blooper65 Geplaatst 12 april 2007 Geplaatst 12 april 2007 Hallo, ik ben eens een beetje met mijn GPSr aan het stoeien geweest en ik dacht kom laat ik de boel eens een beetje opruimen. Ik had veel mappen die telkens weer terug kwamen en ik vind dit erg onoverzichtelijk. Echter na het verwijderen van naar mijn mening overbodige mappen werkte het apparaat niet meer. Wie weet waarom er dus meerdere mappen met dezelfde naam aanwezig zijn en kunnen deze verwijderd worden. Welke mappen moeten bijvoorbeeld absoluut blijven bestaan? Ik bedoel dus als ik bijvoorbeeld naar bezienswaardigheden-----mijn poi's-----een niveau omhoog, dan staan daar de mappen background maps,detail maps,my poi's,routes,track logs,geocaches.Ga ik nu een niveau terug en kies ik voor geocache punten en dan een niveau omhoog dan krijg ik weer de mappen zoals hierboven. Graag een beetje uitleg en wat er mogelijk is. Alvast bedankt.
franka en pim Geplaatst 13 april 2007 Geplaatst 13 april 2007 (bewerkt) De mappen werken als een omgekeerde boom. (zie afbeelding) Je begint in het "Interne Geheugen" Vervolgens kies je bijvoorbeeld "Detailkaarten" of "Routes" Je daalt nu dus één niveau af in de boom. ga je nu weer "één niveau omhoog" kom je dus weer in het "Interne Geheugen" Deze mappen zijn BELANGRIJK voor de werking van de eXplorist. "Achtergrond kaarten" wordt gebruikt om de basis kaarten in op te slaan. Zonder basis kaart heb je weinig aan de eXplorist. Vanaf de fabriek staat er al één in. Vandaar dat je de hoofdwegen kan zien op het scherm. "Detail kaarten" wordt gebruikt om je zelf gemaakt kaart materiaal op te slaan. Dit zijn kaarten die je met MapSend hebt gemaakt. Deze zijn zeer gedetaileerd, met straat namen, postcodes en huisnummers er allemaal bij. "Mijn POI's" is de map waar je zelf gemaakt bezienswaardigheden worden bewaard. Dat doe je door het MARK knopje te gebruiken. "Tracklogs" is de map waar de eXplorist in bijhoud hoe je bent gelopen/gefietst. Je kan dan achteraf terug kijken wat je hebt gedaan en hoe ver je hebt gelopen/gefietst. "Routes" is de map waar je routes kunt bewaren. Als je een mooie wandeling hebt gemaakt, kan je die wandeling in deze map opslaan, zodat je hem later nog eens kunt lopen. "Geocaches" is een map waar je via de computer gegevens over geocaches in kan zetten. Coordinaten, beschrijvingen, type, moeilijkheidsgraad en de hint. Het zijn allemaal systeem mappen die, zoals je ziet, echt een functie hebben. Weggooien kan, maar de eXplorist zet ze zelf weer terug. Juist omdat hij ze nodig heeft voor de juiste werking. "Achtergrond kaarten" is de aller belangrijkste map. Daar bevind zich namelijk de basis kaart. Gooi je die map weg, dan is ook je basiskaart weg. En zonder basiskaart kan je de eXplorist niet gebruiken. Meer algemeen gesteld... als je een map weg gooit, gooi je automatisch ook alles weg wat IN het mapje stond. Gooi je 'Routes' of 'tracklogs' weg, dan is de kans dus groot dat die mooie wandeling die je laatst hebt gedaan, en nog eens zou willen doen... ook gewoon weg is. Zelfde geld voor de map "POI's" Gooi je die weg, dan zijn ook al je bezienswaardigheden weg. e.e.a. staat overigens ook beschreven in de handleiding: Pagina 28 en verder: Bestandsstructuur eXplorist 210 GPS 13 april 2007 bewerkt door franka en pim
ds-polleke Geplaatst 13 april 2007 Geplaatst 13 april 2007 na mijn firmware upgrade wil mijn lieve eXplorist altijd naar de "default POI file" schrijven ipv de standaard POI file (die alletwee bestaan) Daar wordt ik een beetje moe van.. want als ik nederlands kies wil ik ook nederlands!!! grr.. Iemand en suggestie
TinkerTeam Geplaatst 13 april 2007 Geplaatst 13 april 2007 Gek- bij mij zit in de map Mijn POI's alleen maar de map 'default POI file' (ik heb ook de upgrade). vond het een keer een beetje overbodig dus een keer de hele map weggegooid. het vervelende is, dat je dan telkens bij opslaan de map moet aangeven en dan ook niet meer een POI dat in gebruik is in een GOTO in 1 x kan bewerken door nogmaals op GOTO te klikken. Ik heb hem toen helemaal opnieuw opgestart , terug naar de fabrieksinstellingen en toen was hij er weer. moest ik natuurlijk wel de instellingen overnieuw doen maar och... Misschien is dat een optie? Die beide mappen van jou weggooien en dan weer opnieuw initialiseren? na mijn firmware upgrade wil mijn lieve eXplorist altijd naar de "default POI file" schrijven ipv de standaard POI file (die alletwee bestaan)Daar wordt ik een beetje moe van.. want als ik nederlands kies wil ik ook nederlands!!! grr.. Iemand en suggestie
blooper65 Geplaatst 13 april 2007 Auteur Geplaatst 13 april 2007 De mappen werken als een omgekeerde boom. (zie afbeelding) Je begint in het "Interne Geheugen" Vervolgens kies je bijvoorbeeld "Detailkaarten" of "Routes" Je daalt nu dus één niveau af in de boom. ga je nu weer "één niveau omhoog" kom je dus weer in het "Interne Geheugen" Deze mappen zijn BELANGRIJK voor de werking van de eXplorist. "Achtergrond kaarten" wordt gebruikt om de basis kaarten in op te slaan. Zonder basis kaart heb je weinig aan de eXplorist. Vanaf de fabriek staat er al één in. Vandaar dat je de hoofdwegen kan zien op het scherm. "Detail kaarten" wordt gebruikt om je zelf gemaakt kaart materiaal op te slaan. Dit zijn kaarten die je met MapSend hebt gemaakt. Deze zijn zeer gedetaileerd, met straat namen, postcodes en huisnummers er allemaal bij. "Mijn POI's" is de map waar je zelf gemaakt bezienswaardigheden worden bewaard. Dat doe je door het MARK knopje te gebruiken. "Tracklogs" is de map waar de eXplorist in bijhoud hoe je bent gelopen/gefietst. Je kan dan achteraf terug kijken wat je hebt gedaan en hoe ver je hebt gelopen/gefietst. "Routes" is de map waar je routes kunt bewaren. Als je een mooie wandeling hebt gemaakt, kan je die wandeling in deze map opslaan, zodat je hem later nog eens kunt lopen. "Geocaches" is een map waar je via de computer gegevens over geocaches in kan zetten. Coordinaten, beschrijvingen, type, moeilijkheidsgraad en de hint. Het zijn allemaal systeem mappen die, zoals je ziet, echt een functie hebben. Weggooien kan, maar de eXplorist zet ze zelf weer terug. Juist omdat hij ze nodig heeft voor de juiste werking. "Achtergrond kaarten" is de aller belangrijkste map. Daar bevind zich namelijk de basis kaart. Gooi je die map weg, dan is ook je basiskaart weg. En zonder basiskaart kan je de eXplorist niet gebruiken. Meer algemeen gesteld... als je een map weg gooit, gooi je automatisch ook alles weg wat IN het mapje stond. Gooi je 'Routes' of 'tracklogs' weg, dan is de kans dus groot dat die mooie wandeling die je laatst hebt gedaan, en nog eens zou willen doen... ook gewoon weg is. Zelfde geld voor de map "POI's" Gooi je die weg, dan zijn ook al je bezienswaardigheden weg. e.e.a. staat overigens ook beschreven in de handleiding: Pagina 28 en verder: Bestandsstructuur eXplorist 210 GPS Hoi tot zover is dit heel duidelijk, maar in de desbetreffende mappen kom ik dus ook weer de andere mappen tegen. En dit vind ik dus heel verwarrend. ik kan dus bijvoorbeeld mijn eigen POI in de map POI onder Mijn POI zetten of in de map POI onder Geocaches of in de map POI onder routes enz. Is dit wel normaal dat al deze mappen daar weer in terug te vinden zijn? Want als ik bijvoorbeeld dan terug wil naar een POI en ik weet niet meer precies waar ik het heb gelaten dan kan ik alle mappen langs lopen om te kijken in welke map POI het staat. Vandaar dat ik het vermoeden heb dat ik een beetje teveel mappen heb. Maar ja welke kan er nu weg. p.s. Hoe maak je tevens de basemap kleiner?
franka en pim Geplaatst 13 april 2007 Geplaatst 13 april 2007 Heb je je eXplorist wel eens aan de PC gehangen? Wellicht dat je toen een beetje hebt zitten slepen en plakken. Het is niet zo dat er IN bijvoorbeeld de map "Detail Kaarten" weer een hele rimbim met mappen staat. De afbeelding hier boven geeft de basis mappen en bestanden aan die op de eXplorist moeten staan. Alle anderen zijn er, op wat voor manier dan ook, ooit eens met de hand op gezet.
blooper65 Geplaatst 13 april 2007 Auteur Geplaatst 13 april 2007 Heb je je eXplorist wel eens aan de PC gehangen?Wellicht dat je toen een beetje hebt zitten slepen en plakken. Het is niet zo dat er IN bijvoorbeeld de map "Detail Kaarten" weer een hele rimbim met mappen staat. De afbeelding hier boven geeft de basis mappen en bestanden aan die op de eXplorist moeten staan. Alle anderen zijn er, op wat voor manier dan ook, ooit eens met de hand op gezet. Het gekke is is dat ik op de pc de mappen structuur zie zoals je beschreven hebt. Echter in de Explorist zelf is dit dus niet zo. Je kunt het zien als je dus in een van de mappen kiest voor een niveau omhoog. Je krijgt dan weer de map structuur zoals beschreven maar dan op locatie bijvoorbeeld geocaches\....of MY POI\...., enz.
De Roode Loper Geplaatst 13 april 2007 Geplaatst 13 april 2007 Conclusie: niets veranderen aan de mappenstructuur .
franka en pim Geplaatst 13 april 2007 Geplaatst 13 april 2007 Je drukt "Niveau omhoog". Dan ben je dus gewoon weer terug op de plek waar je was. Je hebt dus geen dubbelen mappen, en alles is dus precies zoals het op de PC ook te zien is. Ik snap niet wat je bedoeld. Waar woon je trouwens? Ergens in Drenthe? Wellicht wordt het duidelijk als ik het even kan zien.
blooper65 Geplaatst 13 april 2007 Auteur Geplaatst 13 april 2007 Je drukt "Niveau omhoog". Dan ben je dus gewoon weer terug op de plek waar je was. Je hebt dus geen dubbelen mappen, en alles is dus precies zoals het op de PC ook te zien is. Ik snap niet wat je bedoeld. Waar woon je trouwens? Ergens in Drenthe? Wellicht wordt het duidelijk als ik het even kan zien. Nee, het is niet zoals je zegt. Het is wel wat ik zou verwachten. Ik ga dus zeg maar de map in bijvoorbeeld die van geocaches. Deze laat zien dat er niets in staat.Hij is dus leeg. Nu kan ik kiezen voor een niveau omhoog. Kijk ik nu in de adres regel van de explorist dan staat daar geocaches\. Vervolgens zie ik dus daar weer de bekende mapstructuur. Doe ik hetzelfde bijvoorbeeld met routes dan is deze map ook leeg bij mij. Ga ik weer van hier uit een niveau omhoog dan staat er in de adres regel routes\. En daar heb ik ook weer de bekende mapstructuur. Heb ik de GPS aan de pc hangen dan zie ik gewoon enkele mappen zoals je beschreven hebt. Ik had dus geprobeerd om op de verschillende niveau's mappen te verwijderen, maar dat ging dus niet goed. Ik ben dus wel benieuwd of iemand anders dit ook zo in zijn Explorist 210 ziet. Ik draai met de nieuwste firmware. En nee ik woon niet in Drente, maar in Twente (Borne).
franka en pim Geplaatst 13 april 2007 Geplaatst 13 april 2007 Apart hoor. Zoals ik het nu hoor loopt die adres regel bij jou steeds één actie achter. Ik heb net even naar mijns gekeken..... Hoe ik het bestands systeem ook in ga. Het probleem wat jij beschrijft kan ik niet reproduceren. firmware: 3.2.53 (Okt 11 2006)
blooper65 Geplaatst 13 april 2007 Auteur Geplaatst 13 april 2007 Apart hoor. Zoals ik het nu hoor loopt die adres regel bij jou steeds één actie achter. Ik heb net even naar mijns gekeken..... Hoe ik het bestands systeem ook in ga. Het probleem wat jij beschrijft kan ik niet reproduceren. firmware: 3.2.53 (Okt 11 2006) Ik heb vandaag een 210 voor mijn ouders gekocht en deze had precies hetzelfde. Ik gebruik dezelfde versie van de firmware. Ik snap er helemaal niets meer van. Ik zal kijken of ik er een paar foto's van kan maken en zal je deze eens opsturen. Misschien dat je er wat mee kunt.
franka en pim Geplaatst 13 april 2007 Geplaatst 13 april 2007 Ja... dat zou mooi zijn. Want ik snap er zo helemaal niks van.
blooper65 Geplaatst 14 april 2007 Auteur Geplaatst 14 april 2007 Ja... dat zou mooi zijn. Want ik snap er zo helemaal niks van. Foto gaat niet helemaal lukken. Gisteren avond helemaal het ding van slag af. Maar goed heb het weer in orde.Kun je eens kijken als in menu naar bezienswaardigheden gaat en dan naar Geocache-punten. Hier heb ik alleen staan een niv-omhoog. Klik je hier op wat krijg je dan te zien. Zowel in de adres regel en welke mappen en titel boven in het scherm. Kun je dit ook eens doen voor bijvoorbeeld via menu en dan kiezen voor Tracklog. Hierin heb ik Actieve track en wederom de mogelijkheid een niv-omhoog. Wat krijg je te zien als je een niv-omhoog klikt in de adres regel,welke mappen en titel van het scherm? Ik ben benieuwd wat andere 210 gebruikers hier hebben staan.
Aanbevolen berichten