heidie und peter Geplaatst 15 januari 2007 Auteur Geplaatst 15 januari 2007 2) De 7805 aan de koelzijde vastschroeven op de massakant van de stekker geeft meer dan voldoende koeling, dat ga je aan die stekker niet voelen. Bij garmin hebben ze mij verteld ( het staat ook zo in de beschrijving) dat de draad rechtstreeks op de 12V kanworden aangesloten. Je hoeft dus niet te koelen...... 3) Waarom zou je zelf gaan klooien als zoiets voor vergelijkbare prijs ook kant en klaar te koop is (en kennelijk ook geen koeling probleem heeft). Voor een gelijk bare prijs.... De kable kost 29 euro ik maak deze voor 6 euro voor de stekker 50 cent voor de kabel en 35 cent voor de zekering met houder al met al 22.15 euro goedkoper en alles in 30 nimuten in de auto.
bjorri Geplaatst 15 januari 2007 Geplaatst 15 januari 2007 2) De 7805 aan de koelzijde vastschroeven op de massakant van de stekker geeft meer dan voldoende koeling, dat ga je aan die stekker niet voelen. Bij garmin hebben ze mij verteld ( het staat ook zo in de beschrijving) dat de draad rechtstreeks op de 12V kanworden aangesloten. Je hoeft dus niet te koelen...... 3) Waarom zou je zelf gaan klooien als zoiets voor vergelijkbare prijs ook kant en klaar te koop is (en kennelijk ook geen koeling probleem heeft). Voor een gelijk bare prijs.... De kable kost 29 euro ik maak deze voor 6 euro voor de stekker 50 cent voor de kabel en 35 cent voor de zekering met houder al met al 22.15 euro goedkoper en alles in 30 nimuten in de auto. ik doel op de oplossing genoemd in het vierde postje van deze draad.
B230F Geplaatst 15 januari 2007 Geplaatst 15 januari 2007 @psd Volgens mij worden er hier twee dingen door elkaar gehaald, de kabel die je wil maken is de kabel die op de ronde 4 pin connector zit, daar kan je inderdaad 10 tot 32 volt dc opzetten en rechtstreeks aan de twaalf volt van de auto hangen, en eventueel nog de andere twee touwtje's voor een zeer trage serieele verbinding gebruiken, de kabel waar de anderen het over hebben is de USB poort/kabel die je er notabene bij krijgt, is dus nul euries, goedkoper kan niet tel daar een USB verloop stekker bij op, en je bent rond de vijf euro klaar zonder schroeiplekken in de vloerbedekking, en blaren op je vingers, maar zoals eerder gezegd de USB verloop kan je alleen gebruiken als je een X serie hebt, dus niet bij de gps60 en gpsmap 60 C en S, bij de hiervoor genoemde ontvangers ben je wel "veroordeeld" tot het gebruiken van de dure kabel, dan is het wel het overwegen waard om zelf iets in elkaar te solderen. @all zoals ik al eerder schreef, ik gebruik de USB adapter al sinds dat een X serie heb, en dat is toch al even, maar warmte is totaal geen probleem, hoe de fabrikanten het ook opgelost mogen hebben met 7805 of een heel kleine schakelende voeding, warm worden doet het niet, het enige nadeel vind ik dat de connector aan de achterkant van de ontvanger nogal ver uitsteekt en je daardoor je ontvanger "hoger" in je klem of beanbag moet zetten.
heidie und peter Geplaatst 15 januari 2007 Auteur Geplaatst 15 januari 2007 Klopt!!! Ik ga gebruik maken van de ronde type R connector.
bjorri Geplaatst 16 januari 2007 Geplaatst 16 januari 2007 (bewerkt) Sorry, ik heb door externe oorzaken even een slecht humeur en voel daardoor gewoon de behoefte mijn gelijk te halen. De spraakverwarring is volgens mij begonnen in post nr 23. Tot daar ging het gewoon over USB. :-) 16 januari 2007 bewerkt door bjorri
JandeBeHanger Geplaatst 16 januari 2007 Geplaatst 16 januari 2007 (bewerkt) @psd Volgens mij worden er hier twee dingen door elkaar gehaald, de kabel die je wil maken is de kabel die op de ronde 4 pin connector zit, daar kan je inderdaad 10 tot 32 volt dc opzetten en rechtstreeks aan de twaalf volt van de auto hangen. Ik ben altijd een beetje bang om dure aparatuur aan die auto accu te hangen.In mijn idee is zo'n auto accu een moordenaar die ver over de 100 A kan leveren en die je lieveling in een rokende asbak om kan toveren, voordat je er erg in hebt. Als je dat soort experimenten uit gaat voeren, eerst even de stroom gaan meten en dan er een snelle zekering er tussen. Sorry, ik heb door externe oorzaken even een slecht humeur en voel daardoor gewoon de behoefte mijn gelijk te halen. De spraakverwarring is volgens mij begonnen in post nr 23. Tot daar ging het gewoon over USB. :-) Geeft niet hoor, je mag mij best wel de schuld geven. 16 januari 2007 bewerkt door JandeBeHanger
bjorri Geplaatst 16 januari 2007 Geplaatst 16 januari 2007 Sorry, ik heb door externe oorzaken even een slecht humeur en voel daardoor gewoon de behoefte mijn gelijk te halen.Geeft niet hoor, je mag mij best wel de schuld geven. Dank je wel ff afreageren helpt!
Team-Eppie Geplaatst 17 januari 2007 Geplaatst 17 januari 2007 In mijn idee is zo'n auto accu een moordenaar die ver over de 100 A kan leveren en die je lieveling in een rokende asbak om kan toveren, Heb geen angst. Een accu is een spanningsbron en geen stroombron. Een accu kan idd veel stroom leveren, maar pas als de verbruiker (lamp, radio, gps) daar om vraagt. Een accu zal NOOIT ongevraagd 100 A naar je apparaatje sturen. (Je bekabeling zal dan zelfs als een (te trage ) zekering gaan werken. Maar als je het e.e.a. normaal afzekerd is er niets aan de hand
heidie und peter Geplaatst 17 januari 2007 Auteur Geplaatst 17 januari 2007 Maar als je het e.e.a. normaal afzekerd is er niets aan de hand Wat bedoel je hier mee. Ik heb 0.5 Amp zekeringen, deze staan ook in het schema van Garmin.
Team-Eppie Geplaatst 17 januari 2007 Geplaatst 17 januari 2007 Maar als je het e.e.a. normaal afzekerd is er niets aan de hand Wat bedoel je hier mee. Ik heb 0.5 Amp zekeringen, deze staan ook in het schema van Garmin. Dat is een kwestie van stroom meten tijdens normaal gebruik. (iets wat voor iemand die zelf een kabel knutselt geen probleem moet opleveren) Deze meting afronden naar de eerst beschikbare hogere waarde zekering en dan zit je m.i. veilig te werken. Op het moment dat je gps (fors) meer stroom gaat vragen waardoor je zekering het begeeft is er toch al iets met je gps aan de hand. Zekeringschade door (kort)sluiting zal (in bijna alle gevallen) buiten de gps optreden (dus tussen de accu en de aansluiting op je gps) en derhalve geen schade aan de gps opleveren. Maar als Garmin 0.5 A opgeeft mag je er vanuit gaan dat dat oké is.
Team Firefox Geplaatst 17 januari 2007 Geplaatst 17 januari 2007 Leuk draadje, maar ik mis nog iets van de zelfbouwers: een ompoolbeveiliging. Hang in serie met de zekering ook een diode, voor het geval je plus en min verkeerd aansluit. Doe je dat niet, dan gaat mogelijk je mooie 60C(S)(x) in rook op Neem voor de zekering een snel 250 mA exemplaar en niet hoger. De GPS trekt namelijk niet meer dan 150 mA, met alle toeters en bellen aan. Maar zoals SN@G al aangaf: waarom hiermee experimenteren om een paar euro uit te sparen, terwijl de GPS zelf een veelvoud waard is? Een setje extra batterijtjes meenemen is toch veel makkelijker?
heidie und peter Geplaatst 18 januari 2007 Auteur Geplaatst 18 januari 2007 Maar zoals SN@G al aangaf: waarom hiermee experimenteren om een paar euro uit te sparen, terwijl de GPS zelf een veelvoud waard is? Hoe bedoel je experimenteren. Garmin verkoopt de kabel is gewoon te bestellen. Als je deze zelf in elkaar sodeerd ben je voor nog geen derde van de prijs klaar. Ga vandaag de kabel kopen de rest heb ik nu.
flatfisher Geplaatst 18 januari 2007 Geplaatst 18 januari 2007 Enne ..., in je auto zit ook vaak een kastje met zekeringen. Lijkt me sterk dat er niet ook eentje bij zit voor je sigarettenaansteker. Mogelijk dat je die vervangt voor een iets lichtere uitvoering? Overigens gebruik ik een batterij-lader die ook op 12V werkt (ook, want ook op 220V). GPS op batterijen en altijd verse batterijen klaar. Het is niet de energiezuinigste oplossing, maar wel een praktische. Immers ik heb een GPSMAP 76CS en daarvan zit de serieele aansluiting (en dus de voeding) nogal aan de onderkant en is onbereikbaar voor stekkertjes als deze in mijn B-merk autohouder geklemd zit. Nou zou ik daar natuurlijk een toegangsgat in kunnen boren, maar ja... Groet Flatfisher
JandeBeHanger Geplaatst 18 januari 2007 Geplaatst 18 januari 2007 (bewerkt) Enne ..., in je auto zit ook vaak een kastje met zekeringen. Lijkt me sterk dat er niet ook eentje bij zit voor je sigarettenaansteker. Mogelijk dat je die vervangt voor een iets lichtere uitvoering?Die zekering die daar zit, is zo groot dat je met behulp van een 12v/220v converter wel een broodrooster kunt aansluiten.Overigens gebruik ik een batterij-lader die ook op 12V werkt (ook, want ook op 220V). GPS op batterijen en altijd verse batterijen klaar. Het is niet de energiezuinigste oplossing, maar wel een praktische. Immers ik heb een GPSMAP 76CS en daarvan zit de serieele aansluiting (en dus de voeding) nogal aan de onderkant en is onbereikbaar voor stekkertjes als deze in mijn B-merk autohouder geklemd zit. Nou zou ik daar natuurlijk een toegangsgat in kunnen boren, maar ja...Ik geef de voorkeur aan aan een 12v snellader.Maar ja, wie ben ik, ik gebruik de Quest tegenwoordig in de auto, standaard geleverd met een autohouder. M'n dochter gebruikt de Geko 201 en die accuus worden nu in de snellader geladen. 18 januari 2007 bewerkt door JandeBeHanger
deBruineBeren Geplaatst 18 januari 2007 Geplaatst 18 januari 2007 Zelf heb ik ook z'n kabel gemaakt. Met zekering in de stekker voor de sigarettenaansteker. (Is er trouwens geen fatsoenlijk woord voor dat ding, geen (verstandig) mens die dat ding gebruikt om een sigaret mee aan te stekken.) In het "dagelijks" gebruik, gebruik ik de kabel nooit. Ten eerste is het plaatsen en verwijderen de stekker in mijn 60CSx iets wat met 2 handen moet gebeuren. Ten Tweede houden de batterijen het lang genoeg vol voor een dagje cachen. De kabel gebruik ik alleen bij lange ritten, naar zuid Frankrijk ofzo. Toch wel handig dat als je op de plaats van bestemming bent de batterijen nog vol zitten. Bijkomend voordeel is dat je de verlichting de hele reis kan laten branden, en dan is het scherm een stuk duidelijker.
Aanbevolen berichten