snif&snuitje Geplaatst 31 december 2007 Share Geplaatst 31 december 2007 (bewerkt) Wie kan mij vertellen wat voor steen "dit" is? De steen heeft een diameter van ongeveer 1 mtr. Het hart is een stalen plaat van 20x20 cm met een rond gat erin. Het lijkt wel een meetpunt. Hij ligt in een bos waar ik geregeld kom. Ik ben erg benieuwd!!! 31 december 2007 bewerkt door snif&snuitje Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
tukkerboertje Geplaatst 31 december 2007 Share Geplaatst 31 december 2007 Zomaar een wilde gok, maar mijn gevoel zegt dat dit een zgn. Molensteen(maalsteen) steen is. De was verbonden (via / via) aan de wieken van de molen en draaide hier door dus rond. Onder deze steen ligt een identieke molensteen. Het te malen product kwam hier tussen en zodoende werd e.e.a. fijn gemalen. Kijk anders hier even: http://nl.wikipedia.org/wiki/Molensteen Tukkerboertje Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Setzies Geplaatst 31 december 2007 Share Geplaatst 31 december 2007 Wie kan mij vertellen wat voor steen "dit" is? De steen heeft een diameter van ongeveer 1 mtr. Het hart is een stalen plaat van 20x20 cm met een rond gat erin.Hij ligt in een bos waar ik geregeld kom. Ik ben erg benieuwd!!! Lijt op een molensteen... Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
snif&snuitje Geplaatst 31 december 2007 Auteur Share Geplaatst 31 december 2007 Zomaar een wilde gok, maar mijn gevoel zegt dat dit een zgn. Molensteen(maalsteen) steen is. De was verbonden (via / via) aan de wieken van de molen en draaide hier door dus rond. Onder deze steen ligt een identieke molensteen. Het te malen product kwam hier tussen en zodoende werd e.e.a. fijn gemalen. Kijk anders hier even: http://nl.wikipedia.org/wiki/Molensteen Tukkerboertje Op een molen steen zijn zwaaischerpselen aangebracht. Die zitten hier niet op. Waarom VHP ingegraveerd. Wat betekenen deze letters?? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
de goudflitters Geplaatst 31 december 2007 Share Geplaatst 31 december 2007 Zomaar een wilde gok, maar mijn gevoel zegt dat dit een zgn. Molensteen(maalsteen) steen is. De was verbonden (via / via) aan de wieken van de molen en draaide hier door dus rond. Onder deze steen ligt een identieke molensteen. Het te malen product kwam hier tussen en zodoende werd e.e.a. fijn gemalen. Kijk anders hier even: http://nl.wikipedia.org/wiki/Molensteen Tukkerboertje Op een molen steen zijn zwaaischerpselen aangebracht. Die zitten hier niet op. Waarom VHP ingegraveerd. Wat betekenen deze letters?? Gokje VeelHoeksPunt?? Kan RD steen zijn, heb je Coords?? In ieder geval geen maalsteen, deze is niet 'gebild'. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
tukkerboertje Geplaatst 31 december 2007 Share Geplaatst 31 december 2007 Zomaar een wilde gok, maar mijn gevoel zegt dat dit een zgn. Molensteen(maalsteen) steen is. De was verbonden (via / via) aan de wieken van de molen en draaide hier door dus rond. Onder deze steen ligt een identieke molensteen. Het te malen product kwam hier tussen en zodoende werd e.e.a. fijn gemalen. Kijk anders hier even: http://nl.wikipedia.org/wiki/Molensteen Tukkerboertje Op een molen steen zijn zwaaischerpselen aangebracht. Die zitten hier niet op. Waarom VHP ingegraveerd. Wat betekenen deze letters?? Zwaaischerpselen zitten maar aan 1 kant. Til de steen even op en kijk onder de onderkant VHP zou de naam van de maker van de steen kunnen zijn of de naam van de molen o.id. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
GeoGeldrop Geplaatst 31 december 2007 Share Geplaatst 31 december 2007 Wie kan mij vertellen wat voor steen "dit" is? De steen heeft een diameter van ongeveer 1 mtr. Het hart is een stalen plaat van 20x20 cm met een rond gat erin. Het lijkt wel een meetpunt.Hij ligt in een bos waar ik geregeld kom. Ik ben erg benieuwd!!! Misschien staat VHP voor "Papierfabrieken Van Houtum & Palm"? Die hebben wel het nodige van doen gehad met molens, met name papiermolens. Geen idee of ze daar ook molenstenen bij gebruiken. Op de Veluwe stonden vroeger diverse papiermolens. Aan je profiel te zijn woon je zelf ook op de Veluwe dus ik ga er van uit dat je deze steen ook op de Veluwe hebt gevonden. Hopelijk heb je er iets aan. Het maakt wel nieuwsgierig. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Sparks Sailor Geplaatst 31 december 2007 Share Geplaatst 31 december 2007 Ik zou hier maar eens verder kijken http://nl.wikipedia.org/wiki/Jetgrouten Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
GeoGeldrop Geplaatst 31 december 2007 Share Geplaatst 31 december 2007 En misschien heb je hier ook iets aan. Gaat over molens in en om Ugchelen inclusief kaart en het bedrijf VHP wordt ook hier weer genoemd. Anders misschien eens een molenaar vragen? Zoals de Goudflitters al aangeven is het wellicht handig hier te vermelden waar je de steen gevonden hebt. Misschien helpt het bij de oplossing. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Hondenuitlaatservice harry Geplaatst 31 december 2007 Share Geplaatst 31 december 2007 Misschien weet staatsbosbeheer van dat betreffende bos het wel... succes ! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
josho1 Geplaatst 31 december 2007 Share Geplaatst 31 december 2007 (bewerkt) Dit is een onderdeel van een zogeheten kollergang dit was een maal werktuig in de papierindustrie vhp staat voor van houtum en palm een filmpje hierover http://www.herisem.be/nl/kollergang.php groetjes,jos 31 december 2007 bewerkt door josho1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
hesselannema Geplaatst 31 december 2007 Share Geplaatst 31 december 2007 (bewerkt) Gezien de steen deed deze mij niet denken aan een graan molen. Dus moet het eerder een olie/mosterd molen zijn. Welke met staande stenen perst/maalt. Zie hier voor maar eens naar het filmpje hier boven. url toegevoegd plaatjes 31 december 2007 bewerkt door hesselannema Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Team Professor X Geplaatst 31 december 2007 Share Geplaatst 31 december 2007 Liggen er nog meer bouwresten op die lokatie? Zomaar een losse (molen)steen in het bos kan duiden op een soort monument of zelfs vlaggemast. Het verhaal van josho1 lijkt me zeer aannemelijk. Nu nog de reden waarom die steen daar ligt. We horen het in 2008! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
snif&snuitje Geplaatst 1 januari 2008 Auteur Share Geplaatst 1 januari 2008 (bewerkt) Dit is een onderdeel van een zogeheten kollergangdit was een maal werktuig in de papierindustrie vhp staat voor van houtum en palm een filmpje hierover http://www.herisem.be/nl/kollergang.php groetjes,jos Dit is een leuke filmpje en het ziet er inderdaad naar uit dat het een steen is die gebruikt is in de papierindustrie. Er waren hier in de buurt inderdaad zeer veel papiermolens. Wat ik wel vreemd vind is, waarom ligt die steen zo midden in een bos?? Hij is daar ook netjes neergelegd, mooi vlak, niet zo maar "Gedumpt". Het is er maar een. Dit is ongeveer de plek waar hij ligt: N 52 10.480 E 005 54.250 1 januari 2008 bewerkt door snif&snuitje Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
josho1 Geplaatst 1 januari 2008 Share Geplaatst 1 januari 2008 het water uit de sprengen werd vroeger en nu nog steeds gebruikt voor het papiermaken zo hebben ze nu nog steeds een aantal putten en pompen in het bos staan kan zijn dat de steen een put of een waterloop aangeeft af en toe zie ik nog wel eens een gepensioneerde oudmedewerker van de vhp bij gelegenheid zal ik proberen nog wat gegevens te krijgen en deze uiteraard delen groet,jos Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden