flet Geplaatst 21 februari 2007 Geplaatst 21 februari 2007 In een nieuwe cacheroute die wij willen wegleggen zit een groot aantal waypoints. Wij willen de hunters tegemoet komen door deze in een Mapsource en in een Easygps bestand te zetten zodat ze gedownload kunnen worden. Mapsource werkt. Alleen in EasyGPS krijg ik het niet voor elkaar. Wie kan mij aangeven hoe ik een waypoint bestand in EasyGPS moet wegschrijven en welke link ik in moet geven om het daarna weer op te halen? Volgens mij is het een .gpx bestand maar dat werkt nu nog niet. Wat ik dan te zien krijg is de broninformatie van het programma. We hebben nog even de tijd want we wachten nog op goedkeuringen maar ik wil het graag alvast voorbereiden. Misschien staat het ergens wel op het forum maar ik heb het niet gevonden. Groeten, Flet
mayen Geplaatst 21 februari 2007 Geplaatst 21 februari 2007 (bewerkt) Ik gebruik EasyGPS 1.3.7 en het lukt mij gewoon om een .gpx en een .loc aan te maken. (via File - Save as) Het lukt mij trouwens niet om de met EasyGPS aangemaakte bestanden te openen met MapSource... 21 februari 2007 bewerkt door mayen
Ruud4d Geplaatst 21 februari 2007 Geplaatst 21 februari 2007 Een .gpx bestand kun je ook maken met Mapsource. Moet je even het bestandstype kiezen waarin je opslaat.
flet Geplaatst 23 februari 2007 Auteur Geplaatst 23 februari 2007 Ik gebruik EasyGPS 1.3.7 en het lukt mij gewoon om een .gpx en een .loc aan te maken. (via File - Save as) Hoi Mayen, Het lukt me wel om bestanden aan te maken en op te slaan. Het werken met Easygps is ook geen probleem. Ik heb een bestand opgeslagen op onze website (in aanbouw) en het lukt niet om dit bestand via een hyperlink op te roepen op de site van een nieuwe cache. Met het Mapsource bestand lukt dit wel. Een .gpx bestand kun je ook maken met Mapsource. Moet je even het bestandstype kiezen waarin je opslaat. Hoi Ruud4D, Zie reactie op Mayen. Ik heb het bestand opgeslagen in een .gpx en .loc. In beide gevallen krijg ik als ik hem open via de hyperlink de brongegevens van het programme Easygps te zien. Wat gaat er fout? Ik wil dat straks de mensen de waypoints kunnen downloaden omdat het over 50 waypoints gaat en dat is erg veel om even in te voeren. IK hoop dat iemand mij met dit probleem kan helpen. Met zoveel computerexperts in de wereld van Geocaching hoop ik op een gouden tip.
mayen Geplaatst 23 februari 2007 Geplaatst 23 februari 2007 Zoals ik het nu begrijp heb je dus geen probleem met het aanmaken van de bestanden, maar het het openen ervan. Je wilt eigenlijk dat het bestand, gemaakt met EasyGPS, ook geopend wordt met EasyGPS en het bestand afkomstig van MapSource geopend wordt met MapSource. Volgens mij zit de "snack" in het feit dat beide soorten bestanden (.loc en .gpx) te openen zijn met EasyGPS en MapSource. Het bestand wordt geopend met het programma dat daar standaard bij hoort. Klik maar eens met de rechtermuisknop op een van de bestanden, je ziet dan de optie "Openen met". Hiermee kun je een ander programma kiezen, een "voorgekozen" of een ander via "Programma kiezen..." Je bent dus afhankelijk van het programma dat de gebruiker als standaard gekoppeld heeft aan .loc of .gpx. Daar heb je zelf dus geen invloed op (behalve dan in de tekst bij de link). Ik hoop dat ik 't een beetje duidelijk uitgelegd heb anders hoor ik het wel!
Ruud4d Geplaatst 23 februari 2007 Geplaatst 23 februari 2007 (bewerkt) Zoals ik het begrijp heb je problemen met het downloaden van de bestanden. De link naar het het GPX-bestand werkt wel en die naar de LOC niet. Dat probleem heb ik ook bij Stevig Stappen waar ik dat soort bestandjes ook aanbied. Links-klik levert een hoop (niets zeggende) tekst op. Daarom heb ik erbij vermeld dat men moet rechtsklikken en dan de optie kiezen "Opslaan als". Dat werkt namelijk perfect. Is dit de oplossing? Edit: Volgens mij (maar ik weet het niet zeker) lukt het wel automatisch als je de bestandjes zipt. Ik heb het nooit uitgeprobeerd. Als er een techneut is die hier uit kan leggen hoe je precies een download link moet maken, lees ik dat hier graag. 23 februari 2007 bewerkt door Ruud4d
flet Geplaatst 23 februari 2007 Auteur Geplaatst 23 februari 2007 Het bestand heb ik zelf aangemaakt in EasyGPS en op onze website geplaatst. Als ik het via de Hyperlink op wil halen worden de brongegevens weergegeven als webpagina. Wat je aangeeft, openen met.....enzo dat ken ik. Als ik met de rechtermuisknop op het bestand klik krijg ik deze optie niet. Dubbelklik ik op het bestand dan opent het netjes in EasyGPS. Dit werkt dus zoals het hoort. Pas als ik via een link op de proefwebpagina het bestand probeer te openen, gaat het mis. Ik kan het zeer waarderen dat je meedenkt maar ik ben er nog niet uit.
mayen Geplaatst 23 februari 2007 Geplaatst 23 februari 2007 En de oplossing van Ruud4d? Misschien wil je de link in een pm sturen, dan kan ik kijken hoe het bij gaat ?
flet Geplaatst 23 februari 2007 Auteur Geplaatst 23 februari 2007 (bewerkt) Zoals ik het begrijp heb je problemen met het downloaden van de bestanden. De link naar het het GPX-bestand werkt wel en die naar de LOC niet.Dat probleem heb ik ook bij Stevig Stappen waar ik dat soort bestandjes ook aanbied. Links-klik levert een hoop (niets zeggende) tekst op. Daarom heb ik erbij vermeld dat men moet rechtsklikken en dan de optie kiezen "Opslaan als". Dat werkt namelijk perfect. Is dit de oplossing? Je hebt dus hetzelfde probleem. Dat rechtklikken en opslaan werkt inderdaad wel. Het maakt echter niet uit of ik .loc kies of .gpx. In beide extensies werkt het niet. Misschien heeft het iets met het EasyGPS programma te maken. Misschien wordt "GPX" door de computer verward met een andere applicatie of zoiets. 23 februari 2007 bewerkt door flet
flet Geplaatst 23 februari 2007 Auteur Geplaatst 23 februari 2007 En de oplossing van Ruud4d? Misschien wil je de link in een pm sturen, dan kan ik kijken hoe het bij gaat ? Heb ik gedaan. We hebben inmiddels wel gezien dat het bij een cache van Wilxlii Carrotte 'Wie het niet weet mag het niet zeggen'( GCWKJ2) wel werkt. Ik zie in de linkopbouw echter geen verschil. Het is een .loc bestand en het opent in EasyGPS. Waarom bij hem wel? Het enige verschil is dat hij een eigen website heeft en wij via de provider als member webspace hebben. Volgens mij kan dat geen verschil maken.
flet Geplaatst 23 februari 2007 Auteur Geplaatst 23 februari 2007 Dat kan wel degelijk verschil uitmaken. Namelijk in configuratie mogelijkheden. Ik weet niet wat je voor provider hebt en wat je daar allemaal kan instellen. Ongetwijfeld te weinig tot niets. Ruud4d geef ik nog wel een goede kans. En kijk eens of het dan helpt. Ik weet niet welke provider flet heeft, dus daar durf ik niets over te zeggen. Misschien werkt het, misschien niet. @home
de Roode Lantaarn Geplaatst 23 februari 2007 Geplaatst 23 februari 2007 (bewerkt) Ik zat zo eens mee te lezen en heb in het verleden ook zoiets gehad. Nu heb ik de brontext van caroote even bekeken en daar staat het volgende: <font face="Verdana" size="2">Je kunt eventueel een <a rel="nofollow" href= "http://www.wilxlii.nl/geocaching/mijn%20caches/hulp/wieweet.loc">loc-file</a> downloaden met de waypoints.</font></p> Heeft dat nofollow daar niet iets mee te maken. Ik gooi maar een balletje op hoor. 23 februari 2007 bewerkt door de Roode Lantaarn
flet Geplaatst 23 februari 2007 Auteur Geplaatst 23 februari 2007 Ik zat zo eens mee te lezen en heb in het verleden ook zoiets gehad.Nu heb ik de brontext van caroote even bekeken en daar staat het volgende: <font face="Verdana" size="2">Je kunt eventueel een <a rel="nofollow" href= "http://www.wilxlii.nl/geocaching/mijn%20caches/hulp/wieweet.loc">loc-file</a> downloaden met de waypoints.</font></p> Heeft dat nofollow daar niet iets mee te maken. Ik gooi maar een balletje op hoor. Globaal gezegd betekent nofollow dat het bestand niet in zoekmachines mag voorkomen. Het heeft verder geen invloed.
Aanbevolen berichten