Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Hoi,

Ik heb mijn 76csx net 1.5 dag, dus zal het een beginners fout zijn.

Als ik een waypoint invoer, en dan ga naar kies dan krijg ik het scherm met de kaart.

Dan ga ik met de PAGE knop naar de kompas zodat ik een pijl heb.

Maar dan zit hij steeds te zeuren "houd vlak". ALs ik hem dus niet helemaal vlak houd dan is de richting ook direct anders. Zo kan ik toch niet geocachen, dan moet hij toch ook rechtop werken.

Wat doe ik fout?

Groet,

Gert

Geplaatst
Hoi,

Ik heb mijn 76csx net 1.5 dag, dus zal het een beginners fout zijn.

Als ik een waypoint invoer, en dan ga naar kies dan krijg ik het scherm met de kaart.

Dan ga ik met de PAGE knop naar de kompas zodat ik een pijl heb.

Maar dan zit hij steeds te zeuren "houd vlak". ALs ik hem dus niet helemaal vlak houd dan is de richting ook direct anders. Zo kan ik toch niet geocachen, dan moet hij toch ook rechtop werken.

Wat doe ik fout?

Groet,

Gert

Probeert ie te calibreren misschien? Want volgens mij moet je hem daarbij vlak houden.

Ga anders eerst gewoon die calibratiefunctie eens uitvoeren. En kijk dan of je het probleem nog hebt.

Geplaatst

Ook na kalibreren houd je het probleem, al is het toestel dan wel iets vergevensgezinder als je hem niet helemaal vlak houdt.

Het magnetische kompas is aktief, en dat werkt alleen als je het toestel vlak houdt, vandaar.

Je kunt het magnetische kompas uit- en inschakelen door de PAGE-knop lang in te drukken.

Je kunt ook de automatische omschakelng aanpassen aan jouw gebruik.

Hoe dat te doen kun je vinden op de Notter-site.

Zie Kompas, hoogtemeting en barometer van de GPSmap 60CSx (3).

Geplaatst

Zoals Lex al schreef, zolang je je echte kompasfunctie hebt aanstaan, moet je je GPS vlak houden. Anders gaat het mis. Je kunt je GPS instellen dat het electronisch kompas uitgeschakelt wordt zodra je boven een vooraf ingestelde snelheid gaat bewegen. Ga je dan weer langzamer, dan gaat je electronisch kompas weer aan.

Persoonlijk vind ik dit te lastig en heb ik het electronisch kompas standaard uitstaan. Slechts in omstandigheden waar ik een slechte satellietontvangst heb (bos) en de cache niet kan vinden gebruik ik hem. Ik ga dan eerst naar de dichtsbijzijnde open plek, wacht in mijn satellietscherm op een aantal balkjes (liefst 5 of 6, als dat lukt) en een goede positiebepaling. Dan zet ik mijn electronisch kompas aan, kalibreer het even enbepaal de richting naar de cache. Vervolgens tel ik mijn passen (plm 80 cm per pas) en loop achter het electronisch kompas aan in de juiste richting. Die manier brengt mij dan heel aardig in de buurt van de cache. Rugzak neerzetten (tevens markering!) en zoeken maar.

Overigens heb ik een GPSMAP 76 CS, dus de voorganger van jouw machine. De CSx heeft die gevoelige ontvanger en dan vraag ik me af of je bovenstaande werkwijze ooit nodig zou hebben. In dat geval zou ik zeker altijd mijn electronisch kompas uitzetten, dat scheelt behoorlijk in je stroomverbruik. Nou ja, waarschijnlijk eerder een beetje, maar toch!

Geplaatst

Vlak is vlak, en steeds calibreren na batterijwisseling (het ene type machine is wat gevoeliger dan het andere type).

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...