de Roode Lantaarn Geplaatst 20 februari 2007 Geplaatst 20 februari 2007 Ik wil een aantal Bonnekaartjes calibreren in Ozi. Wanneer ik echter de projectie verander van Latitude/Longitude in Bonne verschijnt er een scherm waarin om de volgende waardes wordt gevraagt. Latitude Origin: en Centr Meridiaan: Wat vul ik hier in? Callibratie al geprobeert in Lat/Lon maar geeft toch hier en daar een afwijking. En aangezien het Bonnekaartjes zijn moet de projectie ook in Bonne zijn.
0 dolphinleap Geplaatst 21 februari 2007 Geplaatst 21 februari 2007 Het centrale punt ligt bij Chaam op 51gr30' noorderbreedte waarbij de meridiaan door de Westertoren in Amsterdam loopt. Bij deze projectie wordt de centrale meridiaan als rechte lijn afgebeeld, de standaard paralel is cirkelvormig en staat hier loodrecht op. (bron: TU Delft) Kees
0 Prof. Y. Lupardi Geplaatst 21 februari 2007 Geplaatst 21 februari 2007 Denk er wel aan dat tov. onze huidige topo-kaarten de Bonnebladen wel eens plaatselijk aardig mis kunnen zitten, zeker de ouderen. Zie maar eens dit plaatje: hoeveel rastervertekening aanwezig kan zijn. Lees er meer over bij GensDataPro Je doet er dus zeker goed aan om wat meer ijkpunten op de kaart te zetten.
0 de Roode Lantaarn Geplaatst 21 februari 2007 Auteur Geplaatst 21 februari 2007 Ik gebruik over het algemeen 3 calibratie punten. Hiervoor neem ik bestaande kerktorens, kruisingen met spoorwegen en oude verkeersbruggen. Het lijkt me dat je er dan niet zover naast zit.
0 dolphinleap Geplaatst 24 februari 2007 Geplaatst 24 februari 2007 (bewerkt) Die 51°30' NB betreft dan natuurlijk wel met de het RD net als basis en niet WGS 84. In WGS 84 wordt dan dan 51°29.945' N. Overigens moet het naar het mij lijkt met de nauwkeurigheid van de bonneblaadjes wel meevallen (tenslotte gebaseerd op RD-net). Overigens bedankt voor de link prof. want dit komt aardig van pas t.a.v. ouder en ander kaartmateriaal, zoals bijv. duitse terreinschetsen uit WW2. Kees 24 februari 2007 bewerkt door dolphinleap
0 GlennD Geplaatst 27 februari 2007 Geplaatst 27 februari 2007 beetje offtopic.. maar kan iemand mij een link geven of uitleg wat RD precies nou inhoud ??
0 Team Professor X Geplaatst 27 februari 2007 Geplaatst 27 februari 2007 beetje offtopic.. maar kan iemand mij een link geven of uitleg wat RD precies nou inhoud ?? Het lijkt me dat Wikipedia dat makkelijker uitgebreider en sneller kan :-) Maar als cacher MOET je deze speciale site natuurlijk eens bekijken
0 GlennD Geplaatst 27 februari 2007 Geplaatst 27 februari 2007 aaaah kijk bedankt !! ff lezen... gaat hele wereld voor me open sinds ik deze site ken
0 Prof. Y. Lupardi Geplaatst 27 februari 2007 Geplaatst 27 februari 2007 De beste uitleg met alle details erbij kan je natuurlijk lezen bij de instantie die ons RD-systeem in stand houd: het Kadaster plus Rijkswaterstaat. Ga maar eens naar http://www.rdnap.nl/ en https://rdinfo.kadaster.nl/
0 de Roode Lantaarn Geplaatst 4 maart 2007 Auteur Geplaatst 4 maart 2007 Ik kom dan op de volgende resultaten voor een Bonne projectie: Latitude Origin: 51 27.945 N Centr. Meridiaan: 4 53.910 E Nu valt me op dat er eigenlijk weinig, zo niet niets veranderd. De afwijking blijft nog steeds. Komt dit misschien doordat ik de kallibratie punten eerst heb geplaatst in Lat/Lon projectie en nu naderhand de projectie wijzig? Betekend dit dat ik de nu reeds gekalibreerde kaarten opnieuw moet callibreren?
0 dolphinleap Geplaatst 5 maart 2007 Geplaatst 5 maart 2007 Origin voor Bonneprojectie (met zover ik weet de elipsoïde van Ackermans) kom ik op N 51°29.973' E004°53.010' (in WGS84) als nulpunt (Ergens noord van de Alphense baan bij Chaam). Ook ik heb het somstijds opgedrukte raster op de bonnekaarten nog niet precies weten te justeren. T.a.v. oude projecties wordt je doorverwezen naar de studiezaal bij de topografische dienst maar dat is voor mij helaas een wereldreis en is er nog niet van gekomen. Een 2e mogelijkheid is een groepje geinteresseerde ex-TDN "vakidioten". Ik heb inmiddels wel een lijst van oude Kadastrale meetpunten in mijn regio, deze zijn gewoon bij het kadaster opvraagbaar maar kosten wel behoorlijk centjes. Kees
Vraag
de Roode Lantaarn
Ik wil een aantal Bonnekaartjes calibreren in Ozi.
Wanneer ik echter de projectie verander van Latitude/Longitude in Bonne verschijnt er een scherm waarin om de volgende waardes wordt gevraagt.
Latitude Origin:
en
Centr Meridiaan:
Wat vul ik hier in?
Callibratie al geprobeert in Lat/Lon maar geeft toch hier en daar een afwijking.
En aangezien het Bonnekaartjes zijn moet de projectie ook in Bonne zijn.
11 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten