Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Eerst dacht ik: 'tjonge jonge!' maar bij nadere lezing hoefde dat niet. ;)

Leica kondigt aan: "een GS20 PDM sub-meter Handheld GPS voor GIS". (Personal Data Mapper) Dus ook geschikt voor mij als geocacher?

De clou is: hoe goed je de GPS ontvanger ook maakt: beter dan 3 meter precisie met de autonome positiebepaling kan het niet worden. Je moet verbinding met elders opnemen (een referentiestation, beacon) om beneden die meters te komen. Dus sub-meter, wat kan dat dan zijn?

Het ding heeft een verbinding maar die is draadloos met Bluetooth. Erbij koop je een Wireless Real-time Correction System. Zo krijg je dan correctiegegevens binnen.

De GPS-unit (hot-swappable Li-ion accu) kan ook zijn ontvangstgegevens bewaren en dan kan later met postprocessing een nauwkeurigheid in het centimeter bereik gehaald worden.

Het is dus zeker geen GPS-je voor de geocacher, daar is die trouwens te duur voor. :dribble:

• 2 weeks later...
Geplaatst

Als een landmeter niet werkt met een GPS wat doet die dan? Dan gebruikt die een theodoliet om de zaak uit te meten.

Je hebt het vastwel ooit gezien: een mannetje staat gebarend door een kijkertje te loeren dat op een stevige driepoot staat. Een eindje verderop staat een ander mannetje heen- en weer en van voor naar achteren te schuifelen met een wit/rood geblokte stok rechtop in zijn handen.

Maar wat gebeurt er dan? Om een idee te krijgen kan je het PDF document Plane Surveying , Stadia gaan lezen. Hier wordt een veel gebruikte methode uitgelegd. Het is wel even slikken vanwege de formules maar de bijbehorende schetsen en tekeningen verduidelijken een hoop. :thumbup:

• 4 months later...
Geplaatst

Wat is het probleem als je allemaal apparaten meeschouwt in het veld? Juist, kabels en stekkers. Je raakt erin verward, ze zitten in de weg, ze belemmeren manipulatie, dus als het even kan: weg ermee.

Denk ook eens aan het success van wireless routers voor thuisgebruik: geen ethernet kabels meer van hot naar haar te leggen!

Of aan die externe antenne of GPS muis die op het autodak zit maar met een kabeltje onder de portierrand naar binnen wordt verbonden.

De techniek voor snelle digitale verbindingen over een paar meter afstand is Bluetooth. Dus wiedes dat er nu surveyer GPS-en op de markt komen zonder kabels.

Een voorbeeld is de Z-Max van Thales die er grappig uitziet:

Dit ding zet je op een paal en in je hand houdt je de besturingseenheid die ook datalogger is. Het systeem is modulair dus je kan kiezen wat je wel en niet nodig hebt voor je landmeterstaken. Er kan RTK gedaan worden en verbindingen met een basistation lopen per radio of (als er dekking is) per mobieltje. Centimeter nauwkeurigheid en postprocessing mogelijkheden.

Ook een bedrijf als Topcon met zijn Hiper+ doet aan Bluetooth. De spullen van dit bedrijf vallen in de categorie: goedkoper''. Nu hoeven het bovenkastje en het bedienpaneel (onderkastje) niet meer aan dezelfde paal te zitten; geen verbindingskabel nietwaar?

En, waar vele fabrikanten nu mee gaan komen: de ontvangers zijn 40-kanaals geworden ipv. 12-kanaals.

Geplaatst

Overal in de moderne technologie duikt de behoeft aan precieze tijd op. Overal moeten dingen gesynchroniseeerd worden. Nu hebben GPS satellieten fraaie atoomklokken aan boord die ook nog geregeld goed gezet worden met wereldstandaarden.

Een GPS-tijdbepaler moet vooral klein zijn zodat die overal in geplaatst kan worden en bovendien: heel weinig stroomverbruik. Een belemmering is wel dat er bij deze tijdklokken een GPS-antenne gebruikt moet worden. Klein als een postzegel is het Lassen PT module van Trimble.

Het ding geeft iedere seconde een tik met een precisie van 40 ns.

Er kunnen max. 8 kanalen gebruikt worden maar er zijn wel 32 correlatoren aanwezig wat een snelle satelliet-acquisitie geeft (lock).

Ook kunnen uit de serieele poort de NMEA messages GGA, VTG, GLL, ZDA, GSA, GSV and RMC

te voorschijn komen. Ofwel: het ding is ook een bruikbare GPS positie bepaler.

Over handheld GPS-en kom je niet te weten wat nu precies die EPE voorstelt. Bij dit module worden voor een keertje wat meer wetenschappelijke resultaten gemeld:

Acquisition: Reacquisition:

Horizontal Position:

Altitude Position:

Velocity: 0.06 m/sec

PPS: within 40 ns to UTC (1 Sigma)

Sinds duidelijk is geworden dat Galileo echt zal gaan komen met een aantal leuke extra's die het amerikaanse GPS-systeem niet heeft, wordt er heel ijverig gezocht naar een antwoord op de ze Europesche uitdaging. Zo gaat er een nieuw signaal komen voor burgerlijk gebruik, de L2C geheten. Daar moeten surveyers blij mee zijn maar die gebruiken al heel lang het militaire L2 signaal om op die frequentie (L1 is de normale, L2 is degene die is opgetuigd met geheime militaire signalen) via een trucje te locken zonder gebruik van geheime sleutels.

Maar een USA-based firma als Trimble springt natuurlijk gelijk op die komende (de eerste GPS-satellieten die meedoen zullen dat in 2-de kwartaal 2004 gaan doen) nieuwe techniek. Hun Trimble R7 GPS survey ontvanger is erop voorbereid.

Ook het lastige gejouw met een aparte UHF ontvanger is verledentijd: die is ingebouwd tegenwoordig. Maar aanzien men in ons landje nagenoeg overal met het mobieltje kan bellen (GPRS) stapt men hier steeds meer van eigen radioverbindingen af. Maar in de USA is de werksituatie voor surveyers iets anders.

• 2 months later...
Geplaatst

Ondanks alle professionele spullen, zorgvuldigheid, nacontrole enz. kan het toch nog voorkomen dat er iets mis gaat bij het uitmeten.

sep03_brokn_bridge.jpg

Wees gerust, niet schrikken: dit is wel een extreem nep-voorbeeld hoor!

Het is een illustratie bij dit artikel: National Spatial Reference System dat het belang van meetpunten voor landmeters onder de aandacht brengt (en dat je er niet mee moet rotzooien; laten zitten die spijkers en bouten!)

Geplaatst

Sapperdejuuh! :photo:

Soms haalt de werkelijkheid de fantasie in.

Heden keek ik naar het journaal op de TV. En daar was prake van een misser met een brug.

Ergens tussen Zwitserland en Duitsland werd een brug gemaakt. Vanaf de Duitse kant werd de hoogte gemeten en ook natuurlijk vanaf de Zwitserse kant. En natuurlijk zit daar verschil tussen. Wiedes: De Zwitsers halen hun nul-hoogte vanaf de Middelandse Zee en de Duitsers doen het vanaf de Noordzee. (tussen haakjes: hun peil is weer - in zeker opzicht - afgeleid van onze NAP!)

Ze kwamen uit op een verschil van 27 cm. :thumbup:

Aan de Zwitsers werd gevraagd om daar iets aan hun kant aan te doen. Zo gezegd zo gedaan. Maar helaas 27 cm de verkeerde kant op. Er zit nu dus 54 cm verschil tussen het wegdek van beide kanten! Ze hebben het met een meetlintje nagemeten: echt precies 54 cm! Dat is nog eens precies werken door de constructeurs! Petje af voor die mensen.

Het Zwitserse ingenieursbureau neemt de verantwoordelijkheid: "ach klein foutje, zo hersteld in de berekeningen. Daar hebben we tegenwoordig een computer voor!" :o

Geplaatst
De Zwitsers halen hun nul-hoogte vanaf de Middelandse Zee en de Duitsers doen het vanaf de Noordzee

Dat verbaast me. Het hoort niet in dit draadje thuis, maar om hierover nou een nieuwe te starten...

De Noordzee en de Middellandse Zee staan met elkaar in verbinding. Niet rechtstreeks, maar het is toch open water. Volgens de wereldwijd gebruikte communicerende vaten zou er geen verschil mogen zijn. Waardoor is er dan toch een verschil van 27cm tussen beide zeeën?

Geplaatst
Waardoor is er dan toch een verschil van 27cm tussen beide zeeën?

Door heersende winden kan het water een kant op worden gestuwd.

Bovendien is het zo dat je uit één zee verschillende peilen kunt destilleren. Het zeepeil varieert met de tijd, en je kunt verschillende keuzes maken bij de bepaling van wat je 'het' peil van de zee wilt noemen.

Ik woon op een eiland midden in de Middellandse Zee, die te klein is om getijden te laten ontstaan, en te veel is afgesloten van de oceaan om ze daar van mee te krijgen. Er zijn hier dan ook geen dagelijkse getijdeverschillen, het peil zou dus het gemiddelde peil van de oceaan moeten krijgen. Toch staat het water in Januari hoger dan in Juli, een gevolg van de heersende winden; dat noemen ze hier het tij. Daar bovenop komen nog de verschillen die het gevolg zijn van wind die hier in de buurt waait.

++ Lex ++

Geplaatst

Misser met een brug...

Ga eens naar de IJsselbrug van de A1 bij Deventer kijken. Deze heeft in het middel een knik (of deuk) zitten. Het verhaal gaat dat de twee helften net iets te ver uit elkaar zijn gestart, waardoor ze in het midden een stukje misten. Dus hebben ze de helfte maar iets laten zakken.

Het kan ook dat de middenpalen verzakt zijn...

Geplaatst
Misser met een brug...

Ga eens naar de IJsselbrug van de A1 bij Deventer kijken. Deze heeft in het middel een knik (of deuk) zitten. Het verhaal gaat dat de twee helften net iets te ver uit elkaar zijn gestart, waardoor ze in het midden een stukje misten. Dus hebben ze de helfte maar iets laten zakken.

Het kan ook dat de middenpalen verzakt zijn...

En als ze daar nou van zouden leren, maar de brug (A28) over de IJssel in Zwolle heeft ook een knik.

Geplaatst

Ik dacht dat de brug bij Zwolle geknikt was door verzakking. Een aantal jaren geleden hebben ze hem al een keer opgekrikt...

Geplaatst

In de nieuwste editie van het wetenschappelijk magazine Eos staat een artikel over de geschiedenis van geodesie...ik heb het nog niet gelezen, maar het kan misschien wel eens interessant zijn, he. ;)

• 2 weeks later...
Geplaatst

Maar om weer terug te komen op het onderwerp: "Hoe en wat doen landmeters met hun hardware?" een antwoord: die laten ze soms onbeheerd achter.

In mijn winkelstraat zijn ze ondergrondse vuilcontainers aan het maken. Om die op de goede hoogte te krijgen zag ik dat een Sokkia Leveler werd gebruikt, zo'n ding dat een horizontale laserstraal alle kanten rondom kan sturen.

Nu is Sokkia een niet zo duur merk (in vergelijking dan).

Diezelfde middag zag ik een foto van een Amerikaanse geocacher/benchmarkhunter die een onbeheerde Sokkia Locus GPS had aangetroffen,. Ik dacht: "dat lijkt op een Ashtech". Zoeken leverde op: Sokkia GPS op (let op de blauwe draagtas). Niet voor 1 gat gevangen keek ik verder en jawel: dat ding is eerder onder de merknaam van Ashtech Locus survey system (pdf) verkocht (let op de rode draagtas).

Maar Ashtech is overgenomen (door Magellan!) en bestaat niet meer als zodanig.

Dit apparaat was aan mijn aandacht ontsnapt. Maar het is best een goed ding. En de prijs van een Two-Receiver Kinematic System komt op $10195.00 wat echt een heel schappelijk prijsje is:

STATIC SURVEY PERFORMANCE¹ (2 drms)

Horizontal: 5mm +1ppm

Vertical: 10mm + 2ppm (times baseline length)

Azimuth:

KINEMATIC SURVEY PERFORMANCE¹ (2drms)

Horizontal: 12mm +2.5ppm (times baseline length)

Vertical: 15mm + 2.5ppm (times baseline length)

Occupation: 2 epochs minimum with 5 satellites

Voordat je naar de online shop rent om zoveel geld uit te gaan geven aan dit luxe speeltje: kijk even bij deze tweedehands markt van LNR Global te Rijswijk.

(sorry: ik zie net dat die site tijdelijk uitgevallen is)

• 2 weeks later...
Geplaatst

Iedereen schijnt zich te verlekkeren op dit moment aan de Garmin 60C GPS maar mij loopt de kwijl uit de bek (ik ben geen koe notabene) :yes: bij de aankondiging van Trimble over hun nieuwe GPS met de naam AgGPS® 252 .

Wat het ding kan is: optioneel van sub-meter via decimeter naar centimeter nauwkeurigheid gaan.

Het ding is bedoeld om verkocht te worden aan boeren (Ag in de naam nietwaar?) . En dat komt mooi uit voor mij want ik ben best wel boerig.

Om even de ronkende Amerikaanse reclame leus te citeren van ze: "The AgGPS 252 enables revolutionary GPS technology by providing the first WAAS/EGNOS, OmniSTAR VBS, OmniSTAR HP, and RTK GPS receiver in a rugged, all-in-one, smart antenna design. The result is a system that provides a true investment that will grow with any agricultural operation." :dribble:

Even alles op een rijtje:

1. High performance GPS, WAAS/EGNOS, OmniSTAR VBS, OmniSTAR HP, and RTK receiver

All-in-one low profile smart antenna design (L1/L2)

2. Capable of multiple accuracy levels to fit your operation's needs: sub-meter, decimeter, and centimeter level real-time positioning operation

3. Accuracy upgrade without the need for hardware enhancement or replacement Enables repeatable year-to-year row crop operation

4. Flexibility to utilize WAAS, EGNOS, or OmniSTAR VBS or HP solutions when out of range of an RTK base station

5. Very portable unit–designed for easy transfer from one vehicle to another

6. Updates via web ensure continued product enhancement

Nu kan ik tot op de korrel precies zaaien en altijd de juiste koe melken B)

Meer kan bij lezen bij Trimble.

• 2 months later...
Geplaatst

En weer moet ik met nieuws van Trimble aankomen. Want ze hebben iets getest en wel de Trimble R7 Tracks New Block IIR-M GPS Satellite Before Launch .

Wat is het punt waar het om gaat? Nieuwe GPS satellieten zijn van het type IIR-M en dat wil zoveel zeggen dat ze 1. meer zendvermogen hebben en 2. diverse nieuwe extra signalen uitzenden. Wat Galileo gaat kunnen moet GPS ook en eerder kunnen.

Landmeters gebruiken voor hun heel precieze metingen zowel het gewone L1 signaal als de L2. Een voordeel is: L1 geeft blips van 1,5 MHz dus een golflengte van om en nabij de 200 meter terwijl het gepiep op L2 een frequentie geheeft die 10 maal hoger is. Dus kan je technisch gezien de faze van het signaal en dus je positie nauwkeuriger bepalen. Verder is bekend dat beide signalen op L1 en L2 een vaste faze tov. elkaar aanhouden. Ook dat is handig bij digitale signaalverwerking. Het verbetert de nauwkeurigheid. Een extra bonus krijg je doordat de verstoringen in de ionosfeer voldoend verschillend uitwerken op de L1 en de L2 zendfrequenties om de fout die je door de ionosfeer condities oploopt, weg te rekenen.

Maar het probleem met deze oplossing is (behalve dat het duur is): de code van dat L2 signaal is een militair geheim. Je kan er dus niet op locken als je de code van heden niet weet. Maar met wat vindingrijkheid kan je daar omheen n.l. dankzij die vaste faze tussen de signalen en het feit dat de eerste 256 bits (?) van de code wel altijd onversleuteld zijn. En zo'n korte reutel is net voldoende om de techniek in staat te stellen een lock te krijgen op het L2-signaal.

Het zou dus heel plezierig zijn als landmeter GPSr-s niet zulke rare omzeil-trucs hoeven uit te halen.

En dat is nu precies wat die nieuwe satellieten mogelijk maken: een zgn L2C (c=civilian) signaal uitzenden dat je zonder raar gekonkelefoes kan locken.

Er begint nu dus een New Era in GPS Surveying .

Een link voor techneuten: The New L2 Civil Signal

Een wat leesbaarder artikel uit GPSWorld tijdschrift: The Modernized L2 Civil Signal

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...