Annes Geplaatst 24 september 2016 Geplaatst 24 september 2016 @mijenhu: wij gebruiken de methodiek van het SOVON en het zou best kunnen dat dat volgens jou de 'oude' is ?!? Tot je vorige bericht wist ik niet eens dat er een oude & een nieuwe methodiek bestonden, dus weer wat geleerd!Als je naar het .kml bestand dat ik heb gedeeld opent in Google Earth dan kun je op één van de rode punten klikken met je linkermuisknop. Er verschijnt dan een geel hulpvenster. De waarden van bijv. het Kilometerhok 160-480 corresponderen met de eerste 3 cijfers van resp. de X-en Y as van de RD(Amersfoort)-coördinaten. Tevens wordt in het gele info-venster het Juiste Atlasblok en kmhok weergegeven, nl. 2645-51. Op deze wijze vullen een aantal groepsleden (waaronder ikzelf) het Atlasblok en kmhok handmatig in op de digitale Excel nestkaart op OneDrive. Sommigen bepalen het nog vanaf het papier (zie de betreffende jpg. bestanden die ik heb gedeeld). Mijn opzet is dan ook om de handmatige acties te reduceren tot het invoeren van uitsluitend de GPS-coördinaten waarna alle andere gegevens automatisch worden doorgerekend en ingevuld in de betreffende cellen. Met de RD-coördinaten is dat inmiddels dus gelukt, hoewel ik daar de nodige hulp bij heb gehad aangezien ik zelf geen Excel-expert ben. Nu dus nog een methodiek om dit te realiseren met het Atlasblok en kmhok, liefst voor heel Nederland.Het zou dan mooi zijn als als je de kant en klare functie in het Excel-sheet zou kunnen zetten of eventueel in je mooie Google spreadsheet om te kijken of-ie relatief eenvoudig te converteren is.@kalkendotters: na enkele steekproeven lijkt je oplossing voor ons vooralsnog afdoende te werken. Zodra de (nieuwe) nestkaart met jouw input volgend jaar 'in productie' wordt genomen zal moeten blijken of er nog wat onvolkomenheden in zitten. Châpeau voor je goede inzet en namens ons allen een hartelijk dankjewel!
kalkendotters Geplaatst 24 september 2016 Geplaatst 24 september 2016 De methode de ik gemaakt heb, werkt voor heel nederland. Daarvoor moet je alleen het lijstje uitbreiden met de hokken en hun begincoordinaat. Als je ze er alle 62 inzet, dek je heel nederland.
Annes Geplaatst 25 september 2016 Geplaatst 25 september 2016 Da's goed om te weten kalkendotters en dan kan ik hiermee sowieso aan de slag!Of mijenhu (wellicht iemand anders?) zou nog met een mooie excel-functieformule op de proppen moeten komen die dit overbodig zal maken?!? Destijds werden er nl. ook een aantal oplossingen aangedragen m.b.t. het omrekenen van GPS naar RD-coördinaten. Uiteindelijk is de keuze voor onze doeleinden gevallen op de vrij uitgebreide functie/formule die jullie zien in mijn opzet. Stap voor stap komt zo het gewenste eindresultaat in zicht.Dus nogmaals hartelijk dank voor al jullie input!
Twentse Mug Geplaatst 25 september 2016 Geplaatst 25 september 2016 Is het niet handig op een gps-app te gebruiken die gelijk RD-coordinaten leest? Heb je dat hele omrekenen niet meer nodig. Op mijn smartfoon (galaxy s4) gebruik ik Locus Maps Pro en die kan allerlei stelsels aan zoals RD.
Annes Geplaatst 25 september 2016 Geplaatst 25 september 2016 Op zich is dat een goede suggestie Twentse Mug,maar niet iedereen heeft een Android! Sommige groepsleden hebben een iPhone en zelf heb ik een Microsoft Windows 10 mobile GSM. Dat betekent sowieso een zoektocht naar de juiste apps per platform, als die er al zijn! Bovendien hebben we met een aantal 'digibeten' te maken. Een enkeling heeft zelfs nog geen smartphone. Komend seizoen krijgen we dan ook ondersteuning d.m.v. Garmin gps-devices.Iedereen vult zijn gegevens in op de digitale nestkaart. Als men dan uitsluitend de correcte GPS-coördinaten invult en de rest wordt automatisch doorgerekend dan is dat voor onze doeleinden wel zo handig.
Aanbevolen berichten