Spring naar bijdragen
  • 0

Oziexplorer-kaarten/rijksdriehoekmeting/WGS84; juiste instellingen

Vraag

Geplaatst

Hoi,

Natuurlijk weet ik dat er al verscheidene topics hierover gestart zijn maar zelfs na veel, heel veel lezen lukt het me het nog niet om mijn gelopen waypoints/tracks op de juiste plek op de kaarten op de PC te zien.

Voor de duidelijkheid wil ik het volgende opsommen:

- GPS device: Garmin Geko 201 met als instellingen: Locatie Formaat: H DºM.M' en Kaartdatum: WGS84.

Dit moet volgens mij correct zijn.

- Gebruikte kaarten in Oziexplorer: Rijksdriehoekmeting.

- De settings in oziexplorer:

-Config->Systeem->Datum databestanden: WGS84

-Config->Kaarten-> Blanco kaartdatum: WGS84

-Config->GPS->GPS upload/download datum: WGS84

-Config->GPS->GPS NMEA Output datum: WGS84

Later heb ik 'Config->Systeem->Datum databestanden:' veranderd in 'rijksdriekhoekmeting' zodat het overeenkomt met de gebruikte kaart in oziexplorer, is dit juist? Of doe ik dit verkeerd.

Echter, wat ik ook probeer ik krijg de gelopen waypoints/tracks niet op de juiste plek op de kaart te zien.

Ik zou enige hulp op prijs stellen want als ik nu weer op pad ga moet ik zeker weten dat mijn instellingen juist zijn, anders wordt het lastig zoeken (geocache).

Graag advies en bij voorbaad dank.

Aanbevolen berichten

• 0
Geplaatst
Waarom werkt het hier nu nog steeds niet?

Ik heb de instellingen nog precies zoals in mijn startpost in deze thread en ook ik had 'rijksdriehoeksmeting' in de balk boven de kaar staan, maar ook als ik die wijzig maakt het geen verschil.

Afgelopen weekend weer een stuk gelopen en de track bewaard, maar deze wordt 500m te ver naar het noord-westen afgebeeld.

Ik heb er zelfs nog aan gedacht dat ik misschie oziexplorer opnieuw moest opstarten om dit soort wijzigingen actief te maken maar ook dat hielp niet.

Voor mij heeft te oplossing dus toch nog niet gewerkt.....

Speurvuur,

Kun je mij die track eens toesturen ? Dan zal ik hem hier inlezen, er zal ongetwijfeld ergens nog wat verkeerd

staan.

groeten Rob

pa3ems@veron.nl

• 0
Geplaatst
Speurvuur,

Kun je mij die track eens toesturen ? Dan zal ik hem hier inlezen, er zal ongetwijfeld ergens nog wat verkeerd

staan.

groeten Rob

pa3ems@veron.nl

Je hebt PM

• 0
Geplaatst

Owkee, dat was het. Ik had rijksdriehoekmeting wel zijn staan maar nam aan dat de graden gewoon juist waren omdat im bij de instelligen al voor WGS84 gekozen had.

Wow wat perfect, tracks kloppen tot op de milimeter!

Om het helemaal te begrijpen ben ik toch benieuwd wat voor coordinaten ik eerst te zien kreeg? Het week net te veel af om er iets aan te hebben.

Nog een vraagje waar ik mee worstel: kan je bestanden zonder tussenkomst van de GPS ook overhevelen?

/1

De graden die je het eerst zag zijn fout omdat de kaart bovenin ingesteld staat op RD. Dan kun je de RD coordinaten aflezen en niet de WGS84 en omgekeerd als je bovenin WGS84 hebt staan kun je de graden aflezen maar niet de coordinaten van het RD. Als je dat toch doet gaat het fout. Dat kan ook fout gaan bij het rechtstreeks invoeren van waypoints (in WGS84) in Ozi als op dat invoerschermpje Rijksdriehoeksmeting staat en je vergeet dat te veranderen.

/2

Mapsource daar ben ik niet bedreven in maar als mapsource een wpt file aan kan maken kan ozi hem inlezen en dat lijkt me niet onwaarschijnlijk.

Dat is wel duidelijk; ga het eens proberen.

Nu (voorlopig?) de laatste vraag :crybaby: . Waarom kan ik in OZI niet tegelijk RD en WSG84 coordinaten goed laten zien; een voor een lukt nu prima. Het moet dan toch ook lukken allebei tegelijk??

Sigmasailor

• 0
Geplaatst

Je doelt op deze situatie in ozi:?

rdweergave.gif

Waarover ik geschreven heb:

Mijn advies is: bekijk het eens goed. Let op de letters 'RD' die daar staan (dat kan ook zijn Rijksdriehoeksmeting) en merk op dat de positie in 'User' Northing en Easting (letter N en E) wordt aangegeven.

Maar pas op: je ziet tegelijk een heel erg misleidende notatie: die graden-positie die je helemaal links ziet staan is een vertaling van RD coördinaten in meters naar RD-coördinaten in graden. En we gebruiken nooit maar dan ook nooit graden om een RD-positie te beschrijven. (Even voor geïnteresseerden: het betreft hier graden volgens (op) de Bessel 1841 ellipsoïde)

Met andere woorden: die graden doen er niet toe: negeer ze! Ze komen ook te voorschijn als je de muis op een waypoint zet. Dan zie je RD in meters en tegelijk de graden. Ook hier geldt weer: deze graden zijn GEEN graden in het WGS84 systeem. Je kan er niks mee! Voor de ongelovige snoeshanen onder de lezers: toets maar eens de graden positie van een waypoint in je GPS die in WGS84 mode staat. Schakel dan je GPS om naar RD-weergave en zie: je krijgt heel andere getallen voor de RD-positie in meters dan wat Ozi je op het scherm geeft. Je zit honderden meters verkeerd!

• 0
Geplaatst
Je doelt op deze situatie in ozi:?

rdweergave.gif

Waarover ik geschreven heb:

Mijn advies is: bekijk het eens goed. Let op de letters 'RD' die daar staan (dat kan ook zijn Rijksdriehoeksmeting) en merk op dat de positie in 'User' Northing en Easting (letter N en E) wordt aangegeven.

Maar pas op: je ziet tegelijk een heel erg misleidende notatie: die graden-positie die je helemaal links ziet staan is een vertaling van RD coördinaten in meters naar RD-coördinaten in graden. En we gebruiken nooit maar dan ook nooit graden om een RD-positie te beschrijven. (Even voor geïnteresseerden: het betreft hier graden volgens (op) de Bessel 1841 ellipsoïde)

Met andere woorden: die graden doen er niet toe: negeer ze! Ze komen ook te voorschijn als je de muis op een waypoint zet. Dan zie je RD in meters en tegelijk de graden. Ook hier geldt weer: deze graden zijn GEEN graden in het WGS84 systeem. Je kan er niks mee! Voor de ongelovige snoeshanen onder de lezers: toets maar eens de graden positie van een waypoint in je GPS die in WGS84 mode staat. Schakel dan je GPS om naar RD-weergave en zie: je krijgt heel andere getallen voor de RD-positie in meters dan wat Ozi je op het scherm geeft. Je zit honderden meters verkeerd!

Dat is helemaal wat ik bedoel en waardoor ik op het verkeerde been ben gezet. Ik snap alleen niet waarom de jongens en meisjes bij OZI het niet voor elkaar krijgen om van twee datums (die je zelf kiest)tegelijkertijd de goede coordinaten te laten zien. Dat moet toch kunnen. Kunnen we er zelf met een instelling niet voor zorgen dat het helemaal links een goede WGS 84 weergave wordt? Wat is de waarde van de coordinaten nu? Ik denk helemaal niets; het zou (iig voor mij) best leuk zijn om de meters van RD naast WGS 84 te kunnen aflezen.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...