haxepaxe Geplaatst 7 juni 2007 Geplaatst 7 juni 2007 (bewerkt) Ik heb sinds kort een Magellan 200 aangeschaft. Om naar een cache te gaan moet ik richting 277graden (treu) en 1.24 km. Vraag hoe doe ik dit . alvast bedankt en groeten haxepaxe 7 juni 2007 bewerkt door haxepaxe
blooper65 Geplaatst 7 juni 2007 Geplaatst 7 juni 2007 Ik heb sinds kort een Magellan 200 aangeschaft. Om naar een cache te gaan moet ik richting 277graden (treu) en 1.24 km. Vraag hoe doe ik dit met mijn gsp. alvast bedankt groeten haxepaxe Hoi, ik weet niet of deze functie ook op een 200 zitten maar op de 210 gaat het als volgt.(mits de nieuwe firmware geïnstalleerd is.) Ga via menu naar geavanceerde functies. Hier kun je kiezen voor projectie. In het scherm projectie kun je dan opgeven de afstand. Geef eerst 0.001km in en bevestig dit. Hierna wijzigt de aanduiding naar meters. Vervolgens kun je het juiste aantal meters ingeven. Hierna de peiling(koers) ingeven en opslaan. vervolgens kun je nu een goto maken naar dit projectie punt. Succes.
WBKWADRAAT Geplaatst 7 juni 2007 Geplaatst 7 juni 2007 Ik heb sinds kort een Magellan 200 aangeschaft. Om naar een cache te gaan moet ik richting 277graden (treu) en 1.24 km. Vraag hoe doe ik dit met mijn gsp. alvast bedankt groeten haxepaxe Hoi, ik weet niet of deze functie ook op een 200 zitten maar op de 210 gaat het als volgt.(mits de nieuwe firmware geïnstalleerd is.) Ga via menu naar geavanceerde functies. Hier kun je kiezen voor projectie. In het scherm projectie kun je dan opgeven de afstand. Geef eerst 0.001km in en bevestig dit. Hierna wijzigt de aanduiding naar meters. Vervolgens kun je het juiste aantal meters ingeven. Hierna de peiling(koers) ingeven en opslaan. vervolgens kun je nu een goto maken naar dit projectie punt. Succes. Dat is toch veel(s) te gemakkelijk! :-) Gewoon het punt waar je bent markeren (als dat al niet gebeurt is). Dan je kompas pakken in het snotje krijgen waar 277° zit en proberen 1240 meter die kant uit te lopen. Je gps geeft aan hoever je van het markeringspunt af bent. Als je ongeveer die 1240 meter van het markeringspunt af bent moet je terug gaan peilen richting 83°. Oke je hebt dan enige onnauwkeurigheid te pakken maar met de additional hint moet je op een stukje van de boog van de cirkel toch wel de cache kunnen vinden. Zo heb ik mijn eerste cache gevonden. En ik heb nog steeds dezelfde gps. Daarna nog zo'n 3 caches gedaan met graden. Maar ja als ik zo'n speeltje had zou ik het waarschijnlijk ook gebruiken. Sterker nog als ik regelmatig een not found in dit soort situatie.................. Groetsels WBKWADRAAT
Lex Geplaatst 7 juni 2007 Geplaatst 7 juni 2007 Gewoon het punt waar je bent markeren. Dan je kompas pakken in het snotje krijgen waar 277° zit en proberen 1240 meter die kant uit te lopen. Je gps geeft aan hoever je van het markeringspunt af bent. Als je ongeveer die 1240 meter van het markeringspunt af bent moet je terug gaan peilen richting 83°.Als jij zo je caches gevonden hebt was het wel meer geluk dan wijsheid. Het werkt alleen maar goed als de projectierichting 90° of 270° is. Je moet namelijk voor het uiteindelijke peilen 180° optellen of aftrekken van de projectierichting, en niet de projectierichting van 360° aftrekken.
blooper65 Geplaatst 8 juni 2007 Geplaatst 8 juni 2007 Gewoon het punt waar je bent markeren. Dan je kompas pakken in het snotje krijgen waar 277° zit en proberen 1240 meter die kant uit te lopen. Je gps geeft aan hoever je van het markeringspunt af bent. Als je ongeveer die 1240 meter van het markeringspunt af bent moet je terug gaan peilen richting 83°.Als jij zo je caches gevonden hebt was het wel meer geluk dan wijsheid. Het werkt alleen maar goed als de projectierichting 90° of 270° is. Je moet namelijk voor het uiteindelijke peilen 180° optellen of aftrekken van de projectierichting, en niet de projectierichting van 360° aftrekken. Waarom moet je trouwens terug peilen? Is dit om de nauwkeurigheid te vergroten?
Axel-F Geplaatst 8 juni 2007 Geplaatst 8 juni 2007 bij mij omdat 'heen peilen' een stuk minder snel/eenvoudig is (garmin gps 12)
Lex Geplaatst 8 juni 2007 Geplaatst 8 juni 2007 (bewerkt) Als je de projectie naar een nieuw waypoint eenvoudig kunt instellen heeft dat de voorkeur. 1. Omdat je dan gewoon naar een waypoint kunt navigeren, en je niet twee willekeurige getallen tegelijkertijd goed moet krijgen. Naar 0 m gaan is makkelijker dan naar 97° en 1240 m te gaan. 2. Omdat je niet hoeft te rekenen, zodat je niet de kans loopt naar 83° te streven als het 97° zou moeten zijn. In het voorbeeld geeft dat een fout van 300 meter! Maar als het instellen onmogelijk of ingewikkeld is, kun je je goed met de omkeermethode behelpen. Overigens begrijp ik Axel niet. Zijn "ouderwetse" GPS 12 heeft juist een voorziening die moderne toestellen missen: op de waypointpagina worden afstand en richting vanaf een willekeurig waypoint genoemd. Standaard staan daar streepjes en dat betekent vanaf je huidige positie. Als je daar 277 en 1240 invult heb je precies wat er nodig is, een nieuw waypoint op de doelpositie. En dat met nog minder handelingen dan bij een modern toestel, want daar moet je eerst een hulpwaypoint aanmaken en dan de projectie oproepen. 8 juni 2007 bewerkt door Lex
Team-Eppie Geplaatst 8 juni 2007 Geplaatst 8 juni 2007 Maar als het instellen onmogelijk of ingewikkeld is, kun je je goed met de omkeermethode behelpen. En dan maar hopen dat er geen bosjes, sloten of andere obstakels tussen je positie en het geprojecteerde punt zitten.........
WBKWADRAAT Geplaatst 8 juni 2007 Geplaatst 8 juni 2007 Gewoon het punt waar je bent markeren. Dan je kompas pakken in het snotje krijgen waar 277° zit en proberen 1240 meter die kant uit te lopen. Je gps geeft aan hoever je van het markeringspunt af bent. Als je ongeveer die 1240 meter van het markeringspunt af bent moet je terug gaan peilen richting 83°.Als jij zo je caches gevonden hebt was het wel meer geluk dan wijsheid. Het werkt alleen maar goed als de projectierichting 90° of 270° is. Je moet namelijk voor het uiteindelijke peilen 180° optellen of aftrekken van de projectierichting, en niet de projectierichting van 360° aftrekken. Gelukkig was ik toen ik de caches moest vinden wat wakkerder dan toen ik dit schreef! Anders had ik sommigen echt niet gevonden.
blooper65 Geplaatst 8 juni 2007 Geplaatst 8 juni 2007 Als je de projectie naar een nieuw waypoint eenvoudig kunt instellen heeft dat de voorkeur. 1. Omdat je dan gewoon naar een waypoint kunt navigeren, en je niet twee willekeurige getallen tegelijkertijd goed moet krijgen. Naar 0 m gaan is makkelijker dan naar 97° en 1240 m te gaan. 2. Omdat je niet hoeft te rekenen, zodat je niet de kans loopt naar 83° te streven als het 97° zou moeten zijn. Maar als het instellen onmogelijk of ingewikkeld is, kun je je goed met de omkeermethode behelpen. Overigens begrijp ik Axel niet. Zijn "ouderwetse" GPS 12 heeft juist een voorziening die moderne toestellen missen: op de waypointpagina worden afstand en richting tot een willekeurig waypoint genoemd. Standaard staan daar streepjes en dat betekent tot je huidige positie. Als je daar 277 en 1240 invult heb je precies wat er nodig is, een nieuw waypoint op de doelpositie. En dat met nog minder handelingen dan bij een modern toestel, want daar moet je eerst een hulpwaypoint aanmaken en dan de projectie oproepen. Zou je dit uit kunnen leggen aan de hand van een voorbeeld? Het kwartje valt nog niet helemaal. Ik kan toch met een kompas gewoon richting 277 lopen,fietsen,enz en dat een bepaalde afstand volhouden? Trouwens een andere manier is om met de cursor v/d gps naar de juiste afstand en richting op het schermpje te gaan en daarna daar naartoe te navigeren.
Lex Geplaatst 8 juni 2007 Geplaatst 8 juni 2007 Ik kan proberen het nog wat te verduidelijken. Gewoon 1240 m in de richting 277° kan gewoon niet. Ten eerste kunnen er obstakels zijn. Zelfs als je overal kunt lopen is het niet vol te houden dat steeds in precies de juiste richting te doen. En hoe weet je nu dat je 1240 m hebt afgelegd? De cursor ergens op de juiste plek neerzetten en er vervolgens naar toe lopen is inderdaad het eenvoudigst. Maar dat betekent wel dat je intussen niets anders met je toestel kunt doen. Het is een prima methode voor een dichtbij projectie, maar bij grotere afstanden geef ik de voorkeur aan even een waypoint neerzetten, al is het maar omdat je het dan ook voor later gebruik beschikbaar hebt. Dat neerzetten kun je ook doen door de cursor naar de juiste plek te bewegen, en dan enter te geven. Dat is een minimale extra moeite t.o.v. aleen de cursor neerzetten. Overigens vind ik het makkelijker om richting en afstand in getallen in te toetsen, dan met de kanteltoets die twee waarden tegelijkertijd goed te krijgen. Bovendien kun je te maken krijgen met afrondingen bij de cursorafstand, zeker boven de 1 km.
blooper65 Geplaatst 8 juni 2007 Geplaatst 8 juni 2007 Dat neerzetten kun je ook doen door de cursor naar de juiste plek te bewegen, en dan enter te geven. Dat is een minimale extra moeite t.o.v. aleen de cursor neerzetten. Sorry, maar dat bedoelde ik ook. Dacht alleen ik bespaar me zo veel type werk. haha. Het enige wat ik niet helemaal begrijp is het omgekeerd peilen. Kijk ik heb de functie projectie op mijn explorist zitten of ik kan op het scherm mijn cursor op de juiste plek zetten en dan hier naar toe een goto maken. Geen probleem. Maar dat van dat omgekeerd peilen snap ik niet helemaal hoe je dan te werk gaat.
tjitte Geplaatst 8 juni 2007 Geplaatst 8 juni 2007 Sorry, maar dat bedoelde ik ook. Dacht alleen ik bespaar me zo veel type werk. haha. Het enige wat ik niet helemaal begrijp is het omgekeerd peilen. Kijk ik heb de functie projectie op mijn explorist zitten of ik kan op het scherm mijn cursor op de juiste plek zetten en dan hier naar toe een goto maken. Geen probleem. Maar dat van dat omgekeerd peilen snap ik niet helemaal hoe je dan te werk gaat. De opdracht is om van wp1 naar wp2 te gaan dat op 277 gr en een afstand van 1240 m ligt Als je nu van wp1 een go-to maakt en je loopt weg van wp1 dan moet je in de richting lopen van 277gr maar je kompas moet 277 - 180 aangeven = 97 gr want dat is de tegengestelde richting van waar je werkelijk heen moet. Als je GPS/kompas aangeeft dat WP1 97gr en 1240 m ver weg is dan zitje op wp2 en kun je gaan zoeken o.i.d. Omgekeerd peilen is dus de gewenste richting +of- 180 is de koers > 180 dan is het - is de koers < 180 dan is het + uiteraard. Gr. Tjitte
blooper65 Geplaatst 8 juni 2007 Geplaatst 8 juni 2007 De opdracht is om van wp1 naar wp2 te gaan dat op 277 gr en een afstand van 1240 m ligt Als je nu van wp1 een go-to maakt en je loopt weg van wp1 dan moet je in de richting lopen van 277gr maar je kompas moet 277 - 180 aangeven = 97 gr want dat is de tegengestelde richting van waar je werkelijk heen moet.Als je GPS/kompas aangeeft dat WP1 97gr en 1240 m ver weg is dan zitje op wp2 en kun je gaan zoeken o.i.d. Omgekeerd peilen is dus de gewenste richting +of- 180 is de koers > 180 dan is het - is de koers < 180 dan is het + uiteraard. Gr. Tjitte Ok, nu valt het kwartje. Op het moment dat je begint te lopen moet je wel de 277gr aanhouden, want dat is de loop richting. Maar om te kijken of je op de juiste plek staat moet je het tegenovergestelde nemen. Dus gezien vanuit wp2 waar wp1 ligt waar je begonnen bent. Er is zeg maar een loop richting en een kijk richting. Zie ik het zo goed?
Aanbevolen berichten