Prof. Y. Lupardi Geplaatst 30 maart 2004 Geplaatst 30 maart 2004 Een RFID tag ofwel Radio Frequency IDentification is een miezerig klein en zeer goedkoop (2 kwartjes op dit moment) chipje met antenne (ook klein) (meestal dunne printbanen op iets van plastic). Je kan ze overal op/in/aan/plakken en verstoppen. Ik kwam een Broodje-Aap verhaal (Urban Legend) tegen over deze tags die in 20 dollar biljetten zouden zitten die dan in de magnetron zouden exploderen: RFID Tags in New US Notes Explode When You Try to Microwave Them Even verder in het verhaal zou hetzelfde met euro-notes aan de hand zijn : RFID Tags Already in Euro Notes. Ik dacht dat men misschien wel iets met een cache en zulke tags zou kunnen doen. Met een leesapparaat kan je ze op 5 meter afstand aanspreken. Dan weet je nog niet waar dat ding is. Maar wat die wel kan is een ID-getal verschaffen dat je dan kan gebruiken voor een multi-achtige cache of wandeltocht. Geen spijlen in een brugleuning tellen, lantarenpalen tellen, huisnummers gebruiken oid. Wel een nieuw gadget (RFID-reader) in de rug/jaszak erbij. of Maar ja, helemaal origineel ben ik natuurlijk niet zoals een Google mij toont: in dit forum. "I like the idea of having a pocket full of RFID tags. It would be fun to leave them around. Now people just need to mix RFID tags and geocaching. Have one RFID tag provide lat and long to get to the next tag. Posted by: taylor on July 23, 2003 11:19 AM "
S@NL - Tex (SST) Geplaatst 30 maart 2004 Geplaatst 30 maart 2004 Opzich natuurlijk een leuk idee. Leuk klein en goedkoop zendertje, maar wat je er niet bij verteld is hoe duur zo'n aparaat is om ze op te sporen. Ben bang dat dat nog wel eens in de papieren kan gaan lopen. Als ook die erg goedkoop zouden zijn was dat hele broodje aap verhaal erg snel ontkracht. Toch?
Heirbaut Hunters Geplaatst 31 maart 2004 Geplaatst 31 maart 2004 Ik zou zeggen, jat dat apparaat uit een winkel. Sla je een dubbelslag: ten eerste heb jij je opsporingsapparaat en ten tweede is de winkeldief je ook dankbaar. Tenzij het opsporingsapparaat ook een RFID-chip heeft, maar wie spoort dat ding dan weer op.... (Pffff, wat een foute grap... )
sjatzeuker Geplaatst 31 maart 2004 Geplaatst 31 maart 2004 Lijkt me op zich wel een goed idee. Maar inderdaad, wat kost een ontvanger? En zijn deze een beetje handzaam. Anders lopen we dadelijk met een kruiwagen te cachen.
Bytheway Geplaatst 31 maart 2004 Geplaatst 31 maart 2004 Groot zijn ze niet meer, handhelds zijn goed beschikbaar. Zie ook mijn onderstaand linkje. Interessant is dat Intel ook in deze techniek is gedoken Ze hebben een toolkit gemaakt voor het RFID onder Linux en Windows XP Pro. Prijzen van readers, tags en aanverwante apparatuur: Hier onder shop. Bytheway
sjatzeuker Geplaatst 31 maart 2004 Geplaatst 31 maart 2004 Bedankt Bytheway, Helaas zijn de ontvangers niet echt goedkoop. Ik ben inmiddels weer wat minder enthousiast geworden....
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 31 maart 2004 Auteur Geplaatst 31 maart 2004 Die prijzen van >800 euro voor een lezer zijn niet mis. Dat kost soms een GPSr al! Maar een paar tags zijn wel te betalen. Dit zijn nog maar de eerste generatie apparaten bedoeld voor experiment en groot-zakelijk gebruik (WLAN erin enzo). Er zijn nog niet veel concurrerende Taiwan firma's Er zullen vast wel simpele readertjes komen maar ook die zullen voorlopig niet onder de 100 euro gaan kosten. En als ik kijk naar de prijsval van DVD-writers (en daar zit nog veel teer mechaniek in!) dan zullen ze niet meer hoeven te kosten dan een walkietalkie.
laurus Geplaatst 31 maart 2004 Geplaatst 31 maart 2004 Tja, als beheerder van het RFID systeem op mijn werk heb ik wel eens zitten denken aan een constructie waarbij er een RFID pasje in de cache ligt waarmee je dan bij de ingang van het terrein dat pasje langs de lezer haalt om je bezoek te loggen.. Helaas is de verdere implementatie door problemen met de leverancier op dit moment bevroren en is er dus geen paslezer "buiten de deur" beschikbaar.. De cache is er in ieder geval klaar voor
Bytheway Geplaatst 31 maart 2004 Geplaatst 31 maart 2004 @Laurus: Tja, als beheerder van het RFID systeem op mijn werk Wellicht dat jij ons wat meer kan vertellen over de verschillende ferquenties en afstanden van RFID. Want daar zijn nog steeds veel "standaarden" in Voor Geo(RIFD)caching heb je toch wel afstand nodig. 2M schijnt al veel te zijn. Geblokt door water (je lichaam ) schijnt het al weg te vallen. Nahja, ik doe maar een gooi. Ik ben een jaar bezig geweest als tolk/vertaler van Nedap met betrekking tot de spoeltjes die de eigenlijke voorlopers zijn van RFID. Het bereik van die dingen was afhankelijk van de ontvanger. Ehhh, is, bedoel ik dus De spoel genereerd door de ontvanger een signaal. Hoe sterker de ontvanger (reciever) hoe beter het bereik <-> hoe zwaarder de spoel hoe beter het ontvangst. RFID is gebaseerd op zeeer kleine spoeltjes. Dus sterke ontvangers = zeeerr dure ontvangers. Maar dat was 12 jaar geleden. Toen was ik 20 Maar het blijft een feit: Kleine spoelen = zware magnetische velden = dure ontvangers. Bytheway
laurus Geplaatst 31 maart 2004 Geplaatst 31 maart 2004 Er zijn inderdaad behoorlijk wat standaarden, maar die hebben allemaal hetzelfde probleem: het werkt in de basis op inductie. Dit betekend dat je een behoorlijk krachtig veld nodig hebt om het RFID chippie zover te krijgen dat hij z'n inhoud gaat uitzenden. (antennetje vangt veld op, dit wekt een stroompje op, voedt het chippie: bleeerk data de lucht in) Ik heb specs gezien van systemen met een bereik tot 5 meter, maar dan hangt er een behoorlijke kachel aan de muur... De handheld RFID lezers hebben hooguit 10 cm bereik, meer dan dat vereist zoveel vermogen dat je met een behoorlijke accu op de rug zou moeten gaan cachen
laurus Geplaatst 31 maart 2004 Geplaatst 31 maart 2004 He? ondertussen je post aanpassen ? Tja over prijzen.... wij gebruiken nu vaste lezers met een bereik tot 20 cm, die dingen kosten 1500 euro per stuk en daar komt de achterliggende hardware nog bij...
S@NL - Tex (SST) Geplaatst 31 maart 2004 Geplaatst 31 maart 2004 Om dus alles simpel samen te vatten: Leuk idee maar voorlopig niet haalbaar.
laurus Geplaatst 31 maart 2004 Geplaatst 31 maart 2004 goedkopere oplossing: Bij de kijkshop een metaaldetector voor 49 euro kopen en op Ammo-boxen jacht...
GeoGerard Geplaatst 31 maart 2004 Geplaatst 31 maart 2004 Ik heb een wintersport jack, met een of ander chipje op de mouw genaaid. Mocht ik onverhoopt ooit bedolven worden door een lawine tijdens het skieën dan kunnen de redders mij vinden met een soort portable radar die dit chipje activeert, waardoor dit chipje ook gaat zenden. Is dit ook zo'n RFID ?
Aanbevolen berichten