Spring naar bijdragen

Het rekenteken ^ ; Wat moet je doen?


AnneBijoux

Aanbevolen berichten

Een echte nieuwbie vraag...maar ik weet echt niet meer wat je moet doen als dit (^) teken in een som staat.

 

Bijv H^4 .... (en H is dan een getal wat je al eerder berekent hebt)

 

Overmorgen (zaterdag 26-1) wil ik een cache zoeken waarbij dat in 1 van de sommen voorkomt.... (gelukkig kijk ik nu, want het is het op een na laatste waypoint en dan had ik toch mooi gestaan..... :lol: )

 

Wie helpt????

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Een echte nieuwbie vraag...maar ik weet echt niet meer wat je moet doen als dit (^) teken in een som staat.

 

Bijv H^4 .... (en H is dan een getal wat je al eerder berekent hebt)

 

Overmorgen (zaterdag 26-1) wil ik een cache zoeken waarbij dat in 1 van de sommen voorkomt.... (gelukkig kijk ik nu, want het is het op een na laatste waypoint en dan had ik toch mooi gestaan..... :lol: )

 

Wie helpt????

Dit staat voor H tot de macht 4. Dus H*H*H*H

 

Succes, Powk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor zover wij weten betekent dat H tot de vierde macht. ( dus HxHxHXH )

Dus als H=3 geeft H^4=81

Succes zaterdag

 

 

Een echte nieuwbie vraag...maar ik weet echt niet meer wat je moet doen als dit (^) teken in een som staat.

 

Bijv H^4 .... (en H is dan een getal wat je al eerder berekent hebt)

 

Overmorgen (zaterdag 26-1) wil ik een cache zoeken waarbij dat in 1 van de sommen voorkomt.... (gelukkig kijk ik nu, want het is het op een na laatste waypoint en dan had ik toch mooi gestaan..... :lol: )

 

Wie helpt????

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als het nu in een sommetje met binaire getallen staat, betekend het vaak een XOR. Bijvoorbeeld: 1001^0101=1100

 

En wat houdt dat in?

Sommige caches maken gebruik van het binaire stelsel. Dat is niet een 10-tallig stelsel (wat we normaliter gebruiken), maar een 2 tallig stelsel, bestaande uit 0'en en 1'en.

 

Zo is bijvoorbeeld 0 tot en met 9:

0 = 0000

1 = 0001

2 = 0010

3 = 0011

4 = 0100

5 = 0101

6 = 0110

7 = 0111

8 = 1000

9 = 1001

 

Ook in het binaire stelsel kun je getallen optellen, aftrekken, vermenigvuldigen, delen enzovoort. Er zijn echter een aantal extra operaties, die vaak per bit (per 1 of 0) worden uitgevoerd. Voorbeelden zijn AND, NAND, OR, NOR, XOR, XNOR of INV operaties.

 

AND wordt bijvoorbeeld gedefinieerd door:

0 AND 0 = 0

0 AND 1 = 0

1 AND 0 = 0

1 AND 1 = 1

Een AND levert dus alleen 1 op wanneer de invoer twee keer een 1 is.

 

Voor een OR geldt:

0 OR 0 = 0

0 OR 1 = 1

1 OR 0 = 1

1 OR 1 = 1

Een OR wordt dus 1, wanneer minimaal één van beide invoeren 1 is.

 

Een XOR is gedefinieerd als

0 XOR 0 = 0

0 XOR 1 = 1

1 XOR 0 = 1

1 XOR 1 = 0

Als we dit dan per bit toepassen op het voorbeeldje wat ik gaf ( 1001^0101=1100 ) , krijg je:

1 XOR 0 = 1

0 XOR 1 = 1

0 XOR 0 = 0

1 XOR 1 = 0

Vergelijk maar met de tabel. En waarom de XOR dus, omdat de XOR ook met een dakje ( ^ ) wordt aangeduid.

bewerkt door gpsgek
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Uitleg wikipedia XOR (en zo)

 

Edit: Gpsgek was me net voor zie ik.

:ph34r: Soms lijkt het wel of Gpsgek bitwise leeft, de laatste tijd... B)

Ok, duidelijk, wist niet precies wat XOR inhield. Bedankt voor de duidelijke uitleg!

Geen dank! Mocht je nog willen spelen met dergelijke dingetjes kun je met deze cache je lol op... ;)

bewerkt door gpsgek
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ok, duidelijk, wist niet precies wat XOR inhield. Bedankt voor de duidelijke uitleg!

Geen dank! Mocht je nog willen spelen met dergelijke dingetjes kun je met deze cache je lol op... B)

 

Heb 'm even vluchtig bekeken, hij ziet er erg leuk uit maar daar moet ik toch ff voor gaan zitten... Maar ga eerdaags zeker een poging wagen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...