Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Wij hebben vandaag onze eerste geocache gelopen. Het was de mooie en drassige tocht van Nieuwkerk. Om de cache te vinden moesten we een kruispeil maken. De opdracht wordt als volgt omschreven: 'De cache kun je vinden m.b.v. een kruispeiling: de eerste richtingslijn snijdt door wp1, onder een hoek van (b*G)+(A-C)0. De tweede richtingslijn loopt door wp3, onder een hoek van ((D-G)/10)-(A-G))0. De cache ligt op het snijpunt van de twee uitgezette lijnen. Het beste kun je via NXXX-EXXX lopen.

We maakten tijdens de tocht gebruik van de Garmin eTrex (gele model). Onze vraag is: heeft iemand een idee hoe je met dit apparaat bovengenoemde kruispeiling kan maken?

gr. team MicAnn

Geplaatst

Lees de handleiding van je GPS eens door en zoek naar het magische woordje Routes.

Het lijkt me beter om de waypointinfo uit je vraag te verwijderen, dat zal de cachelegger vast wel waarderen.

Succes met puzzelen. Groetjes Jan-Willem.

Geplaatst (bewerkt)

Ja, het is mogelijk maar wel omslachtig.

Vanuit WP1 projecteer je twee nieuwe WP's (a en b ) onder de berekende hoek op 10 km afstand en onder de berekende hoek -180 op 10 km.

Dit zelfde doe je ook bij WP3 en noem de geprojecteerde WP's c en d.

Je hebt nu 4 nieuwe Wp's aangemaakt te weten a,b,c en d.

Maar nu een route van a naar b naar c naar d naar a.

op het "kaart" display zie je nu een soort van grote zandloper wat je route is.

de lijnen die elkaar kruisen (midden van zandloper) is het kruispunt (hoe toepasselijk) van je kruispeiling.

Hier kun je niet een WP maken maar er wel heen lopen. Als je op het kruis staat moet je er zo ongeveer zijn.

Succes.

bewerkt door de Roode Lantaarn
Geplaatst
Ja, het is mogelijk maar wel omslachtig.

Vanuit WP1 projecteer je twee nieuwe WP's (a en b ) onder de berekende hoek op 10 km afstand en onder de berekende hoek -180 op 10 km.

Dit zelfde doe je ook bij WP3 en noem de geprojecteerde WP's c en d.

Je hebt nu 4 nieuwe Wp's aangemaakt te weten a,b,c en d.

Maar nu een route van a naar b naar c naar d naar a.

op het "kaart" display zie je nu een soort van grote zandloper wat je route is.

de lijnen die elkaar kruisen (midden van zandloper) is het kruispunt (hoe toepasselijk) van je kruispeiling.

Hier kun je niet een WP maken maar er wel heen lopen. Als je op het kruis staat moet je er zo ongeveer zijn.

Succes.

:beerchug: Bedankt, zo zou het inderdaad moeten lukken. Je moet het even bedenken!

Weet je ook een type gps apparaat dat dit 'zelf' kan? Je hoort het, we zijn nog groentjes, maar alles valt te leren! :P

Groetjes

Geplaatst
:beerchug: Bedankt, zo zou het inderdaad moeten lukken. Je moet het even bedenken!

Weet je ook een type gps apparaat dat dit 'zelf' kan? Je hoort het, we zijn nog groentjes, maar alles valt te leren! :P

Groetjes

In de wandelgangen heb ik vernomen dat de nieuwe garmin 80CSX dit probleemloos zelf kan. Mbv van voicecontrol (in het engels). Je roept dan gewoon krospailing (of zo iets) en hij doet het.

De releasedatum van de 80 CSX is gepland op de eerste april.

Geplaatst

Als je gevaren zonnes kan aanmaken in je gps kan je 4 gevarenzones aangeven en dan heb je een kruispunt.

Kijk ook eens naar het excel bestandje bij mijn cache de kruispeiling

Marcel

Geplaatst
Als je gevaren zonnes kan aanmaken in je gps kan je 4 gevarenzones aangeven en dan heb je een kruispunt.

Kijk ook eens naar het excel bestandje bij mijn cache de kruispeiling

Marcel

Deels waar en deels niet waar.

Bovenstaande kan wel maar dan moet je ook de afstanden weten vanaf de 4 WP's.

Neem je de afstanden te klein dan zullen de cirkels elkaar geen eens raken.

Neem je de afstanden te groot dan zullen de cirkels elkaar zover overlappen dat er nog geen kruispeiling ontstaat.

Geplaatst

En Roode Lantaarn hij logt ook meteen automatisch op GC.com en alles is spraak geregeld. Ik hoop dat volgende serie de auto met automatische piloot naar een cache parkeerplaats rijdt en dat we daarna op de nieuwe topokaarten kunnen routeren en dan......., ja wat wil je dan nog :beerchug:

Geplaatst

Groetjes

In de wandelgangen heb ik vernomen dat de nieuwe garmin 80CSX dit probleemloos zelf kan. Mbv van voicecontrol (in het engels). Je roept dan gewoon krospailing (of zo iets) en hij doet het.

Hot news from the US of B!

On april fool's day we will have the long awaited release of the Garmin gpsmap 80CSx.

Among its many functions is the new AutoCrossProjectionTool that will create the instant solution for caches such as Nieuwkerk, which are hard to solve for GeoNewbies. Just imput the coordinates, cross your fingers, and voila the GPS unit will automatically mark the exact waypoint where X marks the spot.

It has never been so easy to find this cache!

The expected price in stores will be $499, with $9999 shipping costs abroad.

We don't want the Dutch to get the hands on one of these, do we?

Geplaatst (bewerkt)

The expected price in stores will be $499, with $9999 shipping costs abroad.

Weet iemand ook wat er aan extra kosten aan komen als iemand het in de US koopt en het naar mij als een 'gift' opstuurt? :beerchug:

bewerkt door nachtbraker
Geplaatst

Geweldig nieuws, nu weet ik wat ik voor mijn verjaardagsgeld ga kopen :P .

Kruispaling :beerchug: ?

Geplaatst
Het lijkt me beter om de waypointinfo uit je vraag te verwijderen, dat zal de cachelegger vast wel waarderen.

Mijzelf nog maar even quoten want de boodschap is blijkbaar nog niet overgekomen......

Jan-Willem.

Geplaatst

Mijzelf nog maar even quoten want de boodschap is blijkbaar nog niet overgekomen......

Jan-Willem.

Ehhhhh, volgens mij staat er alleen gequote uit de cacheomschrijving en verder helmaal geen extra info, dus niets mis mee toch?

Geplaatst
Wij hebben vandaag onze eerste geocache gelopen. Het was de mooie en drassige tocht van Nieuwkerk. Om de cache te vinden moesten we een kruispeil maken. De opdracht wordt als volgt omschreven: 'De cache kun je vinden m.b.v. een kruispeiling: de eerste richtingslijn snijdt door wp1, onder een hoek van (b*G)+(A-C)0. De tweede richtingslijn loopt door wp3, onder een hoek van ((D-G)/10)-(A-G))0. De cache ligt op het snijpunt van de twee uitgezette lijnen. Het beste kun je via NXXX-EXXX lopen.

We maakten tijdens de tocht gebruik van de Garmin eTrex (gele model). Onze vraag is: heeft iemand een idee hoe je met dit apparaat bovengenoemde kruispeiling kan maken?

gr. team MicAnn

Wij hebben 18 Februari 2007 deze cache gedaan. (Zie log HUIJGERS)

De GPS die wij hebben is misschien wat uitgebreider (Garmin GPSMAP 60CSx) maar daar kun je mee projecteren en een route mee uitstippellen.

Je pakt WP1 en daar projecteer naar bijv WP98

Je pakt WP3 en daar projecteer naar bijv WP99

Dan maak je een route van WP1 naar WP98 en dan naar WP99 en vervolgens naar WP3.

Dan zie je een kruispunt van routes en dat is waar je zijn moet.

Bij ons klopte die op de meter nauwkeurig en daarom snel gevonden.

Succes,

Jan

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...