Spring naar bijdragen
  • 0

ozi nauwkeurigheid scan

Vraag

Geplaatst

Ik heb fietskaarten van NL 1:150.000 die ik heb gescand. Uiteindelijk wil ik routes maken om te kunnen fietsen zonder kaart. MAAR . . .

De calibratie heb ik gedaan door het maken van enkele waypoints op de 1:25.000 kaarten en die te kiezen als calibratiepunt. Kan niet missen zou je zeggen. Gewoon een LF-route (net zoiets als LAW maar dan op de fiets :dribble: ) op de fietskaart aangeklikt en de route tonen op de 1:25.000 kaarten. Dan blijkt plots dat ALLE punten tussen de 50 en 100 meter verwijderd zijn van de werkelijke punten op de kaart. Ik had wel gedacht dan ik de routes nog moet bijwerken op de 1:25.000 kaarten maar dit is wel erg vééél meters. Nu is het zo dat de breedte van de stippellijnen op de fietskaart 100 meter is . . .

Kortom: zijn er mensen die betere resultaten hebben verkregen met eigen scan's of kan ik met de 1:150.00 schaal geen betere resultaten verwachten?

O ja, ik heb nog gekeken of er iets van de projectie o.i.d. bekend is. Het lijkt mij dat de kaarten precies het RD raster volgt omdat enkele lange polderwegen tot op de halve graad (tja hoe nauwkeurig is een geodriekhoekje) gelijk getekend zijn.

11 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

• 0
Geplaatst
Nu is het zo dat de breedte van de stippellijnen op de fietskaart 100 meter is . . .

Dat lijkt sterk op een te lage resolutie (aantal pixels per meter). Mogelijk dat je scanner er niet meer aan kan.

• 0
Geplaatst

Ik denk ook dat het een gevolg is van beperkte scan nauwkeurigheid. Vergeet niet dat b.v. de KabouterBond kaarten Topo25RD een pixelgrootte hebben van 2,5 meter en dat die ook op 2,5 meter precies zijn geijkt.

Wat is het formaat van een pixel op je gescande 1:150.000 kaart? En hoe pixel-precies kan je die ijken?

• 0
Geplaatst
Nu is het zo dat de breedte van de stippellijnen op de fietskaart 100 meter is . . .

Dat lijkt sterk op een te lage resolutie (aantal pixels per meter). Mogelijk dat je scanner er niet meer aan kan.

Niet echt . . . De scan's zijn oorspronkelijk op 2400DPI gedaan en toen aan elkaar geplakt. Omdat die bestanden iets te groot zijn heb ik ze teruggebracht tot 600 DPI. Dan zijn de lijntjes toch al 10 pixels breed.

Ik denk eerder dat de tekentechniek niet exact op positie is. Het zijn immers geen topografische kaarten.

• 0
Geplaatst

Als de punten random in alle richtingeen mis zitten dan is het inderdaad de naukeurigheid van de kaart die niet best is van origine. Maar hebben ze de neiging om een schuif te hebben dan kan het toch de projectie zijn. Misschien is het wel een

Ney's Modified Lambert Conformal Conic projectie :dribble:

het valt te proberen om de zaak te her-projecteren met

Chips for Windows

Misschien is het ook zinnig om eens naar wat voorbeelden te kijken op

Geotrans2 van NIMA .

• 0
Geplaatst

Ik heb een stuk of 20 waypoints over de gehele fietskaart gemaakt en die vergeleken met de kabouterkaarten. Die hebben een afwijking naar N,O en W een niet naar Z. Ik ga gewoon de routes afmaken en corrigeren omdat ik het niet nauwkeuriger krijg. Er zit nu al teveel tijd in (binnen achter PC) die ik beter buiten kan doorbrengen. :dribble: In ieder geval bedankt voor de tips!

• 0
Geplaatst (bewerkt)

NO-ZW afwijking van ca 180 meter zou op deze breedte WGS8-ED50 schuif zijn.

Maar een schuif van 50-100meter ?

Ff (opnieuw) rekenen

600dpi op 1:150000

Dat wil zeggen dat één pixel in het echies staat voor 250 inches = 21 feet = ca 7 meter. Indien je heel nauwkeurig werkt zou dat eigenlijk net voldoende moeten zijn.

bewerkt door Gotcha!
  • 0
Geplaatst

Het wil niet echt lukken. Kaart opnieuw gescand en calibratie op diverse manieren geprobeerd. Afwijking van gemaakte waypoints tussen de fietskaart en de topokaarten blijven onaccepatebel. Daarom is hier de ozi kaart (4.2 Mb).

scan 1200 dpi 24-bits -> uniforme 256 kleuren index -> 300 DPI -> Gif -> ozf2

(1 pixel = 13 meter)

LF fietskaart deel 9b 1:150.000 rotterdam-mijdrecht

Wie kan hier een calibratiebestandje voor maken?

• 0
Geplaatst

Ik heb even in de la gekeken en vond Landelijke fietsroutes deel 1 en 2 kaarten. Op deel1 staat N-Ned met schaal 1:150.000

Cartografie Smulders ' Studio enz...

Het is een wegenkaart met veel te dik (topografisch gezien) aangegeven wegen.

Ook wegkruisingen blijken onnauwkeurig. Met een tweepunts ijking, uitgaande van RD grid is een afwijking van 100 meter alle kanten op heel goed mogelijk. En dan je fietsroutepunten prikken op 50 meter brede wegen...brrrrr

Nee, ik vrees dat het gewoon handwerk wordt: in Ozi ieder punt individueel met de muis oppakken en goed positioneren.

De 'Fiettochten in de wijde omgeving van...' serie van Uitgeverij Dwarsstap (bij de Slegte te vinden soms) gebruiken 1:50.000 met RD-grid erop.

Da's pas lekker fietsen! (Wel andere routes denk ik)

Trouwens nu we het er toch over hebben, ken je de disk met er op "LF Fietsroute Planner"?

• 0
Geplaatst
Het is een wegenkaart met veel te dik (topografisch gezien) aangegeven wegen.

Ook wegkruisingen blijken onnauwkeurig.

Heb het filetje hierboven ff bekeken.

Prof's conclusie klopt tot zover.

Echter je zou nog een poging kunnen wagen juist de minder zwaar aangezette elementen te gebruiken voor calibratie. En dan denk ik vooral aan kruising van waterwegen, spoorlijnen etc.

Blijft echter toch dat je de kaart niet kunt gebruiken om waypoints aan te maken, omdat je dan opnieuw met de te lage nauwkeurigheid van de kaart zit.

• 0
Geplaatst
Trouwens nu we het er toch over hebben,  ken je de disk met er op "LF Fietsroute Planner"?

Ik wil inderdaad gebruik maken van delen van LF-routes en rondritten. ALS je die ergens heb staan (bruikbaar om te navigeren met GPS) . . .

Echter je zou nog een poging kunnen wagen juist de minder zwaar aangezette elementen te gebruiken voor calibratie. En dan denk ik vooral aan kruising van waterwegen, spoorlijnen etc.
Dat lukte dus ook niet goed.

Blijft echter toch dat je de kaart niet kunt gebruiken om waypoints aan te maken, omdat je dan opnieuw met de te lage nauwkeurigheid van de kaart zit.
Daarom ben ik nu bezig om met de kaart op tafel de routes aan te maken op de topokaarten.
  • 0
Geplaatst

Als je nog fietsroutes zoekt, kijk dan eens op GPStracks Daar staan al tientallen routes door geheel nederland. En als je zelf nog leuke routes hebt, dan kan je ze daar ook naar toe sturen om te worden gepubliceerd.

;) Ik zal er in iedergeval blij mee zijn.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...