Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst
Bedankt, het wordt nu steeds duidelijker.

De pijl wijst dus aan ..............

....... Ik vraag me nu af of EGNOS en SiRF-III in de TomTom wel goed werkt, d.w.z. dat het uit metingen blijkt, of dat het alleen maar een veronderstelling is.

Toch net niet helemaal. De pijl blijft wel degelijk rechtstreeks naar het doel wijzen, ook al ga je via de weg met een boogje. Je zou het dus als alternatief kunnen gebruiken om in de buurt te komen om dan het laatste stuk zonder de navigatiefunctie te werken. Dat vind ik persoonlijk minder prettig omdat je dan toch vaak nog omloopt. In een bos bv heb je paadjes die TT niet gebruikt, maar veel korter zijn om bij het doel te komen. Voordeel is wel dat je dan niet zelf een richting hoeft te bepalen a.d.h.v. de kaartfunctie.

Voor de SiRF-III etc merk ik dat mijn TT910 veel nauwkeuriger is dan de vorige versie die ik had (PDA + originele kabel-GPS receiver van TomTom, geen Waas/Egnos). Ook in vergelijking met de TT One v2 van mijn schoonvader ben ik toch iets nauwkeuriger, alleen daar scheelt het niet veel mee. Normaliter heb ik een afwijking van hooguit een paar meter, maar zeker geen tientallen. Vergelijking met andere apparaten heb ik verder niet, binnenkort lopen Blaxtar74 (Garmin .....?) en ik samen een route. Misschien dat er dan meer verschillen gevonden worden.

Geplaatst (bewerkt)
Vergelijking met andere apparaten heb ik verder niet, binnenkort lopen Blaxtar74 (Garmin .....?) en ik samen een route. Misschien dat er dan meer verschillen gevonden worden.
Dat wordt schrikken hoe gemakkelijk dat gaat met een basic gpsr.

Terwijl jij nog aan het zoeken bent naar de instellingen, vult degene met de basic gprs al het logboekje in.

Vorig jaar in de Vogezen kon ik met de Quest een cache niet vinden, omdat de Quest de afstand in meters aangaf, met de Gek 201 lukte het wel .

De Geko 201 geeft de afstanden weer op korte afstanden in meters met 2 cijfers achter de komma.

Dat je voor de gein eens een waterbron gaat zoeken met een wichelroede, maar een cache met DD5......

bewerkt door JandeBeHanger
Geplaatst

Nu denk ik het begrepen te hebben.

De pijl is er alleen als er genavigeerd wordt, en die wijst wel degelijk naar het doel.

Maar als je je niet op een weg bevindt wordt je positie naar een weg getrokken, en daardoor wijst de pijl niet precies de goede kant uit, en wordt bovendien je positie verkeerd aangeduid.

Naarmate je dichter bij het doel en verder van de weg geraakt, wordt de fout groter.

Daarom moet je de navigatie stopzetten, dan verdwijnt de pijl, maar wordt wel je eigen positie correct aangegeven. Je kunt dan op de kaart zien hoe je naar het doel moet lopen.

Het is dus wel degelijk mogelijk om met een TomTom een cache te vinden, maar het zal, zoals JandeBeHanger al aangeeft, een openbaring zijn als je het daarna met een echt terreintoestel probeert.

Overigens is een afstandsaanduiding met 2 cijfers achter de komma natuurlijk flauwekul; de positiefout is minstens een paar meter.

Geplaatst (bewerkt)

Werk Sinds kort ook met TT 6.1 op een pda.

Dit werkt prima in combi met Vitonavigator http://www.download.com/3000-2161_4-10533459.html

Voor caches in bewoond gebied TT instellen bij weergave coordinaten op Minuten.

Navigeer via een voorgeprogrammeerde route indien mogelijk, of via de invoer: Navigeer naar Breedtelengte graad.

Dit gaat echt heel snel.

Navigeren buiten de normale paden doe ik via Vitonavigator.

Goedkoop en een zeer eenvoudige bediening en interface.

Afstand tot doel in mtrs en tijd, snelheid, aantal satelieten duidelijk pijl aanwijzer, echt simpel en doeltreffend.

En stukken goedkoper dan een geko 201.

Probeeer het eens succes DijkGraaf :)

bewerkt door DijkGraaf
Geplaatst
Overigens is een afstandsaanduiding met 2 cijfers achter de komma natuurlijk flauwekul; de positiefout is minstens een paar meter.
De Quest begint pas bij 15 m afstand met meters af te tellen.

De positie fout verandert niet noemenswaardig als je op een plek aan het zoeken bent.

Ik zie de bewering

Overigens is een afstandsaanduiding met 2 cijfers achter de komma natuurlijk flauwekul; de positiefout is minstens een paar meter
, meer als het kommentaar van iemand die niet verder kijkt dan z'n 60csx.
Geplaatst (bewerkt)

Ik heb geen Geko, en ben voor de aanduiding die hij geeft afgegaan op jouw mededeling.

De Geko 201 geeft de afstanden weer op korte afstanden in meters met 2 cijfers achter de komma.
Daar staat dus dat de afstand in cm wordt opgegeven, en dat is onzinnig aangezien de positiefout minstens enkele meters bedraagt.

Uit je commentaar aan mijn adres maak ik op dat de afstand niet in cm wordt opgegeven.

Als ik dat fout had komt dat uitsluitend doordat jij dat ten onrechte vermeldde.

bewerkt door Lex
Geplaatst
Een Garmin 60Cx kleeft je bijvoorbeeld niet aan de weg als je langzamer gaat dan 16 km/h. Een nuttige functie, maar ze vermelden het nergens.

O, was me nog niet opgevallen. Bij mij blijft het driehoekje nogal aan de weg gekleeft als ik een pad inschiet en ik weet zeker dat ik niet harder dan 16 km. p/u loop.

Ik zal er eens op gaan letten. Is daar een instelling voor of gaat dat automatisch?

Geplaatst (bewerkt)
Ik zal er eens op gaan letten. Is daar een instelling voor of gaat dat automatisch?

Daar is een instelling voor: Menu -> Instellen -> Kaart -> Kaartinstellingen algemeen (1e tab) -> Plaats op weg

bewerkt door gpsgek
Geplaatst
Hallo allemaal!

Ben vorige week in aanraking gekomen met

geocaching door een cache met vrienden te lopen.

Het leek me leuk om in mijn vakantie nog een cache te lopen.

We hebben echter niet echt een gps, alleen een tomtom (v6.0).

Als je navigeert naar een coordinaat, loodst tomtom je naar de dichtbijzijndste weg.

Als de cache niet aan de weg ligt, heb je dus niks aan de tomtom.

Ik vroeg me af: is er misschien een soort plug-in voor tomtom die je wel kan navigeren naar een cache die niet aan de weg ligt. Het lijkt me dat de tomtom hardwarematig in orde is; je hebt alleen nog de juiste software nodig.

Alvast heel erg bedankt :P

Mvg,

Roeland

Ik gebruik op mijn TT One het programma OffRoadNavigator van Webazar.org

Werkt goed als plug in.

Misschien de moeite waard om eens te proberen.

groeten,

Hans Wind

Geplaatst (bewerkt)

Werkt goed als plug in.

groeten,

Hans Wind

Op de website wordt vermeld "These plugins work only on Linux Tomtom devices : GOx10, GOx00, Rider, One and OneV2 !".

Ik werk met een tomtom one v6. Geeft dit problemen?

bewerkt door Roeland93
Geplaatst

Werkt goed als plug in.

groeten,

Hans Wind

Daar staat vermeld: These plugins work only on Linux Tomtom devices : GOx10, GOx00, Rider, One and OneV2.

Roeland heeft een TT v.6.0. Maar voor de overige forum lezers met een van de bovenstaande devices lijkt het mij een grandioze tip. De eerst volgende keer dat ik ga cachen in het bos zal ik TT ook aan laten staan, de coördinaten invullen in zowel mijn Legend Cx als in TT (ook V6.0). Niet een te lange route anders trekt ie mijn PDA leeg en gaat de cache info daarmee verloren. Niet handy! Maar ik ben inmiddels wel benieuwd naar het verschil of hoe het een en ander werkt.

Sunny...

:P

Geplaatst
Daar is een instelling voor: Menu -> Instellen -> Kaart -> Kaartinstellingen algemeen (1e tab) -> Plaats op weg
Ja, maar ook als je dit aan zet wordt je niet aan de weg gekleefd als je langzamer gaat dan 16 km/h. En je kunt niet instellen dat er ook bij lage snelheid wordt gekleefd.
Geplaatst
Ja, maar ook als je dit aan zet wordt je niet aan de weg gekleefd als je langzamer gaat dan 16 km/h. En je kunt niet instellen dat er ook bij lage snelheid wordt gekleefd.

Ik heb zojuist gekeken maar ik wordt wel degelijk aan de weggekleefd bij een lagere snelheid. (60SCx icm CN9 en Topo NL)

• 1 month later...
Geplaatst

Ik heb zojuist gekeken maar ik wordt wel degelijk aan de weggekleefd bij een lagere snelheid. (60SCx icm CN9 en Topo NL)

Wanneer ik eens met mijn TT One en OffroadNavigator een cache wil gaan lopen, wissel ik mijn Benelux kaart naar de kaart van Frankrijk. TT geeft dan aan dat er geen route is gevonden, maar geeft wel een juiste gps positie. Waneer je dan in OffroadNavigator de coördinaten ingeeft, wordt je keurig naar de juiste positie gestuurd zonder dat je aan een weg kleeft.

Geplaatst
Wanneer ik eens met mijn TT One en OffroadNavigator een cache wil gaan lopen, wissel ik mijn Benelux kaart naar de kaart van Frankrijk. TT geeft dan aan dat er geen route is gevonden, maar geeft wel een juiste gps positie. Waneer je dan in OffroadNavigator de coördinaten ingeeft, wordt je keurig naar de juiste positie gestuurd zonder dat je aan een weg kleeft.

Ook niet vergeten om in Offroad in te stellen dat deze in real coordinaten(non static) mode moet werken, dan worden de coordinaten constant ververst.

Door deze 2 opties (real coordinaten in offroad en kaart van ander land geladen in tomtom) werkt het echt heel goed.

Als je voor de laatste paar meter ook nog een normaal magnetisch kompas bij je hebt kun je perfect de afstand en de richting in graden aflezen in Offroad. Het kompas van offroad werkt alleen goed bij beweging, de aangegeven heading (rechts onderin het virtuele kompas van offroad) is berekend ten opzichte van de huidige coordianten dus die is ook bij stilstaan perfect, net zoals de afstand in meters.

groeten,

Ab

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...