Spring naar bijdragen
  • 0

TOP25 aanpassen voor OziCE

Vraag

Geplaatst

@Allemaal,

Eindelijk is het me gelukt, heb een kabouter ontmoet die me heeft geholpen bij het zoeken/vinden

van een set CD's.

Helemaal blij ben ik direct aan de slag gegaan met img2ozf en vervolgens vol verwachting de bossen in

getrokken. Helaas is het mogelijk om met GPS te verdwalen...... :D

Wat bleek, een behoorlijke verschuiving in de kaartprojectie van OziCE. Nu had ik ergens gelezen dat er voor

de wat oudere OziExplorer PC versies iets gedaan moest worden met een file datums.dat genaamd.

Ik heb deze aanwijzing toegepast op mijn iPAQ met PPC-2002 en wat blijkt nu........probleem opgelost :blink:

Indien mogelijk hoor ik graag wat onze Prof. hier van denkt voor dat ik weer de bossen in trek om vervolgens

weer te verdwalen :)

Nu kreeg ik van een kabouter (die mij al eerder heeft geholpen) nog een tip m.b.t. een reeks van nieuwe

*.map bestanden. Het resultaat van deze nieuwe map's heb ik vergeleken met de door mij gebruikte

oplossing en ik kan u zeggen dat mij geen verschil is opgevallen. Wellicht dat de Prof. hier zijn licht eens

over wil laten schijnen want ik ben nog te nieuw hier om een deugdelijk oordeel te kunnen vormen.

Ik heb overigens nog drie screencaps gemaakt van OziCE op mijn PDA. daarop zie je 1x met datums.map

vervolgens 1x zonder datums.map en met de nieuwe map's die ik kreeg aangeboden. Ik heb echter geen

mogelijkheid om deze afbeelding op het forum te krijgen, wie zou ik hem kunnen mailen om hem op het

forum te krijgen?

Aanbevolen berichten

• 0
Geplaatst

Ben dan wel geen prof maar denk het probleem wel te kennen. Er zijn een 3-tal map bestanden, eentje met RD, eentje met Rijksdriehoekmeeting en eentje met WGS84. Die laatste moet je hebben op OziCE aangezien die geen afzonderlijke display datum kent maar altijd de mapdatum gebruikt.

Zoals ook al aangegeven in een ander draadtje door de Bruine Beren, kijk eens op http://zenz.geocacher.nl/ozi/ozice_maps.zip

• 0
Geplaatst

Maar als ik dit zo eens lees:

Ik heb deze aanwijzing toegepast op mijn iPAQ met PPC-2002 en wat blijkt nu........probleem opgelost.
dan lijkt alsof het Zeke wèl is gelukt. Vanwaar nu die verschillende resultaten?
  • 0
Geplaatst

Heel goed opgemerkt Eagles,

Als ik de uitkomst van mijn gefreubel vergelijk, met de nieuwe map data van zenz geocacher, dan zie ik

geen verschil. Kortom, beide opties lijken mij goed te werken.

Zoals gezegd, als iemand de mogelijheid heeft afbeeldingen te plaatsen op het forum, wil ik graag die

screen captures mailen zodat iedereen ze kan zien. Wellicht dat ik iets nog over het hoofd zie, wat voor

een ervaren gebruiker wel duidelijk is. Zo weten we weer iets meer over of ik het nu bij het rechte einde

heb of niet.... :)

• 0
Geplaatst

@Allemaal,

1e afbeelding is met datums.dat file van kabouterbond cd1

2e afbeelding is zonder gebruik van bovengenoemde file

3e afbeelding is met (het reeds eerder genoemde) aangepaste map bestand

Naar mij idee zijn beide oplossingen bruikbaar, zoniet gelijk aan elkaar, voor wat betreft

het resultaat. :)

Wel nog even het volgende, ik gebruik OziCE beta 1.10.9 (dus geen demo versie) op

een iPAQ 3950.

Benieuwd naar jullie reactie,

Mvg,

Zeke

• 0
Geplaatst

Leuk puzzeltje. Als ik dit punt van plaatje 1 of 3 bij mij plot in OziExplorer met de display datum op RD dan staat ie op het kaartje juist. Schakel ik over naar WGS84 kom ik echter op iets van 52 43' 09" N en 6 55' 12" E uit. Zet ik m'n display datum op WGS84 en plot ik hem dan dan kom ik een stukje Noord-Noord-Oostelijker uit (afstand 124m, 20.6 deg True).

Wat staat er eigenlijk in de MAP files die je gebruikt:

Rijksdriehoeksmeting,WGS 84, 0.0000, 0.0000,WGS 84

of

WGS 84,WGS 84, 0.0000, 0.0000,WGS 84

of

misschien nog wat anders?

Als ik dit zo zie lijkt het mij dat de 2e nog weer een andere mapdatum heeft en de 1e en 3e beide RD/Rijksdriehoeksmeeting.

• 0
Geplaatst

@Schevy,

OziExplorer Map Data File Version 2.1

17H_Emmen

\\Garv01\upload\OziExplorerCE kaarten\17H_Emmen.ozf2

1 TIFF scale factor

RD,WGS 84, 0.0000, 0.0000,WGS 84

Hier begint de inhoud van het door mij gebrukte MAP bestand mee.

Nog even ter verduidelijking, afbeeldig 1 en 3 zijn correcte projecties,

daar waar de GPS roos staat, daar sta ik zelf daadwerkelijk.

Afbeelding 2 is dus een fout projectie, hier sta ik zeker niet en ontstaat

door dat ik geen gebruik maak van het genoemde bestand datums.dat

ofwel het aangepaste MAP bestand waar ik al aan refereerde.

Kortom, bestand datums.dat van KB CD nr1 in de zelfde dir plaatsen

als waar het bestand oziecplorerce.exe staat en het probleem met

de TOP 25 kaartezwiep in OziCE is opgelost.... :angry:

• 0
Geplaatst

Interessant. Nog even een testje want het lijkt mij midden in het veld nogal moeilijk te bepalen waar je precies staat. Stel er ligt een cache op 52 43,007 N en 6 55,884 E, (ofwel 52 43' 0.42" N en 6 55' 53.06" E) in WGS84 zoals dat altijd beschreven staat, waar kom je dan uit?

• 0
Geplaatst

@Schevy

Ik kom uit bij de kruising Kerklaan -> Eendrachtstraat in Erica, op kaart 17H_emmen.

Moet wel zeggen dat het kruis niet precies op de kruising van beide wegen komt te liggen.

Woon je hier toevallig, er staat nl. wel een woning op die plek?

P.s, Een screencapture stuur ik je per mail.

Groet,

Bertus

• 0
Geplaatst

In eerste instantie gebruikte ik in Ozi CE ook de rijksdriehoek mapfiles zoals ze op de kabouter CD's stonden. Waypoints waren exact hetzelfde als op mijn normale PC met Ozi. Echter toen ik mijn (Grarmin 12 GPS) aansloot op de Pocket PC en moving map aanzette kreeg de PDA het niet voor elkaar om de positie weer te geven. Kik heb toen de WGS84 mapfiles van Zenz geïnstalleerd, en zo waar het probllem was over, de PDA reageerde correct.

• 0
Geplaatst

@Skiers,

Heb je dan ook al eens de datums.dat file getest, aangezien ik wel een goede positie bepaling krijg

met mijn CF-GPS muis op m'n iPAQ. Immers daar gaat het over in deze thread.

• 0
Geplaatst

Ik loop erg te sukkelen met het overzetten naar de PDA.

als ik bovengenoemde waypoints uitzet in Ozi kom ik precies op een huis terecht vlak boven de katholieke kerk in erica.

KLopt dit? of zit ik er echt naast?

• 0
Geplaatst

Zeke,

Je schrijft:

Ik kom uit bij de kruising Kerklaan -> Eendrachtstraat in Erica, op kaart 17H_emmen.

Moet wel zeggen dat het kruis niet precies op de kruising van beide wegen komt te liggen.

Bij mij is het precies de kruising Kerklaan/Kerkweg voor de RK kerk. Wat mij betreft is de conclusie, met de datums.dat file krijg je perfect een RD weergave, echter voor Geocaching heb je een WGS84 notatie nodig om de juiste plekken te vinden.

Schevy

• 0
Geplaatst

@Zeke en Schevy,

ik heb net mijn instellingen op mijn PDA getest in de buurt en het klopt perfect.

Ik ga er dan ook vanuit dat mijn instellingen eindlijke correct zijn.

Als ik jullie coordinaten (WGS84) invoer in Oziexplorer kom ik even boven de kerk recht op een huis uit.

De T-splitsing voor de kerk heeft bij de coordinaten 52 42,963 N 6 55,891E

Ik heb de aan de WGS84 aangepaste map bestanden gebruikt.

Indien jullie hierin geinteresseerd zijn kan ik het wel mailen of een link openen om te downloaden.

groetjes,

dweez

• 0
Geplaatst

Even een stukje historie.

Toen ik in bezit kwam van de Kabouterbond cd's en deze op OziCE ging gebruiken kwam ik er achter dat dat niet zo maar goed ging.

Na het lezen van het forum, maar daar niets kon vinden betreffende OziCE ben ik zelf aan de slag gegaan.

Op het forum heb ik wel gelzen over Datum.dat bij OziPC maar daar dit bestand ontbreekt op de PPC dacht ik dit niet te kunnen gebruiken op de PPC.

(Achter af misschien jammer had een hoop tijd kunnen schelen.)

Ik ben dus zelf de (inmiddels bij zenz te downloaden) .map bestanden gaan maken.

Ik had nog een 2e motief om deze .map bestanden te maken.

Ik gebruik deze nu ook op de PC, nu beb ik niets meer te maken met RD.

Dit vindt ik wel zo handig om dat RD verder in de geocache wereld niet voor komt.

Mijn advies is gebruik alleen .map in WGS 84, misschien bijft er dan in de tijd maar een set .map bestanden over.

En verdijnt zo de verwarring de wereld uit.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...