Spring naar bijdragen

Democratie bij slechte caches


franktic

Aanbevolen berichten

Vorige week zocht ik de cache 'jack and jill' (GCGCPE) op. In de logs had ik al gelezen dat de emmer, wat de cache was, al volledig kapot was. Tijdens de wandeling kwam ik erachter dat er ook een aanwijzing ontbrak. Met wat gokwerk de kapotte emmer uiteindelijk wel gevonden, alleen het logboek was niet te beschrijven en de aanwezige trackables stonken vreselijk.

 

Thuis zag ik dat het ontbrekende nummer al in januari gemeld was aan de maker van de cache. Deze heeft hier echter nog steeds niets mee gedaan, net zoals met de kapotte emmer. Toen heb ik dus zitten denken wat je daar nou toch eens aan kon doen en kwam op het volgende:

 

Bij het onderdeel DHZ op geocaching.nl een onderdeel creeren waar je 'onvolledige of kapotte caches' door kan geven door middel van de GC codes. Hierachter een tellertje plaatsen, en wanneer er een stuk of 5 klachten van een bepaalde cache komen de cache tijdelijk disablen.

 

Wanneer de eigenaar van de cache dan de problemen verholpen heeft kan de cache weer gepubliceerd worden. Zo houden we Nederland schoon van onvolledige en vieze caches. Ik weet echter niet of dit uitvoerbaar is, of een cache wel tijdelijk disabled kan worden zonder tussenkomst van de eigenaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

"Need maintenance" aanklikkken zou voldoende moeten zijn om de cachelegger een aantal weken te geven om de cache aan te passen/onderhouden voordat de reviewers hem dan disabelen. :lol: en dat heb je nu aangeklikt dus maar afwachten. Al was dat in het begin van het jaar ook al gedaan.

bewerkt door ET4FR & CO
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met deze vraag, en verzoek om nieuwe optie, zou je naar geocaching.com moeten gaan. Geocaching.nl kan geen caches enabelen of disabelen. Alle geocaches, waar ook ter wereld, staan gepubliceerd op geocaching.com gezeteld in Seattle USA.

 

Maar waarom het wiel uitvinden als er al zoiets is?

 

Allereerst zijn 2 van de 3 NL reviewers voor geocaching.com ook teamlid van geocaching.nl en ik heb al ik weet niet hoe lang een topic open staan voor dit soort "klachten".

 

Kijk maar op Reviewers kennisgeving & informatie m.b.t. probleem caches En.... daarbij komt nog het feit dat als je bij desbetreffende cache een "needs Maintenance" logje plaatst, alle Groundspeak Volunteer Geocache Reviewers for The Netherlands and Luxembourg, een automatisch verzonden emailtje daarvan krijgen en dan kunnen ze gaan kijken en inschatten wat er aan de hand is en of ze gelijk gaan ingrijpen door de cache te disabelen,al dan niet tijdelijk archveren of de eigenaar verzoeken iets aan het onderhoud van zijn cache te gaan doen.

 

Maar geocaching.nl zelf kan er niets aan doen, heeft geen ene cache in zijn database staan, heeft geen zeggenschap over de gepubliceerde caches, ook niet over caches geplaatst in Nederland.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Interessant idee, maar ik denk dat het niet veel toevoegt.

Goedwillende eigenaren zullen hun cache toch wel snel genoeg opknappen.

Cachers die er echt geen zin meer in hebben bereik je waarschijnlijk niet.

 

Je kunt beter een 'needs maintenance' op de pagina loggen en als dat niet helpt een 'needs archived'. In dat laatste geval moet je eens zien hoe snel een reviewer reageert :lol:

 

 

Edit: en toen zaten we gezellig met z'n drieën hetzelfde antwoord te tikken :yes:

bewerkt door MCMAL
Link naar opmerking
Deel via andere websites

En.... daarbij komt nog het feit dat als je bij desbetreffende cache een "needs Maintenance" logje plaatst, alle Groundspeak Volunteer Geocache Reviewers for The Netherlands and Luxembourg, een automatisch verzonden emailtje daarvan krijgen en dan kunnen ze gaan kijken en inschatten wat er aan de hand is en of ze gelijk gaan ingrijpen door de cache te disabelen,al dan niet tijdelijk archveren of de eigenaar verzoeken iets aan het onderhoud van zijn cache te gaan doen.

 

En dat is dus in feite ook wat ik bedoel. Zorgen dat een reviewer bericht krijgt van een cache die niet voldoet. En aangezien ik niet wist dat via het 'needs maintenance' gebeuren een reviewer ingelicht wordt, had ik het mezelf anders bedacht.

 

Dat alle caches bij .com staan is bij mij wel bekend, ik bedoelde het ook meer zo:

Een php scriptje met een database, waarin je de GC nummers van de caches in kan voeren. Elke keer wanneer eenzelfde cachenummer ingevoerd wordt, zegt de variable ++. Op het moment dat er een X aantal meldingen van een cache bereikt zijn, is dat een teken dat er echt iets mis is met de cache.

 

Maar als ik het goed begrijp gebeurt zoiets ook al in feite via het 'needs maintenance' gebeuren, dus is mijn idee behoorlijk overbodig :lol: Ik opperde dit, omdat ik dacht dat altijd alleen de eigenaar van de cache geinformeerd werd, en deze volgens mij erg inactief is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee, ok is duidelijk :lol:.

 

Maar ik wilde je duidelijk maken dat via DHZ er nooit en te nimmer een optie te realiseren zal zijn waarmee "iets of iemand" van geocaching.nl caches zou kunnen laten diabelen zoals je voorstelde.

 

Maar goed, de cache staat inmiddels op disabled en als ik binnen een redelijk aantal weken geen actie zie op de cachepagina of een reactie krijg van de eigenaar, gaat de cache al dan niet tijdelijk het archief in.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...