Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Nog even wat verheldering m.b.t. het gebruik van GPS onder water.

Inderdaad bevindt de meeste apparatuur zich boven water, op de machine. Een hydraulische graafmachine (HGM) heeft 'achterop' 2 GPS antennes, op die manier is de verdraaiing van de machine bekend. Op elk knikpunt van de graafarm zijn knikopnemers gemonteerd die zeer nauwkeurig de hoek meten waarin het geheel zich bevindt.

Met behulp van een computer en de 2 GPS ontvangers wordt op die manier de positie van de graafbak van de HGM bepaald, ook als die onder water is.

Deze positie is horizontaal erg nauwkeurig (1~2 cm), de verticale nauwkeurigheid iets minder nauwkeurig maar goed genoeg om mee te werken.

Geplaatst
Deze positie is horizontaal erg nauwkeurig (1~2 cm),  de verticale nauwkeurigheid iets minder nauwkeurig maar goed genoeg om mee te werken.

Goh, dat is nog eens nauwkeurig zeg.

Hoe wordt die grote nauwkeurigheid bereikt? Wordt er soms een basisstation opgesteld op het land in de buurt? Die methode is al eens eerder i.v.m. landmeten ter sprake gekomen.

++ Lex ++

Geplaatst

Jazeker Lex, die landmeters gaan op 2,5 cm precies. Hun basis station wordt eerst heel nauwkeurig uitgemeten (vele uren meten) met behulp van een ander station dat op zo'n GPS Kernnet punt is geplaatst. Ze vragen aan het kadaster (tegen betaling, business is business) de positie van dat kernnetpunt tot op de millimeter.

Zolang ze binnen zeg 10 km van hun eigen basistation blijven dan halen ze die 2,5 cm nauwkeurigheid binnen een paar minuten op zijn hoogst.

En met mijn GPS12 en hulp van geodesy Delft haal ik mijn dakkapel metend 20 cm precies na 1 1/2 uur meten over 17 km van het basistation!

Iets dat een GPS V ook zou moeten kunnen.

Zie eens bij:

http://www.xs4all.nl/~atarist/geo/gps_accuracy.htm

Geplaatst
Zolang ze binnen zeg 10 km van hun eigen basistation blijven dan halen ze die 2,5 cm nauwkeurigheid binnen een paar minuten op zijn hoogst.

Nee, deze nauwkeurigheid wordt met de RTK technologie zelfs realtime gehaald! De meeste professionele ontvangers updaten de positie elke 1/10 seconde met deze nauwkeurigheid. Daardoor kan ook een Hydraulische GraafMachine (HGM) met grote nauwkeurigheid werken zonder te hoeven wachten.

Voor de realtime nauwkeurige positie moet de apparatuur wel eerst een fix hebben, dat kan even duren, maar zodra die er is kan de landmeter of uitzetter productie maken!

De genoemde straal van 10 km is ongeveer een richtlijn ivm plaatselijke afwijkingen in ontvangst tussen basisstation en 'rover' door bijvoorbeeld de atmosfeer. Hoe verder je gaat, hoe onnauwkeuriger je gaat werken omdat de omstandigheden op gemeten positie in het veld anders zijn dan t.p.v. het basisstation. Maar als dit 15 km is zou de nauwkeurigheid ook voldoende kunnen zijn.

De beperkende factor is het communicatiemiddel tussen basis en rover. Als dit een radio-verbinding is dan zal dat inderdaad rond de 10 km liggen, ook afhankelijk van obstakels zoals hoge gebouwen etc.

Wanneer gecommuniceerd wordt via GSM (dataverbinding) is natuurlijk de dekking van het GSM net bepalend.

Geplaatst

Heb je eenmaal een fix dan kan je rondlopen met de antenne. Maar als je door b.v. een tunnel loopt dan moet er daarna opnieuw begonnen worden. Stop je even dan heb je nagenoeg direct een nauwkeurige positie.

Heel wat meer werk is het om de positie van het basistation goed nauwkeurig te meten. Die zullen toch wel met 1-ste rangs punten van het GPS Kernnet worden afgemeten?

Een radio verbinding kan je altijd aan hebben staan. Met een mobieltje is het 'even bellen voor de data van het referentiestation'.

Zo'n positiebepaler op een grijper: moet die een continue verbinding met de referentie hebben via radio? Of kan dat ook met een mobieltje?

Geplaatst
[...]

Heel wat meer werk is het om de positie van het basistation goed nauwkeurig te meten. Die zullen toch wel met 1-ste rangs punten van het GPS Kernnet worden afgemeten?

Een radio verbinding kan je altijd aan hebben staan. Met een mobieltje is het 'even bellen voor de data van het referentiestation'.

Zo'n positiebepaler op een grijper: moet die een continue verbinding met de referentie hebben via radio? Of kan dat ook met een mobieltje?

De punten van een basisstation worden in de praktijk ook wel met theodoliet ingemeten, maar langdurig met GPS kan natuurlijk ook.

Bij een verbinding met het 'mobieltje' is er meestal sprake van een continue verbinding met het basisstation, zodat je realtime je positie hebt. Let wel, het basisstation is in deze gevallen een zelf opgezet basisstation door de landmeter zelf, meestal op een goed verankerd en uiteraard nauwkeurig bekend punt wat uitsluitend door deze ene landmeter gebruikt wordt. Er zijn ook 'gemeenschappelijke' basisstations, die veelal mbv radiotransmissie werken en dus toegankelijk zijn voor meerdere landmeters/uitzetters/machines tegelijkertijd.

In principe kan het GPS spul op een machine (HGM/bulldozer) ook met GSM werken, de bandbreedte hiervoor is voldoende. Echter praktisch minder haalbaar, omdat je voor elke machine een GSM op de basis moet hebben of zelfs een aparte basis voor elke machine.

In de praktijk wordt er bij mijn werkgever dus gewerkt met referentie via radio, zodat zowel landmeter als machinist er wat aan hebben.

Dit werkt bij GPS op de bulldozer prima, omdat dat spul ook van Trimble is, net als het materiaal dat de uitzetters op mijn werk gebruiken.

De gps set op de HGM werkt met een ander merk ontvangers, waardoor alsnog een apart basisstation nodig is.

Geplaatst

Bladerend in een vakblad zag ik een foto van een graafmachine met twee GPS antennes.

De foto kwam van Topcon (klikken op machine control voor de plaatjes), een goedkoop merk van landmeter apparatuur (goedkoop moet je met de astronomische prijzen van de apparaten heel relatief nemen: "All financing plans require $5000 minimum purchase").

Gebruik makend van een Topcon Base Station om RTK te kunnen doen via een radiolink wordt de graafbak tot op 5 centimeter precies geplaatst. In de graver zit een Georog computer (=industrieele Linux computer), de MC-2 Rover box met twee GPS antennes en een radio antenne, TS-5 machine control en de nodige software.

• 3 weeks later...
Geplaatst
Inderdaad bevindt de meeste apparatuur zich boven water, op de machine. Een hydraulische graafmachine (HGM) heeft 'achterop' 2 GPS antennes, op die manier is de verdraaiing van de machine bekend. Op elk knikpunt van de graafarm zijn knikopnemers gemonteerd die zeer nauwkeurig de hoek meten waarin het geheel zich bevindt.

Met behulp van een computer en de 2 GPS ontvangers wordt op die manier de positie van de graafbak van de HGM bepaald, ook als die onder water is.

graafmachine.jpg

Deze kwam ik tegen bij de HSL werkzaamheden in de buurt van Zoetermeer.

Geplaatst

Een leuk plaatje, extra leuk voor mij omdat ik 26 jaar in Zoetermeer heb gewoond, tot drie jaar geleden.

Het roept echter wel vragen bij mij op. De 2 GPS-antennes zitten naast elkaar, op de achterhoeken van het geheel. Knikopnemers op de graafarm kun je niet zien, maar ze zullen vast wel aanwezig zijn. De afstand tussen de antennes en de graafbak kan dus precies bekend zijn, evenals de middellijn van de machine. Maar hoe zit het met de hellingshoek in voor-achterwaartse richting? Omdat de machine zo lang is kan een kleine helling al een groot hoogteverschil betekenen. Zit er soms een hellingsmeter op? Op zo'n schuddende machine moet dat dan wel netjes gedempt zijn, maar het zou wel kunnen werken.

Weet iemand of dat zo is?

En die vertikale staaf tussen de antennes, is dat soms de antenne voor de verbinding met het basisstation?

++ Lex ++

Geplaatst
Deze kwam ik tegen bij de HSL werkzaamheden in de buurt van Zoetermeer.

HSL, HSL, ooo wat mooi... :rolleyes:

ik was vanmiddag nog op jacht naar nieuwe meetbouten in de buurt van Leiderdorp waar de HSL tunnel de blubber in gaat. En passant nog een meetbout gevonden met positie erbij geverfd tot op de mm. En een fraaie als een soort kermis attractie met wel 4 kleuren verf erbij! Schilderachtig.

Het komt in het vervolg van mijn verhaal dat te vinden is op:

"Op zoek naar de HSL"

En het is een prachige foto van die graver. Echt twee vliegende schotel antennes (GPS antennes met choke-ringen ) zijn zichtbaar.

Geplaatst

Ik heb nu ook de link gevonden bij Trimble naar persberichten over hun systeem. En pas gisteren kwamen ze naar buiten met het nieuws.

Laser Control System for the Dozer Market

Zo kan nu de beweging van alle armen, de stand van de bak of schuif enz. gecontroleerd worden vanuit 1 doosje.

Maar meer van toepassing op het voorgaande is deze link bij Trimble:

Trimble Introduces SiteVision 5.0 for Stakeless Earthworks

Ze werken tot op de 30 mm precies. Een GPS ontvanger berekent voortdurend de positie van de GPS antennes die vast zitten aan de einden van de graafbak oid. Een andere computer vergelijkt deze data met het werkschema. Alle info staat op een scherm; en met een joystickje in de hand is het net een computergame!

In hoeverre je alles aan de computer kan overlaten weet ik niet; er wordt wel gemompeld over afstandsbediening.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...