Spring naar bijdragen
  • 0

Kaarten voor oziexplorer? - Kaarten downloaden op internet?

Vraag

Geplaatst

Afgelopen weekend voor het eerst aan Geocaching gedaan en... meteen verslaafd. Wat leuk is dat!!

Maar... ik heb van een kennis het programma OziExplorer geleend met daarbij de Nederlandse topografische kaarten op schaal 1:25.000. Echter, ik wil ook graag de kaarten van de rest van de Benelux en zoveel mogelijk Europese landen. Weet iemand waar deze kaarten op het internet te vinden zijn? Downloadgrootte maakt niet uit (ben in het gelukkige bezit van kabelinternet :P )

Aanbevolen berichten

• 0
Geplaatst

Een Kabouter berichtte mij dat met Ozi zijn kleuren niet goed komen. Dit komt omdat Ozi niet zo geweldig goed JPEG beelden aankan. De oplossing: maak er PNG van met 256 kleuren.

Zie ook mijn aanwijzingen:

http://www.xs4all.nl/~atarist/geo/ozi_how.htm

Veel ernstiger is de ontdekking dat een paar kaarten lege stukken bevatten.

03G_Uithuizen

22G_Kloosterhaar

bijvoorbeeld.

Het grootste deel van de ontbrekende stukjes is te vinden op:

http://classic.locatienet.nl/

OPROEP

Is er iemand met zin om eens wat digitaal te hengelen en te plakken?

• 0
Geplaatst

Je kunt aan deze lijst 64G_Haamstede toevoegen (er ontbreekt een klein stukje links boven op Schouwen-Duiveland).

Verder vraag ik mij af wat de bron is van deze bestanden? Komt dit rechtstreeks van de topografische dienst of hebben deze kaarten wellicht een andere bron...?

• 0
Geplaatst

OK, genoteerd, maar of ik er op korte termijn wat aan kan doen is de vraag...

De bron is de Topo dienst danwel de commercieele verhandelaar Bridgis. Maar de zaak is bronafwaarts afgetapt in de laatste maanden van 2001.

Zoals al gezegd: als iemand met een goed (perl?) scriptje komt dan kan je de kaartsnippers heden van dat locatienet halen.

• 0
Geplaatst

Kaart 08A-Termunten mist zelfs in zijn geheel op de cd.

En met de kaart 05A-Terschelling is ook iets mis, het is net of er bepaalde kleuren ontbreken, waardoor de kaart erg vaag wordt.

• 0
Geplaatst

De ijkfile voor 08A_Termunten is aanwezig maarde jpeg niet. Dit is een raadsel.

Kijk ik op de verzamelkaart van topo 1:25.000 dan staat daar geen 08A kaart op. Wel een 08C die de NO-hoek van Groningen tot de zee en de Duitse grens afdekt.

Termunten valt onder Delfzijl (o7F).

Het kan zijn dat de kaartindeling tussentijds gewijzigd is; dat zou misschien ook verklaren waarom er stukken onbreken op die Delfzijl kaart.

Ik doe maar een gok. {:-)

Om op de kleuren te komen: Ozi heeft problemen metd eweergave van lichte kleuren van jpeg format. Doe zoals ik: via GIF omzetten naar PNG.

Zie voor aanwijzingen mijn ozi-hulp page.

• 0
Geplaatst
En met de kaart 05A-Terschelling is ook iets mis, het is net of er bepaalde kleuren ontbreken, waardoor de kaart erg vaag wordt.

Prof., ik heb jouw jpg>gif>png-truc geprobeerd met de Terschellingkaart maar het blijven vage kleuren. Kijk zelf maar eens naar het origineel. Aan die kleuren verandert volgens mij niets na conversie. Jammer dat dat nou net met de mooiste kaart moet gebeuren.

Bij andere kaarten zie ik wel verschil/verbetering in gele vlakken maar blauwe (bijv. meren) niet. Het is inderdaad wel veeel sneller.

• 0
Geplaatst

Ik heb het ook geprobeerd met de kaart van terschelling, en dat lukte dus ook niet. Het ligt aan de kaart zelf.

Ik heb al mijn kaarten overgezet naar het Oziexplorer formaat .oz2f, het programmatje waarmee je dit doet kan je van de oziexplorer site halen. Het laden van deze kaarten gaat zeer snel.

• 0
Geplaatst

Ja, Terschelling is bar (de kaart dan). Ik denk dat hetvolgende is gedaan ooit (betere ideeen en verklaringen welkom):

De kaarten zijn begonnen als veelkleurenbeelden ( in ieder geval veel meer dan 256). Alhoewel er maar een (1) kleur water-blauw gebruikt wordt bevatte dat beeld meerdere water-blauwe kleuren, zeer dicht verwant maar niet met precies dezelfde kleurwaarde. Toen zijn voor een website die beelden in stukjes geknipt en is het aantal kleuren naar 256 gebracht voor ieder stukje apart. Maar helaas zijn toen de blauwe kleuren niet naar dezelfde blauw-soort in het beperkte kleurenpalet van 256 stuks geconverteerd. Plak je de zaak later aan elkaar dan krijg je nog eens met dit effect van doen: niet ieder stukje bevat hetzelfde kleurenpalet dus om op 256 kleuren uit te komen voor het totaalbeeld moet je gaan kleurconverteren.

Dit laatste is volgens mij geen probleem geweest: dat de kaarten full-colour jpeg met 24-bits kleur zijn heeft te maken met filegrootte en niet met 'te klein kleurenpalet'.

Ik heb heel wat afge-experimenteerd om zo fraai mogelijke 24-bit_jpg->8-bit_png conversie te krijgen. Maar hoe meer ik zaken zelf in de hand nam, hoe beroerder het resultaat werd. Gek maar waar: gewoon automatisch maar tot GIF maken (black box: hoe het beste 256-kleurenpalet wordt gemaakt is onbekend) en dan tot PNG bevalt mij het beste.

Maar ik zal eens een blik werpen op dat ozi-format. En als dat inderdaad goed gaat dan zal ik mijn ozi-help webpage aanpassen.

• 0
Geplaatst

Voor mensen die hun CD's, in dit geval de topo disks van de KabouterBond netjes in doosjes opbergen is er een sheet beschikbaar met inhoudsopgave. Het is een PowerPoint file met 6x2 dia's erin. Kleur dus. Ik geeft het ook maar door: een onbekende kabouter heeft het gemaakt (goede padvindersdaad).

Op te slurpen is eea.  uit de afdeling 'files' van de yahoo group geocaching-nl. (zip-file 800 kb)

• 0
Geplaatst
...is er een sheet beschikbaar met inhoudsopgave...

Prachtig! Ziet er heel mooi uit. Ik ben onze puntmutsvrienden en de Prof. zeer dankbaar.

• 0
Geplaatst
...Veel ernstiger is de ontdekking dat een paar kaarten lege stukken bevatten...

OPROEP

Wil ik best eens gaan proberen maar ik heb pas over twee weken tijd. Als iemand anders het in de tussentijd heeft gedaan, graag even een berichtje.

• 0
Geplaatst

03G_Uithuizen

22G_Kloosterhaar

bijvoorbeeld.

Het grootste deel van de ontbrekende stukjes is te vinden op:

http://classic.locatienet.nl/

OPROEP

De ontbrekende stukken van 03G Uithuizen ontbreken ook bij Locatienet!

Er is een kilometertje meer te zien dan op de Ozi-kaart maar dan houdt het op.

De kleuren zijn trouwens ook iest anders, althans, de gelige achtergrondkleur is bij Locatienet wit.

Ik zal ook de andere ontbrekende kaartdelen nog eens checken.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...