Spring naar bijdragen

Welke gps?


de Peetjes

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik ben me aan het verdiepen in geocachen en wil graag met mijn man en zoon gaan cachen.

Nu twijfelen we erg aan welke we nu moeten aanschaffen zoals vele hier op het forum zoals ik heb gelezen.

Onze twijfel ligt tussen de Geko 201 en de etrex euro.

Hebben jullie goede argumenten waarom wij de ene of andere zouden kopen??

 

Ik heb alles al door zitten lezen en twijfel nog.

Bij Notter is de Geko in de aanbieden en daar gaat de voorkeur toch wel naar uit.

 

Als je dan de gps in bezit hebt, spreekt dan het geocachen voor zich??

Lijkt me zo ingewikkeld met het inprogrameren van de waypoints en waar je je thuis bevind??

Of denk ik nu te moeilijk??

 

Groet de Peetjes :angry:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Beste Peetjes,

 

Welkom op het forum!! ;)

 

Ik heb een Etrex Euro gehad, de Geko 201 niet. Maar ik heb begrepen dat de Geko 201 een iets betere ontvangst heeft als de Etrex Euro. Dus zou ik voor de Geko 201 gaan.

Normaliter moet je daar nog de pc-kabel bijkopen, maar ik heb net gezien dat die bij Notter tijdelijk bij de prijs inbegrepen is.

 

Als je wilt starten met het geocachen zou ik beginnen met de normale single caches. Dat zijn caches waarbij de "schat" ligt op de coördinaten die boven de cachepagina staan. Om dan later, als daar een paar van gevonden hebt over te gaan op multicaches.

 

Het inbrengen van een waypoint is simpel. Je drukt iets langer op de OK-toets om een willekeurig waypoint aan te maken, dat je dan vervolgens aanpast aan de opgaven in de cache-beschrijving.

Je moet het gewoon een keertje geprobeerd hebben, daarna vergeet je het nooit weer! :huh:

 

Maar denk er wel om: als je een keer met het spelletje begonnen bent, geocaching is zéér verslavend!! :angry:

bewerkt door Peetee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zijn vast wel cachers in de buurt van Heiloo. Doe een oproep in het draadje Geodating en vraag of er iemand in de buurt is die gezamenlijk wil cachen.

 

Geko/Euro. Wij hebben pas een Euro als 3e GPSr aangeschaft en vrouwlief kan er prima mee uit de voeten, ook jr. van 11. Volgens mij heeft de Euro een groter scherm. Ook de invoer van wp's is anders. Bij de Euro zitten de knoppen aan de zijkant en bij de Geko boven het invoerscherm (lastig tijdens het invoeren, zitten je vingers/hand boven het scherm).

 

Qua prijs maken ze niet veel uit (€ 5,00) met het zelfde combi snoertje erbij.

 

Ik zou voor de Euro gaan, maar smaken verschillen.

bewerkt door De Roode Loper
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zijn vast wel cachers in de buurt van Heiloo. Doe een oproep in het draadje Geodating en vraag of er iemand in de buurt is die gezamenlijk wil cachen.

 

Geko/Euro. Wij hebben pas een Euro als 3e GPSr aangeschaft en vrouwlief kan er prima mee uit de voeten, ook jr. van 11. Volgens mij heeft de Euro een groter scherm. Ook de invoer van wp's is anders. Bij de Euro zitten de knoppen aan de zijkant en bij de Geko boven het invoerscherm (lastig tijdens het invoeren, zitten je vingers/hand boven het scherm).

 

Qua prijs maken ze niet veel uit (€ 5,00) met het zelfde combi snoertje erbij.

 

Ik zou voor de Euro gaan, maar smaken verschillen.

 

Nou das lekker dan.

Nu weet ik het helemaal niet meer idd

Ik hoop dat ik op deze manier goed reageer.

Het is even zoeken hoe ik het allemaal moet doen :angry:

 

Groet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou das lekker dan.

Nu weet ik het helemaal niet meer idd

Ik hoop dat ik op deze manier goed reageer.

Fout reageren kan niet, Peetjes. Maar je ziet wel dat verschillende personen verschillende voorkeuren hebben.

 

Kwalitatief verschillen beide modellen nauwelijks van elkaar. Dus ik zou gewoon die gps kopen die jouw voorkeur heeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou das lekker dan.

Nu weet ik het helemaal niet meer idd

Ik hoop dat ik op deze manier goed reageer.

 

Hallo Peetjes,

 

Als jullie het dan echt helemaal niet meer weten, hier nog even het volgende. Wij zijn in het gelukkige bezit van een Geko201 en zijn hier erg tevreden mee. De ontvangst is goed te noemen, beter dan een etrex legend die we een tijdje te leen hebben gehad. Bij het invoeren van de wp's kan je hand soms een beetje voor het scherm zitten, maar heb ik zelf nooit als storend ervaren. Inmiddels zijn wij zo'n 200 caches verder en ben ik (nog) niet toe aan een ander model...

Suc6 met de keuze & groeten,

MRmcb

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hmmmm,

De meningen verschillen zoals het hoort op een forum. :thumbdown:

Even de voor en nadelen op een rijtje.

Geko201: Betere ontvangst tov de Euro maar heeft een wat 'onhandiger bediening' en gebruikt AAA (mini-penlight) batterijen.

Etrex Euro: normale AA (penlight) batterijen, oogt en voelt wat robuuster dan de Geko201.

 

Voor mij persoonlijk is de robuustheid een kwestie van gevoel dus zul je ze gewoon eens zelf in de hand moeten nemen en proberen.

Wat de batterijen betreft wint de etrex Euro op alle fronten.

Een AA batterij heeft een grotere capaciteit en is goedkoper dan een AAA batterij.

 

Verbruik van een Geko201: 12 uur op 2 AAA batterijen.

Verbruik van een etrex Euro: 22 uur op 2 AA batterijen.

 

4 stuks duracell AAA batterijen: 6.95

4 stuks duracell AA batterijen: 5.95

 

4 stuks varta NimH 800mAh AAA oplaadbare batterijen 18.90

4 stuks varta NimH 1900mAh AA oplaadbare batterijen 14.50

 

(Batterijprijzen zijn bekeken bij één en dezelfde online winkel)

bewerkt door de Roode Lantaarn
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hmmmm,

De meningen verschillen zoals het hoort op een forum. :thumbup:

Even de voor en nadelen op een rijtje.

Geko201: Betere ontvangst tov de Euro maar heeft een wat 'onhandiger bediening' en gebruikt AAA (mini-penlight) batterijen.

Etrex Euro: normale AA (penlight) batterijen, oogt en voelt wat robuuster dan de Geko201.

 

Voor mij persoonlijk is de robuustheid een kwestie van gevoel dus zul je ze gewoon eens zelf in de hand moeten nemen en proberen.

Wat de batterijen betreft wint de etrex Euro op alle fronten.

Een AA batterij heeft een grotere capaciteit en is goedkoper dan een AAA batterij.

 

Verbruik van een Geko201: 12 uur op 2 AAA batterijen.

Verbruik van een etrex Euro: 22 uur op 2 AA batterijen.

 

4 stuks duracell AAA batterijen: 6.95

4 stuks duracell AA batterijen: 5.95

 

4 stuks varta NimH 800mAh AAA oplaadbare batterijen 18.90

4 stuks varta NimH 1900mAh AA oplaadbare batterijen 14.50

 

(Batterijprijzen zijn bekeken bij één en dezelfde online winkel)

 

Nou bedankt allemaal en ja het maakt er natuurlijk voor ons niet echt makkelijker op.

Heb ik nog twee vragen.

Wij zijn in bezit van een oplader voor AAA batterijen dus dat is niet echt een probleem.

Kunnen er oplaadbare batterijen in dus???

Ten tweede is de etrex euro niet een ouder model???

 

Groetjes de Peetjes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er kunnen ook oplaadbare batterijen in. Dat is bij alle GPSsen zo als er standaardbatterijen in gaan.

 

Het model bestaat al wel een paar jaar, maar is niet verouderd.

Er zijn tegenwoordig wel modellen die meer kunnen, maar de eTrex is gedurende zijn bestaan belangrijk goedkoper geworden.

 

Voor Geocachen is het ruim voldoende, al kunnen extra snufjes natuurlijk wel prettig zijn. Maar daar betaal je dan ook wel flink voor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Peetjes,

 

Er zijn niet veel zaken om je keuze op te baseren. De verschillen zijn gering, zeker ook wat geocaching betreft. Zelf zou ik voor de Geko 201 kiezen. Vooral nostalgisch, omdat ik daar ook mee begonnen ben.

 

Puur functioneel kan ik zeggen dat ik graag de knoppen op de voorkant heb zitten, dan zie je op welke knop je drukt. Een etrex moet je dan steeds even draaien. Kwestie van wennen vermoed ik, maar aangezien de etrex de enige familie is met knoppen op de zijkant, denk ik dat het toch minder handig is dan knoppen voorop (er zijn nog heel veel andere modellen en merken GPSsen, allen met knoppen voorop...).

 

En natuurlijk het stroomverbruik. Tja, als je een beetje kunt organiseren zal je meestal wel extra setjes opgeladen batterijen bij je hebben. Maar feit blijft dat je bij de Geko 201 vaker zult moeten verwisselen dan bij de Etrex Euro.

 

Verder is de Geko-serie naar mijn idee ontwikkeld om de kleinste GPS-serie ter wereld te zijn. Volgens mij zijn ze dat dan ook, in ieder geval kleiner dan de Etrex Euro. Het scherm is dan ook wel wat kleiner.

 

Al met al zijn de verschillen tussen beiden erg klein en is het maar net wat je zelf het meeste aanspreekt. Er zijn genoeg geocachers die één van beide apparaten gebruiken en wat dat betreft maakt het niets uit. Je zult met het één noch het andere apparaat meer caches vinden.

 

De enige belangrijke toevoeging die ik heb is dat ik het gebruik en de bediening van de Geko 201 heerlijk intuitief vind. Dus om mee om te leren gaan denk ik dat dat met een Geko makkelijker is dan met een Etrex.

 

O ja, achterop de Geko zit een gaatje met schroefdraad. Het is een beetje incourante maat, maar de bouten die je op een ouderwetse LPT- of COM-poortstekker vind, die zullen daar in passen. Handig als je hem eens ergens op vast wilt schroeven. Dat zal je bij een Etrex heel wat moeilijker vallen.

 

Tja, ik was heel tevreden over die Geko. Maar wilde uiteindelijk toch meer... Nu dus een GPSMAP 76 CS :thumbup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Puur functioneel kan ik zeggen dat ik graag de knoppen op de voorkant heb zitten, dan zie je op welke knop je drukt.

Het ligt er natuurlijk wel aan waar die knoppen op de voorkant geplaatst zijn. Bij de Geko is dat boven het scherm en bij de 60 serie onder het scherm. Het laatste is wel handig. Knoppen op de zijkant? Dat is een kwestie van wennen. Toch een voordeel als je vroeger "blind" typen hebt geleerd :thumbup: .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat knoppen onder en boven het scherm is ook maar betrekkelijk.

Ik heb toestellen met beide systemen en prefereer toetsen boven het scherm.

Op het moment dat je de onderste toetsen bedient heb je het toestel veel minder stevig vast. Je hebt neiging dan twee handen te gebruiken.

De GPS V durf ik best met een hand vast te houden en te bedienen terwijl ik hem boven een afgrond houd, de 60CSx niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...