Ik heb fietskaarten van NL 1:150.000 die ik heb gescand. Uiteindelijk wil ik routes maken om te kunnen fietsen zonder kaart. MAAR . . .
De calibratie heb ik gedaan door het maken van enkele waypoints op de 1:25.000 kaarten en die te kiezen als calibratiepunt. Kan niet missen zou je zeggen. Gewoon een LF-route (net zoiets als LAW maar dan op de fiets ) op de fietskaart aangeklikt en de route tonen op de 1:25.000 kaarten. Dan blijkt plots dat ALLE punten tussen de 50 en 100 meter verwijderd zijn van de werkelijke punten op de kaart. Ik had wel gedacht dan ik de routes nog moet bijwerken op de 1:25.000 kaarten maar dit is wel erg vééél meters. Nu is het zo dat de breedte van de stippellijnen op de fietskaart 100 meter is . . .
Kortom: zijn er mensen die betere resultaten hebben verkregen met eigen scan's of kan ik met de 1:150.00 schaal geen betere resultaten verwachten?
O ja, ik heb nog gekeken of er iets van de projectie o.i.d. bekend is. Het lijkt mij dat de kaarten precies het RD raster volgt omdat enkele lange polderwegen tot op de halve graad (tja hoe nauwkeurig is een geodriekhoekje) gelijk getekend zijn.
Vraag
stefanne_3
Ik heb fietskaarten van NL 1:150.000 die ik heb gescand. Uiteindelijk wil ik routes maken om te kunnen fietsen zonder kaart. MAAR . . .
De calibratie heb ik gedaan door het maken van enkele waypoints op de 1:25.000 kaarten en die te kiezen als calibratiepunt. Kan niet missen zou je zeggen. Gewoon een LF-route (net zoiets als LAW maar dan op de fiets
) op de fietskaart aangeklikt en de route tonen op de 1:25.000 kaarten. Dan blijkt plots dat ALLE punten tussen de 50 en 100 meter verwijderd zijn van de werkelijke punten op de kaart. Ik had wel gedacht dan ik de routes nog moet bijwerken op de 1:25.000 kaarten maar dit is wel erg vééél meters. Nu is het zo dat de breedte van de stippellijnen op de fietskaart 100 meter is . . .
Kortom: zijn er mensen die betere resultaten hebben verkregen met eigen scan's of kan ik met de 1:150.00 schaal geen betere resultaten verwachten?
O ja, ik heb nog gekeken of er iets van de projectie o.i.d. bekend is. Het lijkt mij dat de kaarten precies het RD raster volgt omdat enkele lange polderwegen tot op de halve graad (tja hoe nauwkeurig is een geodriekhoekje) gelijk getekend zijn.
11 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten