Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Al in een eerdere poging zocht ik formules en ijkpunten. Maar dat mocht niet baten. Daarom roep ik jullie hulp in.

Let op: Hieronder noem ik twee URL's naar .gif. Het is aan te raden om die te downloaden met behulp van "Save target as"of "Doel opslaan als". De grootte van de beide gifjes is nl. ca. 3MB.

Overzichtskaart NL (5400*6300 pixels)

Deze bestaat uit 18 horizontale en 21 vertikale vierkantjes. Elk van deze vierkantjes zou ik willen ijken. Dit heb ik al gedaan voor het volgende vlakje:

005,011.gif(8100*8100 pixels) en de bijbehorende map-file: Ozi-map-file

Mijn verzoek is nu wie welk vlakje zou kunnen ijken.

Stuur een coördinaat (met nadruk 1 !!) naar mij (Geocache@vd-meer.net) toe en je krijgt het betreffende gifje toegestuurd. (Of heeft iemand webruimte om ze allemaal te plaatsen?) Dan hoop ik van diegene een .map terug te krijgen, alvorens ik een tweede gif mail.

Deze .map-files zal ik op een publiek toegankelijke plaats plaatsen. En van de gifjes hoop ik dat die vanzelf onderling onder GeoCachers gaan circuleren. Ik hoop nl. dat het voldoende is om elk gifje eenmaal te versturen.

Jullie hulp is dus gewenst. (maar hopelijk niet met tientallen tegelijkertijd ;) )

Geplaatst

Nieuwe kabouter aan het werk hier ?

De bond heeft e.e.a. vast al klaar liggen.

Overigens is GIF nou niet het meest voor de handliggende formaat. Files worden te groot.

Best is TIFF maar dat lukt (nog) niet op alle systemen.

Vervolgens is JPeg met 256kleuren een prima keuze.

Geplaatst
Nieuwe kabouter aan het werk hier ?

De bond heeft e.e.a. vast al klaar liggen.

Overigens is GIF nou niet het meest voor de handliggende formaat. Files worden te groot.

Best is TIFF maar dat lukt (nog) niet op alle systemen.

Vervolgens is JPeg met 256kleuren een prima keuze.

Ik zou wel in TIF of JPG willen doen, maar TIF=8MB en JPG=15MB. Terwil de GIF maar 3MB is.

Daarnaast is de kaart die ik gebruik 2m/pixel. En die resolutie ben ik nog niet tegengekomen op internet. Daarom dacht ik dat er wel belangstelling voor zou zijn.

PS: Wat zijn de kabouters?

Geplaatst

De kabouters zijn erg actief met het maken van kaarten voor Ozi en andere progjes. Hebben zo ook de topo's (schaal 1:15000) op cd's staan. Erg illegaal allemaal, maar als je goed zoekt kom je soms in het veld spontaan tegen.

Ook op dit forum kom je wel sporen van ze tegen. En als je dan toch hier rondsnuffeld er is ook een boel informatie over het scannen, ijken, fileformaten van kaarten te vinden. Te veel om alle draadjes te plakken. Dat laat ik liever aan onze Prof over :thumbup:

Mbt tot het formaat, zowel TIFF als JPG gebruiken standaard 24 bits (ware) kleuren. Voor kaarten is dat onzin 8 bits (256kleuren) is daarin ruimschoots genoeg.

JPG is een gecomprimeerd formaat, het aantal bytes dat het file op schijf nodig heeft is vaak vele male kleiner dan het GIF formaat. Nadeel is wel dat het laden iets meer tijd kost, het bestand moet immers gedecromprimeerd worden.

Geplaatst

Als je de newsgroup nl.hobby.geocaching induikt b.v eerst naar Google: http://www.google.nl/ en dan drukken op 'Discussiegroepen' dan kan je vervolgens 'nl.Discussiegroepen in het Nederlands' aanklikken. Uit de lijst kan je weer nl.hobby kiezen en dan weer nl.hobby.geocaching Daar eenmaal aangeland kan je 'Zoek alleen in de nieuwsgroep nl.hobby.geocaching' aanvinken, en als trefwoord 'kabouter' opgeven. Dan op 'Google zoeken' drukken.

Daar is al heel wat over die lieden gebabbeld.

Je kan ook een zoek in dit forum doen met de alhier ingebouwde zoekfunctie.

Tenslotte een kort citaatje uit een file die ik op een disk aantrof:

"Wat is de KabouterBond? Dit is een geheel illegale en ondergrondse club die in het verborgene zijn goede werken verricht. "

Geplaatst

Ha die prof :thumbup:

Overigens krijg ik die overzichtskaart hierboven absoluut niet fatsoenlijk geijkt.

Kan er nog niet achterkomen welke projectie daarvoor gebruikt is.

Jammer want als overzichtskaart / planner zou die anders mooi bruikbaar zijn.

Geplaatst

Die cd's heb ik inmiddels in mijn bezit, maar zijn de bijbehorend .map-files voor ozi ook ergens beschikbaar?

En hou moet ik de coördinaten van deze kaarten lezen? Zijn die in RD?

Geplaatst

Ik zou eens goed kijken of er echt nergens op die disk nr.1 map-files in een folder zitten.

Zoniet dan heb je een verminkt exemplaar, leuk om in tekenprogramma's te gebruiken maar volledig waardeloos voor GPS gebruik.

Laatst kwam ik iemand tegen die een niet functionele copie had. Die copie bleek geen ISO1996 CD te zijn maar een MacIntosh specifiek ding (HFS of zo). Met zoveel informatieverlies voor Windows gebruikers dat ze in de prullebak konden...

Probeer eens of je de recente lente-uitgave van de KabouterBond te pakken kan krijgen. Daar staat tenminste uitleg voor gebruik op.

Verder: volg de instructies op die ik na vele gebruikersvragen heb samengesteld:

http://www.xs4all.nl/~atarist/geo/d_ozi_how.htm

Geplaatst

Als je ze nou niet op die CD kunt vinden, zou ik proberen een niet verminkte versie te pakken te krijgen.

Intussen kun je dan uit de voeten met:

http://home.zonnet.nl/mirwalt/

Daar staan files die verwijzen naar CD-rom speler op d:, e: en f:

Later bleek dat dit eigenlijk niet de methode is. Een .map file moet geen absolute referentie bevatten zoals "D:\01H_Ameland.jpg", maar gewoon "01H_Ameland.jpg". In Ozi geef je dan aan waar het zoekpad naar plaatjes allemaal naar verwijst. Staat het dan niet in de maps directory dan kijkt hij of hij het zoekpad kan vinden. Dat is de meest correcte, algemene methode. Maar goed... die zipfiles werken wel.

Geplaatst

Na jouw pagina's te hebben gelezen, zie ik inderdaad dat de kaarten in RD zijn genoteerd. Je gaf zelf de lokatie aan van het het eilandje op het binnenhof, en die staat op de kaart ook op de zelfde lokatie.

Als ik bijvoorbeeld alle kaarten (niet de index kaart) optel heb ik 304 jpeg's, van in totaal 2.007.281.370 bytes. Zou iemand kunnen verifiëren of dat juist is?

[edit]Bedankt Eagles,

ik heb de map files gedownload en even een paar tracks geprobeerd, en ze werken echt fantastisch.

[offtopic]ik heb nog wel een klein verzoekje, maar die vind je in je PM[/offtopic]

[/edit]

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...