Spring naar bijdragen

Wat is dit voor steen?


snif&snuitje

Aanbevolen berichten

Wie kan mij vertellen wat voor steen "dit" is? De steen heeft een diameter van ongeveer 1 mtr. Het hart is een stalen plaat van 20x20 cm met een rond gat erin. Het lijkt wel een meetpunt.

Hij ligt in een bos waar ik geregeld kom. Ik ben erg benieuwd!!!

bewerkt door snif&snuitje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Zomaar een wilde gok, maar mijn gevoel zegt dat dit een zgn. Molensteen(maalsteen) steen is.

 

De was verbonden (via / via) aan de wieken van de molen en draaide hier door dus rond. Onder deze steen ligt een identieke molensteen. Het te malen product kwam hier tussen en zodoende werd e.e.a. fijn gemalen.

Kijk anders hier even: http://nl.wikipedia.org/wiki/Molensteen

 

Tukkerboertje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wie kan mij vertellen wat voor steen "dit" is? De steen heeft een diameter van ongeveer 1 mtr. Het hart is een stalen plaat van 20x20 cm met een rond gat erin.

Hij ligt in een bos waar ik geregeld kom. Ik ben erg benieuwd!!!

 

 

Lijt op een molensteen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zomaar een wilde gok, maar mijn gevoel zegt dat dit een zgn. Molensteen(maalsteen) steen is.

 

De was verbonden (via / via) aan de wieken van de molen en draaide hier door dus rond. Onder deze steen ligt een identieke molensteen. Het te malen product kwam hier tussen en zodoende werd e.e.a. fijn gemalen.

Kijk anders hier even: http://nl.wikipedia.org/wiki/Molensteen

 

Tukkerboertje

Op een molen steen zijn zwaaischerpselen aangebracht. Die zitten hier niet op. Waarom VHP ingegraveerd. Wat betekenen deze letters??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zomaar een wilde gok, maar mijn gevoel zegt dat dit een zgn. Molensteen(maalsteen) steen is.

 

De was verbonden (via / via) aan de wieken van de molen en draaide hier door dus rond. Onder deze steen ligt een identieke molensteen. Het te malen product kwam hier tussen en zodoende werd e.e.a. fijn gemalen.

Kijk anders hier even: http://nl.wikipedia.org/wiki/Molensteen

 

Tukkerboertje

Op een molen steen zijn zwaaischerpselen aangebracht. Die zitten hier niet op. Waarom VHP ingegraveerd. Wat betekenen deze letters??

 

Gokje VeelHoeksPunt?? Kan RD steen zijn, heb je Coords?? In ieder geval geen maalsteen, deze is niet 'gebild'.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zomaar een wilde gok, maar mijn gevoel zegt dat dit een zgn. Molensteen(maalsteen) steen is.

 

De was verbonden (via / via) aan de wieken van de molen en draaide hier door dus rond. Onder deze steen ligt een identieke molensteen. Het te malen product kwam hier tussen en zodoende werd e.e.a. fijn gemalen.

Kijk anders hier even: http://nl.wikipedia.org/wiki/Molensteen

 

Tukkerboertje

Op een molen steen zijn zwaaischerpselen aangebracht. Die zitten hier niet op. Waarom VHP ingegraveerd. Wat betekenen deze letters??

 

 

Zwaaischerpselen zitten maar aan 1 kant. Til de steen even op en kijk onder de onderkant :offtopic:

VHP zou de naam van de maker van de steen kunnen zijn of de naam van de molen o.id.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wie kan mij vertellen wat voor steen "dit" is? De steen heeft een diameter van ongeveer 1 mtr. Het hart is een stalen plaat van 20x20 cm met een rond gat erin. Het lijkt wel een meetpunt.

Hij ligt in een bos waar ik geregeld kom. Ik ben erg benieuwd!!!

Misschien staat VHP voor "Papierfabrieken Van Houtum & Palm"? Die hebben wel het nodige van doen gehad met molens, met name papiermolens. Geen idee of ze daar ook molenstenen bij gebruiken. Op de Veluwe stonden vroeger diverse papiermolens. Aan je profiel te zijn woon je zelf ook op de Veluwe dus ik ga er van uit dat je deze steen ook op de Veluwe hebt gevonden. Hopelijk heb je er iets aan. Het maakt wel nieuwsgierig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En misschien heb je hier ook iets aan.

Gaat over molens in en om Ugchelen inclusief kaart en het bedrijf VHP wordt ook hier weer genoemd.

Anders misschien eens een molenaar vragen? Zoals de Goudflitters al aangeven is het wellicht handig hier te vermelden waar je de steen gevonden hebt. Misschien helpt het bij de oplossing.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit is een onderdeel van een zogeheten kollergang

dit was een maal werktuig in de papierindustrie

vhp staat voor van houtum en palm

een filmpje hierover

http://www.herisem.be/nl/kollergang.php

groetjes,jos

 

Dit is een leuke filmpje en het ziet er inderdaad naar uit dat het een steen is die gebruikt is in de papierindustrie. Er waren hier in de buurt inderdaad zeer veel papiermolens.

Wat ik wel vreemd vind is, waarom ligt die steen zo midden in een bos?? Hij is daar ook netjes neergelegd, mooi vlak, niet zo maar "Gedumpt". Het is er maar een.

Dit is ongeveer de plek waar hij ligt: N 52 10.480 E 005 54.250

bewerkt door snif&snuitje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

het water uit de sprengen werd vroeger en nu nog steeds gebruikt voor het papiermaken

zo hebben ze nu nog steeds een aantal putten en pompen in het bos staan

kan zijn dat de steen een put of een waterloop aangeeft

af en toe zie ik nog wel eens een gepensioneerde oudmedewerker van de vhp bij gelegenheid zal ik proberen nog wat gegevens te krijgen en deze uiteraard delen

groet,jos

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...