Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Hallo,

hoe kan ik de hoek bepalen tussen twee punten, of anders gezegd de windrichting van punt A naar punt B

dit op basis van de latitude en longitude coordinaten, waarin dus soms plaatsen ook in de min kan loggen dus de hoek groter dan bijv. 270 kan zijn

ik hop dat mijn vraag duidelijk is en dati emand mij kan helpen

alvast bedankt!!

m.v.g,

Bas van de Lustgraaf

Geplaatst

Volgens mij bedoel je:

De hoek ten opzichte van het ware noorden als je een lijn door twee opgegeven coordinaten trekt? Meer kan ik er nl. niet van maken.

Probeer het eens met de GCTools van GPSGek. Grandioos stukje software die met twee gegeven coords de hoek t.o.v. het ware noorden kan bepalen (en nog veel meer!)

Check deze website en zoek naar GC tools

Geplaatst

ik neem aan dat je de punten kent in hun geografische coordinaten.

voor gewone navigatiedoeleinden over korte afstanden bij het geocachen is het tamelijk eenvoudig:

voer de twee punten in in je GPSr. er zit vast wel een opvraagfunctie in die je het gevraagde oplevert.

mijn oude gps12 geeft dan richting en afstand in een schermpje dist and sun.

als je moeilijk en exact wil gaan rekenen, dan zou je eens naar een gratis progje als CoordinateCalculator4.1 kunnen kijken, op de site van het kadaster onder downloads.

Geplaatst (bewerkt)

ja ik ben opzoek naar de formule, het moet namelijk in mijn eigen stukje software PHP

De hoek ten opzichte van het ware noorden als je een lijn door twee opgegeven coordinaten trekt? Meer kan ik er nl. niet van maken.

dat bedoel ik dus

bewerkt door bas_vdl
Geplaatst
ja ik ben opzoek naar de formule, het moet namelijk in mijn eigen stukje software PHP

dan moet je de diepte in. de klassieke tekst is: vincenty

sterkte

Geplaatst

een hoop formule's

moet je er 1 gebruiken of zijn dat allemaal berekeningen die elkaar opvolgen...?

ik ben er nog niet helemaal in thuis, kan iemand mij zeggen welke formule(s) in welke volgorde ik moet gebruiken ...?

Geplaatst
een hoop formule's

moet je er 1 gebruiken of zijn dat allemaal berekeningen die elkaar opvolgen...?

ik ben er nog niet helemaal in thuis, kan iemand mij zeggen welke formule(s) in welke volgorde ik moet gebruiken ...?

Vincenty is bedoeld voor het precieze werk, wanneer je met geodeten wilt werken op een ellipsoide. Geodeten zijn de kortste verbindingslijnen tussen punten op een geode - een verkozen benaderingsvorm van de aarde (bijvoorbeeld WGS84). Deze sluiten het beste aan bij wat je in het platte vlak een rechte lijn noemt. De kompaskoers over een geodeet is NIET constant. (Lijnen met constante kompaskoers heten loxodromen. Ze vormen NIET de kortste verbinding tussen punten, maar spiraliseren naar de noord- en zuidpool)

Vincenty forward = "projecteren" van een waypoint op gegeven afstand in een gegeven richting van een gegeven punt

Vincenty inverse = begin- en eindkoers en afstand van het ene gegeven punt naar het andere

Omdat de benodigde berekeningen op een ellipsoide niet in exacte functies kunnen worden uitgedrukt, heeft Vincenty een benaderingsmethode ontwikkeld. Je moet de formules dus herhaald toepassen totdat je de gewenste precisie hebt bereikt.

Desgewenst kan ik je een Mathematica-script sturen met voorbeelden.

Komt het niet zo nauw, dan kun je ook werken met "grootcirkelnavigatie" (eenvoudige boldriehoeksmeetkunde), of (mits over korte afstanden) met een rechthoekig grid, zoals RD of UTM.

Geplaatst (bewerkt)

een hoop formule's

Vincenty is bedoeld voor het precieze werk, wanneer je met geodeten wilt werken op een ellipsoide. Geodeten zijn de kortste verbindingslijnen tussen punten op een geode - een verkozen benaderingsvorm van de aarde (bijvoorbeeld WGS84). Deze sluiten het beste aan bij wat je in het platte vlak een rechte lijn noemt. De kompaskoers over een geodeet is NIET constant. (Lijnen met constante kompaskoers heten loxodromen. Ze vormen NIET de kortste verbinding tussen punten, maar spiraliseren naar de noord- en zuidpool)

Vincenty forward = "projecteren" van een waypoint op gegeven afstand in een gegeven richting van een gegeven punt

Vincenty inverse = begin- en eindkoers en afstand van het ene gegeven punt naar het andere

Omdat de benodigde berekeningen op een ellipsoide niet in exacte functies kunnen worden uitgedrukt, heeft Vincenty een benaderingsmethode ontwikkeld. Je moet de formules dus herhaald toepassen totdat je de gewenste precisie hebt bereikt.

Desgewenst kan ik je een Mathematica-script sturen met voorbeelden.

Komt het niet zo nauw, dan kun je ook werken met "grootcirkelnavigatie" (eenvoudige boldriehoeksmeetkunde), of (mits over korte afstanden) met een rechthoekig grid, zoals RD of UTM.

tja het komt niet zo heel naukeurig het gaat me gewoon om eengebruiker een indicatie te geven welke kant het op is vanaf het geklikt punt op de kaart tot alle andere plaatsen in de DB

incl. de afstand, de afstand heb ik al voor elkaar met de juiste formule incl. rekening houdend met de bolling.

dus ik zoek alleen een formule om van 2 lat/lon coordinaten de windrichting te bepalen van plaats 1 naar plaats 2.

een voorbeeldje is gewenst voor het bepalen van de het aantal graden ten opzichte van het noorden (0 graden)

INFO: ik werk met coordinaten van de site locatienet

bewerkt door bas_vdl
Geplaatst (bewerkt)

Voor de boldriehoeksmethode, zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Boldriehoeksmeting

In figuur 1:

Neem A en C als je punten, B is een hulppunt dat je dezelfde lengte geeft als A en dezelfde breedte als C.

Daardoor is a het lengteverschil van je punten, en c het breedteverschil.

(gamma-90°) is dus de gevraagde hoek.

gamma = arccos((cos c - cos a . cos b )/(sin a . sin b ))

b moet eerst nog berekend worden.

aangezien beta = 90°, is b = arccos(cos c . cos a)

De afstand tussen de punten in graden = b, in km dus b . 40000/360

N.B. je moet nog wel even op de tekens letten, anders wijs je misschien NW i.p.v. NO.

bewerkt door Lex
Geplaatst (bewerkt)

de afstands formule werkt maar ik krijg de hoek niet goed

//Eibergen
$lat1 = deg2rad(52.10207);
$lon1 = deg2rad(6.64815);
//Amsterdam
$lat2 = deg2rad(52.37381);
$lon2 = deg2rad(4.89095);

//uitkomst 123.407454129km
//na gemeten op map24 klopt!
$afstand_in_km = acos( sin($lat1) * sin($lat2) + cos($lat1) * cos($lat2) * cos($lon1 - $lon2) ) * 6371.0;

//uitkomst -75.1340086987
//lijkt met niet goed
$c = acos( sin($lat1) * sin($lat2) + cos($lat1) * cos($lat2) * cos($lon1 - $lon2) );
$hoek = rad2deg( asin( cos($lat2) * sin( ($lon2-$lon1) ) / sin($c) ) );

bewerkt door bas_vdl
Geplaatst (bewerkt)

dat bedoel ik dus

Ik heb een hele batterij met geografische formules in PHP.

http://www.ronsoft.nl/geotools/formules.phps

En je hebt nodig: coordsToProjection

bewerkt door franka en pim
Geplaatst (bewerkt)
de afstands formule werkt maar ik krijg de hoek niet goed

Hoe bedoel je?

Volgens MapSource is de richting van Eibergen naar Amsterdam 285°, dat is hetzelfde als -75°.

Als je geen negatieve waarden wilt hebben moet je de MODULO 360 waarde nemen.

bewerkt door Lex
  • Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...