL nu sinds september 2006 en Magellan, via hun eigen site zo ongeveer om de drie maanden een mailtje gestuurd. Ik krijg steevast een ander antwoord dat steeds een aantal maanden opschuift. De laatste reactie van de servicedesk, was dat het zomer 2008 zou worden. (terwijl het er volgens de eerste berichten al had moeten zijn, toen ik mijn XL kocht.) Overigens kom ik heel goed uit de voeten met Mapsent Direct Route Europa. Weliswaar geen bospaadjes enzo (tenzij ze met een auto berijdbaar zijn), maar op straatniveau dus wel alles. Mapsent Direct Route Europe is iets anders dan de basiskaart die meegeleverd wordt met de XL? Ad
Twin Peaks Geplaatst 3 maart 2008 Geplaatst 3 maart 2008 Ja, dat is behoorlijk verschillend. Op de basiskaart zie je bijv. in Nederland niet meer dan enkele grote plaatsen als rode stipjes op een wit vlak, met daartussen ongeveer de 5 grootste snelwegen van ons land. Meer niet. Ondanks het feit dat je een "kaart" hebt, navigeer je hiermee nog steeds "op de pijl" Mapsent Direct Route Europa is (West) Europa op straatniveau. Alle met een auto berijdbare straten stegen en paden, staan hierop. Deze software / dit kaartmateriaal, maakt de Magellan geschikt voor autonavigatie, maar geeft ook bij het cachen natuurlijk veel meer detail. Je kunt vanuit de software detailkaarten genereren, van delen van Europe, met een maximum van 64 mb. Maar 64mb is wel ongever heel Nederland en op 2Gig SD past heel Europe (wel in stukjes van 64 mb) Deze software moet apart worden aangeschaft. Kosten: destijds 99 euro, maar op dit moment weet ik niet wat het kost en kon daar zo snel ook niet achter komen. Googlen leverde me namelijk alleen aanbiedingen op veilingsites op waar het tweedehands werd aangeboden. Wellicht een goede optie.
Buzzardseye Geplaatst 3 maart 2008 Geplaatst 3 maart 2008 Even een waarschuwing: Kijk uit met tweede hands kaart materiaal. Mogelijk werkt die niet voordat je een aparte code hebt. Dus als die versie illegaal is, heb je er mogelijk niets aan. kaartmateriaal kan maar naar één unieke GPS gstuurd worden !!!!!! Vandaar dat je mogelijk een aparte code moet aanvragen.
Twin Peaks Geplaatst 3 maart 2008 Geplaatst 3 maart 2008 (bewerkt) Even een waarschuwing:Kijk uit met tweede hands kaart materiaal. Mogelijk werkt die niet voordat je een aparte code hebt. Dus als die versie illegaal is, heb je er mogelijk niets aan. kaartmateriaal kan maar naar één unieke GPS gstuurd worden !!!!!! Vandaar dat je mogelijk een aparte code moet aanvragen. Dat van die code klopt, maar dat is softwarematig geregeld. Mapsend Direct Route Europa V2 is de laatste versie en die is alweer van eind 2004. Deze staat op een CD en de code staat op de CD. Je kunt deze (per installatie) op 2 GPSsen gebruiken. Ik had destijds een Meridian en later de XL. werkte allebei. Toen ik mijn nieuw XL kreeg met dus ook een ander serienummer, pakte het programma de GPS niet meer. Een simpele uninstall en opnieuw installeren, loste dat probleem weer op. Mijn nieuwe XL en mijn oude Meridian kan ik nu weer beide aan Mapsend hangen. No problemo! Met de nieuwere software kun je gelijk hebben. De diverse Topo kaartmateriaal is te downloaden en moeten via een unlock-code worden geinstalleerd. Ook de nieuwere software op SD kaart wordt via de site unlocked. Maar met Mapsend Direct Route Europa V2 heb je geen "unlock" probleem. 3 maart 2008 bewerkt door Twin Peaks
Aanbevolen berichten