deBruineBeren Geplaatst 11 februari 2008 Geplaatst 11 februari 2008 Tot nu toe zijn de bevindingen nog gemixt. Dat heb je altijd met een nieuwe GPS waarvan de fabrikant gemeent heeft een totaal nieuw concept te beginnen. Het is in ieder geval handzaam apparaat, iets kleiner dan de 60 serie maar niet zo klein als de eTrex serie. Er zit dan ook een behoorlijk scherm in en een reuze Rock ’n Roller. Die Rock ’n Roller is ook wel even wennen, dat ding heeft zoveel functies dat je af en toe even moet nadenken wat je moet doen wordt het drukken of draaien of kantellen. Maar dan komen ook de softkey’s nog om de hoek kijken, die hebben ook weer hun eigen functie afhankelijk van het scherm waar je in zit. Het zal na een tijdje wel wennen maar of het een verbetering is ? Ik heb het gevoel dat je meer knop bewegingen nodig hebt om iets te bereiken. Dit was al bij de oude eTrex naar de nieuwe eTrex/60/76 maar hier gaat het weer een stapje verder. Bijvoorbeeld het aanmaken en navigeren naar een waypoint: Bij de oude eTrex was het clickstick indrukken coördinaat aan passen en Ga naar. Bij de nieuwe eTrex/60/76 werd dat Mark, Coördinaat aanpassen, OK, Find, Find, Entr, Ga naar. Bij de Colorado is Rock ’n Roller in drukken, Bewerken kiezen, Wijzig Locatie (staat halverwege de lijst), en dan met rukken en draaien van de Rock ’n Roller het coördinaat aanpassen, Softkey Gereed, Softkey Terug, Softkey Snelkopp., Rock ’n Roller draaien en Waar naartoe ? selecteren, Rock ’n Roller in drukken, Rock ’n Roller nog een keer indrukken, Rock ’n Roller nog een keer indrukken, en Rock ’n Roller nog een keer indrukken. En dan hebben we het nog niet eens over de manier waar op je de naam of het coördinaat moet aanpassen. Het toetsenbord (heet dat ding zo?) op het scherm is er niet. Je krijgt een lange rij met A t/m Z en/of 1 t/m9 enz. Net als bij de oude eTrex euro, moetje je nog nadenken ook zit je J nu voor of na de K in het alfabed. Nu mag je wel met de nieuwe Rock ’n Roller draaien om zo de juiste letter bovenaan te krijgen, maar dan ga je altijd 1 of 2 letters te ver en dus moet je dan eerst weer terug draaien. Een ander vervelend dingetje is dat bij de menus en bv het kiezen van een icoon de keuze aan het einde van de lijst ophoud. Bij de 60 begint de keuze dan weer boven aan de lijst. Hier niet dus als je al draaiende aan de Rock ’n Roller onderaan de lijst bent gekomen (en dat zijn er bij de icoons heel wat) dan moet je dus weer helemaal terug draaien om weer boven aan de lijst te komen. Qua ontvangst doet hij zo ver ik gemerkt heb niet onder voor de 60CSx of eTrex HCx. De eerste fix was binnen 55 sec (<39 volgens de spec, maar dat klopt dus niet). Wat echter niet vermeld wordt is de opstarttijd, bij de 60 een 9 sec. bij de Colorado een dikke 30 seconden. Het scherm is vrij donker, overdag zie ik het verschil niet of dat de achtergrond verlichting nu aan staat of niet. Nu is de gehele opmaak van de schermen nog al donker, (Zal wel mode zijn zie iPhone en HTC Touch etc.) maar dat maakt de leesbaarheid er niet beter op. Wel kan je de achtergrondplaatjes en de kleur van de knoppen veranderen maar alle kaders om de teksten we getallen blijven donker grijs. Het wisselen van scherm gaat volgens mij ook een beetje omslachtig. Eerst kies je de Softkey Snelkopp. vervolgens draai je met de Rock ’n Roller de gewenste pagina naar boven en dat bevestig je dan weer door een keer de Rock ’n Roller in te drukken. Nu ben ik er wel achter gekomen dat je de rechter Softkey als een Page knop kan instellen. Maar als je dat doet dan krijg je dus nooit meer dat mooie draai menuutje. Het is dus kiezen of leuk of handig. Ook het Geocache optie even geprobeerd. Je kan op geocach.com gelijk een cache beschrijving in de Colorado laden. Dan noemen ze paperless cachen, maar de leesbaarheid is treurig. Alle HTML tag zoals <b> <h> enz staan gewoon in de text. Als het GPX bestand download en op de Colorado opstaat (de Colorado werkt altijd als USB Mass Storage als hij aan de computer hangt) of je maakt zelf een GPX bestandje met GSAK dan ziet het er wel goed uit. Meerdere caches in 1 GPX bestand kan ook. Helaas is de Colorado zo traag met het tonen van de cache beschrijving dat als je een slinger aan de Rock ’n Roller geeft de cache beschrijving in een heel rustig tempo over het scherm schuift totdat hij eindelijk alle input van de Rock ’n Roller verwerkt heeft.
deBruineBeren Geplaatst 11 februari 2008 Auteur Geplaatst 11 februari 2008 Een nieuwe functie is de 3D kaart modus, die werkt nog niet omdat er nog geen kaartmateriaal met de benodigde DEM hoogte informatie beschikbaar is. Bij mij staat dus de gewone TopoNL er op. De kleuren en lijnen zijn duidelijk anders dan op de 60. De kleuren hebben een beter contrast en de lijnen van wegen zijn veel dikker, dit maakt het allemaal een stuk duidelijker. Bij het schuiven van de kaart zit een rarigheidje. Normaal heb ik de kaart met de koers naar boven maar als je dan de kaart wilt verschuiven dan gaat deze met het Noorden naar boeven. Dit betekend soms dat de kaart 180 graden omdraait en je de verkeerde kant op zit te schuiven. Dit Rock 'n Roller zou heb bedienen van de GPS met een (motor)handschoen makkelijker moeten maken. Dus even de handschoen aangetrokken om het te proberen. En idd je kunt de Colorado ook bedienen met een handschoen aan, maar om nu te zeggen dat het makkelijker gaat dan met een 60. De 60 heeft veel kleine knopjes bij elkaar waar door de kans groot is dat je op een verkeerd knopje drukt. De Colorado heeft de Rock 'n Roller met zijn vele functie waar door de kans groot is dat je naar beneden/boven of links/rechts gaat in plaats van dat je iets bevestigt.
deBruineBeren Geplaatst 11 februari 2008 Auteur Geplaatst 11 februari 2008 (bewerkt) Dus het net ophalende de Colorado is een mooie GPSr met een paar software wijzigingen is het zelfs nog beter te maken. Nu maar hopen dat Garmin het daarmee eens is, mijn ervaring is dat fouten wel uit de software gehaald worden maar verbeterde functionaliteit op verzoek van de gebruiker staat bij Garmin niet boven aan de lijst. Nu eerst maar een een cache zoeken en wellicht eens een Wherigo doen. Oh ja bijna vergeten hij kan Nederlands, zelfs een Nederlandse handleiding in te downloaden. 11 februari 2008 bewerkt door deBruineBeren
ds-polleke Geplaatst 11 februari 2008 Geplaatst 11 februari 2008 Ik wacht wel op de 2e generatie.. dit is meer een GPS-pda dan een handgps... wat ik em afvraag.. issie een beetje stevig.. dat je niet bij de eerste struikelsessie weer een neiuwe moet bestellen
GreekDutch Alliance Geplaatst 11 februari 2008 Geplaatst 11 februari 2008 (bewerkt) Wauw!! Super bedankt voor al deze zeer duidelijke info. We hadden eerlijk gezegd veel verwacht van de Colorado maar na dit alles te lezen houden we het voorlopig mooi even bij onze vista.... 11 februari 2008 bewerkt door GreekDutch Alliance
smeule Geplaatst 12 februari 2008 Geplaatst 12 februari 2008 (bewerkt) Bij de Colorado is Rock ’n Roller in drukken, Bewerken kiezen, Wijzig Locatie (staat halverwege de lijst), en dan met rukken en draaien van de Rock ’n Roller het coördinaat aanpassen, Softkey Gereed, Softkey Terug, Softkey Snelkopp., Rock ’n Roller draaien en Waar naartoe ? selecteren, Rock ’n Roller in drukken, Rock ’n Roller nog een keer indrukken,Rock ’n Roller nog een keer indrukken, en Rock ’n Roller nog een keer indrukken. Oh ja bijna vergeten hij kan Nederlands, zelfs een Nederlandse handleiding in te downloaden. "Opmerking: Houd enter ingedrukt om snel een nieuwe waypoint te markeren" 12 februari 2008 bewerkt door smeule
Zonsteam Geplaatst 12 februari 2008 Geplaatst 12 februari 2008 (bewerkt) Dit Rock 'n Roller zou het bedienen van de GPS met een (motor)handschoen makkelijker moeten maken.Dus even de handschoen aangetrokken om het te proberen. En idd je kunt de Colorado ook bedienen met een handschoen aan, maar om nu te zeggen dat het makkelijker gaat dan met een 60. De 60 heeft veel kleine knopjes bij elkaar waar door de kans groot is dat je op een verkeerd knopje drukt. De Colorado heeft de Rock 'n Roller met zijn vele functie waar door de kans groot is dat je naar beneden/boven of links/rechts gaat in plaats van dat je iets bevestigt. Eh even vraagje Bruine Beer. Als je de Colorado in je motorhandschoen hebt... Welke hand gebruik je dan? En hoe stuur je dan? En hoe geef je dan gas ? Ik vraag het maar even want ik intrigeert me wel. Bij de 60 kun je namelijk je linkerhand daarvoor gebruiken. Ik bedoel maar, het is mooi dat je hem met een motorhandschoen kunt bedienen, maar wat heeft dat voor zin als je stilstaat, dan kun je net zo goed even je handschoen uittrekken en is het dus helemaal niet relevant of je hem met motorhandschoen kunt bedienen. 12 februari 2008 bewerkt door Zonsteam
deBruineBeren Geplaatst 12 februari 2008 Auteur Geplaatst 12 februari 2008 Dit Rock 'n Roller zou het bedienen van de GPS met een (motor)handschoen makkelijker moeten maken. Dus even de handschoen aangetrokken om het te proberen. En idd je kunt de Colorado ook bedienen met een handschoen aan, maar om nu te zeggen dat het makkelijker gaat dan met een 60. De 60 heeft veel kleine knopjes bij elkaar waar door de kans groot is dat je op een verkeerd knopje drukt. De Colorado heeft de Rock 'n Roller met zijn vele functie waar door de kans groot is dat je naar beneden/boven of links/rechts gaat in plaats van dat je iets bevestigt. Eh even vraagje Bruine Beer. Als je de Colorado in je motorhandschoen hebt... Welke hand gebruik je dan? En hoe stuur je dan? En hoe geef je dan gas ? Ik vraag het maar even want ik intrigeert me wel. Bij de 60 kun je namelijk je linkerhand daarvoor gebruiken. Ik bedoel maar, het is mooi dat je hem met een motorhandschoen kunt bedienen, maar wat heeft dat voor zin als je stilstaat, dan kun je net zo goed even je handschoen uittrekken en is het dus helemaal niet relevant of je hem met motorhandschoen kunt bedienen. Tja, waarom rijden mensen op motoren, een auto is veel handiger dan heb je helemaal geen handschoenen nodig Ik ben dus geen motorrijder en heb gewoon een handschoen aangetrokken, ik bediende de Colorado met mijn rechterhand (dat doe ik met de andere GPSen ook, ondanks dat ik links handig ben ). Maar ik denk niet dat het wat uit maakt, als je de Colorado in je hand neemt dan kan je alleen je duim gebruiken om de Rock 'n Roller en de Softkeys te bedienen.
Zonsteam Geplaatst 12 februari 2008 Geplaatst 12 februari 2008 Tja, waarom rijden mensen op motoren, een auto is veel handiger dan heb je helemaal geen handschoenen nodig Ik ben dus geen motorrijder en heb gewoon een handschoen aangetrokken, ik bediende de Colorado met mijn rechterhand (dat doe ik met de andere GPSen ook, ondanks dat ik links handig ben ). Maar ik denk niet dat het wat uit maakt, als je de Colorado in je hand neemt dan kan je alleen je duim gebruiken om de Rock 'n Roller en de Softkeys te bedienen. Ok Bruine Beer, ik snap hem, de colorado is dus redelijk te gebruiken als het koud is en je hebt handschoenen aan, maar op de motor zou het een duivelskunst worden. En waarom mensen op motoren rijden... ? Dat is duidelijk, het is veel handiger dan een auto. Het rijdt vlot, laag benzine verbruik, files?... och die zijn slechts een beperkte hindernis en op plekken waar een auto niet meer door kan, kun je heel vaak met de motor nog wel verder. En de ultieme reden is....... : het is gewoon waanzinnig leuk.
Tanuki Geplaatst 12 februari 2008 Geplaatst 12 februari 2008 Motorrijden doe je voor de 'pure fun!' Motorrijden en GeoCaching gaan goed samen! Wat mij goed bevalt is: Een aantal caches (pick-ups) selecteren, een leuke route bedenken (of maken in een geschikt proggie), rijden en...... Mijn combinatie: GPS-Map 60Cx gemonteerd op de FJ-1200 m.b.v. een RAM-Mount. Deze RAM-mount is ook weer brukbaar in de 4x4! Double fun!
The Scorpios Geplaatst 12 februari 2008 Geplaatst 12 februari 2008 Superberen die dit verslag hier neerzetten. Mag ik als vrouw de Colorado gewoon errug mooooi vinden? . Ik volg de ontwikkelingen met veel interesse dus ga door met je verhaal. (Al is het eveneens als naslagwerk zeer bruikbaar later....)
deBruineBeren Geplaatst 12 februari 2008 Auteur Geplaatst 12 februari 2008 (bewerkt) Ja ja, trap op een paar lange tenen van motor rijders en probeer dan nog maar eens on-topic te blijven even goede vrienden hoor Het gaat dus om de Colorado. Onder tussen even het een en ander uitgeprobeerd. Zo als ik al schreef is het scherm (dat er gelikt uit ziet) een beetje aan de donkere kant. En de verlichting leek daar ook niet veel aan te kunnen doen. Nu ben ik er inmiddels achter dat de helderheid van de achtergrond verlichting evenredig is aan de kracht van de gebruikte batterijen. Met andere worden met volle batterijen heb je meer licht dan met lege batterijen. Hang je de Colorado aan de USB kabel (lees externe voeding) dan heb je het meeste licht. 1 probleem is dan wel dat de Colorado in USB Mass Storage modus gaat. Je moet dus eerst een adapter met mini USB stekker kopen. En daar zit weer een adertje onder het gras. Mini USB is niet allemaal het zelfde. De meest gebruikte en ook op de Colorado is 5 polig, maar de manier waarop die 5 polen zijn aangesloten is verschillend. Met name pin 4 is het probleem, bij de bijgeleverde USB kabel is pin 4 niet aangesloten. Bij de meeste adapters wel en dat bepaalt of de Colorado in USB Mass Storage modus gaat of dat hij in de GPS modus blijft. USB kabel van het tpye B maakt dat de Colorado in Mass Storage modus gaat. Gelukkig maken ze bij PocketPC ook gebruik van dit foefje, dus met de adapter van mijn TyTN II kan ik de Colorado extern voeden terwijl hij in GPS modus blijft. Met een autolader voor een BT GPS gaat de Colorado weer in USB Mass Storage modus. Nu vraag je je misschien af nou en ? De truc is dat je dus een dure ($ 28 bij garmin) auto oplader moet kopen wil de Colorado extern voeden in de auto (of op de motor ) Een standaard autolader met usb stekker zal (meestal) niet werken en z’n USB dingetje van de Handyman met een standaard USB snoertje zeker niet. 12 februari 2008 bewerkt door deBruineBeren
heidie und peter Geplaatst 12 februari 2008 Geplaatst 12 februari 2008 Mooi apparaat, maar hoe gaat het dan met mijn kaarten.... Ik ben in ht bezit van topo NL topo duitsland en topo Oostenrijk. Weet iemand hoe dat gaat mijn het unlocken van de kaarten op de Colorado.......? Bedankt Piet
deBruineBeren Geplaatst 12 februari 2008 Auteur Geplaatst 12 februari 2008 (bewerkt) Mooi apparaat, maar hoe gaat het dan met mijn kaarten.... Ik ben in ht bezit van topo NL topo duitsland en topo Oostenrijk. Weet iemand hoe dat gaat mijn het unlocken van de kaarten op de Colorado.......? Bedankt Piet Topo NL en Topo Duitsland zijn alleen maar gebonden aan gebruik op 1 PC niet aan een specifieke GPS. Topo Oostenrijk dacht ik ook. TopoNL op de Colorado en ongeveer het zelfde stukje op een 60CSx 12 februari 2008 bewerkt door deBruineBeren
deBruineBeren Geplaatst 12 februari 2008 Auteur Geplaatst 12 februari 2008 (bewerkt) Iets nieuws in de Colorado is het gebruik van profielen. Standaard staan er al 5 in, deze profielen zijn te vergelijken met de profielen van je mobiel. Afhankelijk van wat je gaat doen kan je bijna alle instellingen aanpassen voor die activiteit. Als je in de auto rijd (of op de motor ) en je wilt de colorado gebruikten als navigatie dan kies je voor het profiel Automotive. Maar als je gaat cachen dan wil je hele andere instellingen gebruiken. Door dan voor het profiel Geocaching te kiezen hoef je die instellingen maar een keer goed te zetten. Een volgende keer volstaat alleen het kiezen van het juiste profiel. Nadeel is echter wel dat je instellingen zo als tijdzone, maateenheden, koersaanduiding, enz. wel 5 keer goed moet zetten. Deze profielen worden in XML formaat opgeslagen in het interne geheugen. Zie hier een voorbeeld met alle mogelijke instellingen. Met een beetje knippen en plakken op de PC kom je dus ook een heel eind. Wat dan wel weer jammer is is dat hij niet onthoudt welke kaarten je aan/uit hebt staan in welk profiel. Zet je in het profiel Automotive de Topo kaarten uit en Metro Guide aan, dan staat in het profiel Geocaching ook de Topo kaarten uit en de Metro Guide aan. Hopelijk kunnen ze dit aanpassen in een nieuwe firmware. PS door verschillende achtergrond plaatjes te kiezen voor elk profiel kan je onderscheid maken in welk profiel de Colorado staat. 12 februari 2008 bewerkt door deBruineBeren
Aanbevolen berichten