Spring naar bijdragen

Vraag

Geplaatst

Ook in Duitsland zijn er op CD - per Bundesstaat - de 1:50.000 kaarten te koop.

Bekijken kan je met de Top50 Viewer die wordt meegeleverd of die te downloaden is van het net. Helaas kan Ozi niet met die digitale kaarten overweg. Een of ander geheim format.

Om toch Ozi-geschikte kaarten te maken is de volgende manier door mij geprobeerd en werkend bevonden. De methode is van Thomas Hasse en de volledige Duitse tekst is hier te lezen.

Zet de zaak eerst op 256 kleuren, dan kan je de grootste stukken kaart te pakken krijgen. Te groot en de zaak loopt vast!

Geef op welk stuk je uitgeprint wil hebben. Kijk dan bij 'Seitenansicht' en er wordt een grote .tmp file gemaakt in de Windows temp-folder. Zoek die op (tip: zet weergave in venster op 'date'), copieer hem naar een veilige plek en geeft hem de xtensie .bmp waarna die ieder normaal tekenprogramma in kan (zolang je maar

Het ijken zal daarna nog wel wat voeten in de aarde hebben.

Heeft iemand hiervoor een goede manier? Het is en blijft monnikenwerk natuurlijk.

Heel Duitsland is wel erg veel maar wat kaarten langs de oostgrens van belgië en ned. zouden niet gek zijn :angry:

13 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

• 0
Geplaatst

Het ijken gaat heel eenvoudig. Zet in de vieuwer het grid op de gewenste datum, en zorg dat je het grid op het scherm ziet.

Als je nou de optie aanvinkt van alles laten zien op hetzelfde scherm als waar Seitenansicht staat.

Dan wordt er gewoon een kaart geproduceerd met een grid. De koordinaten van het grid zijn natuurlijk bekend.

Op deze manier doe ik het altijd, en het werkt perfect.

• 0
Geplaatst

Nooit gehoord over Duitse Kabouters. Maar wie weet zijn ze er wel. Ik volg diverse Duitstalige newsgroups en lijsten maar ik heb nog geen spoor kunnen ontdekken.

Wel zou er een Belgische KabouterBond in oprichting zijn. Er is een bericht over signalering op 226696 / 203425 (Lambert coördinaten) maar dat verduidelijkt niets; maakt het eerder raadselachtiger.

• 0
Geplaatst
Er is een bericht over signalering op 226696 / 203425 (Lambert coördinaten) maar dat verduidelijkt niets; maakt het eerder raadselachtiger.

Slechts 28229,2 mtr van mijn locatie, daar moet nog iets moois uit kunnen groeien.

• 0
Gast Pine Team
Geplaatst

Ik heb op 5 juli 2003 een TP50 NRW CD gedropt in de IMC1-S-NL Oosterbroek cache van Waterboys, ter verspreiding door Nederlandse kabouters.

Cachepage Oosterbroek

Deze CD opgepikt uit Qualmende Fuesse in de Eifel, dus er zijn wel degelijk Duitse kabouters aan het werk.

Cachepage Qualmende Fuesse

• 0
Geplaatst

Met programma "OEPS!!!!" is met zoekwoord top25 een gehele Duitse collectie op te halen, zoekwoord schweiz levert een 4 delige zwitserse set op.

Het hebben van een breedbandverbinding is inderdaad wel fijn dan.

Danny :eek:

• 0
Geplaatst

Dat klinkt leuk maar wat je kan vinden zijn image-copiën van originele officieele Top50 of Top25 CD's.

Dus geen alternatieve Kabouter files geschikt voor Ozi met ijking. :thumbup:

En als de beschikbaarheid laag is, beneden de 100 dan gaat het niet snel. En voor de aangegeven vondsten ligt dat op 1 à 2. Dus krijg je verwachte download tijden van 3 dagen! En dan zijn weer veel files maar gedeeltelijk beschikbaar.

Breedband leuk maar geduld is een schone zaak. :cry:

• 0
Geplaatst

Al tijden gebruik ik de duitse en oostenrijkse kaarten met TTQV. Wil je converteren naar Ozie dan is een ijking mbv een paar punten wellicht te doen maar zo mis je alle hoogtedata die TTQV wel meeneemt.

Zeker als je in de bergen gaat wandelen zijn deze data onontbeerlijk.

Overigens heb ik ook geen breedband maar wel een brede band met onze oosterburen. :ph34r:

• 0
Geplaatst

Prof,

heb je ook ergens gewoon de links weten te vinden waar dit soort kaartjes gewoon te koop zijn?

Lang leve de kabouterbond. maar sommige dingen moet je gewoon kopen :D

groets,

Michiel

• 0
Geplaatst

Ja, nagenoeg alle kaarten op CD kan je online bestellen. Maar Duitsland is een Bundesstaat dus echt 1 adres is er niet.

Als eerste dan de top:

http://www.carsten-wasow.de/kartdeutschland.html

voor de homepages van de meeste Deutsche Landesvermessungsämter

Voor Landesamt für Vermessung und Geobasisinformation

Rheinland-Pfalz

http://www.lverma.rlp.de/

Landesbetrieb Vermessung Baden-Württemberg

http://www.lv-bw.de/lvshop2/

Nordrhein-Westfalen

http://www.lverma.nrw.de/produkte/framePRODUKTE.htm

Niedersachsen

http://www.lgn.de/

etc. etc.

• 0
Geplaatst

gracias,

dat is nog eens goed nieuws...

zal eens zien wat ik ermee ga kunnen :-) binnenkort weer eensdie kant op...

Michiel :lol1:

• 0
Geplaatst

Ik zou niet weten waar ik Duitse topografische kaarten geschikt voor Ozi vandaan zou moeten halen. Maar gesteld dat ze er zouden zijn, dan zou een names-list van Duitse plaatsen toch geen gek idee zijn: naam intypen in Ozi en 'ploep' de juiste kaart staat op het scherm.

Ik ben een lijst tegen gekomen bij een initiatief geheten OpenGeoDB - freie Geokoordinaten-Datenbank

De lijst heet (in de download) opengeodb-0.1.1-txt.tar.gz

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...