Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Staatsbosbeheer heeft de Platland-stash, eigendom van prof. Y. Lupardi, geconfisqueerd. De aanwezigheid van het trommeltje zou verstoring van weidevogels in de hand hebben gewerkt. Zeer onlangs was ik ter plaatse en ik heb geen enkel verbodsbord gezien. Dit lijkt mij een zeer laakbare daad van Staatsbosbeheer.

Geplaatst

Een trommeltje ???  ?

Ben er tweemaal gweest en ben beide keren tot op het einde inheemse lokale bewoners met honden tegen gekomen. Niet dat ik daar iets tegen heb, maar volgens mij verstoorden die vééél meer de rust van de weidevogels.

Ik snap de mannen/vrouwen van Staatsbosbeheer dus echt niet :exclamation: Nog niet zo lang geleden kregen wij onderweg een enquête van Staatsbosbeheer met een schrijven erbij. Ze wilden graag dat er mééér mensen de natuurgebieden van Staatsbosbeheer gingen bezoeken.

Denk dat het probleem zit in het feit dat ze toch graag willen laten zien wie het zogenaamde gezag in het gebied heeft. Volgens mij dus een verkeerde benadering, maar dat is al uit een eerder interview gebleken. Je weet wel, dat waar iedereen zo verbaasd op heeft gereageerd. Dus Staatsbosbeheer zal waarschijnlijk in de toekomst een onzekere partner blijken. Ook met betrekking tot het verstrekken van info over caches etc. Maar dit is mijn mening.

Geplaatst

En hier is dan mijn reactie. Even voor de helderheid een quote van de bezoeker van de cache:

"

Bij het vinden van de cache heb ik bezoek gehad van staatsbosbeheer.Deze man

vond het niet goed wat ik deed en zecht tegen mij dat ik onrechtmatig gebruik

maak van dat pad.

omdat het broedtijd is van de weidevogels.

Hij heeft de cache megenomen om herhaling te voorkomen dus bijdeze de cache is

niet meer te vinden jammer."

Ik heb zojuist even gebeld met de boodschapper van dit bericht (Opa) om wat meer te horen.

Het broedseizoen is 15 maart begonnen. Het is een beschermd broedvogel gebied van Staatbosbeheer. Aan het begin van de weg staat een info-bord. Niets over 'geen toegang tijdens broedseizoen.'

Op vragen reageerde de wachter met zaken als 'ja u mag hier lopen, u mag hier zitten, het is niet afgesloten maar dit gedoe hoort niet. Daar is het niet voor. Onrechtmatig gebruik.

Al op grote afstand was de geocacher via de veldkijker door de wachter gevolgd want toen hij weg ging kwam die (in een auto!!) aangereden en wist de cache direct weg te pakken. Hij heeft het 'wat is geocaching' briefje gelezen en dat sterkte zijn mening: 'niet hier'.

Ook het volle logboek ontlokte hem commentaar: 'trekt veel publiek'. (Dat is dus niet de bedoeling volgens hem.)

Argumenten dat die mensen juist komen en/om te genieten van die natuur van Staatsbosbeheer sneden geen hout.

Wat moet ik nu doen? Ik kan dit niet laten lopen. Op die manier krijgt geocaching een slechte naam bij het grondpersoneel van St. Bosbeheer. Zijn er mensen hier met ervaring in deze die me kunnen helpen?

Gast 73-1011035307
Geplaatst

Je hebt in elk geval het recht om je eigendom terug te halen,  en op een goede verklaring van SBB.

Zeker als nergens staat aangegeven dat het plaatsen van enig voorwerp te behoeve van een spel verboden is in dat gebied, hebben zij een hele zwakke zaak.

De wet schrijft verder voor dat een geslotenverklaring door middel van bepaalde tekens duidelijk kenbaar gemaakt moet worden aan het publiek.

Artikel 461 van het wetboek van strafrecht is hiervan een goed voorbeeld (het bekende blauwe bordje met witte letters).

Als je niet op de hoogte gebracht bent door borden of tekens overtreed je in deze dus geen enkele wet door dat gebied te betreden.

Laat het ze in elk geval eens goed uitleggen zou ik zeggen.

Succes!

Geplaatst

Ik stel voor om een officiële klacht in te dienen, waarbij iedere rechtaardige, natuurbeminnende geocacher verzocht wordt om zijn handtekening daarbij te plaatsen. (Misschien iets voor de 28e?) Let wel, bij een klacht naar dergelijke instellingen, is het wijs om op de brief te zetten dat er CC-tjes gaan naar ......(andere instanties vermelden) Dan is de kans groter dat het niet afgedaan wordt middels de onderste-bureau-lade-politiek. Verder lijkt mij dat je er niets aan kunt doen. Hij heeft hééél slim gehandeld door te wachten totdat de cache weer op zijn plaats terug lag. Het is min of meer openbaar terrein (geen verbodsbod) dus is de cache een gevonden voorwerp. Hij heeft dus volgens het Wetboek van Strafvordering de cache niet inbeslaggenomen. Misschien dat aangifte van een verloren voorwerp ook wat uithaalt. Er staat een naam op en in, dus hij kan het zich ook niet (rechtmatig) toeëigenen. Dat er oneigenlijk gebruik van het pad gemaakt wordt moet de beste man nog maar eens bewijzen en dat lijkt mij een moeilijke zaak. De cache lag ...... het pad!

Geplaatst

maar 1 woord voor : belachelijk.

volgens mij is het verstandig om eens met de superieuren van deze man te gaan praten.

en dan de kop van het artikel "vuist ...."

Gast 77-1011013881
Geplaatst

En wat zegt die gefrusteerde boswachter hier van Struinen met satellieten duw hem dat maar eens onder zijn neus .

Het regiokantoor van Platland van staatbosbeheer

West-Brabant - Deltagebied

Koudekerkseweg 131

4335 SL  Middelburg

Telefoon: (0118) 67 30 00

Fax: (0118) 62 44 40

Het Hoofdkantoor in Driebergen

Staatsbosbeheer  

Princenhof Park 1  

3972NG DRIEBERGEN RIJSENBURG

030-6926111

:devil:  :devil:  :devil:

Geplaatst
Terwijl we met de cache bezig waren werden we aangesproken door de beheerder van het natuurgebied waarin deze cache ligt verborgen. De cache ligt een redelijk stuk van het pad af en het is niet gewenst om van de paden af te gaan. bovendien ligt de cache bij een vogelplas waar mensen komen kijken naar allerlei vogels. Deze kunnen door cachers afgeschrikt worden. De beheerder wilde dat ik de cache meenam, maar dat heb ik niet gedaan. de cache mag daar niet zonder toestemming neergelegd worden. Al eerder heeft de beheerder een andere cache bij toeval gevonden en meegenomen. Mij lijkt het dat de cache naar een andere plaats moet verhuizen, anders neemt de beheerder hem wel mee. ik heb toegezegd dit aan de eigenaar van de cache te melden met het verzoek om even te bellen met de beheerder. Naam: dhr G. Dekker, tel: 0610513123. Bij deze. Tot op zekere hoogte ben ik het met de beheerder eens. Wij moeten voorzichtig zijn met het plaatsen van caches in dergelijke natuurgebieden.

Dit stond in het laatste log van "Middelblok" (In de cache zat de gebruikelijke berichtgeving voor vinders, al of niet bij toeval). Ik heb tot op heden vanwege drukke werkzaamheden (en een zekere aversie voor het te verwachten soort discussies). Wel het ik per direct de cache opgehaald, want de "al eerder verdwenen cache" was mijn eerste cache, toen ik het nog moest doen met een gehuurde GPS. (Heeft me er overigens niet van weerhouden om toch enthusiast te worden! )

Het is overigens niet erg handig van beheerders om een cache gewoon zonder melding in beslag te nemen, want in dit geval heb ik dus gewoon een nieuwe geplaatst, die hij zeer waarschijnlijk niet "bij toeval" zou vinden (zie ook de logs van speurende cachers). En dat blijkt niet de bedoeling van de beheerder te zijn, en het frustreert de plaatser.

Een beetje probleem vind ik wel dat veel fraaie plaatsen in de omgeving als natuurgebied dreigen te worden aangemerkt, en daarmee kennelijk een soort van recreatie-aan-banden beperking krijgen in plaats van dat het mensen trekt (in dit geval via geocaching). De halve lol van het geocachen zijn toch zeker ook de fraaie lokaties die de plaatser opzoekt, om hier de mede cachers zo op attent te maken? Het lijkt me overigens wel zinnig om negatieve publiciteit te proberen te vermijden, en niet te primair naar instanties te reageren. Het is wel wat lastig omdat die instanties nogal versnippert zijn.

Ik beraad mij nog op een alternatieve locatie voor "Middelblok".

Geplaatst

Hier wordt ik dus helemaal woest om  :devil:   :devil:   :devil:

Sensatie van de eerste orde, die nergens op berust. Niet iedereen zal het ermee eens zijn, maar een officieel protest lijkt mij toch nog steeds het beste.

Ik denk dat gestart moet worden met het laten aangeven (schriftelijk) door Staatsbosbheer wat de status van het trommeltje nu werkelijk is; gevonden of inbeslaggenomen. Als hij het gevonden heeft dienen ze het terug te geven aan de eigenaar. Als hij inbeslaggenomen is dient hiervan het een en ander op papier te worden gezet. Daar het nogal openbaar gemaakt is (krant) kan daarna een klacht ingediend worden bij de hoofdofficier van justitie. Daar krijg je toch een helemboel voor elkaar !! (Als het van onze zijde uit rechtmatig is natuurlijk) Als we dit over onze kant laten gaan worden wij onderdeel van een kat en muis spel waar de zich vervelende staatsbosbeheerwachters mee bezig zijn; immers stropen wordt hoegenaamd niets meer aan gedaan, want de angst is te groot dat ze tegenover gewapende tegenstanders komen te staan (wellicht terecht). Dit is een leuk alternatief om hun stoel veilig te stellen.

Misschien de betreffende diensten overstelpen met e-mails van verontrustte geocachers; 't is maar een optie.

Geplaatst

Het was mooi weer, ik ben zojuist eens polshoogte gaan nemen in de Westeinder polder waar de cache 'Platland' zo wreed aan zijn eind is gekomen.

Aangekomen bij het begin van de landweg zag ik een paar honderd meter verderop een politieauto staan. Daarbij hoorden 3 agenten die verderop in het land bij een meertje en wat riet stonden. Zo te zien keken ze naar de drijfsijsjes en hun vreemde zeden. Maar misschien waren wel de bewijzen van een Verschrikkelijk Misdrijf boven komen drijven gerapporteerd door onze ijverige boswachter. Lees maar eens de verhalen over deze plek die 'De Hel' heet op mijn cachepage. Je kan er van alles verwachten.

Na de arrestatie van mijn cache dacht er beter aan te doen om maar geen kontakt te zoeken met de overheidsdienaren alhoewel het een prima gelegenheid was om een 'diefstal' bijna ter plekke aan te geven. (Drie agenten in De Hel ontmoeten, kan dat niet wat minder heavy?)

Maar het was prachtig zonnig weer en er zijn heel veel vogels op het moment: broeds zittende waterkippen, een handje vol halftamme blauwe reigers, wat overvliegende eenden en wat vogels die ik alleen  kon horen zoals de snipvogel, de kakelkip, de gekko-vogel, de fuut-vogel en de flierefluiter.

Maar nu weer terug op de zaak: ik heb gekeken wat er staat aangegeven. Bij de waterkering aan het begin van de weg staat een uitlegbord. Daaruit valt op te maken dat het een 'weidevogelreservaat' betreft.

Op een paal staat het bekende groene schild/bordje van Staatsbosbeheer. Het zegt (en ik citeer)

Vrije toegang op wegen en paden

Geen toegang met

- gemotoriseerd verkeer

- met honden

- met paarden

Art. 461 WvS

Info 070 3851050

Staatsbosbeheer

Een eindje verderop kan de weg met behulp van een daarvoor aangebrachte boomstam met draaipunt worden geblokkeerd maar zo te zien aan de conditie is dat al heel lang niet meer gebeurd.

Ik heb vandaag kontakt gehad met een woordvoerder van het hoofdkantoor van SBB.

+ Er is geen policy-verandering tov. geocaching.

+ De beheerder staat in zijn recht, het is een beschermd weidevogel broedgebied, niet toegankelijk na 15 maart. Er zitten nogal wat kwetsbare vogels. Daar moeten geocachers zich aan houden.

Ik wacht wel tot na Pasen voordat ik verder ga met deze kwestie. Het is wel duidelijk dat er een kloof gaapt tussen 'het kantoor' en 'het veld'.

Geplaatst

Een paar dingen kloppen niet.

- Nergens staat aangegeven dat er een gesloten periode is.

- De boswachter zei zelf dat de toegang na 15 maart was toegestaan.

- De gekko is geen vogel

Gast 108-1012845392
Geplaatst

Een posietief ding uit het hele verhaal. Radio 1 heeft gereageerd via dat stukje en heeft positief stuk er van gemaakt, uitzending moeten we nog hore. (Of het goed afloopt) Voorderest ronuit belachelijk.

Gast chainsaw
Geplaatst

Ik heb het nog even nagevraagd bij een jurist.... Boswachters hebben bij wet bepaalde bevoegdheden.

Volgens de wet hebben boswachters binnen het gebied dat zij bewachteren het recht om alles wat daar niet thuishoort te verwijderen uit dat gebied. Ook al is het een open gebied. Daar is weinig tegen te doen. :(

Zodra hij buiten dat gebied is heeft hij geen enkel recht meer. De openbare weg hoort daar dan ook niet bij.

De geocaches die nu in bepaalde natuurgebieden zijn verstopt  en waarvan de boswachter weet heeft, wordt door de boswachter "gedoogd".

Persoonlijk vind ik het jammer dat er boswachters zijn die hier anders over denken. Volgens mij zorgt geocaching er juist voor dat meer mensen van de natuur gaan genieten (zo kom ik zelf ook weer eens in de natuur :cool: ).

:blush:

Ik denk dat het niet slim is om keihard te gaan schoppen tegen staatsbosbeheer. Zij willen de natuur intact houden, en dat willen wij eigenlijk ook.

:exclamation:

Het lijkt me slimmer om aan staatsbosbeheer vaste regels te vragen voor het plaatsen van caches in hun gebieden. Dan weet iedereen waar hij aan toe is.

Zo blijft geocaching in hun gebieden mogelijk en is het duidelijk voor iedereen wat de spelregels zijn.

:exclamation:

Just my 2cts

Geplaatst

De reactie van Chainsaw lijkt mij juist. Het is buitengewoon onverstandig om op hoge poten verhaal te gaan halen bij Staatsbosbeheer. Op die manier jaag je hen alleen tegen je in het harnas. Overleg lijkt mij de beste oplossing. Als geocachers willen wij natuurlijk niet op een negatieve manier in het nieuws komen.

Boswachters hebben zelfs (beperkte) opsporingsbevoegdheden. Het is heel wel mogelijk dat die boswachter in zijn recht staat. Dat hangt erg van de situatie ter plaatse af. Dat de weg voor een ieder toegankelijk is, wil nog niet betekenen dat het een openbare weg is.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...