Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Een wat 'technische' vraag: ik wil vanuit een programmatje met mijn GPS praten via de USB interface. Ik heb al eens een eigen seriele (RS-232) interface geschreven, maar voor USB is het wat minder makkelijk. Toch? Ik heb al gevonden dat ik via GPSBabel, met

gpsbabel.exe -T -i garmin -f usb:

de positie en hoogte in een command-line scherm kan krijgen, maar dit is een constante stroom aan positie gegevens. Bovendien mis ik hier de snelheid (kan ik wel berekenen uit afstand tussen twee punten en tijd, maar dat is minder nauwkeurig dan de gegevens van de GPS zelf) en hoogte. En omdat het een constante stroom gegevens is is het minder makkelijk hier een ander programmatje (een scriptje in Matlab, Octave, of GNUplot) voor te schrijven. Verder kan ik met

gpsbabel.exe -i garmin,get_posn -f usb:

een eenmalige positie opvragen, maar dat is dan zonder hoogte of niets, alleen locatie. Ook niet wat ik zoek. Ik wil eigenlijk de complete PVT (position-velocity-time) string opvragen. Maar dan wel via USB en niet serieel. Een uurtje googlen heeft nog niets opgeleverd. Heeft iemand een gouden tip toevallig? Waar ik het voor wil gebruiken? Leuke grafiekjes maken on-the-fly tijdens het rijden, gebaseerd op m'n GPS gegevens.

Geplaatst
Een wat 'technische' vraag: ik wil vanuit een programmatje met mijn GPS praten via de USB interface. Ik heb al eens een eigen seriele (RS-232) interface geschreven, maar voor USB is het wat minder makkelijk. Toch? Ik heb al gevonden dat ik via GPSBabel, met
gpsbabel.exe -T -i garmin -f usb:

de positie en hoogte in een command-line scherm kan krijgen, maar dit is een constante stroom aan positie gegevens. Bovendien mis ik hier de snelheid (kan ik wel berekenen uit afstand tussen twee punten en tijd, maar dat is minder nauwkeurig dan de gegevens van de GPS zelf) en hoogte. En omdat het een constante stroom gegevens is is het minder makkelijk hier een ander programmatje (een scriptje in Matlab, Octave, of GNUplot) voor te schrijven. Verder kan ik met

gpsbabel.exe -i garmin,get_posn -f usb:

een eenmalige positie opvragen, maar dat is dan zonder hoogte of niets, alleen locatie. Ook niet wat ik zoek. Ik wil eigenlijk de complete PVT (position-velocity-time) string opvragen. Maar dan wel via USB en niet serieel. Een uurtje googlen heeft nog niets opgeleverd. Heeft iemand een gouden tip toevallig? Waar ik het voor wil gebruiken? Leuke grafiekjes maken on-the-fly tijdens het rijden, gebaseerd op m'n GPS gegevens.

Wanneer ik lees wat je wil bereiken denk ik toch dat je aan het seriele NMEA protocol vast zit.

Waarom wil je perse via USB communiceren?

Geplaatst (bewerkt)

Hmmm.... Interessant :thumbup:

Ik heb ook een vluchtige google-poging gedaan, maar heb niets kunnen vinden. Het moet wel kunnen, want nRoute van Garmin kan ook alle gegevens via USB communiceren. Maar hoe...? :P

bewerkt door gpsgek
Geplaatst

In mijn werken met bijv Mapsource via USB merk ik dat voor het ophalen van de gegevens de GPS in een soort van transfer mode komt.

Dit lijkt mij een speciaal commando wat de GPS "klaar" zet voor het benaderen van de data.

Dan vervolgens na het overhalen van de data volgt er weer een commando om de GPS normaal te laten functioneren. Op het scherm kun je dan ook lezen transfer gereed.

Nu lijkt mij de truc om het verkeer tussen je GPS en PC te monitoren bij gebruik van een transfer.

Is hier niet iets voor te vinden ?

Succes in ieder geval met proberen.

Groeten Jan-Willem.

Geplaatst (bewerkt)

Zelf ben ik al eens bezig geweest om met behulp van Delphi met mijn Garmin GPS te communiceren, maar wel via de seriele poort. Het ophalen van allerlei informatie uit mijn GPS is daarbij al aardig gelukt.

Hiervoor heb ik de Garmin software development kit (SDK) gedownload via de volgende link: http://www8.garmin.com/support/commProtocol.html

Hierin vind je ook informatie hoe je dit via USB kan doen.

N.b.1. naast Delphi (pascal) kan dit ook met C en de varianten daarvan.

N.b.2. Hiervoor heb je wel de nodige programmeer kennis nodig.

Erjee62

P.s. eventueel wil ik wel eens kijken of ik wat in elkaar kan zetten, om informatie uit een garmin GPS op een file te zetten.

bewerkt door erjee62
  • Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...