Spring naar bijdragen

GPS onbetrouwbaar tijdens oorlog Irak


RomeoMike

Aanbevolen berichten

Amerikanen verstoren signalen kunstmatig

 

Gps onbetrouwbaar tijdens oorlog Irak

 

door Dominique Weesie

 

 

AMSTERDAM, donderdag

Alarm- en navigatiesystemen die gebruik maken van de satelliet dreigen automobilisten de komende tijd in de steek te laten.

Als gevolg van de oorlog in Irak zullen de Amerikanen deze zogenoemde gps-systemen kunstmatig gaan verstoren, waardoor bijvoorbeeld een navigatiesysteem hoogst onbetrouwbaar wordt. Ook gestolen auto´s en vrachtwagens, die tot voor kort op uiterst eenvoudige wijze via de satelliet konden worden opgespoord, zullen een stuk moeilijker zijn te traceren.

Hiervoor waarschuwt de Duitse automobielorganisatie AvD.

Bij het uitbreken van de oorlog in Irak zullen de gebruikers van de gps-systemen massaal het bos in worden gestuurd. Zo wordt de nauwkeurigheid van plaatsbepalingen verminderd van enkele luttele meters naar maximaal zo´n 100 meter.

Gps-ontvangers worden met name de laatste jaren op grote schaal ingebouwd in auto´s, vliegtuigen en schepen. Mensen met een slechte oriëntatie navigeren op deze manier met gemak door heel Europa. De duurdere systemen presteren het zelfs de gebruiker tot op enkele meters nauwkeurig te vertellen waar hij zich bevindt.

 

Wat de meeste gebruikers echter niet weten is dat de satellieten in de ruimte, die de gps-ontvanger de weg helpen vinden, eigendom van het Amerikaanse ministerie van Defensie zijn.

De Amerikanen houden zich het recht voor om in geval van een oorlog de satellietsignalen te beïnvloeden. Zo wordt de nauwkeurigheid van de berekende positie kunstmatig verslechterd. Zelf hebben de Amerikaanse militairen overigens geheime codes in hun gpsontvangers om het nauwkeurige signaal te behouden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Nou. op dit moment (bijna 10.30) doet mijn GuPSje het anders nog prima, hoor. Nauwkeurigheid van 5 meter en dat geeft íe niet alleen aan, maar dat klopt ook nog. Gelukkig maar :rolleyes: , want morgen ga ik een tweede poging doen voor een hele bijzondere cache... (Birds)....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zeer onwaarschijnlijk.

 

Onze huis-tuin-en-keuken GPS-jes maakt gebruik van de C/A-code (coarse/acquisition-code) van het GPS L1 signaal, uitgezonden op 1575,42 MHz. Dat is een signaal waaruit je GPS zijn afstand tot de satelliet bepaalt: hij vergelijkt de ontvangen code met de varianten in zijn geheugen en weet zo te achterhalen met welke satelliet hij het genoegen heeft en hoever deze van hem verwijderd is. Als hij vier van die signalen te pakken heeft, weet je GPS waar hij zich op deze aardbol bevindt. Die C/A-code is relatief klein: de satelliet herhaalt 'm elke milliseconde en je GPS heeft doorgaans weinig moeite hem op te pikken.

 

Militaire GPS-en maken gebruik van een veel langere code, de P-code (P staat voor Precision), waarmee een veel nauwkeuriger plaatsbepaling mogelijk is. Die P-code wordt uitgezonden op de L1 en de L2 frequentie. De code wordt ge-encrypt om gebruik door onbevoegden te voorkomen (en heet dan Y-code); daarmee voorkom je bovendien dat je vijand een nep-signaal uitzend waarmee je GPS in de war zou kunnen raken. Amerika bepaalt wie van deze apparaten gebruik mag maken. Door de langere code heeft een oudere militaire GPS wel meer moeite om de satelliet te vinden: daarom probeert hij het eerst met de C/A-code, waarna hij de P-code gaat ontcijferen. Modernere militaire GPS-en hebben daar minder moeite mee, die kunnen zonder C/A-code de satelliet prima vinden op basis van de P-code. Nog recenter is de SAASM (Selective Availability Anti-Spoofing Module) technologie: daarvan heeft de VS echter slechts zo'n 2000 apparaten in gebruik - een beetje krapjes voor 250.000 man.

 

Technisch gesproken is de VS uitstekend in staat SA weer aan te zetten. Dat zou alleen enorme effecten hebben voor de luchtvaart, scheepvaart en wegtransport. Veel eenvoudiger is het om lokaal de C/A-code te jammen: dat kan heel selectief, zowel met grondstations als met vliegtuigen. Daarmee zouden ze ook hun eigen oudere apparaten onbruikbaar maken. Het is echter de vraag of de Irakezen wel GPS gebruiken: zou jij vertrouwen op technologie van je vijand? Glonass (het Russische systeem) ligt meer voor de hand. En dan nog: een soldaat kan ook navigeren met kompas en kaart, helemaal als hij op eigen terrein is - dus zoveel effect heeft het jammen van GPS niet. Misschien zal Irak proberen de GPS signalen te jammen, om zo de GPS-gestuurde raketten van de VS te misleiden. Helaas - ook die hebben back-up systemen die gebruik maken van klassieke navigatiemethoden.

 

Kortom, ik zou me niet teveel zorgen maken.

 

Zenz

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik maak me ook geen zorgen. Dit soort berichten maken onderdeel uit van de agit-prop die de USA momenteel uitstort over de wereld. (agit-prop=agitatie/propaganda)

Zou de USA de GPS afzetten (of de SA (bewuste onnauwkeurigheid) aanzetten) omdat Saddam en consorten wel eens een met GPS gerichtte raket naar Europa zouden kunnen afvuren? Om ons te behoeden? Zodat die raket b.v. een paar honderd meter verkeerd terecht komt op Den Haag?

Ik denk eerder dat ze eventueel de GPS voor ons verzieken niet uit militaire overwegingen maar uit reaal-politieke: de burgers direct in hun dagelijks leven laten merken dat er een oorlog aan de gang is. Zo krijg je toegenomen betrokkenheid.

Bange burgers zoeken een leider en worden dan volgzaam.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou de mijne doet het ook nog hoor :rolleyes::D;)

Nog nergens last van en denk ook niet dat we er last van gaan krijgen. en anders gaan we gewoon wat moeilijker zoeken ;) gewoon hele gebieden omploegen ofzo leg ik wel een cache in mijn achtertuin die moet toch nog omgespit worden:)

 

Corvus

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bob schreef (in een ander forum):

 

Tot 1 mei 2000 zonden de GPS-satellieten het SA (Selective Availability) stoorsignaal uit, waardoor de nauwkeurigheid van GPS-ontvangers zonder speciale decoder ongeveer 100 meter was. Sindsdien is SA vervangen door SD (Selective Denieability). De Amerikanen kunnen het GPS-signaal nu in bepaalde gebieden storen terwijl de rest van de wereld vrolijk door kan navigeren.

 

Ze kunnen dus plaatselijk het GPS signaal storen. En tenzij je van plan bent de Sadam multicache in Bagdad te gaan doen heb je er dus hoogstwaarschijnlijk geen last van.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mochten er toch mensen bezorgd blijven dat ze tijdens het Geocache Multi Event hun cache niet kunnen vinden dan bestaat er altijd nog het hypermoderne TGPS. Dit bestaat uit de combinatie van een GSM en een GPS. Mocht je je ongans zoeken naar een bepaalde cache dan bel je een bepaald nummer waar je door een team van Geo-kabouters mondeling geholpen wordt om je zoekvaardigheden aan te sherpen... :rolleyes:

 

PS links ziet u zo'n Geo-kabouter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een kabouter met een rode muts? Waar kwam ik dat meer tegen? Ja hier in nl.hobby.geocaching newsgroup op 15 maart, ik citeer (gedeeltelijk):

"Voor zover mij bekend zijn er drie soorten kabouters:

de anarcho-kabouters met zwarte mutsen, de socio-kabouters met rode en de

military-kabouters met camouflage-mutsen en een hoog gehalte aan stoere kale

koppen. "

en verder:

"De tweede groep (de rooien) heeft de Topo25 RD op zijn geweten. " .

en:

"En de groene gozers hebben Topo50 UTM geritseld. "

"Rare jongens die Kabouters" zou Asterix zeggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

 

deze namiddag stond SA toch aan vermoed ik, mijn GPS stond een uur aan en gaf nooit beter dan zo'n 125 m afwijking...

 

Net nu het prachtig weer is om te gaan cachen :ph34r:

 

Ook heel weinig satellieten te vinden, op plaatsen waar ik er toch altijd ten minste 8 en soms meer had had ik er deze namiddag maximum 5.

 

Was dit gewoon toeval of heeft nog iemand dit ervaren ?

 

Groetjes,

 

Joske

Link naar opmerking
Deel via andere websites

deze namiddag stond SA toch aan vermoed ik, mijn GPS stond een uur aan en gaf nooit beter dan zo'n 125 m afwijking...

Ik heb mijn GPS rond 10.00 uur en 18.00 uur even aangehad, en er was de normale afwijking van ca. 5 meter.

Weliswaar op Malta, maar dat zal toch niet echt afwijken van Nederland.

 

Maar wat bedoel je met

gaf nooit beter dan zo'n 125 m afwijking...
? Dat hij een positie aangaf waarvan je weet dat het 125 m verkeerd is, of een aangegeven EPE van 125 m?

 

Aangezien selective availability niet tot uiting komt in de EPE, betekent dit laatste dat je eenvoudig te weinig satellieten ontving; over SA zegt dat niets. Als daarentegen een EPE van enkele meters wordt aangegeven, en je desalniettemin een afwijking constateert van 125 m, wijst dat op ingeschakelde SA.

 

++ Lex ++

(die al jaren een GPS had toen SA nog aanstond, en dus niet anders gewend was dan een schijnbaar rondzwervende GPS die in werkelijkheid doodstil op zijn plek lag.)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

 

deze namiddag stond SA toch aan vermoed ik, mijn GPS stond een uur aan en gaf nooit beter dan zo'n 125 m afwijking...

 

Net nu het prachtig weer is om te gaan cachen  :ph34r:

 

Ook heel weinig satellieten te vinden, op plaatsen waar ik er toch altijd ten minste 8 en soms meer had had ik er deze namiddag maximum 5.

 

Was dit gewoon toeval of heeft nog iemand dit ervaren ?

 

Groetjes,

 

Joske

Dat vereist even nadere inspectie.

Waargenomen is waargenomen nietwaar?

En meten is weten!

Als professor kan ik dat weten :-)

Ik heb even het onvolprezen "Mission Planning' aangezet. Downloadable bij

http://www.trimble.com/planningsoftware_ts.asp

Download een almanac erbij (heus, die bevat geen agit-prop) en je kan het checken.

OK, met een paar weken oude almanac (van voor de oorlog), maar dat geeft echt niet in dit geval. De satellieten zijn niet op hol geslagen in hun banen!

En wat zie ik als ik kijk naar de VDOP, de HDOP, de GDOP, de TDOP (DOP=displacement of position): tussen zeg 16.30 en 17.50 is het hopeloos. De zaak vlieg de onzekerheid in.

De availablity (hoe veel satellieten je op zijn gunstigst kan zien) duikt van 18 stuks om 13,30 naar slechts 9. In Delft waren om 17.00 uur slechts 4 satelllieten voldoende zichtbaar. Dus als je lijf in de weg zit en de helft van de zichtbare hemel verduisterd wat zie je dan? Te weinig satellieten.

Het toeval wil dat ik op mijn Spartamet op weg was omstreeks die tijd naar wat bloembollen. Er waren met veel geluk net 4 satellieten gelocked.

Om precies te zijn om 17.00 uur te Delft: 31 was net weg, 29 idem, 20 is er gewoon, 14 is er maar gaat onder, 11 is er gewoon, 3 is net weg, 7 komt net op, 1 gaat komen.

Wat kan je dan verwachten aan EPE? Bijna niks bij zo een configuratie.

En dan is er de kwestie: hoe staan die wel beschikbare satellieten aan de hemel verdeeld?

Als ze net op 1 lijn staan, dan wordt het ook hopeloos.

De enige manier om (als je gevoelig bent) je paranoia te beteugelen in deze is: hang je GPS permanent aan je computer en draai Visual GPS. Dan kan je alles loggen wat van belang is.

Ik wil maar zeggen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar wat bedoel je met gaf nooit beter dan zo'n 125 m afwijking... ? Dat hij een positie aangaf waarvan je weet dat het 125 m verkeerd is, of een aangegeven EPE van 125 m?

 

Inderdaad een aangegeven EPE van 125 m en op het kaartje (op een Vista) bevond ik me zowat 3 straten verder dan ik in werkelijkheid was...

 

Vista staat altijd achter de voorruit van de wagen, tot nu toe nog nooit zo'n slechte EPE gezien op de plaats waar mijn wagen geparkeerd staat.

 

En wat zie ik als ik kijk naar de VDOP, de HDOP, de GDOP, de TDOP (DOP=displacement of position): ......... Ik wil maar zeggen...

 

Professor, kun je dit alles ook eens in mensentaal vertalen, ik begrijp er zeer weinig van van :ph34r: . Ik vermoed dat je wil zeggen dat er geen SA is/was op het moment van mijn observatie ?

 

Groetjes,

 

Joske

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even ondertiteling: :P

 

DOP = Dillution of Positioning, wat kort door de bocht wil zeggen: de bruikbaarheid van de opgepikte signalen, waaruit je GPS jouw positie gaat berekenen. Hoe lager die DOP waarde, hoe beter het signaal en dus hoe hoger de nauwkeurigheid - en hoe betrouwbaarder de opgegeven positie. DOP wordt op 5 manieren beschreven: 'horizontal', 'vertical', 'position', 'time' en 'general' en heet dan respectievelijk HDOP, VDOP,PDOP,TDOP en GDOP.

 

De waarden worden berekend aan de hand van een 4x4 matrix die de cosinus waarden bevat van de hoeken tussen de antenne en de satellieten. Voor gewone stervelingen: in die formule wordt uitgedrukt wat wij in het veld al lang hadden gemerkt, namelijk dat het uitmaakt waar een satelliet hangt: vlak boven de horizon of loodrecht boven je hoofd, vier-op-een-rij of keurig verspreid enz.

 

Als je in de gelegenheid bent om die DOP-waarden te bepalen, biedt dat je extra informatie over de kwaliteit van het signaal. Pas als die DOP-waarden keurig laag zijn en je toch een grote afwijking constateert, terwijl er geen zonnestormen of aanverwante atmospherische storingen zijn, is het tijd voor een boos telefoontje naar het Pentagon.

 

Of natuurlijk naar je buurman: dankzij hackers magazine Phrack kan immers iedereen die wel eens een soldeerbout heeft vastgehouden voor een paar tientjes een GPS-Jammer in elkaar knutselen. Bereik ca. 100 km, succes verzekerd. Je kunt ze ook kant-en-klaar kopen, voor rond de 50 euro. Ik voorzie in de toekomst daar eerder problemen mee ontstaan dan met de VS. Liever geen caches in je achtertuin? Voor 50 euro is het probleem opgelost. :ph34r:

 

Zenz

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de uitleg over DOP !

 

Of natuurlijk naar je buurman: dankzij hackers magazine Phrack kan immers iedereen die wel eens een soldeerbout heeft vastgehouden voor een paar tientjes een GPS-Jammer in elkaar knutselen. Bereik ca. 100 km, succes verzekerd. Je kunt ze ook kant-en-klaar kopen, voor rond de 50 euro. Ik voorzie in de toekomst daar eerder problemen mee ontstaan dan met de VS. Liever geen caches in je achtertuin? Voor 50 euro is het probleem opgelost. 

 

Heb net via Google dat artikel eens opgezocht en het bereik is maar enkele honderden voet (1 voet = 30,48 cm).

 

Maar misschien heeft wel iemand zo'n stoorzendertje in mijn wagen verstopt :(

 

Vanuit een vliegtuig en met wat vermogen zou je inderdaad wel over een grotere afstand de boel kunnen verstoren.

 

Groetjes,

 

Joske

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...