Spring naar bijdragen
  • 0

Kaarten voor oziexplorer? - Kaarten downloaden op internet?

Vraag

Geplaatst

Afgelopen weekend voor het eerst aan Geocaching gedaan en... meteen verslaafd. Wat leuk is dat!!

Maar... ik heb van een kennis het programma OziExplorer geleend met daarbij de Nederlandse topografische kaarten op schaal 1:25.000. Echter, ik wil ook graag de kaarten van de rest van de Benelux en zoveel mogelijk Europese landen. Weet iemand waar deze kaarten op het internet te vinden zijn? Downloadgrootte maakt niet uit (ben in het gelukkige bezit van kabelinternet :P )

Aanbevolen berichten

• 0
Geplaatst

Ik denk dat meer mensen geinteresseerd zullen zijn in die topo kaarten van Nederland. Ik in ieder geval wel.

Waar kunnen ze gedownload worden? En mochten ze nogal groot zijn, dan valt er misschien wat te regelen met de cd-brander?

• 0
Geplaatst
In JPG formaat zijn het 3 cd's...  :0

Ralph,

zijn die kaarten dan al gecalibreerd voor bijvoorbeeld OziExplorer? Ik ben wel in die CD-ROM's geinteresseerd.

• 0
Geplaatst
Ik denk dat meer mensen geinteresseerd zullen zijn in die topo kaarten van Nederland. Ik in ieder geval wel.

Laat ik nou ook best wel geïnteresserd zijn :P. Kunnen we niet iets regelen op de 28e? Laptopje meesjouwen of zo?

• 0
Geplaatst

Goed plan,

Als iemand de 28e een set 1 op 25.000 meeneemt neem ik die graag in mijn laptop over. Daarna kan ik thuis wel een (beperkt) aantal copieen branden en toesturen.

Ralph, jouw kaarten zijn toch 1 op 50.000?

ronny zou een set 1:25000 kunnen hebben, zie het forum

http://www.geocaching.nl/cgi-bin....3;st=15

• 0
Geplaatst
Als iemand de 28e een set 1 op 25.000 meeneemt neem ik die graag in mijn laptop over. Daarna kan ik thuis wel een (beperkt) aantal copieen branden en toesturen.

Ralph, jouw kaarten zijn toch 1 op 50.000?

Ik heb 1:50000 en 1:25000, allebei in JPG formaat, ik zal ze de 28e meenemen, maar ik ga ze in ieder geval zelf niet kopieren... :P

Ralph  :happy:

• 0
Geplaatst
:P Nou, daar wil ik wel even wat ruimte voor vrij maken op mijn noodboekje! Thanx! ( Bij voorbaat! )
  • 0
Geplaatst

Ik ben er helaas niet bij op de 28e. Kan iemand voor mij de set 1:25000 op cd zetten? Uiteraard kunnen we tot een mooi prijsje voor het vele bloed, zweet en tranen komen. :P

• 0
Geplaatst

[b:post_uid0]Even een klein beetje ongerustheid zaaien.[/b:post_uid0]

Als de 1:25000 kaarten dezelfde zijn als die ik heb, en de kans is denk ik redelijk groot, dan is het even oppassen.

Hou er rekening mee dat e.e.a. in het volgende verhaal nogal versie afhankelijk kan zijn: namen van knoppen, namen van windows en nog veel meer. Ik kan het alleen voor 3.90.3 checken.

De ijkbestanden die erbij staan hebben de vermelding 'RD' (voor RijksDriehoeksmeting) in het bestand staan als kaart-ijkdatum.

In elk geval heeft bijvoorbeeld Ozi 3.90.3 hier een probleem mee. Daar moet de vermelding namelijk de tekst 'Rijksdriehoeksmeting' voor zijn.

Anders herkent hij het datum niet en gaat hij er van uit dat het datum WGS84 is!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (Ja, niet voor niets zoveel uitroeptekens. Dit scheelt namelijk een dikke honderd meter over de lijn ZZW-NNW.)

Hoe kun je checken of het fout of goed zit? Op meerdere manieren, maar dan hangt het ook van je settings af. Daarom hier een iets omslachtigere manier, maar die wel werkt:

1) plaats een waypoint op de kaart.

2) ga naar de eigenschappen van het waypoint

(klik met rechts op het waypoint en kies 'properties' of dubbelklik het waypoint)

3) kies de button 'edit position'

4) kies bij datum de regel: datum of loaded map. Of klik de knop rechts naast die keuzeregel

5) herpositioneer je muiscursor boven de regel met 'datum of loaded map'

6) lees af wat er nu staat als tooltip bij je cursor.

Staat er: Rijksdriehoeksmeting of RD dan is het dus goed. Ozi herkent dan het datum

Staat er: WGS84 dan heb je een probleem. Ozi is geswitched naar WGS84 omdat hij het vermelde datum niet kent.

Om dat probleem op te lossen heb ik alle 303 files d.m.v. een scriptje van Rijksdriehoeksmeting voorzien i.p.v. RD.

Ook heb ik daar een paar verschillende versies van gemaakt. Elke versie gaat steeds van een andere default driveletter uit van de CD-rom speler, zodat je niet steeds hoeft te browsen naar de juiste lokatie.

Misschien is het handig om CD's te maken die die gegevens er al bij hebben staan. Aan de andere kant hebben oude versies van Ozi wellicht WEL 'RD' nodig i.p.v. 'Rijksdriehoeksmeting', zodat je de oude .map files nodig hebt.

Het lijkt me overbodig te vermelden dat je dus met verstand moet omgaan met Ozi en kaartdata. Zorg dat je het eerst begrijpt voor je ermee aan de slag gaat.

Een paar tips:

1) Als je kaart in RD/Rijksdriehoeksmetings datum geijkt is, dan lees je in de statusbalk bovenin Ozi EN bij de tooltip als je muis over een waypoint staat weliswaar Lat/Lon af MAAR DAT HEEFT NIETS TE MAKEN MET DE COORDINATEN DIE JE BIJ GEOCACHING MOET GEBRUIKEN. Die getallen zijn namelijk anders dan als je WGS84 gebruikt.

Kijk maar eens in 'edit position' als je de datum-regel verandert in WGS84. DAN en alleen DAN zijn de lat/lon correct voor geocachen. Je zult ze zien veranderen als je de datum-regel weer op Rijksdriehoeksmeting zet.

2) Kies in de configuratie onder tabblad 'maps' op de plek 'Alternate grid' voor 'User Grid'. Klik op de geodriehoek ernaast en kies dan onder 'std grids' voor 'Dutch Grid (approx)'. Dan is in de statusbalk achter lat/lon ook X/Y te zien voor Rijksdrhk.

3) Als je coordinaten van een waypoint intypt vanaf geocaching-sites, doe dit dan door EERST onder 'datum' voor WGS84 te kiezen.

Krijg je van iemand X/Y getallen voor Rijksdrhk, zet dan het datum eerst op Rijksdrhk. En vul de X/Y dan rechts in onder 'User Grid'

(daarom was punt 2 ook van belang)

4) in Ozi 3.90.3 zit een BUG (is al aan de schrijver van Ozi gemeld): als je in 'edit position' het datum op WGS84 hebt staan en je cancelt het window en je saved het properties window, dan verschuift het waypoint alsnog de bekende dikke 100m. De WGS84 lat/lon getallen worden dan vervolgens gebruikt in RD lat/lon interpretatie, waardoor de WGS84 getallen worden gewijzigd. Omzeil deze bug door het  'edit position' window NOOIT te cancellen.

Nog vragen? Stel ze gerust! Ik weet alleen ook niet alles, maar kom een behoorlijk eind.

Als iemand die ijkfiles nodig heeft, dan hoor ik het ook wel.

Groeten,

Walter.

• 0
Geplaatst

Walter,

Ik heb Oziexplorer gedownload en het werkt (op zich dus). Krijg alleen de kaarten niet geïmporteerd. De 28e lijkt mij een aardig moment om het e.e.a. te verduidelijken. Zal de lap-top meenemen.

• 0
Geplaatst

Ik zal in elk geval nu alvast even iets reageren, verder is het inderdaad op de 28e het handigst om er wat gedetailleerder doorheen te stappen.

De kaarten hoef je niet te importeren en te ijken, tenminste als er .map bestanden bijzitten. Daar zitten de ijkgegevens voor een bepaald plaatje in. Je moet dus een kaart openen door naar de .map file toe te browsen.

Er zijn CD's  :P waar die bestanden in drive-letter:\Util\Ozi\Ijkfiles te vinden zijn.

Maar aangezien er meer dan 3 ijkpunten gebruikt worden, is wel een ge-unlockte versie van Ozi nodig. In de buurt van diezelfde directorie zou nog wel eens wat anders leuks kunnen staan...

Walter.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...