Spring naar bijdragen

GPS zichzelf laten 'hercalibreren'?


fub

Aanbevolen berichten

Een collega van me, die ook een GPS60 heeft, vertelde me dat het nodig was om het ding zichzelf te laten 'hercalibreren'. Want, zo zei hij, die satelieten verschuiven een beetje, en je GPS moet de tijd krijgen daar aan te wennen.

Volgens hem was het nodig om zo af en toe de unit aan te zetten (en de powersave modus uit), en 'em dan gewoon maar een paar uur op de tuintafel te laten liggen -- dan kon de unit 'wennen' aan wat er zoal met die satelieten aan het gebeuren was.

 

Dit klinkt mij als een raar verhaal in de oren. Weet iemand of dit inderdaad zo is?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Een collega van me, die ook een GPS60 heeft, vertelde me dat het nodig was om het ding zichzelf te laten 'hercalibreren'. Want, zo zei hij, die satelieten verschuiven een beetje, en je GPS moet de tijd krijgen daar aan te wennen.

Volgens hem was het nodig om zo af en toe de unit aan te zetten (en de powersave modus uit), en 'em dan gewoon maar een paar uur op de tuintafel te laten liggen -- dan kon de unit 'wennen' aan wat er zoal met die satelieten aan het gebeuren was.

 

Dit klinkt mij als een raar verhaal in de oren. Weet iemand of dit inderdaad zo is?

 

Het bekende broodje-aap verhaal :huh:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens hem was het nodig om zo af en toe de unit aan te zetten (en de powersave modus uit), en 'em dan gewoon maar een paar uur op de tuintafel te laten liggen -- dan kon de unit 'wennen' aan wat er zoal met die satelieten aan het gebeuren was.

Nog 8 nachtjes slapen!

:D:lol::huh::lol::D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens hem was het nodig om zo af en toe de unit aan te zetten (en de powersave modus uit), en 'em dan gewoon maar een paar uur op de tuintafel te laten liggen -- dan kon de unit 'wennen' aan wat er zoal met die satelieten aan het gebeuren was.

Nog 8 nachtjes slapen!

:D:lol::huh::lol::D

IDD

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens hem was het nodig om zo af en toe de unit aan te zetten (en de powersave modus uit), en 'em dan gewoon maar een paar uur op de tuintafel te laten liggen -- dan kon de unit 'wennen' aan wat er zoal met die satelieten aan het gebeuren was.

Nog 8 nachtjes slapen!

:D:lol::huh::lol::D

IDD

Dan is het de nationale GPS-hercalibratiedag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een collega van me, die ook een GPS60 heeft, vertelde me dat het nodig was om het ding zichzelf te laten 'hercalibreren'. Want, zo zei hij, die satelieten verschuiven een beetje, en je GPS moet de tijd krijgen daar aan te wennen.

Volgens hem was het nodig om zo af en toe de unit aan te zetten (en de powersave modus uit), en 'em dan gewoon maar een paar uur op de tuintafel te laten liggen -- dan kon de unit 'wennen' aan wat er zoal met die satelieten aan het gebeuren was.

 

Dit klinkt mij als een raar verhaal in de oren. Weet iemand of dit inderdaad zo is?

Nee, dit is m.i. niet een broodje aap verhaal, noch een 1 april grap. Maar meer iets van de klok en de klepel.

Ik denk dat hier het almanak-verhaal bedoeld wordt.

 

Denk aan bijvoorbeeld aan een almanak met getijden-gegevens. Zo'n soort almanak wordt ook in je gps geladen, via het radiosignaal dat de satelliet uitzendt. In die almanak zijn tabellen opgenomen waarmee de gps weet wanneer welke satelliet op welke plek is. M.b.v. o.a. die gegevens berekent de gps de juiste eigen positie.

Inderdaad kunnen in de loop van de tijd kleinere veranderingen in de satellietbanen optreden, die door grondstations worden berekend, verwerkt tot een correctiefactor die weer wordt geupload naar de satellieten. En die correctiefactor wordt weer via het radiosignaal naar de gps meegestuurd.

 

Daarom is het ook van belang om je gps, zeker als je die nieuw hebt of je die langere tijd niet gebruikt is geweest, of na een totale reset, de kans te geven de laatste almanakgegevens in te lezen. Je kunt dat inderdaad het best doen op een plek met vrij "zicht" op de satellieten. Dat inlezen van de almanak kan een klein half uurtje nemen.

 

Zo'n gek verhaal is het dus niet. Lees er hier meer over.

bewerkt door Peetee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat hier het almanak-verhaal bedoeld wordt.

...............

M.b.v. o.a. die gegevens berekent de gps de juiste eigen positie.

Inderdaad kunnen in de loop van de tijd kleinere veranderingen in de satellietbanen optreden, die door grondstations worden berekend, verwerkt tot een correctiefactor die weer wordt geupload naar de satellieten. En die correctiefactor wordt weer via het radiosignaal naar de gps meegestuurd.

Er moet onderscheid worden gemaakt tussen de almanak en de efemeriden.

 

De almanak bevat ruwe baangegevens en wordt alleen gebruikt om het signaal van de satelliet te vinden. Elke satelliet zendt de gegevens van alle satellieten uit, maar het duurt wel een klein half uur voor ze allemaal langs gekomen zijn. Het is wel zo dat het vlugger gaat als je meer dan 1 satelliet ontvangt, want ze worden in tijd verschoven uitgezonden.

De almanak is maandenlang bruikbaar.

 

De efemeriden+klokcorrecties zijn nodig om de positie te kunnen bepalen. Efemeriden zijn de zeer nauwkeurige baangegevens. Elke satelliet zendt de eigen gegevens elke 30 seconden uit. Maar ze blijven maar een half uurtje geldig.

 

Voor beiden geldt: ze kunnen pas ontvangen worden als er al een lock is.

Als na maanden niet-gebruik de almanak verouderd is kan het heel lang duren voordat er een satelliet gevonden wordt. Als dat door eindeloos proberen toch gelukt is worden de almanakgegevens van andere satellieten binnengehaald, waardoor die vlotter gevonden kunnen worden. En hoe meer satellieten gelockt zijn hoe harder het gaat.

 

Daarom, eens per maand een kwartiertje buitenleggen helpt, maar na een jaar een half uurtje is ook goed.

En moderne ontvangers als de SiRF-III doen het ook na een jaar binnen een minuut, dus daar heeft het geen zin.

bewerkt door lex
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, ik denk ook dat het handig is om je GPS regelmatig contact te laten houden. Helemaal na het probleem dat ik gisteren had. Ik stond mijn GPS 60 te demonstreren aan een koper, toen er maar geen fix verscheen. Murphy denk ik?

 

Uiteindelijk (na een minuut of 5 denk ik) een harde reset gedaan. Dan even aangeven dat je een gigantische verplaatsing hebt gedaan en het apparaat gaat 'blanco' zoeken. Nu na 5 min. gewoon de juiste lokatie.

 

De oorzaak? Ik denk dat het te wijten is aan het feit dat de GPS de vorige keer niet gewoon uit is gezet, maar dat de batterijen leeg gelopen waren. Wellicht is daardoor geen juiste positie opgeslagen. Dit gebeurde een week geleden, hemelsbreed ongeveer 10 km van de plek waar ik de GPS nu weer probeerde aan te zetten.

Is er iemand bekend met dit fenomeen??

 

Ach ja, weet hoe je een harde reset moet doen. Voor een GPS 60 is dat: page en enter knoppen ingedrukt houden terwijl je het apparaat aan zet. Druk vervolgens op menu (als je in het satellietscherm bent) en geef aan dat je op een andere plek bent.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Was dit soms weer dezelfde collega??? :lol:

In dat geval was het geheel mijn eigen schuld. Ik kan niet altijd collega's de schuld geven. :huh:

 

 

Zo'n gek verhaal is het dus niet. Lees er hier meer over.

Kijk, da's duidelijk. Maar wij gebruiken onze GPS elk weekend voor meerdere uren, dus dat downloaden van die almanak en de andere correcties zal wel goed komen. Hij gebruikt zijn GPS zelden, dus voor hem zal het wel de moeite lonen.

 

Dank voor de info!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De oorzaak? Ik denk dat het te wijten is aan het feit dat de GPS de vorige keer niet gewoon uit is gezet, maar dat de batterijen leeg gelopen waren. Wellicht is daardoor geen juiste positie opgeslagen.
Dat leeg lopen zou best wel eens de oorzaak kunnen zijn, hoewel ik de batterijen heel vaak heb laten leeglopen zonder dit gevolg.

Het is echter niet zo dat bij uitzetten de positie speciaal opgeslagen moet worden, die wordt permanent bijgehouden.

Als alleen de onthouden positie verkeerd was zou er al eerder een vraag hebben moeten komen of het toestel verplaatst was.

Kennelijk was er iets anders misgegaan en is dat verholpen door de harde reset.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Niet echt, toch? :thumbup:

Ik moet morgen werken.... kan iemand mijn GPS voor die dag adopteren???? Hij wil zo graag en ik heb geen tijd voor hem. Ik voel me schuldig, terwijl hij voor mij altijd klaar staat.

Wie helpt me morgen?

 

Een radeloze finbar.nl...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dan is het de nationale GPS-hercalibratiedag.

Morgen is het zo ver! Ik ben er helemaal klaar voor! :D

Ik heb begrepen dat deze GPS-hercalibratie het beste kan worden uitgevoerd op de coördinaten N51 54.216 E4 09.866, en wel om 12.15 uur precies, omdat men daar de beste satellietontvangst gaat hebben ... :thumbup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...