Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Eigenlijk puur uit nieuwschierigheid hoor maar; stelt de ETrex Legend C iets voor als routeplanner??

Ik heb de Topokaart voor Nederland en daar wordt expliciet bij vermeld dat deze niet geschikt is voor routeplanning...(gelukkig maar want voor een ritje naar de dichtsbijzijnde buurtsuper stuurt ie me bijna letterlijk via Keulen naar Parijs......) :crybaby:

Maar is die functionaliteit wel aanwezig als ik bijv.: Metroguide Europe aanschaf? Of is het dan zaak dat je toch een apparaat als de Garmin Streetpilot aanschaf?? Zit dus die functionaliteit in de software gebakken of in de hardware??

gr.

Olivetomato

Geplaatst

De Legend C kan wel routeren, maar uitsluitend met software dat dat ook kan.

Met Topo NL kan het sowieso niet: de software is niet routeerbaar.

Met Metroguide kun je op je pc routeren, maar op je gps niet. Dus je kunt op je pc een route laten berekenen, en die vervolgens naar je gps laden.

Met City Navigator kan je gps wel navigeren. Alleen met de 24MB geheugen kun je niet zoveel kaartdelen laden. Hierbij moet denken aan zo'n 20% van Nederland.

Geplaatst
Met City Navigator kan je gps wel navigeren. Alleen met de 24MB geheugen kun je niet zoveel kaartdelen laden. Hierbij moet denken aan zo'n 20% van Nederland.
Oftewel met Cityselect V6 een 19 kaartdelen en met Citynavigator V8 slechts 2 kaartdelen.

Zelfs met 10x zoveel geheugen als de Quest heeft moet er regelmatig gewisseld worden van kaartenset in het geheugen.

Met 24 mb word het routeren over de basiskaart en dat schiet niet erg op met een cache raid!

Geplaatst

Niet doen? Wel doen!

Tenminste, ik ga ervan uit dat IMG2GPS of eigenlijk Sendmap legale software zijn. Je kunt ze in ieder geval zó bij de programmeurs downloaden. En als je je Metroguide kaarten met déze software op je GPS installeert ipv via Mapsource, dan kan je wel routeren. Ook op je gps dus!

Het is wat omslachtig, maar het werkt wel! Tenminste, als je hardware ook routes kan uitrekenen. En dat kan de jouwe blijkbaar, omdat je zei via Keulen en Parijs naar je buurtsuper te reizen. En dan is het zaak om op een slimme manier de juiste kaarten te uploaden.

Zelf heb ik (sinds heel kort) een GPSMAP 76 CS en daarmee doe ik dat op precies dezelfde manier. Ik heb alleen nog wat moeite om de juiste adressen te kunnen vinden. Wel lukt het goed met waypoints. Zo heb ik mijn GPS laten uitrekenen hoe ik van mijn huis in Uithoorn naar de parkeerplek van de cache Exp. Grafheuvel moest rijden, vlak bij Lage Vuursche.

Ook heb ik hem laten uitrekenen hoe ik van mijn zwager in Amsterdam terug naar huis moest. Dat ging goed. Het lukte me dus niet om van huis naar hem toe te gaan. Ik kende de weg zelf natuurlijk wel, maar kon het adres niet terugvinden in de zoekfunctie. Terwijl het er wel in staat. Misschien had ik teveel kaarten geladen, of is er een andere reden dat het niet lukte.

Maar vat het even samen: je hebt blijkbaar zo'n 20 mb beschikbaar voor kaartmateriaal. Mijn Metroguide kent 55 mb voor Nederland. Over 106 kaartsegmenten verspreid. Je moet dus op slimme wijze een aantal kaarten uitzoeken en eventueel je basismap benutten om van het ene kaartsegment naar het andere te reizen! Het kan en mag wel.

Groet Flatfisher

Geplaatst
De Legend C kan wel routeren, maar uitsluitend met software dat dat ook kan.

Met Topo NL kan het sowieso niet: de software is niet routeerbaar.

Met Metroguide kun je op je pc routeren, maar op je gps niet. Dus je kunt op je pc een route laten berekenen, en die vervolgens naar je gps laden.

Een route uitzetten in Metroguide en die dan naar je gps uploaden gaat niet goed met een gps die zelf kan routeren. Alleen de door jou gegeven route punten worden meegenomen en de gps rekend de route opnieuw uit via Keulen en Parijs dus (Om precies te zijn over de wegen van de basiskaart).

Via CitySelect gaat het wel op die manier maar dan kan het nog gebeuren dat je in het veld een net iets andere route krijgt als op de pc.

24 MB is meer dan half Nederland, daar valt best mee te leven in de praktijk (voor weekendjes)

Uploaden van kaarten naar je gps via alternatieve software heb ik erg mn twijfels over of dat mag van Garmin.

Het routeren op zich ben ik niet zo tevreden over, opeens verder over de ventweg en soms via afgesloten wegen en dat soort rare fratsen. Met name tijdens het cachen werkt het slecht, van adres naar adres zal wel beter gaan. Dit is een probleem waar ook b.v. Tomtom last van heeft heb ik begrepen.

Geplaatst
Een route uitzetten in Metroguide en die dan naar je gps uploaden gaat niet goed met een gps die zelf kan routeren. Alleen de door jou gegeven route punten worden meegenomen en de gps rekend de route opnieuw uit via Keulen en Parijs dus (Om precies te zijn over de wegen van de basiskaart).

Tja, dat klopt wel. Ik heb dat eens met mijn GPS 60 geprobeerd en dan werd inderdaad de route inclusief alle in Mapsource uitgerekende waypoints (routepoints) in mijn GPS gezet. En dan kan je de route wel volgen. Blijkbaar gaat dat dan anders wanneer je zo'n route overzet naar een zelf-routerende GPSr.

Uploaden van kaarten naar je gps via alternatieve software heb ik erg mn twijfels over of dat mag van Garmin.

Nou, ik heb dus pas een GPSMAP 76 CS gekocht. Tweede hands bij Waypoint in Moordrecht. Helaas hadden ze er geen manual bij, die zou ik tzt misschien wel vanuit Notter toegestuurd krijgen. We zien wel. Ondertussen natuurlijk wel de manual gedownload bij Garmin zelf. Daar staat heel duidelijk iets vermeld over de software-rechten (pag II).

Ik ga dat niet helemaal overtypen (PDF-bestand he!), maar volgens mij staat er (in het Engels) dat de software eigendom blijft van Garmin. Ik mag het dus niet aanpassen of verkopen.

Er staat geen woord over het gebruik van andere softwarebronnen. Ik ben nu dus ook nog van mening dat het gebruik van Sendmap of IMG2GPS zelfs geen afbreuk doet aan mijn rechten op garantie. Terwijl ik me best kan voorstellen dat die daarmee wel zou vervallen.

Ach, in dit draadje ging het eigenlijk om iets anders: "Legend C als routeplanner??"

Inmiddels wel duidelijk: ja dat kan. Maar er zijn vast betere opties, de meeste apparaten die als routeplanner voor de auto worden aangeboden zijn al voorzien van software voor Benelux dan wel Europa. Dat red je niet met welke Garmin handheld GPS met VAST geheugen. En ook met een 1 Gb microsd-kaart wordt heel Europa best lastig...

Groet Flatfisher

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...