Spring naar bijdragen

Geocaching kanaal PMR446?


elsinga

Aanbevolen berichten

Ik ben op dit moment voor een artikel in een blad een stapeltje PMR446 portofoons aan het testen. En dan denk je uiteraard ook na over gebruik tijdens cachen (al gaat mijn artikel over zakelijk gebruik...). :rolleyes:

 

Ik zag team Bezemsteel al lopen met twee van die portootjes tijdens het herfstevent, maar is er eigenlijk een "standaard" geocaching kanaal? Zo van, in de buurt van de cache even oproep doen of er nog meer cachers zijn? Ik hoor wel eens kanaal 2, maar met of zonder CTCSS toon?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Volgens mij is het kanaal 2 , toonslot lijkt me niet handig ik weet niet of verschillende merken dezelfde tooncodes gebruiken.

 

Ik heb zelf ook 2 van deze poto's , ik zal ze eens meenemen op de hunt, wie weet hoor je nog eens iemand.

 

gr. Rene

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...

Ik gebruik al een paar jaar PMR's voor andere zaken (contact tijdens motorrijden) en ik moet zeggen dat mij dat tot nu toe beviel. Je merkt wel dat ze hoe langer hoe meer in de roulatie komen want ik krijg de laatste tijd regelmatig anderen over mij PMR.

De tooncode waarover gesproken wordt kun je wel onderling gebruiken. Deze zorgt er voor dast je dus alleen gesprekken krijgt met dezelfde tooncode. Anderen zonder tooncode kunnen deze gesprekken ook ontvangen maar gesprekken uitgezonden zonder tooncode komen dan bij jou en je maatje(s) niet binnen. Nadeel is dus wel dat als je op die manier probeert contact met anderen (niet jouw maatje(s)) probeert te leggen, ze jou wel horen maar jij hun niet. De kans dat je toevallig dezelfde tooncode gebruikt is zeer klein.

Wat je dus kunt doen is ze eerst (zonder tooncode gebruik) te zoeken, en als ze reageren even een tooncode af te spreken en deze daarna in te schakelen.

Ik persoonlijk gebruik de tooncodes nooit omdat mij dat te omslachtig is. Je kunt dan af en toe wat anderen er tussendoor krijgen maar dat neem ik voor lief.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij is een van de 8 kanalen bedoeld voor geocachen. Ik heb dat wel ooit ergens gelezen. Wij, KralenFee en Kruimeldief gaan ook nooit zonder PMR op pad. Alleen doen wij deze apparaten pas aan als we elkaar tijdens het cachen uit het zicht verliezen of we onze bevindingen niet zo over het veld willen schreeuwen ivm met respect voor de oorspronkelijke bewoners in het bos of omdat jan rap en zijn maat ook in het bos lopen te dolen.

Om er nu andere cachers mee op te sporen heb ik nooit aan gedacht. Ik heb normaal dat spul uit staan omdat je anders de batterijen leeg hebt als je het wel echt nodig bent of omdat ik steeds alleslei bouwbedrijven en boeren erdoor heen hoor carambalen.

Die klein apparaatjes van ons, ongeveer 10 cm, hebben wel een behoorlijke rijkweidte. Ik heb nog nooit ervaren dat we elkaar niet meer konden volgen en een keer heb ik zelfs ivm gezondheisproblemen de auto weer op moeten halen die toch een aantal kilometers verderop stond. Bij de auto aangekomen en zelfs rijdend in de auto was er steeds een goede verbinding.

 

GRTZ

 

Kruimeldief :eek:

 

Als dolfijnen intelligente beesten zijn, waarom plassen ze dan gewoon in het water?

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...