Peetee Geplaatst 31 mei 2003 Geplaatst 31 mei 2003 Weet iemand of er een programmaatje bestaat waarmee het mogelijk is om een aangemaakte route in te lezen en het vervolgens op te slaan (Save As) als track? Ik zag namelijk vanmiddag een leuke site met gps-fietsroutes, waarop de routes als tracks i.p.v. routes te downloaden zijn, en bedacht me dat het misschien ook wel mogelijk was om het een in het ander, en het ander in het een om te zetten. Op die manier zou ik meerdere kortere routes in mijn gele etrex kunnen laden.
stefanne_3 Geplaatst 31 mei 2003 Geplaatst 31 mei 2003 Ik heb me er nog niet helemaal in verdiept maar misschien heb je wat aan het volgende: Soms lijken de bestandsformats zo erg op elkaar dat je alleen een letter op de regel anders is. Dus bijvoorbeeld een W, R of T (Waypoint, routepoint of Trackpoint). In principe dus niet moeilijk en in het verleden ben ik het al eens tegengekomen in een tooltje. En dat is al wat jaren geleden (windows 3.1 tijdperk) Als het een beperkt aantal punten is kan je overwegen om het met de hand om te zetten in excel of notepad.
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 31 mei 2003 Geplaatst 31 mei 2003 Een route bestaat alleen maar uit een set waypoints die op volgorde zijn gezet. Meer niet. Een track bestaat uit (meestal vele) waypoints die als een broodkruimelspoor ooit zijn achter gelaten. B.v. eentje per seconde deponeren. Of eentje per minuut oid. Gelukkig bevatten moderne GPS-en een rudimentaire intelligentie in de trand van 'als de richting binnen xx seconden yy graden verandert of als de snelheid met meer dan 1/10 van de laatste gemeten snelheid daalt, zet dan een waypoint in de track'. Dat heet vaak autotrack-mode o.i.d.. Beste lezers, even bij de les blijven want tot nu toe is het allemaal wiedes-spul wat ik zeg. Staat in handleidingen e.d. Dus op laag niveau (programma-technisch) is er geen verschil tussen een route en een track. Maar onze GPS-en maken wel degelijk verschil ertussen. Mijn GPS12 heeft 20 routes van 20 punten en 1 track log van 1024 stuks. En een route rijden gaat anders dan een track navolgen. Bij een route heb je een soort automatische 'goto' (met pijl) naar het volgende punt met richtingaanwijzer en afstand hemelbreed plus waarschuwing: 'U nadert punt xx' . Bij een track heb je alleen zaken als: je wijkt van de koers af. Dan kan je de highway-view handig gebruiken . Leuk als je aan het zeilen bent en wisselende koers moet houden. Wil je dus van route naar track toe dan zit je met: de fysieke weg moet voor de resulterende track wel mogelijk zijn. Dus je moet extra informatie gaan inbrengen als je een route hebt : tussenliggende punten maken. Heb je vectorkaarten tot je beschikking dan bevatten die info over wegen en kruisingen etc. Dus met een routeplanner zou het kunnen. Alle (niet zoveel bij mij maar een stuk of 20) punten van de route worden nu plekken langs te volgen wegen. Maar ik dacht dat de meeste routeplanners je van A naar B plotten en niet van A naar Z via B, C, D, etc. Maar als ze dat wel doen en je kan de track (of misschien noemen die auto-navigatie software makers dat nu weer een route, verwarring, verwarring) exporteren dan is het kat in het bakkie. Je hebt iets dat je - , zolang je koers houdt - je blindelings de weg wijst. (Tenzij je car-navigatie spul geen verschil weet tussen snelwegen met max 80 km/uur en landwegen met ook max. 80 km/uur, is mij verteld) Een andere mogelijkheid is: achter de computer kruipen, de routes in Ozi Exploerer op de Kabouterkaarten zetten en dan met de hand en muis een track fabriceren.
Aanbevolen berichten